LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aardlekschakelaars

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
resp00112469

Re: aardlekschakelaars

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Chantmaster:

In dat geval ga ik mijn papieren erkenning Landelijk Installateur, lidmaatschap UNETO, MTS electro techniek en VEV sterkstroom maar even inleveren!
Aardlek geeft alleen beveiliging tegen lekstromen vanaf de spanningsbron, ook installaties waar totaal geen aarding aanwezig is zal door de aardlek zijn beveiligd, dus ook een normaal lichtpunt en stopcontakt.

Vr. Gr. Hans.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Nou ik weet niet waar u het over heeft.
De aardlek alhier schakelt uitsluitend en alleen uit op lekspanning of kortsluiting via aarde en die is sneller dan de diff.
U spreek over uneto en VEV waarbij uneto er niet toe doet in dit geval.
De diffrentieelschakelaar hangt tussen fase en nu terwijl de aardlekschakelaar wordt aangesproken door lekstroom, als u dat zo wilt noemen maar het is gewoon kortsluiting. Ik lever mijn papieren dus niet in.

henkgeluk

Ongelezen bericht door henkgeluk »

als het een diff schakelaar is,zijn bij mij alle aardlek schakelaars dif schakelaars! aardlek schakelaars moeten dan 3 aansluitingen hebben!

fase-nul-aarde ,of zie ik het verkeert?

ik weet dat bij mijn zoons bedrijf 3 polige aardlek schakelaars zitten.
en niet voor 3 fase's aansluitingen!!

wat is waar en wat niet?

gr

hvk

Chanmaster

Ja je ziet het fout.

Enkelvoudige fase/nul diff.

Aan de diff zit geen aardedraad.
Het telt vier kontacten fase in en uit nul in en uit.
Het schakelt dubbelpolig uit.

Een aardlekschakelaar telt voor 230 Volt, dus fase en nul, 4 contacten.
Aarde in en uit, fase in en uit. Je hebt ze die dubbele kontakten hebben en toch een aardlek zijn. Deze schakelt beide, dus zowel de fase en de nul uit.

Bij een 3 fasen diff telt men vier contacten. 3 fasen in en uit en aarde in en uit.

resp00112469

Er zijn nogal wat misvattingen over aarde en een AARDLEIDING.
Voor beveiliging is geen AARDLEIDING nodig. Het gaat er om dat AARDING door wie of wat dan ook een lekstroom geeft die dodelijk kan zijn. Een natte stenen vloer is een AARDING en geen AARDLEIDING.
Iemand die dus in een dergelijke situatie met de spanning in aanraking komt, een kind wat iets in het stopcontakt steekt, een blank stukje snoer door beschadiging, zal op dat moment een stroom genereren en door die stroom te begrenzen op 30 ma zal dit niet dodelijk zijn omdat dan de aardlekschakelaar de spanning onderbreekt. Het testen van de aardlekschakelaar geschiedt door kruislings over de aardlekschakelaar een stroom van 30 ma te laten lopen, dus niet tegen aarde hoewel dat eventueel wel kan.

Vr. Gr. Hans.

Jauk van der Craats

Ongelezen bericht door Jauk van der Craats »

Beste .....,
een aardlekschakelaar meet het verschil tussen stroom in en stroom uit.
Zelfs al zou een woning geen aarde hebben, dan zou een aardlekschakelaar toch werken.

Een aardlekschakelaar is niet aangesloten op de aardelektrode. Geloof je het niet? Ga maar eens kijken in een goedgekeurde installatie of vraag anders een erkende installateur.

Een aardlekschakelaar is dus een aanvullende beveiliging op de bestaande aardleiding.

Met vriendelijke groeten,
Jauk van der Craats

resp00112469

Voor wie is die reactie bedoeld? Dat een installatie zonder aardleiding beveiligd kan zijn is mij ook bekend. In mijn eigen huis heb ik 3 lichtgroepen met stopcontakten zonder randaarde. Die zijn wel voorzien van een aardlekschakelaar en de enige groep met aarde is van de wasautomaat en die loopt buiten de aardlek om. Wel heb ik zelf destijds een randaarde stopcontakt bij geplaatst voor de koelkast en de afwasautomaat. Men hoeft mij niet de werking van een aardlekschakelaar uit te leggen, daarvoor heb ik te lang in het vak gezeten.

Vr. Gr. Hans.

Jauk van der Craats

Ongelezen bericht door Jauk van der Craats »

Beste Hans, ik ben het helemaal met jouw verhalen eens!

Chanmaster

Beste mensen ik houd in deze even een slag om de arm omdat in der tijd waarin ik mijn diploma's behaalde de diff pas in opkomst was. Ik ben niet up2date om het zomaar even te zeggen en vraag uw begrip hiervoor.

Edlow

Ongelezen bericht door Edlow »

Ik weet dat dit een oud item is maar heb toch nog enige vragen cq bedenkingen. De laatste tijd sloeg mijn aardlekschakelaar er steeds uit. Na een week gehelestroom in de buurt eraf er bleek een kabel van essent problemen te geven. Bij het kijken naar de werkzaamheden bleken meer buren last te hebben van het in werking treden van de aardlekschakelaar.
Na het herstellen van de kabel draaide de boel weer normaal tot het begin van de avond. Maar weer aardlek eruit. Als ik er één groep uittrek blijft de boel normaal werken. Er zitten vijf groepen op mijn aardlek aangesloten en ik ben nu even de draad kwijt. Maar na het lezen van dit forum een vraag de verdenking gaat een beetje uit naar één van mijn vijverpompen. Als ik deze nu via een ongeaardstopcontact aansluit kan ik dan achterhalen of dit de boosdoener is doordat de aardlek er niet meer uit knalt?

Misschien heeft iemand nog goede raad of dit een mogelijkheid is om het probleem te achterhalen.

groeten Johan

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Dat de laatste tijd jou aardlekschakelaar er uit sloeg en dat een kabel van Essent problemen bleek te geven zijn volgens mij losstaande feiten van elkaar. Ook lijkt het mij vreemd dat bij het kijken naar de werkzaamheden meer buren last hebben gehad van het in werking treden van de aardlekschakelaar en dat na het herstellen van de kabel de boel weer normaal draaide.
Dat er bij jou de aardlek weer uitgaat, geeft aan dat er in jouw installatie iets fout ( tov aarde) zit. Dit kan een tijdelijke situatie zijn door vocht bij je vijverpomp(en) en/of een sluiting tov aarde ergens. Als je betreffende groep uitschakelt en de aardlek blijft in dan geeft dit aan dat hier de fout c.q. sluiting tov aarde inzit. Er vloeit dan een stroom via de aardleiding terug waardoor er een verschil in de aardlek ontstaat tussen de stroom die door de aardlek de installatie ingaat en via de aardlek er weer terug komt. Hierdoor schakelt de aardlek dus uit.
Indien je nu jouw bewuste vijverpomp aansluit via een ongeaard stopcontact (wandcontactdoos) creëer je een gevaarlijke situatie, want er kan spanning op het gestel komen te staan. De aardlek zal niet reageren omdat er geen stroom via aarde buiten de aardlek zal terug vloeien. Op het moment van aanraken van de pomp in deze situatie kan er wel een stroom vloeien buiten de aardlek om waardoor de aardlek mogelijk zal reageren. Dit zal mede afhankelijk zijn van geleiding via je lichaam en hoe je geïsoleerd staat. Hierdoor is het ook wenselijk dat de hulpaardelektrode van een bepaalde weerstand is om de aardlek zo snel mogelijk en zonder dat je letsel oploopt te laten reageren. Ook is daarom tegenwoordig aardlekschakelaars, overigens hetzelfde als een differentiaalschakelaar, van 30 mA voorschrift om zo snel mogelijk uit te schakelen voordat een menselijk lichaam nadelige gevolgen kan ondervinden.
Ik kan wel verwijzen naar de NEN 1010 en meerdere leerboeken elektrotechniek etc, maar misschien een interessante site http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar om verdere “onzin” en reacties hieromtrent te voorkomen.

Gesloten