LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afgesloten Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Monica S
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2006 20:33

afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Monica S »

Aangezien hier volgens mij veel mensen zijn die veel verstand hebben van energiebedrijven en afsluitingen wil ik een vraag stellen. Ik ben nu voor een paar maanden afgesloten door de Nuon omdat ik een grote betaalachterstand heb. Al die maanden zit ik al zonder stroom en ik kan de Nuon niet betalen. Een regeling proberen te treffen met de Nuon heb ik al geprobeerd maar ze willen dat ik het bedrag in een keer betaal.

Nou las ik hier op de site dat wanneer je een betaalachterstand hebt een energiebedrijf je verzoekt om een ander bedrijf te zoeken die je stroom komt leveren. Dit is bij mij echter niet gebeurd, maar wel een goede optie. Ik zou graag stroom willen krijgen van een ander bedrijf, maar ik ben ook van buitenaf afgesloten. Is het mogelijk dat ik alleen de aansluitkosten betaal aan de Nuon en dat zij mij weer aansluiten en ik een ander energiebedrijf zoek? Dan houd ik gewoon de schuld bij de Nuon maar heb ik wel stroom! Als dit mogelijk is, kan iemand me dan misschien vertellen hoe hoog die aansluitkosten zijn?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want andere oplossing heb ik niet meer. Alvast bedankt!

Groetjes Monica

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door flappie »

de netbeheerder continuon heeft u afgesloten.

Monica S
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2006 20:33

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Monica S »

Ja continuon heeft mij afgesloten Kan ik wel stroom via een ander bedrijf? als is ik aansluitkosten betaal?

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Banzai »

Je kunt het zeker proberen.
Overigens, ik meen ergens gelezen te hebben dat naast water, gas en electriciteit tegenwoordig al als 1e levensbehoefte gezien worden.
Heb je schuldsanering aangevraagd?
Laatst is door de energiebedrijven beloofd dat (her)aansluitkosten daarin opgenomen kunnen woorden.

Succes.

Banzai.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Betaal de afsluitkosten aan NUON.
Zoek een andere energieleverancier. Ik wet uit ervaring met cliënten dat Eneco U zal accepteren. Vervolgens sluit met U weer aan.
Doe iets aan Uw financiële situatie want als er schulden zijn is het leven geen pretje.
Wend U zich tot schuldhulpverlening in Uw woonplaats en laat U helpen.
Zo pakt U de problematiek efficiënt en naar behoren aan.

Hierbij wil ik het voor nu laten.

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Banzai
Geplaatst op: 02 Feb 2006 02:20 Onderwerp:

Je kunt het zeker proberen.
Overigens, ik meen ergens gelezen te hebben dat naast water, gas en electriciteit tegenwoordig al als 1e levensbehoefte gezien worden.
Heb je schuldsanering aangevraagd?
Laatst is door de energiebedrijven beloofd dat (her)aansluitkosten daarin opgenomen kunnen woorden.

Succes.

Banzai.
Als dat zo is, waarom is de BTW dan nog steeds 19% ???

Alle produkten die vallen onder "de eerste levenbehoeften" kennen nl maar 6% BTW.


Lieske

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Banzai »

@Lieske:

Ik meen dat ik deze uitspraak heb gelezen van de hand van Chanmaster.
Hang mij er niet aan op, maar ik meen het in dit forum gelezen te hebben.
Het was maar een tip, met bedoeling dat als iemand er belang bij heeft dit verder zelf uitzoekt.

Maar het is wel een leuk onderwerp.
Als je boven tafel krijgt dat ook energie tegenwoordig gezien mag worden als 1e levensbehoefte en het daardoor onder het lage tarief zal/moet vallen zal het wat stof doen opwaaien. :)
Heel Nederland zal dankbaar zijn als iemand dat uitzoekt.
(Als ik alleen al denkt aan het feit: belasting over belasting bij energie.)

Succes.
Banzai.
(In afwachting van de lastenverlichting :D )

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Monica.s

Ga naar www.DTE.nl en zoek op "energieleverancier"

Daar wordt je ziek van toch?

Zoek daar maar op: problemen met Uw energiebedrijf


Ik vraag me af wie op dit forum onder mijn naam zit te schrijven!?!?
Ik verander onmiddellijk mijn paswoord
Laatst gewijzigd door Chanmaster op 20 feb 2006 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door vladja »

Energie valt niet onder de eerste levensbehoefte, water wel.

Maar als je de waterrekening gedurende lange tijd niet betaalt, wordt ook het water afgesloten.

Vladja

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Banzai »

@Chanmaster:

Ik kan het artikel niet vinden.
Kan je de link hier plaatsen?

Tip: als je een te lange link hebt, verklein deze dan d.m.v.:
http://tinyurl.com

Banzai.

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Banzai »

@Chanmaster:

Het was eerder een wens, dan een verplichting kennelijk:
http://tinyurl.com/bnpby

Deel van de tekst:
Voor de kredietverlener behoren niet alleen een dak boven het hoofd en eten en drinken tot de eerste levensbehoeften, maar ook water, gas en licht. „Daar zouden we met z'n allen over moeten nadenken”, aldus Jaarsma.

Banzai.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

We willen proberen om via het ministerie van economische zaken tot een wettelijke regeling te komen waarin wordt voorzien in de behoefte dat energiebedrijven anders dan op verzoek van de klant uitsluitend mogen afsluiten wanneer de rechter daartoe heeft gelast dan wel de afsluiting heeft goedgekeurd. Is dit een optie?

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door jimmie »

Het nadeel is wel weer een extra belasting van het rechtssysteem, dat het al zo druk is.

En wat voor criteria zou een rechter dan moeten hanteren? Naar mijn idee zijn de meeste afsluitingen redelijk verdedigbaar, na herinnering -> aanmaning -> laatste betaalmogelijkheid -> beeindiging contract leverancier -> aankondiging afsluiting door netbeheerder indien geen nieuwe leverancier wordt gevonden -> daadwerkelijke afsluiting.

Als de klant zich in deze periode niet tot de schuldhulpverlening gewend heeft, dan lijkt me dat een rechter over het algemeen ook niet anders kan beslissen dan dat de afsluiting terecht is...

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Banzai »

@Chanmaster:

Ik zou er eerder aan denken om de politiek te benaderen.
Zorg dat energie (gas en electriciteit) naast water, officieel als 1e levensbehoefte gezien gaat worden in deze moderne tijd.
Als ik in google op 'energie eerste levensbehoefte' zoek, zie al tal van uitspraken (helaas weinig officieele) dat het inmiddels al een 1e levensbehoefte betreft.
http://tinyurl.com/7p6fz (In opdracht van Min.v.E.Z)
http://tinyurl.com/aujpj
http://www.energievoorzieningen.nl/site ... oorten.asp

En zoals je waarschijnlijk al weet, is men met wegnemen/onthouden van een 1e levensbehoefte vaak zelf al uiterst voorzichtig.
Ik kan er desgewenst wel een voorbeeld (water) van geven.

Zoals iemand anders al opmerkte, kan zo'n verklaring tot 1e levensbehoefte waarschijnlijk ook tot 6% BTW leiden.
Da's dan tevens een lastenverlichting voor bijna alle (vaak al financieel gekwelde) afnemers.
Lagere prijzen leiden immers i.m.o. ook tot minder financieele problemen onder de bevolking.

Lijkt het je wat?

Banzai.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door jimmie »

@banzai: op zich zie ik wel wat in dat plan, maar of het ook de voordelen van een lagere energienota zal opleveren waag ik te betwijfelen:

de lagere btw inkomsten voor de overheid moeten dan immers ergens vandaan komen, het meest 'logisch' is dan om de energiebelasting te verhogen, zodat de rekening uiteindelijk hetzelfde blijft...

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Banzai »

@Jimmie:

Altijd optimistisch blijven. :D
Ook een verhoging van de energiebelasting is niet éénvoudig te realiseren.
Daar gaat toch eerst een 'stevig praatje' aan vooraf.

Banzai.
Laatst gewijzigd door Banzai op 03 feb 2006 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Charley121
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:25

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Charley121 »

Het is inderdaad verboden in de winter af te sluiten, als er problemen zijn, bv niets eens met rekeningen (aanmaningskosten kunnen oplopen to 60 euro per niet betaalde nota) af jaarrekening kan men bezwaar aantekenen bij de Geschillencommisie Energie en water tijdens het lopende bezwaar mag er niet afgesloten worden, ook voor betalingsregelingen of het wijgeren hiervan kan men daar terecht.
LEES DE BROCHURE HIEROVER TE BESTELLEN OP POSTBUS 51;
Betalingsregeling NUON is gegeven in artikel 13 lid 2 Algemene Voorwaarden
De geschillenregelin in artikel 18.
HET IS DUS WEL MOGELIJK BETALINGSREGELINGEN TE TREFFEN

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dan zal de rechter geen fiat geven om de levering te staken omdat SHV en de WSNP eveneens een maatregel dan wel rechtmiddel zijn.

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door CCC-agent »

om te beginnen,

nuon mag wel afsluiten in de winter, alleen niet als er een bezwaar loopt dat officieel is geregistreed bij de geschille commisie
het nadeel van deze optie is dat als u een geschil aanhangig maakt dan moet u het gehele bedrag op een rekening van de geschille commisie storten.
dit bedrag word in het gaval van verlies van uw zaak naar nuon gestort (waarborg)

daarom is het geen optie om op deze manier onder de afsluiting uit te komen.
als er namelijk geen mogelijkheid is om de nota te betalen dan word het ook moeilijk om aan de voorwaarde te voldoen.

maar wat kan wel,

Als u al maanden bent afgesloten van gas en electra dan zou ik u een aanvraag voor WSNP willen aanraden
WSNP = wet schuldsanereeing natuurlijke personen
dit kan door de sociale dienst, schuldsaneerder of uw advocaat worden aangevraagt.

u word dan door de rechter ontvangen en deze zal de schulden met u in kaart brengen.
als u aan de voorwaarden voldoet word er een schuldsaneering uitgesproken en worden de schulden zoveelmogelijk voldaan in de eerst komende 3 jaar van alles wat u verdient boven 95% van bijstand
de rest word kwijtgescholden.

het mooie hiervan is dat zodra de rechter deze uitspraak doet u weer word heraangesloten.

ik hoop dat dit voor u een oplossing geeft

nog even een aantal feiten mbt afsluitingen bij nuon
nuon berekend geen heraansluitingskosten
wel worden er afsluitkosten in rekening gebracht

altijd krijgt u eerst bezoek waarbij een normale afsluiting word uitgevoerd, deze kost 70 euro
als u bij dit bezoek niet thuis bent (we komen onaangekondigt) dan word er een kaartje achtergelaten met een aankondiging 2e bezoek
als u bij dit bezoek word afgelsoten dan is dit ook 70 euro

als u daarintegen niet aanwezig bent bij het 2e bezoek dan word er een afsluiting in de straat gedaan.
hierbij moet worden gegraven en dit kost 700 euro per product

ook kan uw meter worden afgenomen, dit gebeurd in het geval van fraude of als u zichzelf heraansluit na afsluiting.
dit kan tussen de 250 tot 700 euro kosten afhankelijk van de tijd dat de medewerker bezig is en de apperatuur die word weggehaald.

Charley121
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:25

Re: afgesloten Nuon

Ongelezen bericht door Charley121 »

Uit ervaring van derden weet ik dat storting van het bedrag, als de kwestie gaat over het niet accepteren van een voorgestelde betalingsregeling er geen betaling bij aanbrengen kwestie bij geschillencommissie hoeft te worden gedaan.
De commissie stelde vast dat NUON een betalingsvoorstel moest doen, rekening houdende met het inkomen van betrokkene

Gesloten