Vorig jaar heb ik via NUON een afrekening gehad waarbij ik ruim 23 GJ had verbruikt.
Het afgelopen jaar heb ik op het moment dat ik niet stook/verwarm de toevoer-kranen (2 rode in de meterkast) dichtgedraaid.
Het afgelopen jaar is het verbruik verminderd naar 8.98 GJ, oftewel een besparing van ruim 14 GJ !!!
Vandaag telefonisch contact gehad met NUON en de medewerker wist mij te bevestigen dat het stadsverwarmings-systeem een zogenaamd " druppelprincipe" kent zodat er het gehele jaar door, ook als er niet wordt gestookt doorstroming is dus verbruik !
Commentaar van de medewerker : " Het staat iedereen vrij om met de installatie om te gaan zoals hij/zij wil."
Vraag van mij : " We zijn toch allemaal zo groen bezig en er wordt uitdrukkelijk vermeld hoeveel CO2-uitstoot ik heb veroorzaakt, waarom dan niet de tip geven aan consumenten de kranen dicht te draaien als er niet wordt gestookt ?"
Antwoord : "Euhhhhh"
Dus tip van mij (niet van NUON) : Draai de 2 rode toevoerkranen in de meterkast dicht indien u niet stookt en u bespaart meer dan de helft !!
Het dichtdraaien heeft niets te maken met de warmwaterlevering, die staat er totaal los van !
Misschien een onderwerpje voor de volgende uitzending ?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Afsluiten kranen bij stadsverwarming loont !
-
Re: Afsluiten kranen bij stadsverwarming loont !
Ik weet niet in welke gemeente je woont, hier in Almere werkt het denk ik anders.
De meterstanden noteer ik regelmatig en ik zie geen sluipverbruik als we de verwarming een week uit hebben (met de thermostaat)
Of het komt doordat wij 1 centrale elektrisch gestuurde afsluitklep hebben die door de thermostaat bedient wordt en ook echt dicht is als er geen spanning op staat.
Deze zit standaard niet in de woning.
Toch draai ik op een gegeven moment, zoals nu, wel de kranen dicht tot de volgende herfst, maar meer uit een gevoel van veiligheid.
Leuk systeem overigens, als het echt 14 GJ scheelt, 1 GJ kost hier geloof ik iets van 25 euro
De meterstanden noteer ik regelmatig en ik zie geen sluipverbruik als we de verwarming een week uit hebben (met de thermostaat)
Of het komt doordat wij 1 centrale elektrisch gestuurde afsluitklep hebben die door de thermostaat bedient wordt en ook echt dicht is als er geen spanning op staat.
Deze zit standaard niet in de woning.
Toch draai ik op een gegeven moment, zoals nu, wel de kranen dicht tot de volgende herfst, maar meer uit een gevoel van veiligheid.
Leuk systeem overigens, als het echt 14 GJ scheelt, 1 GJ kost hier geloof ik iets van 25 euro