LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afsluiting stroom en gas

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
rene112
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:14

afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door rene112 »

dit kreeg ik vandaag via de mail


van zondag 24 september

Verbod op afsluiten gas en elektriciteit in winter
Geplaatst: zo 24 sep 2006 16:40 door ergo sum
Bron: Ministerie van Economische Zaken (EZ)




Het afsluiten van de levering van elektriciteit en gas wordt bij ministeriële regeling al voor deze winter verboden. Dat schrijft minister Wijn van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer. Wijn: “De consument profiteert van de marktwerking maar de overheid stelt wel sociale grenzen vast”.

Het verbod geldt niet als:
de kleinverbruiker zelf om afsluiting verzoekt vanwege bijvoorbeeld een verhuizing.

de kleinverbruiker fraude heeft gepleegd doordat hij illegaal energie aftapt of met de meter heeft geknoeid.

de kleinverbruiker elke vorm van minnelijke of wettelijke schuldsanering weigert en ook anderszins niet de betalingsachterstand wil voldoen.
De leverancier krijgt de verplichting om de afnemer die een betalingsachterstand heeft op korte termijn een betalingsherinnering te sturen. Daarin moet de afnemer worden gewezen op de mogelijkheden voor het treffen van een minnelijke betalingsregeling en moet ook worden gewezen op de mogelijkheid van schuldhulpverlening. De leverancier moet bovendien bij het incassotraject zijn best hebben gedaan om in persoonlijk contact te treden met de afnemer om deze mondeling op zijn mogelijkheden te wijzen. Als dat niet heeft geleid tot betaling, moet de leverancier aan de afnemer toestemming vragen om zijn gegevens, inclusief de hoogte van zijn schuld, door te geven aan een schuldhulpverleningsinstantie. Dan kan met instemming van de afnemer een schuld hulpverleningstraject worden gestart en mag de afnemer niet worden afgesloten. Minister Wijn in zijn brief: “Als de afnemer ook afwijzend reageert op deze uitgestoken hand of weigert in contact te treden met de leverancier, dan is het alsnog gerechtvaardigd een dergelijke klant af te sluiten. Hierop wordt een uitzondering gemaakt als sprake is van zeer ernstige gezondheidsrisico’s als gevolg van een ernstige ziekte van de afnemer of een huisgenoot. Om misbruik te voorkomen, dient de afnemer dit via een doktersverklaring aan te tonen.”

De ministeriële regeling zal na publicatie onmiddellijk van kracht worden. In het nu bij de Eerste Kamer aanhangige splitsingswetsvoorstel is als gevolg van een amendement een bepaling opgenomen over preventieve maatregelen om afsluiting te voorkomen. Indien dit wetsvoorstel wordt aangenomen, wordt het voor de leverancier onder bepaalde voorwaarden mogelijk uit eigen beweging (dus zonder uitdrukkelijke toestemming van de afnemer) persoonsgegevens door te geven aan de schuldhulpverleningsinstantie opdat afsluiting alsnog kan worden voorkomen. Ook wordt dan geregeld dat afnemers die in de zomerperiode zijn afgesloten voor de winterperiode weer worden aangesloten, tenzij één van de uitzonderingsgevallen van toepassing is.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Beetje jammer dit. Niet betalen is gewoon afsluiten, dat is een heel simpele regel. Om er nu allerlei argumenten als de winter bij te halen, vind ik een beetje een zwaktebod.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door Bailey »

Dus wat krijg je nu: mensen gaan vanaf de zomer niet betalen, kunnen in de winter niet afgesloten worden en bekijken het later allemaal maar weer. Belachelijk! Als je niet betaalt (en als dat door omstandigheden is alles maar op z'n beloop laat gaan ipv iets regelen) dan moet je gewoon afgesloten worden, of het nou winter is of niet.

Toolboy

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik vind dit een uitstekend besluit en denk niet dat er massaal misbruik van gemaakt gaat worden.
Ze worden nog wel een keer humaan in den haag
Laatst gewijzigd door Toolboy op 26 sep 2006 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door G7 »

Mee eens Toolboy.

Het ligt ook altijd aan de consument en NOOIT aan het energiebedrijf met hun torenhoge afrekeningen, verkeerde rekeningen, waardoor mensen in financiele problemen komen.

Nee, je moet gewoon betalen, ook al ligt de fout niet bij jou. Zoveel voorbeelden hier gelezen. Niet voor niets zit "mederwerker" hier mee te lezen en probeert die mensen te helpen.

Maargoed, dit zal de vorige forumschrijvers, met name Dilbert29 natuurlijk NOOIT overkomen. Die is in alles ZO perfect. Gewoon eng!

Toolboy

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door Toolboy »

Inderdaad Men vergeet vaak dat er mensen zijn die buiten hun schuld in problemen zijn gekomen

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik ben zeker niet perfect verre van dat. Maar ik betaal wel elke maand keurig op tijd mijn rekeningen, zodat ik niet in de problemen kom.

mensen die buiten eigen schuld in de problemen komen zullen ongetwijfeld bestaan, maar deze zijn zeldzaam en zitten meestal al in een schuldhulpverleningsprogramma. En die zijn zoiezo dus al vrijgesteld van afsluiten volgens deze nieuwe regeling.

Kortom, nergens voor nodig, niet betalen is gewoon afsluiten.

Toolboy

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ja Dilbert zo kan je overal een draai aan geven.(deels heb je gelijk)
Maar er zijn meer mensen die onschuldig in de problemen zijn gekomen dan dat jij denkt.
Boefjes worden in het besluit al uitgesloten.
Ik blijf erbij dat ik het een heel goed besluit vind ,moet er niet aan denken dat er een gezin in de winter afgesloten wordt omdat ze door onvoorziene omstandigheden in de problemen zijn geraakt.
En daar zijn legio voorbeelden van

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Ik denk dat dit een mooie regel is.

Ergens voel ik met Dilbert mee. Betalen moet je toch wel. Betaal je nu je termijnbedragen niet meer en wacht je daarmee tot na de winter, dan worden die bedragen opgehoogd met incassotoeslagen. Denk je dat de rente dat aanvult? Dus je moet toch gewoon betalen.

Alleen op deze manier worden mensen die buiten hun schuld om niet kunnen betalen wel degelijk beschermd en dat is een goede zaak. Zo komt de bijstandsmoeder met haar dochtertje niet in de kou te zitten door een fout bij een energiebedrijf (noem maar een willekeurig scenario).

En de mensen die moedwillig de boel belazeren krijgen de rekening uiteindelijk toch wel gepresenteerd.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door Bailey »

De ex van mijn vriend betaalde zonder reden de rekeningen niet. Ze beweerde dat ze geen geld had terwijl ze gewoon een baan had. Zeuren bij mijn vriend om geld, die dat natuurlijk niet gaf. Toen kwam ze dat ze zou afgesloten worden, omdat ze al 3 maanden niet betaald zou hebben. Nou laat haar maar in de kou zitten!!!! Helaas kon ze het net op tijd bij haar stiefvader lenen (en nooit terugbetaald) en heeft ze dus niet in de kou gezeten.

Voor dit soort mensen vind ik de regel dus niet terecht! Eigen schuld dikke bult.

Voor mensen die buiten hun schuld om niet kunnen betalen, door een fout ergens, vind ik het wat anders. Maar ja...daar kan je nooit achter komen natuurlijk.

Toolboy

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door Toolboy »

Waarom is daar niet achter te komen Bailey.
Lijkt me toch vrij simpel kijk naar het inkomen schulden en samenstelling van het gezin.

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door timefa »

Wanneer afnemers de geleverde energie niet betalen wordt deze ongeacht het jaargetijde afgesloten.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door flappie »

tenzei je in de WSNP zit.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Timefa:
Wanneer afnemers de geleverde energie niet betalen wordt deze ongeacht het jaargetijde afgesloten.
En dat kan nu dus niet meer. Lees het artikel. Alleen als je echt alles tegenwerkt om betaling te voorkomen kan men je nog afsluiten in de winter.

rene112
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:14

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door rene112 »

juist en een hoop mensen wisten niet dat dit van aff nu niet meer kan vandaar dat ik dit stuk er heb op gezet

elsie
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2005 00:28

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door elsie »

Nou... mijn ex-energie leverancier houdt zich aan geen enkele regel, die heeft gewoon afgesloten en punt!

je denkt nu, dan had je je rekeningen moeten betalen, en dat heb ik ook gedaan, ik kreeg zelfs nog 300 euro terug (is verrekend met de openstaande vordering)

De vordering gaat om een "administratief foutje" van Nuon, dat ze 6 jaar lang hebben gemaakt en nu bij mij op mn bord hebben gegooid ... dus daar sta je...

ze sluiten EERST de boel af...

DAARNA....

NIKS!!!



Niet:via een incassobureau (waar je een bedrag wel in gedeeltes zou kunnen betalen) geen schuldhulp sanerings aanbod, geen rechterlijke uitspraak... helemaal niets.

Het is afgesloten en nu is het stil aan de Nuon kant

Dus als zo'n bedrijf zegt we gaan u afsluiten, zit de kans er ook in dat u al in de route staat van de afsluiter!!!!

rene112
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:14

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door rene112 »

en nu weer stroom neem ik aan ik hoop het wel ik zit nu all van augustus te wachten op mijn jaar aff schrift

Nikonian
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 aug 2006 15:34

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door Nikonian »

Onzinnige regel!

Ik vind wel dat een energiebedrijf een goede reden moet hebben om iemand af te sluiten, desnoods eerst door een onafhankelijk orgaan/commissie te beoordelen. En mocht een energiebedrijf een fout hebben gemaakt, z'n administratie niet op orde hebben etc. dan moeten daar maar eens hoge boetes op gezet worden. Blijft een feit dat je gewoon je rekeningen moet betalen.

Door zo'n regel zullen er ongetwijfeld een hoop mensen zijn die daar misbruik van gaan maken. Dit geeft de energiebedrijven een hoop extra kosten, en wie gaan die kosten betalen?? Juist: de goedwillende, wel op tijd betalende klanten. Bedankt hoor!!

Doenwatjezegt
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:36

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door Doenwatjezegt »

Hoezo arme gezinnen helpen. Ze worden in sommige gevallen niet afgesloten maar daarmee gaat de schuld niet weg. Deze loopt lekker op in de wintermaanden en zal toch betaald moeten worden.

Uiteindelijk komt deklant toch bij de deurwaarder terecht of wordt toch afgesloten. En de schuld? Die is dan helemaal niet meer te overzien.

En dat de incasseerder geen schuldhulp aanbiedt? HEEFT DE KLANT DAN HELEMAAL GEENVERANTWOORDELIJKHEDEN MEER?

Wellicht zijn er genoeg momenten geweest om iets te regelen maar men moet niet afwachten.

balen47
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2006 23:32

Re: afsluiting stroom en gas

Ongelezen bericht door balen47 »

allemaal makkelijk gedacht; je word werkeloos moet 6 maanden op je geld wachten mag niet solliciteren omdat het via de kanton rechter loopt en dan nog knokken voor ww. Inmiddeld loopt de energie rekening op. Je treft een regeling, krijgt bericht dat je achter loopt want het is niet de enigste schuld inmiddels. Vraagt wat er nog open staat je maakt het over en dan..... opgelost welnee ze hebben het verkeerde bedrag doorgegeven, je hebt 70 euro te weinig overgemaakt en nu wordt je afgesloten als je niet het hele bedrag van de regeling in een keer betaald.
Het enige wat je te horen krijgt is ; ja sorry foutje maar nu niks meer aan te doen.
Wat zijn we toch medelevend hier in nederland. :oops:

Gesloten