LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Smits!
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2011 10:09

Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Smits! »

Een jaar geleden ben ik verhuisd, maar had mijn oude huis nog niet verkocht. Gedurende de leegstand van het oude huis heb ik mijn maandelijks termijnbedrag van de Eneco verlaagd naar EUR 50 (stadsverwarming en electra). Dat is het laagste termijnbedrag dat Eneco wilde accepteren. Ik betaal mijn energierekening altijd per acceptgiro/telebankieren en het gebeurt dan wel eens dat ik 1 of 2 dagen na de vervaldatum betaal (ook wel eens te vroeg overigens). Eneco stuurt dan altijd alsnog een paar dagen later een aanmaning en een boete (in dit geval van EUR 10 per geval). Dus: vervaldatum is de 2e, ik betaal de 4e en op de 9e van de maand valt er dan alsnog een aanmaning en boete op de mat omdat ik op de 2e nog niet betaald had. Dat mogen ze volgens mij doen volgens de algemene voorwaarden. De boetes heb ik nooit betaald en dat heeft gedurende het jaar ook geen problemen opgeleverd. Nu heb ik echter mijn huis verkocht en dus heb ik een eindnota gekregen. Wat blijkt: ik krijg EUR 175 terug, maar daar trekken ze nog wel even 2 maal EUR 10 van af wegens de boete voor te late betaling in juni en juli (zoals gezegd, het gaat dus echt om enkele dagen te late betaling). Nu vind ik dit erg onredelijk om de volgende redenen:
1. Het bedrag van EUR 10 is niet in verhouding met het termijnbedrag (EUR 50)
2. Het was voor Eneco niet nodig geweest om kosten te maken van bijv het verzenden van een aanmaning (immers het bedrag was al ruimschoots binnen op het moment van verzending van de aanmaning en dat moeten ze met de huidige snelle geautomatiseerde verwerking ook weten)
3. Op het moment dat ze de boete in rekening brachten hadden ze al veel te veel geld aan termijnbedragen bij mij geind, Eneco had dus een schuld aan mij en niet omgekeerd. Er was dus ook geen sprake van renteverlies ofzo bij Eneco

De boetes van Eneco zijn mij al langere tijd een enorme doorn in het oog. Ik snap dat je je rekeningen op tijd moet betalen, maar een keer een paar dagen te laat gebeurt iedereen wel eens en bij andere bedrijven levert dat nooit een probleem op. Op mijn normale energierekening (die hoger is dan EUR 50) heb ik meteen EUR 15 aan mijn broek, ook al betaal ik maar 1 dag te laat. Dat vind ik niet redelijk. In het bovenstaande geval vind ik het echter helemaal idioot.

Ik vraag mij af of hier regels voor zijn, of ze dit mogen doen en of iemand ervaring heeft dat het zin heeft om hier bezwaar tegen aan te tekenen.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Smits! schreef:Ik snap dat je je rekeningen op tijd moet betalen
Wat is dan het probleem? :lol:

Normaal staat er wel eens in een dergelijke aanmaning dat wanneer de betaling reeds voltooid is, de brief als nooit verzonden kan worden beschouwd, maar als het bedrijf die regeling niet hanteert, had je toch echt op tijd moeten betalen.

Zelf plan ik alle vaste betalingen per maand netjes via online bankieren in, waardoor ik nooit te laat met betalen ben. Misschien een tip?

Smits!
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2011 10:09

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Smits! »

Daan_1978 schreef:
Smits! schreef:Ik snap dat je je rekeningen op tijd moet betalen
Wat is dan het probleem? :lol:

Normaal staat er wel eens in een dergelijke aanmaning dat wanneer de betaling reeds voltooid is, de brief als nooit verzonden kan worden beschouwd, maar als het bedrijf die regeling niet hanteert, had je toch echt op tijd moeten betalen.

Zelf plan ik alle vaste betalingen per maand netjes via online bankieren in, waardoor ik nooit te laat met betalen ben. Misschien een tip?
Dat is natuurlijk geen antwoord op mijn vraag. Uiteraard moet ik op tijd betalen (dat is net zo natuurlijk als dat bijvoorbeeld een energiebedrijf goede service moet verlenen, direct de telefoon op moet nemen en actie moet ondernemen als ik een vraag of klacht heb etc etc). Maar ja, het gaat niet altijd precies zoals het moet en als ik dan een dag te laat betaal (daar kan ik nu niets meer aan veranderen) terwijl ik eigenlijk al teveel betaald had dan verwacht ik een redelijke reactie van de tegenpartij en geen boete van 20%. En nee, er staat niet in de brief dat die als nooit verzonden kan worden beschouwd want anders wat dit helemaal geen issue geweest. Dus bedankt voor je tip, maar daar kan ik nu weinig mee.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door DJM »

Laat het een goede les voor je zijn.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Smits! schreef:Dat is natuurlijk geen antwoord op mijn vraag.
Niet het antwoord wat je wilde horen bedoel je?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door dhc »

Het boetebedrag is niet gerelateerd aan je termijnbedrag.
Dit bedrag geldt ook voor afnemers die een termijnbedrag van € 300,- hebben.
Je denkt toch niet dat ze voor iedereen afzonderlijk een boetebedrag gaan bepalen?

Je maakt van een mug een olifant: zelf meerdere malen te laat betalen en dan z**ken dat Eneco de kosten verrekend?
Je moet maar durven!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@Smits

Het precieze antwoord weet ik niet, maar ik denk niet dat Eneco het recht heeft om telkens 10 euro te vorderen wanneer je een paar dagen te laat betaalt.

Het is nog maar de vraag of ze zomaar 10 euro mogen vorderen. Waarom geen geen 500 euro? Of 1000 euro? Waar ligt de grens? Eneco speelt hier eigen rechter. Het maakt ook niet uit wat Eneco hierover in de voorwaarden heeft gezet: het Burgerlijk Wetboek staat hier altijd nog boven. Punt is dat de meeste mensen zoals de reaguurders hierboven deze opstelling van bedrijven als normaal zien. Eneco komt hier dan ook meestal mee weg. In jouw geval had je al betaald voordat de herinnering op de mat viel: ze mogen dan volgens mij helemaal niets in rekening brengen. Door dit alsnog te verrekenen met de jaarrekening is dus onrechtmatig.

Je kan Eneco per e-mail (schriftelijk dus!) te kennen geven dat je binnen 4 weken de 20 euro op je rekening tegemoet ziet, en dat je anders een geschil aanspant tegen Eneco bij de Geschillencommissie Energie en Water (http://www.sgc.nl). Daarmee geef je aan dat het je menens is en dat je weet waar je moet zijn om je gelijk te halen. Zo vergroot je je kans om dit makkelijk opgelost te krijgen.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 02 sep 2011 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Bob Schurkjens schreef:Punt is dat de meeste mensen zoals de reaguurders hierboven deze opstelling van bedrijven als normaal zien.
Punt is juist dat ik ( als reaguurder ) het als normaal zie dat men ervoor zorgt dat rekeningen op tijd betaald worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In feite is dat een off-topic reactie. Een ook een hele domme. Je hebt niets bij te dragen op dit forum. De vraag van topicstarter gaat je pet duidelijk te boven.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 02 sep 2011 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Bob Schurkjens schreef:In feite is dat een off-topic reactie. Een ook een hele domme.
Oh, en waarom zou dat off-topic zijn? Het heeft alles met de eerste post van de TS te maken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De vraag van topicstarter gaat je pet duidelijk te boven.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Je bent ooit akkoord gegaan met die voorwaarden.
Te laat betalen = te laat betalen, ook al is het maar 1 dag.

Sommig bedrijven zullen inderdaad soepeler met zulke regels omgaan, maar Eneco dus niet.
En helaas staan ze in hun recht.

Smits!
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2011 10:09

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Smits! »

Bob Schurkjens schreef:@Smits

Het precieze antwoord weet ik niet, maar ik denk niet dat Eneco het recht heeft om telkens 10 euro te vorderen wanneer je een paar dagen te laat betaalt.

Het is nog maar de vraag of ze zomaar 10 euro mogen vorderen. Waarom geen geen 500 euro? Of 1000 euro? Waar ligt de grens? Eneco speelt hier eigen rechter. Het maakt ook niet uit wat Eneco hierover in de voorwaarden heeft gezet: het Burgerlijk Wetboek staat hier altijd nog boven. Punt is dat de meeste mensen zoals de reaguurders hierboven deze opstelling van bedrijven als normaal zien. Eneco komt hier dan ook meestal mee weg. In jouw geval had je al betaald voordat de herinnering op de mat viel: ze mogen dan volgens mij helemaal niets in rekening brengen. Door dit alsnog te verrekenen met de jaarrekening is dus onrechtmatig.

Je kan Eneco per e-mail (schriftelijk dus!) te kennen geven dat je binnen 4 weken de 20 euro op je rekening tegemoet ziet, en dat je anders een geschil aanspant tegen Eneco bij de Geschillencommissie Energie en Water (http://www.sgc.nl). Daarmee geef je aan dat het je menens is en dat je weet waar je moet zijn om je gelijk te halen. Zo vergroot je je kans om dit makkelijk opgelost te krijgen.
Bedankt! Daar kan ik dus wel wat mee.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je bent ooit akkoord gegaan met die voorwaarden.
Te laat betalen = te laat betalen, ook al is het maar 1 dag.

Sommig bedrijven zullen inderdaad soepeler met zulke regels omgaan, maar Eneco dus niet.
En helaas staan ze in hun recht.
Dus als er in de kleine lettertjes staat: wij vorderen een dwangsom van 1000 euro per dag dat uw betaling te laat is, dan moet je die gewoon betalen. Want je bent er mee akkoord gegaan. Helaas pindakaas.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Yep.

Het is dan aan de rechter om uit te maken of zij in hun recht staan bij een geschil.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Huh, de rechter? Maar ze stonden toch al in hun recht? Tenminste: dat is wat je hierboven beweert.

@ Smits: ik zou er nog aan toevoegen dat je ook (bijvoorbeeld 100 euro) schadevergoeding vordert voor tijd en moeite bij de SGC. De SGC kent namelijk ook schadevergoedingen toe voor tijd en moeite die men in een zaak moet steken.

Smits!
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2011 10:09

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Smits! »

sephora30 schreef:Je bent ooit akkoord gegaan met die voorwaarden.
Te laat betalen = te laat betalen, ook al is het maar 1 dag.

Sommig bedrijven zullen inderdaad soepeler met zulke regels omgaan, maar Eneco dus niet.
En helaas staan ze in hun recht.
Dat klopt niet helemaal: toen ik 6 jaar geleden een aansluiting bij de Eneco aanvroeg deden ze dit nog niet. Ik denk ook niet dat het toen in de voorwaarden stond. Maar als het toch in de voorwaarden had gestaan dan had ik weinig keus gehad: ik zit aan de Eneco vast vanwege de stadsverwarming.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door dhc »

Doe maar even helemaal niets met die "tips" van Bob:
De algemene voorwaarden van Energiemaatschappijen zijn natuurlijk in orde. Dat houdt tevens in dat deze bedrijven boetes mogen heffen bij niet tijdige betaling.
De boetebedragen staan in de AV en dan hebben we het niet over idiote boetebedragen die in geen verhouding staan. Ik vind een boete van 10 euro vrij normaal als je niet op tijd betaald. E-mij moet tijd en energie steken om wanbetalers over te halen toch maar te betalen en daar mag een bedrag aan boete aan vastzitten. En fake-voorbeelden van 1000 euro boete is natuurlijk geen vergelijk.

Als je niet betaalt of zelf maar even een betalingsregeling gaat voorstellen trek je gegarandeerd aan het kortste eind.
Betaal die twee tientjes en ga verder met je leven....

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Doe maar even helemaal niets met die "tips" van Bob:
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha :lol: En je denkt echt dat topicstarter jouw advies ter harte neemt? Ik moet daar smakelijk om lachen. Ha ha ha ha ha haaaaa!

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2542

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Nee, jij vind het normaal dat TS het tot 2 keer zover laat komen om simpelweg te laat te betalen?
Iedereen weet dat elke factuur nog voordat de betaaltermijn verstrijkt betaald moet zijn. Het is aan de mensen zelf om hierop te letten.

Gewoon tijdig betalen dus. Einde verhaal, einde probleem en deze 2 tientjes? Pech, maar niet onderuit te komen als je het mij vraagt.

Gesloten