LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ali Bensalah

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

succes ermee Magneto!

En laat je niet gek maken door de - al dan niet terechte - horrorverhalen op dit forum; het gaat ook miljoenen keren per maand goed bij de energiebedrijven 8)

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

de acceptgiroklanten zijn nou niet de beste betalers. Girootje vergeten, nog even uitstellen totdat het beter uitkomt etc. etc.
Beetje generaliserend... Ik betaal via internetbankieren, het zal me worst wezen hoe de leverancier zijn gegevens verstrekt, die acceptgiro heb ik helemaal niet nodig, het bedrag en betalingskenmerk volstaat. De reden dat ik niet per AI betaal is omdat ik per 4 weken salaris ontvang, het is daarom wat lastiger te zorgen dat er "altijd" (als het de leverancier uitkomt dus) te zorgen voor voldoende saldo. M'n betalingen doe ik gewoon als m'n salaris is gestort (wel handig ook, weet ik meteen wat ik overhou om te besteden), dat is dus altijd binnen 28 dagen na ontvangst van een acceptgiro (de meest gebruikelijke betalingstermijn is 30 dagen).
Ik betaal bij UPC ook een euro per acceptgiro omdat UPC in het verleden diverse keren een verkeerd bedrag heeft afgeschreven. Daar had ik genoeg van. Consquentie is dus wel dat ik een euro per acceptgiro moet betalen, maar dat is mijn eigen keuze.
Je betaalt dus 1 euro per maand omdat je de fouten van UPC zat bent... lijkt mij de omgekeerde wereld.

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Je betaalt dus 1 euro per maand omdat je de fouten van UPC zat bent... lijkt mij de omgekeerde wereld.
JA! Hmm... eigenlijk nooit op die manier (en inderdaad de enige juiste manier) over nagedacht. Haha! *slaat zichzelf voor zijn kop*

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Beetje generaliserend
Als je per individu gaat kijken wat z'n betaal gedrag is en hem op basis daarvan korting of boete toekent wordt het allemaal een beetje duur denk ik :P :lol: :lol:

Overigens kan je bij Nuon, zoals al eerder vermeld, via MijnNuon.nl je A.I. incassodatum aanpassen. Hoe dit bij andere leveranciers zit weet ik niet.
In mijn geval meer om meer controle te hebben en fouten van UPC sneller in de gaten te hebben. Je kijkt de facturen en de bedragen toch iets beter na als je het handmatig in moet voeren.
(Overigens een jaar of 3 a 4 geleden voor het laatst problemen met UPC/Nuon gehad dus zou toch weer over kunnen stappen denk ik.......)

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Als je meer bankafschriften van je bank wilt ontvangen moet je er ook extra voor betalen. Bij sommige banken is het zelfs zo dat je moet betalen als je per acceptgiro betaalt.
Als je onder een bedrag van 10,= pint moet je ook extra betalen bij de winkel.
Essent berekend al jaren extra kosten als je per accept betaald. De waterleiding eveneens, wegenbelasting, UPC, KPN en talloze andere bedrijven ook. Alleen...... het is maar hoe je het brengt naar je publiek.
Als u kiest voor accept betaald u extra of..... als per automatische incasso betaald krijgt u korting. De strekking blijft inhoudelijk hetzelfde.

De keuze is aan de klant. Wel of niet extra betalen voor de betaalwijze.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Stop even mensen. Primair is de leverancier nog steeds verplicht een rekening te overleggen alvorens een geldbedrag van de bankrekening af te schrijven. Kijk, zoals Kpn het doet hoord het en niet anders.
Dus uw energieleverancier is verpluicht om een rekening te presenteren zonder daarvoor kosten in rekening te brengen omdat het hierbij niet om een z.g.n. brengschuld zoals dit bij de maandhuur aan de orde is, gaat. Nu trek ik de zin van dit verhaal ten aanzien van de baten lasten verhouding in twijfel.
Ik vind het niet de moeite waard om hierover moeilijk te doen.
Maar als u niet wenst dat er automatisch wordt geïncasseerd dan is dat uw goed recht.

Shine

Primair is de leverancier nog steeds verplicht een rekening te overleggen alvorens een geldbedrag van de bankrekening af te schrijven.
Kijk, zoals Kpn het doet hoord het en niet anders.
Deze rekening is en wordt ook vooraf door de energieleverancier aan de klant overlegd. Duidelijk in en bij de jaarafrekening staat er vermeld dat er vanaf datum 'blabla' het termijnbedrag van 'euro' maandelijks op 'dan-en-dan' afgeschreven zal worden.
Betreft het een aanmelding op een nieuw adres ontvangt de klant een duidelijk schrijven wat zijn maandtermijnbedrag (welbeschouwd een voorstelbedrag!) zal zijn en wanneer dit afgeschreven zal worden. Deze duidelijke vermeldingen mag gezien worden als de bewuste rekening die vóóraf overlegd wordt.
Een energieleverancier en een KPN vergelijken is als appels met peren vergelijken. De KPN stuurt je twee maandelijks een rekening waarin je abonnementskosten zitten (vooraf betalende voor 2 maanden) alsmede de afrekening van het door jouw gebelde wat weer betrekking heeft op de afgelopen twee maanden.
Deze wijze van afrekening is totaal anders dan een energieleverancier hanteert, van wie je jaarlijks één jaarafrekening gepresenteerd krijgt.

Chanmaster

Nee Shine alvorens het voorschot wordt afgeschreven ontvangen de klanten geen nota of kennisgeving.
Dat is juist een probleem. In mijn dagelijkse werk kom ik dat vaak tegen.
Energiebedrijven welke uitsluitend automatisch willen incasseren.
De rekeningen waarover wij beschikken lenen zich daartoe niet (derdengeldrekeningen).
Dus de klant kan met een verrassing geconfronteerd worden.
Daarom overleggen wij dan ook vooraf met de leverancier.

Shine

Ik weet niet hoe het zit met àlle energiebedrijven en of er energieleveringsbedrijven zijn die alléén maar automatisch willen incasseren. Met betrekking tot Essent en Nuon weet ik dat je als klant de keuze hebt. Kies je voor acceptgiro zijn er bij beide bedrijven extra kosten aan verbonden. In het andere geval bespaar je deze bijkomende kosten.
Dunkt me dat als een energiebedrijf alléén automatisch wil incasseren dit ook duidelijk in de voorwaarden vermeld moet staan en dit als voorafgaande kennisgeving cq overeenkomst geldt. Maarja, wij nederlanders houden niet zo van het lezen van de 'kleine lettertjes'. ;-) En dan kan het inderdaad als een verrassing overkomen.

@chanmaster: Ik begrijp dat jij de financiën van derden behartigd, vooral van diegenen die het financieel moeilijk hebben en daarin begeleiding nodig hebben?

Chanmaster

Dat klopt onder anderen en om een betaling namens derden te betalen zijn ook wij gehouden aan een administratieve afhandeling dus moeten daarover verantwoording afleggen. De cliënt staat namelijk veelal onder curatele en wordt niet handelingsbekwaam geacht. Dus komt er geen rekening dan vindt er geen betaling plaats en helaas is dat nogal eens aan de orde.

wicher

Ongelezen bericht door wicher »

@chanmaster: Ik begrijp dat jij de financiën van derden behartigd, vooral van diegenen die het financieel moeilijk hebben en daarin begeleiding nodig hebben?
Dat klopt onder anderen.......
Je bent in je eerste leugen ook niet gestikt chanmaster!
En wat bedoel je met "onder anderen"?
Nog meer activiteiten in deze sector?
Of bedoel je het cartuningbedrijf Timefa in Tilburg? :wink:

Chanmaster

Beste Wicher.

Wanneer jij daadwerkelijk zou komen kijken en ziet wat ik dagelijk verricht en welke instanties daarin betrokken zijn of worden dan kraamde je deze onzin niet uit. Maar jouw bewoording geeft aan dat je mij totaal niet kent. Zoek nu eens lekker uit wie ik ben en wat ik doe. Het is niet onmogelijk dus ik daag je uit!

wicher

Wordt aan gewerkt chanmaster, maak je geen zorgen!
Dus die uitdaging neem ik aan.
Het mooiste zou zijn als je hier ook even toestemming geeft om de resultaten van mijn zoektocht HIER te publiceren...!!
Of durf je dat niet? :wink:

Chanmaster

Ik zou dat niet doen Wicher, niet om mij maar de kans is groot dat men jou eraf knikkert hier. Dat zou zonder zijn. Google met de name chanmaster en je krijgt een bron aan info. Probeer erachter te komen wie chanmaster is en google vervolgens met zijn echte naam. Als jij jouw huiswerk goed doet dan denk ik dat je voor de rest zijgt of tenminste jouw excuses aanbiedt. Als je het goed doet krijg je zelf mijn adres en alle gegevens maar die mag je hier niet publiceren.

wicher

Mijn excuses aanbieden?
Als jij werkelijk een professional blijkt te zijn in de schuldhulpverlening (of misschien in de cartuning??), dan zou ik dat inderdaad doen.
Maar nogmaals: die kans is net zo groot als de kans dat ik priester ben :wink:

Gesloten