Artikel over verhoging bij modelcontract, ook bij vast contract?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
yolandal
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2015 11:09
Contacteer:

Artikel over verhoging bij modelcontract, ook bij vast contract?

Ongelezen bericht door yolandal »

Hallo allemaal,
Dit zojuist verschenen artikel van Radar
https://radar.avrotros.nl/artikel/vaste ... llen-60702
begrijp ik niet helemaal.

In het overzicht zie ik dat Innova de hoogste stijger is voor vaste leveringskosten. Wij zitten al jaren bij Innova en mijn 3-jarige contract verloopt in november. Maar geldt deze verhoging dan ook bij vaste (jaar) contracten? En waarom wordt zo specifiek 'modelcontract' genoemd, ik vind dat wat verwarrend. Want wat is het verschil met een gewoon vast contract?

Alvast dank,
Vriendelijke groet,
Yolanda Lippens

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Artikel over verhoging bij modelcontract, ook bij vast contract?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Een modelcontract is het contract met variabele tarieven dat je automatisch krijgt zodra je vaste contract afgelopen is. Hierna kun je bij dezelfde maatschappij een nieuw vast contract afsluiten of overstappen naar een andere aanbieder met een nieuw vast contract.
Als je een energievergelijker als gaslicht.com gebruikt en je gegevens nauwkeurig invult krijg je een vergelijking waar rekening wordt gehouden met alle terugleverkosten. Al 11 jaar zolang ik zonnepanelen heb zorgt gaslicht elk jaar voor de gunstigste leverancier.

EppeTot
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2024 14:06

Re: Artikel over verhoging bij modelcontract, ook bij vast contract?

Ongelezen bericht door EppeTot »

Dit artikel zette mij ook op het verkeerde been. Het lijkt inderdaad alleen te gaan over variabele contracten voor onbepaalde tijd, en niet over vaste contracten voor een vaste periode.

Ik zit bij Innova met een vast contract, en was op basis van dit artikel van plan over te gaan stappen zodra het afloopt. Net werd ik gebeld door een medewerker van Innova die mij een verlengaanbod deed voor een jaar waarin de vaste leveringskosten nog €95,59 zijn. Precies het bedrag in de tabel van Radar van voor de verhoging. Maar dan wel twee keer, één keer voor gas en één keer voor stroom.

De medewerker kende dit artikel niet, en leek niets van de verhoging te weten. Hij kon me dus ook net uitleggen dat dit schijnbaar alleen voor variabele contracten geldt.

Energiekosten zijn echt een doolhof...

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Artikel over verhoging bij modelcontract, ook bij vast contract?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik ga altijd uit van de berekening van gaslicht.com. Als je alle gegevens goed invult is de bovenste de winnaar. Ik ga deze week over naar Vattenfall.

Plaats reactie