LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] advies nodig

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door h@rm@n »

heb net een afrekening gehad van de afgelopen 3 maanden (ivm overstap naar andere leverancier)

2206 KWH en 494 m3, voorheen 5800 kWh.
Voor het gemak uitgegaan van de maanden oktober november en december 2013.
Bij elektriciteit kun je feitelijk ervan uitgaan dat het verbruik over een periode kunt delen door de periode en vervolgens kunt herleiden naar een jaar voor het jaarverbruik. 2206/3*12= 8824 kWh. Inderdaad 3000 kWh meer dan voorheen. Alleen jij kunt dit verklaren aan de hand van apparatuur en het gebruik hiervan. (Ook geen elektrische vloerverwarming op de badkamer?) Uitgaande van je meting en aannemende dat je 4 eindgroepen hebt, waarvan een continu 0.35 ampère vraagt en de andere 3 een stroom van 0.1 ampère opneemt wil dit zeggen een totale stroom van 0.65 ampère. Dit impliceert een jaarverbruik van 8760*230*0.65= 1309 kWh. Het andere verbruik moet toch echt van ander apparatuur komen, zoals bijvoorbeeld de wasautomaat, droogautomaat en/of vaatwasmachine of elektrische boiler. (Eventueel elektrische kachels? Als je deze hebt en gebruikt om gas te besparen dan houd je je zelf voor de gek, want elektrisch verwarmen is veel duurder dan met gas).
M.b.t. het gasverbruik kom je, uitgaande van de maanden oktober november en december 2013, uit op 494/980 graaddagen= 0.49 m3 gas per graaddag. De laatste 3 jaar zijn gemiddeld, afgerond, 2900 graaddagen geweest. Nu weet je ook je gas jaarverbruik, namelijk 2900 x 0.49 = 1421 m3.
Conclusie: Het elektriciteitsverbruik is aan de hoge kant (meer dan 3x het gemiddelde van een tweepersoonshuishouden) en het gasverbruik ligt beneden het gemiddelde jaarverbruik van 1600 m3 voor een tweepersoonshuishouden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat laatste leidt bij mij tot een 'gedachtenexperiment'. Zou het zo kunnen zijn dat je voor warm water een combi-ketel hebt, waarbij het warme water door de CV wordt verwarmd en vervolgens door een electrisch element op temperatuur gehouden? En zou het kunnen zijn dat dit systeem een storing heeft, waardoor het water niet meer door de CV (gas) wordt verwarmd, maar alleen nog maar rechtstreeks door het electrische element? Dan zou het verklaarbaar zijn dat je electriciteitsverbruik ineens gigantisch omhoog gaat en het gasverbruik wat omlaag.

De warmte van een m³ gas is ongeveer even groot als van 8 KWh electriciteit, dus een verhoging van het electriciteitsverbruik met 3000 KWh zou dan overeen komen met een daling bij het gas van zo'n 350 m³.

Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

kweenie schreef:Dat laatste leidt bij mij tot een 'gedachtenexperiment'. Zou het zo kunnen zijn dat je voor warm water een combi-ketel hebt, waarbij het warme water door de CV wordt verwarmd en vervolgens door een electrisch element op temperatuur gehouden? En zou het kunnen zijn dat dit systeem een storing heeft, waardoor het water niet meer door de CV (gas) wordt verwarmd, maar alleen nog maar rechtstreeks door het electrische element? Dan zou het verklaarbaar zijn dat je electriciteitsverbruik ineens gigantisch omhoog gaat en het gasverbruik wat omlaag.

De warmte van een m³ gas is ongeveer even groot als van 8 KWh electriciteit, dus een verhoging van het electriciteitsverbruik met 3000 KWh zou dan overeen komen met een daling bij het gas van zo'n 350 m³.

hoe kom ik erachter dat het zo is? dat het misschien defect is? moet een monteur daar naar laten kijken maar heeft dat zin als we toch de ketel willen gaan vervangen op korte termijn

R1chardS

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door R1chardS »

Ik heb de energiemeter een aantal dagen op mijn combiketel laten staan en kom dan op een verbruik van 1 kWh per dag. De website van milieu centraal geeft voor een cv-pomp van een moderne ketel een verbruik van 310 kWh aan per jaar. U kunt tevens lezen dat een elektrisch boiler groter dan 20 liter in een gemiddeld huishouden 1900 kWh per jaar verbruikt.

Zie http://www.milieucentraal.nl/themas/ene ... erbruikers

Tester9999
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2009 19:34

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door Tester9999 »

Mijn gasverbruik tussen 22-10-2013 en 8-2-2014 is 469 m3 en dat in een 4 kamer appartement. Dus jouw 500 m3 gasverbruik vind ik niet extreem in de wintermaanden. In de zomer verbruik je veel minder waardoor het totale verbruik wel mee zal vallen. Mijn jaarverbruik tussen 24-2-2013 en 1-3-2014 zit op 1046 m3.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Lindsay1983 schreef:
kweenie schreef:Dat laatste leidt bij mij tot een 'gedachtenexperiment'. Zou het zo kunnen zijn dat je voor warm water een combi-ketel hebt, waarbij het warme water door de CV wordt verwarmd en vervolgens door een electrisch element op temperatuur gehouden? En zou het kunnen zijn dat dit systeem een storing heeft, waardoor het water niet meer door de CV (gas) wordt verwarmd, maar alleen nog maar rechtstreeks door het electrische element? Dan zou het verklaarbaar zijn dat je electriciteitsverbruik ineens gigantisch omhoog gaat en het gasverbruik wat omlaag.

De warmte van een m³ gas is ongeveer even groot als van 8 KWh electriciteit, dus een verhoging van het electriciteitsverbruik met 3000 KWh zou dan overeen komen met een daling bij het gas van zo'n 350 m³.

hoe kom ik erachter dat het zo is? dat het misschien defect is? moet een monteur daar naar laten kijken maar heeft dat zin als we toch de ketel willen gaan vervangen op korte termijn
Ketel al nagemeten met de energiemeter ?

Als thermostaat op 15 graden staat dan is de vloerverwarming(pomp) wel uitgeschakeld ?

Gesloten