LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiepremie op zonnenpanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dvwinden

Re: Energiepremie op zonnenpanelen

Ongelezen bericht door dvwinden »

Wij hebben voor 16 okt.2003 onze zonnepanelen besteld(wettelijke
termijn), na eerst Eneco te hebben gebeld om te onformeren over de subsidie. "Natuurlijk, wij garanderen de subsidie, dat is een 1e vereiste"
Na 7 weken werd euro 2.049,- van onze rekening afgeschreven.
Weer 7 weken later (14wkn!!) na besteldatum op 10 jan.2004, werden de panelen geleverd. Na enkele tefoontjes werd mij weer de subsidie gegarandeerd, maar het was druk, kon nog wel 8 weken duren.
15 maart nog een laatste brief van Eneco om de subiside te kunnen
verstrekken moesten ze de datum van installatie weten.
We vermeldden 10 maart 2004. Antwoord: ja, jammer een ieder die ze
na 15 januari 2004 heeft geplaatst krijgt niks: nieuw besluit van VROM.
Het gaat bij ons om euro 1.750,- subsidie.
RADAR wilt u ons aub helpen. Men mag toch niet zomaar achteraf, als
het zo eens uitkomt, de afspraken wijzigen?

[/quote]

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

15 maart nog een laatste brief van Eneco om de subiside te kunnen
verstrekken moesten ze de datum van installatie weten.
We vermeldden 10 maart 2004. Antwoord: ja, jammer een ieder die ze
na 15 januari 2004 heeft geplaatst krijgt niks: nieuw besluit van VROM.
Het gaat bij ons om euro 1.750,- subsidie.
RADAR wilt u ons aub helpen. Men mag toch niet zomaar achteraf, als
het zo eens uitkomt, de afspraken wijzigen?
Helaas voor u heeft men dat niet achteraf gewijzigd. Er is in 2003 heel duidelijk door VROM en volgens mij ook door Eneco gecommuniceerd dat alles uiterlijk 15 januari 2004 geinstalleerd diende te zijn. Dat waren de voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen en er is dan ook geen sprake van een nieuw besluit van VROM. Als u na 15 januari geinstalleerd heeft komt u niet in aanmerking voor subsidie. En dat is ook de reden waarom er zoveel druk op zat voor de leveranciers om maar voor 15 januari te leveren.
Eneco kan de subsidie alleen garanderen als u aan de voorwaarden voldoet.

dvwinden

Ongelezen bericht door dvwinden »

Dan zit daar dus het probleem.
Eneco heeft vooraf nooit gewaarschuwd voor die 15 januari.
Wel moesten we bestellen voor 16 oktober 2003.
Ze hebben in korte tijd zoveel mogelijk orders verzameld, daarna
uitgebreid de tijd genomen om de zonnepanelen te leveren.
Wij kregen ze 15 weken later, op 10 januari, wederom zonder melding
dat ze voor 15 januari geplaatst moesten zijn.
De schuld ligt dus bij Eneco, maar die wijzen ons naar VROM.
RADAR help ons![/b]

Zonnepanelen/eneco

Ongelezen bericht door Zonnepanelen/eneco »

L. Droog

Ja die datum van 15 januari zorgt voor veel problemen. Ook in ons geval. In Oktober 03 de panelen besteld, betaald en alle formulieren ingevuld, meerdere malen met Eneco gebeld of alles goed verliep. Ja zeker maakt u zich geen zorgen. En juist vanwege het slechte weer nog met ENECO gebeld of het uitmaakte of we op een geschikte dag zouden wachten om de panelen te plaatsen. Als reaktie werd er gezegd ja hoor als u het maar zo spoedig mogelijk doet. Er is toen niet over de datum 15 januari gesproken. In ons geval was dat op 20 januari 2004. Toen kwam er een paar dagen later een formulier met de vraag wanneer ze geplaatst waren en wij vulden gewoon 20-01-2004 in, we hadden er tenslotte over gebeld. Een paar dagen daarna kregen wij de brief van de ENECO met daarin de mededeling dat wij niet in aanmerking kwamen voor de subsidie van 1749,00 euro met als reden dat wij de panelen 5 dagen te laat hadden geplaatst. Meteen gebeld naar de kennis die ons heeft geholpen met het plaatsen van de panelen, die zelf ook deze panelen op zijn dak had geplaatst. Hij vroeg ons meteen of wij dat niet wisten omdat hij ook met eneco had gebeld en toen hadden ze hem verteld dat het niet uitmaakte wanneer hij ze zou plaatsen, als hij maar op het plaatsingsformulier zou vermelden dat hij ze voor 16 januari had geplaatst. Helaas, dat hebben ze ons niet verteld. Nu had die kennis ze er al ruim voor die tijd op geplaatst, maar als ze ons dit hadden gemeld, dan hadden wij er wel voor gezorgd dat ze er op zouden komen voor die datum. Al zouden we desnoods in de sneeuw het dak op hebben gemoeten, of hadden we misschien de datum op papier wel een paar dagen verschoven zodat we de subsidie wel gewoon hadden gekregen, zoals eneco aan haar klanten heeft geadviseerd, maar helaas niet aan ons....Als wij dit van te voren hadden geweten waren we er natuurlijk nooit aan begonnen, je doet het tenslotte omdat er subsidie op wordt gegeven. De opbrengst is tenslotte +- 60, euro per jaar en zo duurt het ongeveer 30 jaar om je investering er uit te halen....

van Maurik

Ongelezen bericht door van Maurik »

Beste radar en medestrijders?
Hoe is het in godsnaam mogelijk om in nederland zoveel gezinnen in problemente brengen . de strijd die ik nu een paarweken via internet volg geef een inzicht van de vele regels waar wij als burger moeten voldoen om vervolgens hun (recht)geld te kunnen incasseren.
Ook wij hebben optijd onze panelen besteld en betaald.
Op 6 januari moesten wij thuis blijven(op straffen van 40 euro)zodat de bode kon bezorgen.gelijk met de instalateur een afspraak gemaakt om op 11 jan.04. te monteren.jammer , de bezorgdienst kwam niet op dagen,na overleg kon er niet eerder als op 14 jan,bezorgt worden.maakte mij grote zorgen ivm install,gelijktijdig met de bezorgdag. ENECO gebeld met de vraag wat nu? Duidelijk antwoord;zodra onze panellen binnen zijn ,nummers op schrijfen en toe zenden,dan komt alles goed.
19 jan, kontakt gezocht met ENECO, werdt mij verteld dat de aanvraag op het nippertje ,maar toch optyd binnenwas.
Onze instalateur kon echt niet eerder als 22 jan, de panelen plaatsen,en de raporten maken.
hierdoor werdt mijn sub, afgewezen dag 3080.00 euro de leveransier wenst de panelen ook niet terug tenemen
Na nogmaals overleg met ENECO had ik volgens deze aardige meneer de datum van installatie beter kunnen antidateren zodat er een juiste datum op het opleverformulier stond.,
Dus je kan beter vals spelen,dan win je meer, ofmet andere woorden ,je verliest dan minder.schande!!!!!! deze investeringsveer kan ik niet dragen,2 jaar geen vakantie!!!!!!
Al deze gegevens heb orginele dokumenten van.
Beste radar redaktie,wil en kan u mij hiermee helpen.
Mijn eerste aanvraag voor de nieuwe energie dateerd van 2002 maar werdt steeds uitgeloot,eindelijk had ik volgens ENECE DE HOOFDPRIJS
ik mocht mee doen.Maar nu zit ik letterlijk en figuurlijk in de boot.

.

van Maurik

Hoe is het in godsnaam mogelijk om in nederland zoveel gezinnen in problemente brengen . de strijd die ik nu een paarweken via internet volg geef een inzicht van de vele regels waar wij als burger moeten voldoen om vervolgens hun (recht)geld te kunnen incasseren.
Op 6 januari moesten wij thuis blijven(op straffen van 40 euro)zodat de bode kon bezorgen.gelijk met de instalateur een afspraak gemaakt om op 11 jan.04. te monteren.jammer , de bezorgdienst kwam niet op dagen,na overleg kon er niet eerder als op 14 jan,bezorgt worden.maakte mij grote zorgen ivm install,gelijktijdig met de bezorgdag. ENECO gebeld met de vraag wat nu? Duidelijk antwoord;zodra onze panellen binnen zijn ,nummers op schrijfen en toe zenden,dan komt alles goed.
19 jan, kontakt gezocht met ENECO, werdt mij verteld dat de aanvraag op het nippertje ,maar toch optyd binnenwas.
Onze instalateur kon echt niet eerder als 22 jan, de panelen plaatsen,en de raporten maken.
hierdoor werdt mijn sub, afgewezen dag 3080.00 euro de leveransier wenst de panelen ook niet terug tenemen
Na nogmaals overleg met ENECO had ik volgens deze aardige meneer de datum van installatie beter kunnen antidateren zodat er een juiste datum op het opleverformulier stond.,
Dus je kan beter vals spelen,dan win je meer, ofmet andere woorden ,je verliest dan minder.schande!!!!!! deze investeringsveer kan ik niet dragen,2 jaar geen vakantie!!!!!!
Mijn eerste aanvraag voor de nieuwe energie dateerd van 2002 maar werdt steeds uitgeloot,eindelijk had ik volgens ENECE DE HOOFDPRIJS

.

van Maurik

.

Gast

Dan zit daar dus het probleem.
Eneco heeft vooraf nooit gewaarschuwd voor die 15 januari.
Wel moesten we bestellen voor 16 oktober 2003.
En ik wordt zo moe van mensen die niet lezen! Ik heb het even nagezocht. Op het aanvraagformulier voor de subsidie staat duidelijk: "zie voor de exacte premievoorwaarden de brochure 'Energiepremie 2003, het Uitvoeringreglement' of kijk op www.energiepremie.nl"

In het Uitvoeringsreglement staat onder Artikel 11 Tijdig indienen aanvraag: 1. Een aanvraag is tijdig ingediend als de aanvraag is ingediend binnen dertien weken na aanschaf van het apparaat of de voorziening. Het apparaat of de voorziening moet echter wel zijn geinstalleerd of aangebracht en in gebruik zijn genomen. etc

U schrijft zelf dat u voor 16 oktober 2003 moest bestellen. Dat is de datum aanschaf. Pak uw agenda erbij, 13 weekjes tellen en daar komt die 15 januari 2004 vandaan.

Natuurlijk vind ik het sneu voor u dat u de subsidie niet krijgt. Maar iedereen dacht nog snel even bijna gratis zonnepanelen te bestellen. Daar zal bij veel mensen vooral dat bijna gratis meegeteld hebben. Maar het gaat ook om een behoorlijk bedrag. Lijkt me niet meer dan logisch dat je dan even controleert wat je aanschaft en wat de voorwaarden zijn. De verkoper geloven op zijn blauwe ogen ontslaat u niet van uw plicht als consument zelf na te denken en te controleren. Als Eneco u niet vertelt heeft dat u voor 15 januari moest installeren is dat zeker niet netjes. Ik kan me echter niet voorstellen dat ze dat nergens hebben vermeld. En er staat een verwijzing op het aanvraagformulier voor de subsidie. Daarnaast is er in de media vorig jaar behoorlijk wat aandacht aan de uitleveringsproblemen met zonnepanelen geweest. Even op internet kijken en je weet meer.

Dat ze zo laat geleverd hebben komt omdat zoveel mensen op de valreep nog even bestelden. Ik ken mensen die bij uitblijven van levering de boel geannuleerd hebben omdat ze geen zin hadden in gestress met levering en monteren.

Zelf heb ik een paar jaar geleden de panelen besteld en gemonteerd. Omdat ik een plat dak heb stonden ze in een halve dag. Dat was dus geen probleem. Dat zou bij schuine daken anders kunnen zijn.

Ik lees ook verhalen van mensen die de aanvraag ingediend hebben en vervolgens een brief van Eneco krijgen met de vraag wanneer de panelen geplaatst zijn. Als je dan een andere datum invult dan op je originele subsidieaanvraag ben je de klos.

Ik ben geen medewerker van Eneco. Wel iemand die zijn zoon regelmatig voorhoudt dat hij eerst maar eens goed moet lezen.

Gast

Wij hebben in augustus 2003 zonnepanelen besteld die werden in december 2003 geleverd. Hiervoor direct subsidie aangevraagd bij Eneco. In februari gebeld hoe de stand van zaken was en ik kreeg toen te horen dat er toestemming was van VROM om uit te betalen en dat ik dus binnen 3 tot 4 weken mijn geld zou beuren. Vandaag maar weer eens gebeld en toen werd ik afgekat door medewerkster van Eneco dat ik maar bij VROM moest gaan klagen.
Ik denk dat ik nu maar mailtjes ga sturen naar kamerleden want als VROM niet betaalt dan krijg ik dus niets. Ik praat over 5800 euro
Dit is in feite te gek van woorden. Ook de consumentenbond kon mij niet verder helpen.
VROM heeft in antwoord op vragn uit de kamer laten weten dat ze juridisch verplicht is de subsidie uit te keren aan iedereen die aan de voorwaarden voldoet. Deze brief is openbaar en staat ergens bij VROM op de website. U krijgt u geld al kan het enige tijd gaan duren. De aanvragen overschreden het budget met meer dan 100 miljoen euro. Dat geld moet ergens vandaag komen. Waarschijnlijk heeft u wel recht op vergoeding van wettelijke rente. In de subsidievoorwaarden staat namelijk ook een termijn waarbinnen de subsidie moet worden uitgekeerd.

Gesloten