LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BTW over de Extra Belasting op Energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
harrie12
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2004 20:55

BTW over de Extra Belasting op Energie

Ongelezen bericht door harrie12 »

Wel eens goed op de jaarnota gekeken? Alles wordt zonder BTW uitgerekend, ook de Energiebelasting. Aan het eind van alle opgetelde posten komt daar nog eens 19% BTW overheen.
Dat is dus belasting over belasting.

Wat zegt de belastingdienst over BTW? hieronder een copie.

Btw-systeem
Net als in het gewone taalgebruik wordt hier de term btw gebruikt in plaats van omzetbelasting. Het systeem van de btw komt er in het kort op neer dat u btw bent verschuldigd over uw totale omzet, maar u mag de btw die andere ondernemers aan u in rekening brengen daarvan aftrekken. In feite betaalt u dus belasting over de waarde die u toevoegt: het verschil tussen uw inkoopprijs (plus onkosten) en verkoopprijs.


Het gaat dus om de waarde die het bedrijf toevoegt aan het product. De toegevoegde waarde! van de Energiebelasting komt echter niet van uw Energiebedrijf en zou daarom pas mogen worden opgeteld bij de rekening nadat er BTW over de producten zelf is geheven.

Op de rekenig van het drinkwaterbedrijf komt u dezelfde onzin tegen.
Over drinkwater komt eerst 15ct / m3 waterbelasting om het zoeter te laten smaken en daarna komt er nog 6% BTW overheen.
Allemaal een klacht over de onjuist berekende nota's indienen, wellicht helpt dat om deze onzin te stoppen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BTW over de Extra Belasting op Energie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je schrijft zelf al dat btw verschuldigd is over 'het verschil tussen uw inkoopprijs (plus onkosten) en verkoopprijs.' Een van de dingen die in dit verschil zit is de energiebelasting. Dan is het dus juist erg consequent om hierover ook BTW te heffen.

harrie12
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2004 20:55

Re: BTW over de Extra Belasting op Energie

Ongelezen bericht door harrie12 »

Ha Polderboy. Kweenie, het ging er om dat over de kosten van het bedrijf BTW berekend mag worden. In mijn visie is de energieheffing iets wat er later bij komt en geen onkosten van het bedrijf zijn.

Uiteraard wil de overheid een eenmaal ingevoerde heffing nooit meer kwijtraken (tijdelijk kwartje van Kok!), ze hebben altijd geld tekort.
Als het niet meer zou mogen volgens de regels van Europa, dan geef je er gewoon een ander naampje aan.

Polderboy heeft gelijk dat je zuinig om moet gaan met Energie.
Destijds via subsidie gratis 8 zonnepanelen aangeschaft, wel even 6500 Euro voorschieten.
Die panelen leveren een piekvermogen van 1000 Watt en een jaartotaal van heel stabiel 1150KWh al 4 jaar lang.
Bij weinig eigenverbruik draait de meter heel snel achteruit, alle kilowatts inclusief heffingen en BTW vloeien dan terug.
Dat is pas groene energie!

Zonder subsidie (MEP heffing afgeschaft) verdien je de investering pas na 30 jaar terug en dat doet dus niemand meer.
Jammer van al die ongebruikte daken.

Ik heb jaarlijks een Energierekening van ca. 800 Euro (eengezinswoning) en dat valt best mee.
Op gas kun je ook besparen door de HR CV ketel bij te stellen op een zo laag mogelijke watertemperatuur.

Vaillant zegt dat het HR principe niet meer werkt boven de 65 graden, de rookgassen condenseren dan niet meer.
Voor het gemak laten veel mensen de (en service monteurs) de watertemperatuur lekker op 90 graden staan, nooit meer klachten over koude!
Kortom, doe er wat aan en stel de watertemperatuur door het seizoen heen steeds bij tot een minimum waarde.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BTW over de Extra Belasting op Energie

Ongelezen bericht door kweenie »

Harrie, de energieheffing is dan wel iets wat er later bij komt en geen onkosten van het bedrijf, maar dat staat los van de vraag of er btw over moet worden geheven. Het gaat er bij de BTW niet zozeer om hóe de verkoopprijs hoger is geworden, maar dát de verkoopprijs hoger is geworden.
Bovendien zijn er ook praktische punten. Het wordt een zeer onhandige/onmogelijke berekening voor bedrijven als er niet meer 3 btw tarieven zouden zijn voor de producten die ze in- en verkopen, maar feitelijk oneindig veel tarieven. Nu kunnen ze voor de saldering van de BTW eenvoudig de inkoopsprijzen delen door bijvoorbeeld 1,06 om te zien wat het in- of verkoopbedrag ex btw is terwijl dat anders veel complexer moet.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: BTW over de Extra Belasting op Energie

Ongelezen bericht door Chanmaster »

We hoeven volgens de belastingdienst geen belasting over belasting te betalen alleen zit dat met de energie even anders.
Over de energiebelasting moeten we gewoon btw afdragen. Hetzelfde geschiedt al jaren op de benzine, autogas en diesel. Daar betaald u ook btw over de accijnzen. Of dit reëel is laat ik in het midden maar er is niets aan te doen.

Geert

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BTW over de Extra Belasting op Energie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan is het meer de vraag over of je bijvoorbeeld energieheffingen als belastingen ziet of als heffingen. En dan kun je ook iets breder de vraag stellen waar de grens ligt tussen overheidsinkomsten en belastingen. Je moet bijvoorbeeld ook bij drank en tabak gewoon belasting betalen over de accijnzen. En de overheid heeft ook allerlei andere inkomsten, zoals bijvoorbeeld leges bij gemeentes of, op een heel ander nivo, de bijdrages in de kosten die je moet betalen bij de rechtbanken.

Er is dus een verschil tussen wat je als belastingen opvat en wat je als andere inkomsten of heffingen ziet, waarover het wel weer logisch is om belasting te heffen. Een van de eigenschappen die ik zie voor de belastingen is dat het niet een vast bedrag per eenheid, maar een bepaald percentage van de prijs is. Bij accijnzen en bijvoorbeeld ook de energieheffing gaat het om een vast bedrag per eenheid. Hiermee is er dus in mijn ogen een duidelijk verschil tussen wat je als belastinginkomsten kunt zien en wat je als overige heffingen en inkomsten kunt zien. En daarmee is btw heffing in mijn ogen ook geen belasting over belasting.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: BTW over de Extra Belasting op Energie

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Klopt, het ismaar hoe je de heffing noemt.
Hoe dan ook, de mens wordt door deze regering danig uitgekleed.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BTW over de Extra Belasting op Energie

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoezo 'deze regering'? De energieheffing bestaat al meer dan 10 jaar! Je geeft deze regering dus de schuld van iets wat in 1996 is ingevoerd. Dat is ook makkelijk kritiek leveren...

harrie12
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2004 20:55

Re: BTW over de Extra Belasting op Energie

Ongelezen bericht door harrie12 »

Beste Polderboy,
Ik begrijp dat je inmiddels ook 8 panelen hebt.
Gelukkig heb ik dus nog een oude draaischijfmeter die lekker terug draait.
Elders in Zoetermeer (Eneco) zijn er meters vervangen door die digitale versies. Geen idee of die terugdraaien bij weinig verbruik.
Wellicht zou ik een wisseling van meters kunnen weigeren.

Ik heb de meter recent getest op nauwkeurigheid met een bekende ohmse belasting van 1 Kw, dat klopte na 25 jaar nog steeds goed.
Ik las wel ergens dat teruglevering tot 3000KWh per jaar gewoon 1 op1 qua tarief wettelijk moet kunnen.

Wellicht zijn er bedrijven als Continuon die dat wel doen maar een extra heffing in rekening brengen voor het transport terug of zo.
Hoe zit die 30% verhoging dan in elkaar, zijn dat zuiver administratieve kosten?
Tja, als teruglevering niets meer opbrengt zal ik ook alles gaan consumeren via straalkachels en airco's.
Opslaan in accu's is ook geen optie.

Helaas denkt onze overheid nog slechts aan meer spaarlampen, veelal kruimelwerk.
Ik had vorig jaar aan onze minister gevraagd wanneer de subsidie op zonnepanelen weer terug komt.
Antwoord: daar gaan we in juli 2007 over debatteren, nooit meer iets over vernomen.
Ze hebben dus de mond vol over dingen die goed zijn voor het millieu maar doen er zelf niets anders aan dan meer belasting heffen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BTW over de Extra Belasting op Energie

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, ik zou allang blij zijn als ze weer íets aan subsidies doen. Of dat nu in de aanschafkosten of in de stroomopbrengst komt, maakt mij niet zo heel veel uit. Voor beide valt wat te zeggen.

Ik zie bij de aanschafsubsidie twee voordelen waardoor ik dit toch aantrekkelijker vind. Eén voordeel is dat je dan niet afhankelijk bent van toekomstige afschaffing/verlaging van de subsidie of de terugstroomvergoeding. Ik heb weinig vertrouwen dat Den Haag subsidieregelingen gedurende de levensduur van de panelen zo laat. Een tweede voordeel vind ik dat als de terugstroomvergoeding gelijk is aan de electriciteitsprijs, dat je dan ook profiteert van toekomstige stijgingen.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat ze niet willen dat je dubbele subsidie zou krijgen en dat de regeling dus alleen voor nieuwe panelen zou komen. Maar je zou de regeling dan natuurlijk ook kunnen toepassen op panelen waarvoor nog geen subsidie is verleend, maar dat is een moeilijk te realiseren en controleren situatie.

harrie12
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2004 20:55

Re: BTW over de Extra Belasting op Energie

Ongelezen bericht door harrie12 »

@ Polderboy.
Ik heb met genoegen alle info op je site gelezen.
Helaas veel ongenoegen over al die stomme wijzigingen die de overheid jaarlijks doorvoert en waar de energiebedrijven graag gebruik van proberen te maken.

Nederland is op gebied van energiebesparing wel een 3e wereldland aan het worden. Veel woorden en weinig zinvolle daden.

Bij m'n dochter is de meter vervangen door zo'n digitaal ding.
Ik zal de eerstvolgende keer het ding goed gaan bekijken.

Ik probeer zo lang mogelijk de oude draaischijfmeter te behouden, geeft zeer comfortabel een saldering van teruglevering.

Op het laatste moment dus nog gratis 8 panelen van 150wp kunnen bestellen inclusief twee 500Watt omvormers van Philips.
In het begin defecte omvormers gehad maar na 2x omwisselen is dat nu OK.

Ik heb er wel een ventilator ondergezet die op de DC spanning van de panelen zelf gaat draaien, hitte is dodelijk voor elektronica!
Opbrengst van gemiddeld 1150KWh per jaar is niet slecht.
Jaartotaal meten doe ik met een gewone draaischijf tussenmeter waarvan ik het telwerk op 1 jan. weer op 0 zet.

Dagtotaal en piekwaarde gaat via een zelfgebouwde processor die pulsjes via de gaatjes in de draaischijf benut als input.

Vandaag 1,095 KWh met een piek van 832 Watt.
Harrie uit Zoetermeer.

Gesloten