| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 1m gas kost =?????????????
Re: 1m gas kost =?????????????
Maar als ik het goed begrijp katarina gebruik jij alleen gas om mee te koken ? En dus niet om je huis mee te verwarmen ?
-
wiewatwaar
de calorische waarde van 1 liter flessegas = ongeveer 2x als dat van aardgas!
1kalorie doet 1cm3 water (1x1x1cm) 1 graad in temperatuur stijgen
1000kalorien =1kcal een cv ketel is gemiddeld 24kw 1kw=860kcal
24x0,86=27900kcal
welnu zo'n cv ketel zou dan 27900cm3 water 1 graad celcius kunnen verwarmen maar ook 27900:1000=28 liter grofweg 100 graden kunnen doen stijgen!
de gemiddelde cv installatie is groot 28 liter(alleen pijpen en klein vat warm water bij combi ketels!!
dus de cvketel kan dan 27900:1000=28liter 100 graden kunnen verwarmen.de gem temp is 80/90 graden maximaal cv ketel temperatuur dus is er nog reserve !!
hiermee is verklaard 1e de calorische waarde tov de kw .
2e waarom flessegas naar verhouding langer meegaat(2x hogere kalorische waarde per eenheid als aardgas)
dus als je lpg gas in een tank kan kopen tegen een prijs van 0,44 eurocent per liter heb je gemiddeld genomen (ivm rendement e.d) voor 0,44:2=22 eurocent het zelfde als 1/2 m3 aardgas (grofweg)
aardgas kost incl btw en netwerk beheer etc etc per 1 januari 2006
€ 0,50 !! lpg gas kost dan 2x22=€0,44 cent .
je moet dan de verwarmings ketel ombouwen op lpg gas ,en ik weet niet
of heden ten dage modulerende cv ketels dat kunnen.
de besparing is dan 1800x € 0,06= € 108 op jaarbasis.
niet de moeite lijkt me gezien de romslomp!!
50 eurocent!
1kalorie doet 1cm3 water (1x1x1cm) 1 graad in temperatuur stijgen
1000kalorien =1kcal een cv ketel is gemiddeld 24kw 1kw=860kcal
24x0,86=27900kcal
welnu zo'n cv ketel zou dan 27900cm3 water 1 graad celcius kunnen verwarmen maar ook 27900:1000=28 liter grofweg 100 graden kunnen doen stijgen!
de gemiddelde cv installatie is groot 28 liter(alleen pijpen en klein vat warm water bij combi ketels!!
dus de cvketel kan dan 27900:1000=28liter 100 graden kunnen verwarmen.de gem temp is 80/90 graden maximaal cv ketel temperatuur dus is er nog reserve !!
hiermee is verklaard 1e de calorische waarde tov de kw .
2e waarom flessegas naar verhouding langer meegaat(2x hogere kalorische waarde per eenheid als aardgas)
dus als je lpg gas in een tank kan kopen tegen een prijs van 0,44 eurocent per liter heb je gemiddeld genomen (ivm rendement e.d) voor 0,44:2=22 eurocent het zelfde als 1/2 m3 aardgas (grofweg)
aardgas kost incl btw en netwerk beheer etc etc per 1 januari 2006
€ 0,50 !! lpg gas kost dan 2x22=€0,44 cent .
je moet dan de verwarmings ketel ombouwen op lpg gas ,en ik weet niet
of heden ten dage modulerende cv ketels dat kunnen.
de besparing is dan 1800x € 0,06= € 108 op jaarbasis.
niet de moeite lijkt me gezien de romslomp!!
50 eurocent!
Ariël
Heeft dit iets met fatsoen te maken?
Je zegt zelf dat je niet op hulp zit te wachten, dus wat maak je je dan druk, en waarom kom je op deze site, als je toch geen hulp zoekt.
Of kom je alleen op deze site om mensen te stangen?
Niet iedereen is zo bij de tijd als jij.
Heeft dit iets met fatsoen te maken?
Je zegt zelf dat je niet op hulp zit te wachten, dus wat maak je je dan druk, en waarom kom je op deze site, als je toch geen hulp zoekt.
Of kom je alleen op deze site om mensen te stangen?
Niet iedereen is zo bij de tijd als jij.
Antwoord op je vraag volgens de site van Nuon:
Nuon Gas - standaardprijs
Hierbij heeft u een contract zonder vaste einddatum. De opzegtermijn is 30 dagen. Dit is het standaard gascontract van Nuon.
Tarief per m3 (exclusief Regiotoeslag gaslevering) * Inclusief BTW
Gasprofiel 1: bij een verbruik tot 5.000 m3 per jaar en een gasmeter kleiner dan of gelijk aan G6 € 0,3273
Gasprofiel 2: bij een verbruik groter dan 5.000 m3 of een gasmeter groter dan G6 € 0,3130
* De regionale netbeheerder bepaalt op basis van het verbruik en de capaciteit van de gasaansluiting welk gasprofiel van toepassing is. Op basis van het door de regionale netbeheerder bepaalde gasprofiel wordt het tarief toegekend.
[/quote]Nuon Gas - actieprijzen
Heeft u een jaarcontract afgesloten voor Nuon Gas dan is hierop de voordelige actieprijs van toepassing. Wij geven u dit voordeel, omdat Nuon bij jaarcontracten vooraf beter kan inschatten hoeveel energie Nuon moet inkopen. De opzegtermijn hierbij is 30 dagen.
Deze actietarieven zijn alleen geldig voor klanten aan wie in het verleden deze aanbieding is gedaan. Wilt u nu de meest aantrekkelijke korting kies dan voor Nuon BudgetEnergie.
Tarief per m3(exclusief Regiotoeslag gaslevering) * Inclusief BTW
Gasprofiel 1: bij een verbruik tot 5.000 m3 per jaar en een gasmeter kleiner dan of gelijk aan G6 € 0,3223
Gasprofiel 2: bij een verbruik groter dan 5.000 m3 of een gasmeter groter dan G6 € 0,3031
* De regionale netbeheerder bepaalt op basis van het verbruik en de capaciteit van de gasaansluiting welk gasprofiel van toepassing is. Op basis van het door de regionale netbeheerder bepaalde gasprofiel wordt het tarief toegekend.
-
medewerker
herstel op bovenstaande.
dit is op basis van energieleverancier Nuon.
Hier komen nog de kosten voor netbeheer van uw netbeheer over heen...
overigens hebben de kosten van een kuub gas niets met de callorische waarde te maken... De prijs is per kuub...
stel dat een kuub gas € 0,50 all in kost (heeeeeeeeeel grofweg)
volgens uw meter was de stand vorig jaar 50.000 en nu 53.000 die 3000 kuub kost gewoon 1500,00 euro in totaal all in...
De callorische waarde is 1,012... Dus 1,012 * 3000 is 3036 kuub...
De 3000 geregistreerde kuub gas leverden de warmte van 3036 kuub standaard gas. Dit standaard gas betaalt u tegen nog steeds die zelfde € 0,50 per kuub is € 1518,00... De calorische waarde heeft dus invloed op het totaal te betalen bedrag niet op de prijs per kuub.
om de prijs te bepalen, moet u een leverancier kiezen... Uw aansluiting opzoeken uw verbruik bepalen en rekenen. Daarnaast moet u op de site van uw netbeheer de tarieven opzoeken, uw aansluiting opzoeken het verbruik bepalen en uitrekenen. Deze bedragen telt u bij elkaar op en goed checken of de belastingen hierin zijn meegenomen en dan heeft u de totaalprijs all in voor een kuub gas...
met vriendelijke groet.
medewerkster
dit is op basis van energieleverancier Nuon.
Hier komen nog de kosten voor netbeheer van uw netbeheer over heen...
overigens hebben de kosten van een kuub gas niets met de callorische waarde te maken... De prijs is per kuub...
stel dat een kuub gas € 0,50 all in kost (heeeeeeeeeel grofweg)
volgens uw meter was de stand vorig jaar 50.000 en nu 53.000 die 3000 kuub kost gewoon 1500,00 euro in totaal all in...
De callorische waarde is 1,012... Dus 1,012 * 3000 is 3036 kuub...
De 3000 geregistreerde kuub gas leverden de warmte van 3036 kuub standaard gas. Dit standaard gas betaalt u tegen nog steeds die zelfde € 0,50 per kuub is € 1518,00... De calorische waarde heeft dus invloed op het totaal te betalen bedrag niet op de prijs per kuub.
om de prijs te bepalen, moet u een leverancier kiezen... Uw aansluiting opzoeken uw verbruik bepalen en rekenen. Daarnaast moet u op de site van uw netbeheer de tarieven opzoeken, uw aansluiting opzoeken het verbruik bepalen en uitrekenen. Deze bedragen telt u bij elkaar op en goed checken of de belastingen hierin zijn meegenomen en dan heeft u de totaalprijs all in voor een kuub gas...
met vriendelijke groet.
medewerkster
Ze vraagt toch zeker dit:
Overigens gaf ik ook al aan dat ik dit van de site van de Nuon had gehaald! Lijkt me dus ook logisch dat deze prijs van de Nuon is en niet van bv Essent!!!!!!
Daar geef ik antwoord op, ze vraagt niet naar de bijbehorende kosten in mijn optiek!!1m gas kost =?????????????
Overigens gaf ik ook al aan dat ik dit van de site van de Nuon had gehaald! Lijkt me dus ook logisch dat deze prijs van de Nuon is en niet van bv Essent!!!!!!
-
medewerker
leverancier en netbeheerder brengen beide kosten in rekening die afhankelijk zijn van het verbruik... aantal kuubs....
u zult de prijs van een leverancier op moeten tellen bij de prijs van de netbeheer om tot een totale kuub prijs te komen...
Misschien kan de vragenstelster verduidelijken wat ze wil weten...
De leveringsprijs per kuub = afhankelijk van het contract + leverancier
de netbeheerprijs per kuub = afhankelijk van de netbeheerder.
totale kuubprijs (ik denk dat ze dat vraagt) = totaal van bovenstaande
u zult de prijs van een leverancier op moeten tellen bij de prijs van de netbeheer om tot een totale kuub prijs te komen...
Misschien kan de vragenstelster verduidelijken wat ze wil weten...
De leveringsprijs per kuub = afhankelijk van het contract + leverancier
de netbeheerprijs per kuub = afhankelijk van de netbeheerder.
totale kuubprijs (ik denk dat ze dat vraagt) = totaal van bovenstaande
En ik hoop ook dat de vragenstelster inmiddels weet dat 1m3 oftewel 1 kuub gas, 1000 liter is.
Dit wil dus zeggen dat 1 liter gas (dus excl. alle andere kosten) ongeveer €0,0003 kost. Dat is dus aanzienlijk goedkoper dan de pomp.
Misschien vergeet de dame ook nog 1 ander feit (dit werd al zijdelings ter sprake gebracht), ze kookt als het goed is niet alleen op gas (begrijp ik uit haar verhaal), maar ze gebruikt het ook om warmwater te krijgen voor de kraan en de verwarming. Die twee laatste posten vergeet ze waarschijnlijk totaal!!
Dit wil dus zeggen dat 1 liter gas (dus excl. alle andere kosten) ongeveer €0,0003 kost. Dat is dus aanzienlijk goedkoper dan de pomp.
Misschien vergeet de dame ook nog 1 ander feit (dit werd al zijdelings ter sprake gebracht), ze kookt als het goed is niet alleen op gas (begrijp ik uit haar verhaal), maar ze gebruikt het ook om warmwater te krijgen voor de kraan en de verwarming. Die twee laatste posten vergeet ze waarschijnlijk totaal!!
Helaas worden hier appels en peren vergeleken wanneer je lpg en aardgas met elkaar vergelijkt.
Aardgas is een gas wat vluchtig (dus in gasvorm) geleverd wordt en lpg in vloeibare vorm.
Natuurlijk is een kuub een kuub maar wanneer je autogas zou laten vervliegen krijg je een heel ander volume.
Je hebt eigenlijk drie soorten gas.
een samengeperst gas (bijv. aardgas dus nogsteeds in gasvorm)
een onder druk opgelost gas (bijv. lpg dus vloerbaar)
een door afkoeling vloeibaar gemaakt gas ( bijv. vloeibare stikstof - 196 gr C)
Wanneer je de gassen technisch gaat bekijken ga je rekenen met een dichtheid bij het kookpunt en de molaire massa. Daarmee kan je zien dat bijv. 1 liter vloeibare stikstof na vedamping 640 liter gas wordt.
Bij lpg en aardgas heb je die verschillen ook dus helaas voor de vraagsteller is het appels en peren vergelijken.
Aardgas is een gas wat vluchtig (dus in gasvorm) geleverd wordt en lpg in vloeibare vorm.
Natuurlijk is een kuub een kuub maar wanneer je autogas zou laten vervliegen krijg je een heel ander volume.
Je hebt eigenlijk drie soorten gas.
een samengeperst gas (bijv. aardgas dus nogsteeds in gasvorm)
een onder druk opgelost gas (bijv. lpg dus vloerbaar)
een door afkoeling vloeibaar gemaakt gas ( bijv. vloeibare stikstof - 196 gr C)
Wanneer je de gassen technisch gaat bekijken ga je rekenen met een dichtheid bij het kookpunt en de molaire massa. Daarmee kan je zien dat bijv. 1 liter vloeibare stikstof na vedamping 640 liter gas wordt.
Bij lpg en aardgas heb je die verschillen ook dus helaas voor de vraagsteller is het appels en peren vergelijken.
Ik heb net de complete discussie eens gelezen en ik moet de laatste reactie gelijk geven; het is appels met peren vergelijken echter volume inhoud blijft volume inhoud dus begrijp de basis vraag ook
om de gas volume terug terekenen heb je de basis waarden van het lpg pers druk nodig..... die heb ik niet en weet ik niet verder heb je de persdruk gegevens nodig van het aardgas en het octaan gehalte per gassoort is nodig die gegevens dienen ieder berekend te worden en dan pas kan je het vergelijken..........
wat mij het meeste opvalt aan deze discussie is, dat er dus niemand die de juiste vergelijking kan maken en dus de controleerbaarheid van de juiste prijs weg is....... en als ik het goed begrijp is dat de hele opzet van deze topic......
gr, cor
om de gas volume terug terekenen heb je de basis waarden van het lpg pers druk nodig..... die heb ik niet en weet ik niet verder heb je de persdruk gegevens nodig van het aardgas en het octaan gehalte per gassoort is nodig die gegevens dienen ieder berekend te worden en dan pas kan je het vergelijken..........
wat mij het meeste opvalt aan deze discussie is, dat er dus niemand die de juiste vergelijking kan maken en dus de controleerbaarheid van de juiste prijs weg is....... en als ik het goed begrijp is dat de hele opzet van deze topic......
gr, cor