LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alternatief voor stadsverwarming Purmerend

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pieter1100

Alternatief voor stadsverwarming Purmerend

Ongelezen bericht door pieter1100 »

Goede avond,

Ik ben op zoek naar een alternatief voor de energie voorziening middels stadsverwarming in Purmerend.
We gaan uit van een huis zonder gas aansluiting en een gastank is geen optie.
Elektra is uiteraard wel voorhanden maar een huis alleen verwarmen met elektra lijkt mij ook wat prijzig.
Ik denk zelf in zonnecollectoren en zonnecellen maar heb hier zelf geen ervaring mee.

Graag hoor ik van mensen of ze hier ervaring mee hebben om onder die extreem dure stadsverwarming uit te komen.

sjohie

Re: Alternatief voor stadsverwarming Purmerend

Ongelezen bericht door sjohie »

pieter1100 schreef:Goede avond,

Ik ben op zoek naar een alternatief voor de energie voorziening middels stadsverwarming in Purmerend.
We gaan uit van een huis zonder gas aansluiting en een gastank is geen optie.
Elektra is uiteraard wel voorhanden maar een huis alleen verwarmen met elektra lijkt mij ook wat prijzig.
Ik denk zelf in zonnecollectoren en zonnecellen maar heb hier zelf geen ervaring mee.

Graag hoor ik van mensen of ze hier ervaring mee hebben om onder die extreem dure stadsverwarming uit te komen.
Zonder gasaansluiting wordt het lastig, zelfs zonneboilers hebben een gas/oliegestookte ketel nodig voor de bijverwarming. Dat je een keer niet warm kan douchen is tot daar aan toe, maar je kan in een boiler gewoon niet genoeg energie opslaan om een huis langdurig te verwarmen, zeker niet tijdens grijze winterdagen.

Je kan eens kijken naar de mogelijkheden van een warmtepomp in de achtertuin, en om warmte te besparen, een douche met warmtewisselaar er in. Die verwarmt dmw het warme afvalwater uit de douche, de koudwater toevoer van de ketel voor.

pieter1100

Ongelezen bericht door pieter1100 »

Dank je wel voor je reactie,

Ik heb ook iets gehoord over elektrische vloerverwarming en dan opwekken met de zonnecellen.
Warmtepomp lijkt mij weer een zeer grote investering die je er niet zo maar uit heb..

Gr, Pieter

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

pieter1100 schreef:Dank je wel voor je reactie,

Ik heb ook iets gehoord over elektrische vloerverwarming en dan opwekken met de zonnecellen.
Warmtepomp lijkt mij weer een zeer grote investering die je er niet zo maar uit heb..

Gr, Pieter
het lijkt me dat electrische vloerverwarming ook niet goedkoop zal zijn.(nooit van gehoord overigens)
zeker als je dat in alle ruimten aan moet gaan leggen.
en op koude winterse dagen, zullen die zonnencellen waarschijnlijk ook veel te weinig stroom leveren.
en op warme zomerse dagen, zit je niet op een verwarmde vloer te wachten.

voor electrische verwarming zou u misschien aan oliegevulde radiatoren kunnen denken.
makkelijk te (ver)plaatsen.
maar dat zal waarschijnlijk toch ook flinke aanpassingen aan uw electra aansluitingen in huis vergen, tenzij u genoegen neemt met leidingen die niet in de muur zijn verwerkt.
en een zeer grote stoppenkast.
maar als verwarmingsinstallatie op zich is het erg goedkoop.

het hangt er natuurlijk ook van af, hoe goed de woning is geisoleerd.
een tochtig huis verwarmen met electra zal onbetaalbaar zijn.

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Ik heb zelf STV, maar alle investeringen wegen niet op tegen de kostprijs van STV Purmerend.
Bij zo'n winter als vorig jaar, gaat u bij elke andere warmtebron ook flink betalen.
Overigens vindt ik de kosten nog wel meevallen.(Ik heb wel hete lucht verwarming.)

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Gr, Pieter

Eerste is wel goed te doen, LTV(lage temperatuur verwarming) is vloerverwarming dus zonnecollectoren hoeven het niet te warm maken dus dat gaat makkelijk.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Slobberbone schreef:

Gr, Pieter

Eerste is wel goed te doen, LTV(lage temperatuur verwarming) is vloerverwarming dus zonnecollectoren hoeven het niet te warm maken dus dat gaat makkelijk.
het lijkt me een forse investering als je daarvoor alle vloeren in huis moet aanpassen.
plus je electrische installatie.
het zal waarschijnlijk ook niet voor ieder soort vloer geschikt zijn.
bij een planken vloer met hoogpolig tapijt zal het waarschijnlijk niet werken.
los van het brandgevaar.

Haggie

Ongelezen bericht door Haggie »

Collectoren lijken een goed alternatief. Houdt er alleen rekening mee dat collectoren vooral energie opwekken op het moment dat je het niet nodig hebt. Zomers veel opbrengst s'winters weinig. Daar komt bij dat als je volledig je energie verbruik voor warmte wil opwekken met collectoren dat je ongeveer 20 collectoren op je dak zal moeten leggen en een buffervat van wel 1000 liter zal moeten plaatsen in je woning. Met daarbij de kans dat je s'winters na een aantal zonloze dagen het buffervat leeg gestookt hebt en dus helemaal niet meer kan verwarmen.
Warmtepompen van tegenwoordig beloven hoge rendementen, die in praktijk veelal niet gehaald worden. Pas daar ook goed mee op. Hoe kouder het buiten wordt hoe lager het rendement.
PV panelen zijn een goed optie om energie op te wekken. Heb je een groot dat kan je ook veel panelen kwijt en zou een slechtere rendement van een warmtepomp minder zwaar op de energielasten drukken.
Bij het omschakelen van enegriebron zal je ook de aansluiting van stadverwarming moeten opzeggen. Hiermee behaal je de grootste financiële winst. Als je de aansluiting aanhoud betaal je zo al 300 euro vastrecht per jaar. Daarmee kan je al bijna 1500 kwh extra elektra afnemen. Met een rendement van 400% (wat beloofd wordt door fabrikanten van warmtepompen) staat dit gelijk aan 5,5 GJ (+/- 200 M3 gas).
Wil je compleet over op een warmtepomp en dit met PV panelen opwekken, zal je ongeveer 35 GJ moeten kunnen opwekken met de warmtepomp. Dit zal een verbruik van 9500 kwh extra opleveren wat € 1900,- aan extra elektra zal geven. Of op je huis 38 zonnepanelen plaatsen.
Conclusie, het is nog niet zo gemakkelijk om over te stappen. Denk er goed over na en laat je goed informeren.

Haggie

Ongelezen bericht door Haggie »

Ook nog even over elektrische vloerverwarming. Pas hier heel goed mee op. Hier zit het rendementsvoordeel van een warmtepomp niet in. Dus de elektrarekening zal dus nog eens 4 keer zo hoog zijn als je het hele huis uitlegt met elektrische vloerverwarming. Tevens zal je elektra aansluiting verzwaard moeten worden.

Gesloten