LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aantal stopcontacten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
guidovanh
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2009 19:15

aantal stopcontacten

Ongelezen bericht door guidovanh »

Zijn er richtlijnen hoeveel stopcontacten er op bepaalde punten in een huis aanwezig moeten zijn? bijv.: op elke muur of max. 1 meter daarvandaan op een aangrenzende muur??)
Het aantal apparaten (in de breedste zin van het woord) die continu elektriciteit nodig hebben, is de laatste jaren explosief gestegen, maar volgens mij worden de huizen niet standaard voorzien van meer (bij voorkeur geaarde) stopcontacten.

stofzuigertje

Re: aantal stopcontacten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vroeger 1, nu meerdere maar het bouwbesluit dat ook de breedte van de trap en zo regelde en de kamer hoogte zou op dit punt aangepast moeten worden.
Ik ben zelf telkens bezig de standaard 2 contact dozen te vervangen voor 3 schuine (wegens haakse stekkers) of 4 contact dozen die iets minder vlak zijn.

Maar ook het aantal een plaats is belangrijk.
Zelf kies ik voor een los snoer met multi doos waar ik naast elke stekker kan schrijven of dit Radio, TV, Lamp, DVD recorder of PC is.
Dat werkt makkelijker en met de schakelaar is alles nu makkelijk uit te zetten tijdens onweer of vakantie.

Dus ik heb elke stekker in vaste plek.
Ook de keuken, wasmachine, koelkast en magnetron is 3x haakse stekker wit, en ik weet het dan niet als ik iets wil doen dus ook deze heb ik met stift geschreven wat het is...
Dus koop geen rechte maar 45 graden stopcontact voor deze haakse en of het ooit in het bouwbesluit opgenomen word moeten we dus maar afwachten.
U kunt wel diverse politieke partijen vragen om dit aan te passen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: aantal stopcontacten

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Dit is allemaal geregeld in voorschriften, namelijk de veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties NEN 1010. Alleen de plaatsen kun je zelf kiezen op een zo veel mogelijke logische plaats.

guidovanh
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2009 19:15

Re: aantal stopcontacten

Ongelezen bericht door guidovanh »

h@rm@n schreef:Alleen de plaatsen kun je zelf kiezen op een zo veel mogelijke logische plaats.
Wij hebben een huurhuis en we willen graag meer stopcontacten in huis hebben (en niet met verlengkabels en -dozen werken). Wellicht moeten we een en ander door de verhuurder laten plaatsen. Uiteraard blijft dit zitten in de woning en komt dit wellicht voor rekening van de verhuurder.

witte angora
Berichten: 31031
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: aantal stopcontacten

Ongelezen bericht door witte angora »

Wellicht moeten we een en ander door de verhuurder laten plaatsen. Uiteraard blijft dit zitten in de woning en komt dit wellicht voor rekening van de verhuurder.
Waarom neem je niet contact op met de verhuurder? Zij kunnen exact vertellen wat wel of niet mag, en waar de installatie aan moet voldoen, willen zij, als je ooit de woning verlaat, de boel over nemen.
volgens mij worden de huizen niet standaard voorzien van meer (bij voorkeur geaarde) stopcontacten.
Ik heb een nieuwbouwwoning, je wilt niet weten hoeveel stopcontacten er overal zitten.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: aantal stopcontacten

Ongelezen bericht door h@rm@n »

In de eerder door mij genoemde NEN 1010 zijn het minimum aantal wandcontactdozen (en lichtpunten) waaraan een installatie moet voldoen vermeld.
Dit ook nog per ruimte en per grondoppervlak in de hoofdwoonkamer (> 20 m2 en < 20 m2).
Je zou van een bestaand stopcontact een sleuf kunnen frazen naar een andere plek, buis en een inbouwdoos plaatsen (stucadoren), bedraden en afmonteren. Dit doorlussen mag wel maar beperkt gebeuren. Ik denk dat als dit volgens de voorschriften gebeurd je e.e.a. kunt uitvoeren en dat een verhuurder hier geen bezwaar tegen maakt. De kosten zijn dan uiteraard wel voor jouw. Voor de verhuurder is het geen must meerdere aansluitpunten, daar de installatie aan de minimum eisen van de voorschriften voldoet.
Succes :)

Tineke59
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2009 19:38

Re: aantal stopcontacten

Ongelezen bericht door Tineke59 »

In mijn (huur)huis hebben we ook weinig stopcontacten, vind ik. Huis uit de jaren '70. Wil ik het electra uitbreiden (met toestemming van de verhuurder uiteraard) dan is dit voor mijn eigen rekening, zo lees ik op hun site.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: aantal stopcontacten

Ongelezen bericht door crazyme »

guidovanh schreef:
h@rm@n schreef:Alleen de plaatsen kun je zelf kiezen op een zo veel mogelijke logische plaats.
Wij hebben een huurhuis en we willen graag meer stopcontacten in huis hebben (en niet met verlengkabels en -dozen werken). Wellicht moeten we een en ander door de verhuurder laten plaatsen. Uiteraard blijft dit zitten in de woning en komt dit wellicht voor rekening van de verhuurder.
Daar komt de aap uit de mouw !

U wilt extra stopcontacten en de verhuurder moet dit gaan betalen....

Gesloten