LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BTW over energiebelasting bij NUON en Duinwatermij. ZH

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ariewo

BTW over energiebelasting bij NUON en Duinwatermij. ZH

Ongelezen bericht door ariewo »

:shock:
Ik kan me vergissen, maar
Bij het controleren van mijn energierekening kwam ik het volgende tegen.
Op de afrekeningen van het Nuon en Duinwaterbedrijf Zuid-Holland staat aangegeven dat er BTW gerekend wordt over de in rekening gebrachte energiebelasting. Je betaald dan dus btw over belasting. Volgens mij mag dat niet. Er wordt dus eerst energiebelasting berekend en over het totaalbedrag nog eens BTW (maar hier zit dus een gedeelte energiebelasting bij)
Nu gaat het bij het duinwaterbedrijf om 16 eurocent op mijn rekening, maar x 1,2 miljoen huishoudens levert dit voor hen toch ongeveer 192.000 euro op.
Bij het Nuon gaat het om 6% van 113,21 = 6,79 euro. Ik weet niet hoeveel klanten zij hebben, maar als alle energiebedrijven dit geintje toepassen lijkt dit me een aardige bijverdienste. (7 euro x 6.000.000 huishoudens is toch al gauw zo'n 42 miljoen euro)

harrie112
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2004 16:13

Re: BTW over energiebelasting bij NUON en Duinwatermij. ZH

Ongelezen bericht door harrie112 »

Ja, ariewo. dat klopt toch echt wel, al is het helemaal van de gekke. Duurdere energie is dus prima voor de staat zeker als dat gas uit eigen bodem komt, leuk die koppeling aan de olieprijs.
Ander voorbeeld is de speciale belasting over een auto, de BMP.
De fiscus heft eerst invoerrechten, dan BMP en over dat geheel nog vrolijk 19% BTW. De fiscus heft Belasting over de Toegevoegde Waarde, en vindt dus dat de waarde is vermeerderd vanwege de geheven belasting. Als je dan ook nog gaat rijden in die auto wordt het helemaal leuk voor de fiscus, wat dacht je van 19% BTW over die 80% belasting op benzine, daarnaast ook nog wat wegenbelasting en belasting over de verzekering.
Roken, drinken en doodgaan is ook geweldig voor de fiscus.
Uiteindelijk gaat 90% van je bruto inkomen naar de staat, het is niet anders. Kunnen ze leuke dingen van doen daar in Den Haag.

Gast

Re: BTW over energiebelasting bij NUON en Duinwatermij. ZH

Ongelezen bericht door Gast »

Ja je betaald btw over btw, maar dat ligt niet aan de energiebedrijven, maar aan de regering, die wil ook vangen he.

Gast

Re: BTW over energiebelasting bij NUON en Duinwatermij. ZH

Ongelezen bericht door Gast »

Ja je betaald btw over btw
En dat is dus juist niet waar.

Gesloten