| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Automatisch klant van Energiewacht, mag dit?
Automatisch klant van Energiewacht, mag dit?
Ik woon sinds 15 maanden in een flat in Emmen, Drenthe.
Vorige maand kreeg ik voor het eerst een brief van de Energiewacht in de bus. Deze heb ik eerst in mijn drukte aan de kant gelegd (ging er vanuit dat het reclame was), maar toen anderhalve week later nog een brief volgde toch maar bekeken.
Wat blijkt? Na hier ruim een jaar te wonen stuurt de Energiewacht mij een brief dat ze begrepen hebben dat ik 'sinds kort' de nieuwe bewoner van dit huis ben en waarin gevraagd wordt of ik, net als de vorige bewoner, een onderhoudscontract af wil sluiten voor mijn gaskachel.
Dit gaat bij hen als volgt in zijn werk:
De Energiewacht gaat er vanuit dat ik graag hetzelfde onderhoudscontract af wil sluiten als dat de vorige bewoner tot ruim een jaar geleden had. Als ik dit niet wil, moet ik binnen vijf werkdagen reageren, anders heb ik meteen een contract voor onbepaalde tijd!!
Omdat ik deze brief pas na anderhalve week las, heb ik inmiddels dus blijkbaar tegen mijn wil een contract met de Energiewacht en de eerste factuur is al binnen.
Ligt het aan mij of is dit contract alles behalve rechtsgeldig? Ik neem toch aan dat ik hier met één telefoontje meteen weer vanaf zou moeten kunnen?
Alvast bedankt.
Vorige maand kreeg ik voor het eerst een brief van de Energiewacht in de bus. Deze heb ik eerst in mijn drukte aan de kant gelegd (ging er vanuit dat het reclame was), maar toen anderhalve week later nog een brief volgde toch maar bekeken.
Wat blijkt? Na hier ruim een jaar te wonen stuurt de Energiewacht mij een brief dat ze begrepen hebben dat ik 'sinds kort' de nieuwe bewoner van dit huis ben en waarin gevraagd wordt of ik, net als de vorige bewoner, een onderhoudscontract af wil sluiten voor mijn gaskachel.
Dit gaat bij hen als volgt in zijn werk:
De Energiewacht gaat er vanuit dat ik graag hetzelfde onderhoudscontract af wil sluiten als dat de vorige bewoner tot ruim een jaar geleden had. Als ik dit niet wil, moet ik binnen vijf werkdagen reageren, anders heb ik meteen een contract voor onbepaalde tijd!!
Omdat ik deze brief pas na anderhalve week las, heb ik inmiddels dus blijkbaar tegen mijn wil een contract met de Energiewacht en de eerste factuur is al binnen.
Ligt het aan mij of is dit contract alles behalve rechtsgeldig? Ik neem toch aan dat ik hier met één telefoontje meteen weer vanaf zou moeten kunnen?
Alvast bedankt.
Re: Automatisch klant van Energiewacht, mag dit?
je hebt zelf het antwoord al gegeven: alles behalve rechtsgeldig!
Twee opties: bellen (of schrijven) dat dit écht nergens op slaat en je er dus geen gebruik van wilt maken, of gewoon afwachten wat er gaat gebeuren en pas reageren als ze met een incassoburo of deurwaarder gaan dreigen.
Twee opties: bellen (of schrijven) dat dit écht nergens op slaat en je er dus geen gebruik van wilt maken, of gewoon afwachten wat er gaat gebeuren en pas reageren als ze met een incassoburo of deurwaarder gaan dreigen.
-
Bob Schurkjens
Het moet niet veel gekker worden zeg! Straks krijg je ook nog een brief van een postorderbedrijf waarin ze aankondigen voor 1000 euro aan spullen bij je af te leveren als je niet binnen een week protesteert
Ik zou niet ingaan op die brief. Wat een brutaliteit; ongelofelijk. En uiteraard geen "mannetjes" van dit bedrijf binnen laten. Zo lang je niet uitdrukkelijk mondeling of schriftelijk een overeenkomst aangaat is er helemaal geen overeenkomst! Dit is handelen in strijd met de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Ik zou een klacht indienen bij Consuwijzer tegen de Energiewacht. www.consuwijzer.nl
Maar goed, deze boeven doen wel meer van dit soort dingen getuige dit draadje:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=49928
Ik zou niet ingaan op die brief. Wat een brutaliteit; ongelofelijk. En uiteraard geen "mannetjes" van dit bedrijf binnen laten. Zo lang je niet uitdrukkelijk mondeling of schriftelijk een overeenkomst aangaat is er helemaal geen overeenkomst! Dit is handelen in strijd met de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Ik zou een klacht indienen bij Consuwijzer tegen de Energiewacht. www.consuwijzer.nl
Maar goed, deze boeven doen wel meer van dit soort dingen getuige dit draadje:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=49928
Je bent niets verplicht, je hoeft eigenlijk niet eens te reageren. Ze hadden een contract met de oude bewoner en dat is (in ieder geval voor dit adres) beëindigd.De Energiewacht gaat er vanuit dat ik graag hetzelfde onderhoudscontract af wil sluiten als dat de vorige bewoner tot ruim een jaar geleden had. Als ik dit niet wil, moet ik binnen vijf werkdagen reageren, anders heb ik meteen een contract voor onbepaalde tijd!!
Met een telefoontje zou je er van af moeten zijn, je kan ook de faktuur gewoon terugsturen met een kruis erdoor en er op aangeven dat u zich nooit als klant hebt aangemeld.
Hetzelfde heb ik gedaan met een bedrijf wat voor de vorige bewoner jaarlijks "onderhoud" pleegde aan het centraal afzuigsysteem.