Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
Begin maart: Via telefonische verkoop, behoorlijk wat onfatsoenlijk op mevrouw inpraten en aan de lijn wachten tot ze online heeft getekent, al pratend met enige druk, heeft Gewoon Energie een energiecontract bij mevrouw ontfrutseld.
Begin april ontvangt mevrouw van Greenchoice een forse rekening. De afrekening omdat de energielevering door Greenchoice wordt gestopt terwijl het contract zou moeten doorlopen tot juli 2025. Au! Dat kan mevrouw helemaal niet betalen en ze wist helemaal niet dat dit zou gebeuren.
Nu blijkt Gewoon Energie met mevrouw een 3 jarig contract te zijn aangegaan, voor gas en electriciteit. Maar, opvallend: het jaarverbruik wordt geschat op 500m3 gas per jaar en 0 (nul) kWh electriciteit per jaar.
Wat zou er nou gebeuren als mevrouw het ongewenste contract bij Gewoon Energie voortijdig laat oversluiten, weer terug naar Greenchoice?
Begin april ontvangt mevrouw van Greenchoice een forse rekening. De afrekening omdat de energielevering door Greenchoice wordt gestopt terwijl het contract zou moeten doorlopen tot juli 2025. Au! Dat kan mevrouw helemaal niet betalen en ze wist helemaal niet dat dit zou gebeuren.
Nu blijkt Gewoon Energie met mevrouw een 3 jarig contract te zijn aangegaan, voor gas en electriciteit. Maar, opvallend: het jaarverbruik wordt geschat op 500m3 gas per jaar en 0 (nul) kWh electriciteit per jaar.
Wat zou er nou gebeuren als mevrouw het ongewenste contract bij Gewoon Energie voortijdig laat oversluiten, weer terug naar Greenchoice?
Re: Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
Ik ben bang nog meer ellende. Er is al zoveel in de pers verschenen over de ellende van telefonische verkoop door energie cowboys. Om hier uit te komen, lijkt me juridisch advies inwinnen de beste weg.
Re: Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
De opzegboete is gebaseerd op de gecontracteerde afname. Dat betekent dus dat de opzegboete bij Gewoon Energioe voor het electriciteitsgedeeelte in elk geval 0 euro moet zijn.
Dan wordt het een puinhoop. Ik kan mij zeker vorstellen dat het teruggaan naar Greenchoice de beste optie is, maar dat moet je niet zelf gaan regelen. Je moet Greenchoice benaderen en zeggen dat je tegen je wil bent overgenomen door een 'energie-cowboy', dat dat niet de bedoeling was en dat je terug wil en dat je graag wil weten of dat kan, hoe dat werkt en hoeveel dat kost.
Ondertussen zou je met een beroep op de AVG de opname van het verkoopgesprek op kunnen vragen bij Welkom Energie. Als daar onregelmatigheden uit blijken wordt je discussie een stuk makkelijker, maar waarschijnlijker is dat de opname `toevallig` net gewist is omdat de bewaartermijn over is.
Als Greenchoice je (tegen redelijke kosten) terug wil hebben dan zou ik de overstap ongedaan laten maken en de geldigheid van het contract met Gewoon Energie betwisten. Als er daadwerkelijk een aanbod voor een contract met 0 kWh is gedaan (terwijl er geen sprake is van zonnepanelen etc. waardoor er daadwerkelijk 0 op de meter staat) dan is het aanbod onzorgvuldig en niet volgens de regels van de ACM.
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34
Re: Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
"via telefonische verkoop..."
Het enige wat een telefonisch verkoper nodig heeft om te kunnen bellen is een telefoon nummer.
zorg er daarom voor dat callcenters dat niet of zeer lastig kunnen achterhalen. dus niet te vinder
op internet. Zorg daarom dat U uw telefoon nummer nooit invult op internet sites en als U toch
moet bellen naar energiebedrijven of verkoopsites. Druk dan eerst #31# dan zien ze daar uw
nummer niet. Probeer maar eens om op een zoekmachine uw adres in te voeren en kijk eens wat
er voor antwoorden komen. Ik wordt tot op heden nooit gebeld door callcenters mede omdat als
ik zoek op mijn adres er geen naam en telefoon nummer te voorschijn komt. zoeken op mijn
telefoon nummer geeft geen hits. Houd ook zoveel mogelijk uw mailadres geheim voor rare sites.
Moet u toch een mailadres invullen om verplicht ergens op een antwoord te klikken, maak dan
een eenmalig mailadres aan. zoek maar eens op "temporary mail adres"
Het enige wat een telefonisch verkoper nodig heeft om te kunnen bellen is een telefoon nummer.
zorg er daarom voor dat callcenters dat niet of zeer lastig kunnen achterhalen. dus niet te vinder
op internet. Zorg daarom dat U uw telefoon nummer nooit invult op internet sites en als U toch
moet bellen naar energiebedrijven of verkoopsites. Druk dan eerst #31# dan zien ze daar uw
nummer niet. Probeer maar eens om op een zoekmachine uw adres in te voeren en kijk eens wat
er voor antwoorden komen. Ik wordt tot op heden nooit gebeld door callcenters mede omdat als
ik zoek op mijn adres er geen naam en telefoon nummer te voorschijn komt. zoeken op mijn
telefoon nummer geeft geen hits. Houd ook zoveel mogelijk uw mailadres geheim voor rare sites.
Moet u toch een mailadres invullen om verplicht ergens op een antwoord te klikken, maak dan
een eenmalig mailadres aan. zoek maar eens op "temporary mail adres"
Re: Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
Waarom zo moeilijk?peter17111962 schreef: ↑15 apr 2024 14:29"via telefonische verkoop..."
Het enige wat een telefonisch verkoper nodig heeft om te kunnen bellen is een telefoon nummer.
zorg er daarom voor dat callcenters dat niet of zeer lastig kunnen achterhalen. dus niet te vinder
op internet. Zorg daarom dat U uw telefoon nummer nooit invult op internet sites en als U toch
moet bellen naar energiebedrijven of verkoopsites. Druk dan eerst #31# dan zien ze daar uw
nummer niet. Probeer maar eens om op een zoekmachine uw adres in te voeren en kijk eens wat
er voor antwoorden komen. Ik wordt tot op heden nooit gebeld door callcenters mede omdat als
ik zoek op mijn adres er geen naam en telefoon nummer te voorschijn komt. zoeken op mijn
telefoon nummer geeft geen hits. Houd ook zoveel mogelijk uw mailadres geheim voor rare sites.
Moet u toch een mailadres invullen om verplicht ergens op een antwoord te klikken, maak dan
een eenmalig mailadres aan. zoek maar eens op "temporary mail adres"
Gewoon nee geen belangstelling en ophangen.
Re: Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
En laat het licht in de hal uit.
Lady1234
vindt dit leuk
Re: Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
Dank voor jullie meedenken.
De mevrouw die dit overkwam is van hogere leeftijd en het gebeurde in een periode dat ze het wat moeilijk had. Ze begrijpt zelf ook niet hoe ze er zo in had kunnen trappen... maar zit nu wel in de ellende.
Persoonlijk - ik begrijp het verdienmodel van die energiecowboy's totaal niet. Want hoera, ze hebben iemand uit haar vaste contract weten te praten, maar vervolgens brengen ze wel redelijk marktconforme tarieven in rekening....
De echte schade voor mevrouw zit in die hoge afkoopboete omdat ze bij GreenChoice is gestopt terwijl dat contract nog lang door zou moeten lopen....
Verdrietig. Ik weet anders dan jullie tips niet hoe ik mevrouw kan helpen met die forse boete die ze niet kan betalen....
De mevrouw die dit overkwam is van hogere leeftijd en het gebeurde in een periode dat ze het wat moeilijk had. Ze begrijpt zelf ook niet hoe ze er zo in had kunnen trappen... maar zit nu wel in de ellende.
Persoonlijk - ik begrijp het verdienmodel van die energiecowboy's totaal niet. Want hoera, ze hebben iemand uit haar vaste contract weten te praten, maar vervolgens brengen ze wel redelijk marktconforme tarieven in rekening....
De echte schade voor mevrouw zit in die hoge afkoopboete omdat ze bij GreenChoice is gestopt terwijl dat contract nog lang door zou moeten lopen....
Verdrietig. Ik weet anders dan jullie tips niet hoe ik mevrouw kan helpen met die forse boete die ze niet kan betalen....
Re: Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
Voor telefonisch verkoop zijn strenge regels opgesteld.
Het enige mogelijkheid is om bij haar rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl te laten toetsen of de aankoop rechtvaardig is.
De volgende keer, telefoon heeft een rode knop.
Het enige mogelijkheid is om bij haar rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl te laten toetsen of de aankoop rechtvaardig is.
De volgende keer, telefoon heeft een rode knop.
Re: Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
Het verdienmodel van de energiecowboys zit natuurlijk in de provisie die ze ontvangen bij het afsluiten van een nieuw contract. Daarna zijn ze weg en meestal onvindbaar.
Re: Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
Ze zitten op hetzelfde adres als Innova Energie B.V. En die bestaan al sinds 2010. Dus dat ze binnenkort onvindbaar zijn, ik betwijfel het.
Re: Agressieve telefonische verkoop Gewoon Energie
De echte cowboys zijn juridisch gezien (uitzonderingen zoals HEM en DGB Energie daargelaten) niet de energiemaatschappijen, maar de intermediairs die klanten aanbrengen en daar provisie voor krijgen. Dat zijn bedrijven die ergens vandaan een klantenlijst hebben (ruilen, achterovergedrukt bij een eerdere werkgever etc.) en gewoon gaan bellen. Als ze er in slagen wat contracten te verkopen dan pakken ze snel geld en kort daarna wordt het bedrijf geliquideerd. Om enige tijd later onder de volgende naam weer op te duiken.
Volgens het toenmalige Centraal Intermediair Register Energiemarkt waren er zo'n 1000 van dergelijke bedrijfjes actief begin 2021 (dat zullen er sinds de energie crisis wel minder zijn geworden). En gezamelijk houden zij de energiemaatschappijen juridisch grotendeels buiten schot. En de provisie die ze daarvoor krijgen is ook gewoon marktconform, dat zijn gewoon de acquisitiekosten van een nieuwe klant. (Op een 3 jarig contract van zo'n 5000 euro in totaal is een paar procent provisie al snel de moeite waard.)