Kennelijk is het dus zo dat bedrijven als Nuon hun klanten mogen beboeten voor het blijven gebruiken van de acceptgiro of het gebruiken van internet-bankieren. Je kunt het ook anders zeggen (en dat is meer hun eigen verhaal): die 500.000 klanten brengen hogere administratiekosten met zich mee (t.o.v. de aut-incasso's) en dus is het logisch dat ze dat zelf gaan betalen (om te voorkomen dat die kosten overgeslagen worden op de andere 1.500.000 klanten, toch Gerland?
).
Juridisch gezien zal het waarschijnlijk allemaal mogen, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd omdat ik geen enkel juridisch tegenargument heb gehoord (HELAAS!!).
Nu even een ander aspect van deze hele zaak.
De meeste (niet allemaal dus!!!) energiebedrijven hebben er, zeker sinds het vrijgeven van de markt, administratief gezien een behoorlijk potje van gemaakt. Als je in dit forum even rondspit en ook in je eigen omgeving eens rondvraagt dan zie je daar de vele (en soms zeer schrijnende) voorbeelden van. De betreffende bedrijven zien dat zelf ook wel (hoop ik althans, en anders worden ze er wel op gewezen door de Dte) maar hebben daar richting de klant tot nu toe tamelijk arrogant over gedaan. Voordat je het weet heb je een incassoburo of een deurwaarder op je nek, ook in de gevallen (en dat zijn er dus duizenden) dat de fout duidelijk ligt in de interne administratie.
Ik vind het logisch dat daarmee (en ook met agressieve klantenwerving, etc) de houding van de gemiddelde klant er eentje wordt of is van: effe uitkijken met deze jongens, ze maken er vaak een potje van, stellen zich arrogant op, geven vaak alleen onder externe dwang hun eigen fouten toe, etc. Maar naar hun aandeelhouders is eigenlijk het enige verhaal: de omzet is het afgelopen jaar weer met tig procent gestegen en de winst ook (o ja, en het personeelsbestand loopt nog steeds terug, knap van ons he?) We hebben daarom besloten onze eigen topman maar weer eens een fors hogere bonus te geven: hij heeft zich zo uit de naad gewerkt voor die hogere omzet, en stel je toch voor dat ie naar het buitenland vertrekt!! LOL
De gemiddelde klant gaat alles extra controleren (voor zover dat mogelijk is) en probeert zoveel mogelijk ook de betalingen die hij aan dit bedrijf verricht helemaal onder controle te houden.
Om in dat klimaat een maatregel te nemen zoals Nuon nu dus doet getuigt van weinig kennis van klantenpsychologie. Daarnaast vind ik het weer een voorbeeld van voornoemde arrogantie.,