LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Calorische correctiefactor

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Raymy
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2008 23:51

Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Raymy »

Eenieder zal wellicht denken... waar gaat dit over?!?
Ik zal het u uitleggen.

Ik heb enkele dagen geleden mijn jaarafrekening gehad van EnergieDirect.
Keurig op tijd, niets mis mee dus.
Ik heb echter de jaarafrekening eens goed bekeken en zag tot mijn vebazing dat als ik de beginstand van mijn gasmeter aftrek (zonder calculator overigens) van de eindstand van mijn gasmeter dan is het verschil dartussen KLEINER dan wat ik moet betalen.
Om precies te zijn 31m3 kleiner.
Ik moet dus 31m3 gas méér betalen dan mijn meterstanden aangeven.

Ik heb EnergieDirect om opheldering gevraagd en kreeg het volgende antwoord:
Bedankt voor uw bericht.

Naar aanleiding van uw vraag betreffende uw factuur met nummer: ******* kunnen wij u het volgende antwoorden.

Wij hebben uw gegevens opgezocht in onze administratie.

Onderstaand vindt u de reden van het afwijken van uw gasverbruik.

Gas wordt in Nederland gewonnen uit verschillende gasvelden, waaronder Slochteren en de Noordzee. De hoeveelheid warmte die vrijkomt bij de verbranding van gas, verschilt per gasveld. Dit wordt uitgedrukt in de calorische waarde. Gas met een hogere calorische waarde dan de norm levert bij de verbranding meer warmte en is duurder.

Uw gasverbruik wordt met behulp van de calorische factor omgerekend naar een hoeveelheid gas met een gemiddelde calorische waarde. De Gasunie bepaalt jaarlijks de correctiefactor op basis van het gas dat feitelijk geleverd is.

Nadat uw gasverbruik van 1.806 m3 is omgerekend met behulp van de calorische factor komen wij op een verbruik uit van 1.837 m3. Het verbruik van 1.837 m3 is dan ook juist.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Bij vervolgcontact over dit bericht kunt u verwijzen naar het referentienummer *****

Met vriendelijke groet,
Energie:direct
Ik vind het een beetje een vreemd verhaal allemaal en vroeg mij af of dit klopt en of dit wel mag op deze manier??
Je zou tenslotte ook naar beneden corrigeren daar ik absoluut niet kan controleren van welke veld ik gas krijg en hoeveel warmte dat heeft afgegeven.

Raymy

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door jsp »

Hier, op de site van Consuwijzer, en hier (op een eerder onderwerp van dit forum) kun je meer lezen over deze correctiefactor. Een ingewikkeld verhaal maar ik denk dat het wel klopt.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Beste Raymy, lees eens in dit forum de topic van PukkieTijger van 9 december 2007 "gasverbruik vraagje". :o lijkt mij hetzelfde.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door kss »

bij de AH kassa betaal je in de meeste gevallen ook niet de prijs zoals in de schappen staat aangegeven, ofwel je bonuskorting gaat er af of door het afronden betaal je procentueel meer of minder.

:wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit is iets wat al decennia gebeurt...! Zijn er dan zo veel mensen die jarenlang ongezien de rekening hebben betaald en nu eindelijk eens bekijken waar ze eigenlijk voor betalen?

Nogmaals: de gasprijs is een prijs voor 'standaardkwaliteit' gas, met een standaard samenstelling en een standaard warmteopbrengst. Maar elk aardgasveld heeft een andere samenstelling en door menging krijg je gas dat in de buurt komt van die standaard kwaliteit, maar meestal niet gelijk is (maar volgens mij in elk geval nooit slechter). De warmteopbrengst is dan dus ook iets hoger. Met de correctiefactor wordt een m³ van dit 'betere' aardgas teruggerekend naar iets meer dan een m³ standaard aardgas dat de zelfde warmteopbrengst heeft.

Raymy
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2008 23:51

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Raymy »

Zo is het natuurlijk toch niet helemaal, beste kweenie.
Ik heb her en der vernomen dat een aantal energiebedrijven deze 'correctie' gewoon in de prijs doorberekenen en zich dus vervolgens keurig aan de meterstanden kunnen houden.
Ik heb altijd bij de NUON gezeten en er nog eens een oude jaaropgave op nagekeken, maar nergens iets over calorische factor ofzo en alles wordt verrekend aan de hand van de opgegeven (en geconstateerde) meterstanden. Zo had IK het dus ook verwacht bij EnergieDirect.
Deze correctie wordt nu dus bij EnergieDirect (voor mij) plotsklaps zichtbaar... vandaar dat het dus ook meteen bij mij vragen oproept.
Maar goed, kennelijk is het allemaal in orde, dus ik laat het voor wat het is, maar vreemd vind ik het wel, want het is vooraf niet gecommuniceerd en het maakt in z'n algemeenheid, mijn bescheiden inziens, ook de energieprijzen van de diverse leveranciers niet transparanter natuurlijk, daar de een het in de prijs heeft verwerkt en de ander (zoals EnergieDirect) dus niet.

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Trapito »

@Raymy
Ik heb altijd bij de NUON gezeten en er nog eens een oude jaaropgave op nagekeken, maar nergens iets over calorische factor ofzo
Vermoedelijk de afrekening toch niet helemaal goed nagezien of het moet een rekening zijn geweest van erg lang terug.
In 2001 heb ik Nuon daar al eens een brief over geschreven.
Keurig een brief terug gehad met uitleg daarover.
Toen was de correctiefactor 1.010
2002 was de correctiefactor 1.012
2003 idem
2004 correctiefactor 1.015
2005 correctiefactor 1.008
2006 correctiefactor 1.006
2007 correctiefactor 1.012

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Trapito »

@Poldermanneke,

Trapito is nogal een bewaarderig type. Heb hier de energierekeningen liggen vanaf 1985 toen ik hier ben gaan wonen.
Vanaf 2002 is Nuon de "Berekeningsfactor" op de rekening gaan vermelden. Na mijn brief aan hun maar dat zal wel toeval zijn.
Met ingang van 2004 staat er in de rechter kantlijn een toelichting en de factor vermeld.
Nu dacht ik altijd dat het gasnet één groot net was. Kan dan ook de verschillen niet plaatsen.
Wel zijn de transportkosten per regio anders. Hoe verder je van Groningen woont hoe hoger de transportkosten zijn maar de calorische waarde zou m.i. hetzelfde moeten zijn.
Op onderstaande link kun je een voorbeeld zien van de rekening van Nuon.
http://www.nuon.nl/klantenservice/uw-ge ... agina2.jsp
Vanzelfsprekend is de daar afgebeelde factor niet de actuele.
Mijn eerder genoteerde waarden zijn dan ook van de energienota overgenomen die ik altijd na reken. (Tja.., ieder mens heeft recht op een afwijking, toch?) :lol:

Edit:
Lees op een afrekening uit 1986: (Veluwse Nutsbedrijven n.v.)
De vermelde prijs per m3 is het gemiddelde van de prijzen die tijdens de afgelopen verbuiksperiode hebben gegolden.
In deze prijs is tevens begrepen de omzetbelasting en zover het gas betreft de milieuheffing en de factor in verband met een hogere of lagere calorische waarde van het geleverde gas ten opzichte van Gronings gas.
Het staat op de achterzijde van de afrekening (waar ik doorgaans niet kijk :D )
Die "factor" bestaat dus al enige jaren!
Laatst gewijzigd door Trapito op 27 jan 2008 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

In de ons omringende landen worden de kuubs gas niet gecorrigeerd maar met behulp van de calorische waarde omgerekend naar energie eenheden (kilowattuur).

Je betaald dus niet voor het volume maar echt voor energie.

Geeft misschien een beter beeld dan het gepruts met omrekenen van kuubs naar genormaliseerde kuubs

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door chat »

Als je het juiste calorische waarde toepast klopt de meter die in kwh meet wel ja, maar dit loopt net zo mank als in m3 Ali

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Waar doel je dan op Chat?
Op het feit dat Trapito en Polderboy een afwijkende correctiefactor hebben?

Wat kwh betreft zie ik niet in waar het mank zou gaan.
De kubieke meter gas is slechts de drager van de energie. Door binnen die maateenheid te blijven creeer je verwarring. Ik denk persoonlijk dat als je overgaat naar het gebruik van de eenheid van wat je daadwerkelijk gebruikt, dus het aantal kWh energie die gemiddeld in een kubieke meter gas aanwezig is, je dit beter kan verkopen dan dat je de calorische waarde als correctiefactor gebruikt.

dus geen:
fictieve kuub = echte kuub * correctie factor
maar
verbruikte energie = echte kuub * energieinhoud per kuub

Meter zal overigens nooit in kWh kunnen meten.
Heb je een gaschromatograaf of calorische meetinstrumenten voor nodig. Daarom stelt Gasterra per dag een overzicht met gemiddelde calorische uurwaarden aan de (groot-)gebruikers ter beschikking waar dan uiteindelijk voor de consument een jaargemiddelde uit gedestilleerd kan worden die in de huidige situatie dan weer omgevormd word tot een correctiefactor op de kuub aardgas (zucht....is in het echt geloof ik nog ingewikkelder dan het hier al klinkt :lol: ).

Een verklaring voor het verschil tussen Trapito en Polderboy heb ik verder ook niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door kweenie »

Verschil kan komen door verschillende meetperiodes. De meter wordt immers niet in het hele land op de zelfde dag (of zelfs niet in de zelfde maand) opgenomen, zodat het 'jaarverbruik' van de een van bv. maart tot maart kan lopen en van een ander van december tot december. Of bijvoorbeeld van november tot april een jaar verder. De correctiefactor kan dan dus verschillen.

S@ski@
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jan 2008 04:05

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door S@ski@ »

Calorische waarde wordt per maand vastgesteld dus dat kan wel degelijk wel een redelijk verschil maken of je meterstanden steeds in december of bijv. in februari worden opgenomen.
En daarmaast is het ook per regio verschillend. In limburg is er over dezelfde periode een andere calorische waarde als in groningen. Dus dat het verschil misschien ook verklaren. Ik heb tenminste niet in het topic gelezen dat jullie in dezelfde woonplaats wonen?

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door chat »

situatie België:
De gasmeter meet het verbruik niet in kWh, maar in kubieke meter (m3). Toch vermelden de meeste leveranciers op hun factuur het gasverbruik in kWh, in plaats van in m³.

De omzetting van m3 naar kWh gebeurt op basis van metingen van de calorische waarde van aardgas bij instroom van het distributienet. Deze metingen zijn noodzakelijk omdat de calorische waarde van het gas dat via het net wordt vervoerd, permanent lichte schommelingen kan vertonen.

De metingen zijn bij de distributienetbeheerder beschikbaar in de vorm van maandgemiddelden. Deze waarden worden vervolgens door de beheerder omgerekend naar een gemiddelde calorische waarde over de volledige verbruiksperiode waarop de factuur betrekking heeft.

De distributienetbeheerder bezorgt het verbruik in kWh (aantal m³ vermenigvuldigd met de gemiddelde calorische waarde) aan de leverancier, die zich voor de opstelling van zijn factuur op deze gegevens baseert. Die waarde is voor alle leveranciers identiek.



hier nog een link als je twijfelt aan je gas of elektrameter.
Een overzicht van de reeds afgekeurde meters.
http://www.verispect.nl/mainframeset.php?pageId=187

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Trapito »

2001 correctiefactor 1.010 periode dec 2000 - dec 2001
2002 correctiefactor 1.012 periode dec 2001 - dec 2002
2003 correctiefactor 1.012 periode dec 2002 - nov 2003
2004 correctiefactor 1.015 periode nov 2003 - nov 2004
2005 correctiefactor 1.008 periode nov 2004 - nov 2005
2006 correctiefactor 1.006 periode nov 2005 - nov 2006
2007 correctiefactor 1.012 periode nov 2006 - nov 2007

Het verhaal van Saskia begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Het zal wel waar zijn hoor maar hoe zit dat dan?
Waar komt dat gas van Limburg dan vandaan?
Dit zegt Nuon, bij veel gestelde vragen, er over:
Wat houdt de regiotoeslag gaslevering in?
Vanaf 1 januari 2005 geldt een regionale toeslag van de Gasunie op de kubieke-meterprijs. Hoe verder u van Groningen - waar gas wordt gewonnen - woont, hoe hoger deze toeslag is.
Ben ik toch geneigd te zeggen dat Limburg ook uit Groningen het gas geleverd krijgt. Ik woon in Gelderland, waarom stoppen ze er nu na Gelderland ineens veel heter gas bij en waar komt dat, veel hetere gas, dan vandaan?
Laatst gewijzigd door Trapito op 29 jan 2008 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

@ chat

Je herhaalt zo'n beetje wat ik zelf al neergepend heb maar geeft geen verheldering van je opmerking!??
Als je het juiste calorische waarde toepast klopt de meter die in kwh meet wel ja, maar dit loopt net zo mank als in m3 Ali

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door chat »

Ja het staat mischien wat verwarrend maar het komt er op neer dat er wel gecorigeerd wordt net als hier.
In de ons omringende landen worden de kuubs gas niet gecorrigeerd maar met behulp van de calorische waarde omgerekend naar energie eenheden (kilowattuur).

Je betaald dus niet voor het volume maar echt voor energie.

Geeft misschien een beter beeld dan het gepruts met omrekenen van kuubs naar genormaliseerde kuubs
Maar wat is het betere beeld dan? ik geef 1000m3 op en krijg een rekening dat ik 9523 kwh heb verbruikt. wat ben ik dan per m3 kwijt? :?
Net zo warrig dus. Zeker als je dat jaar er op 100m3 bespaard hebt en dat eens even moet vertalen naar eerst kwh en dan naar een bedrag.

Die correctiefactor is in beide gevallen een verassing want ipv een factor 0,... krijg je een correctie van 0,... over je kwh vebruik.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Heb je ook gelijk in Chat.

De koppeling tussen je eindbedrag en de tellerstand van de meter blijft in beide situaties vaag.

mijn redenatie was en is eigenlijk dat je door herleiden naar een andere eenheid (energie/warmte) minder verwarring krijgt. Een kuub op je meter is nu ook al niet de kuub op je rekening of ook weer wel maar dan met een correctiefactor. Zoals je al aangaf weet je nu ook al niet waar je aan toe bent (als je de correctiefactor niet kent) en dan kan je net zo goed een eenheid gebruiken die ver van de originele kuub op de meter af ligt.

(Het is misschien ook wel niet helemaal in het belang van de producenten om alle eenheden gelijk te trekken. De consument kan dan veel te goed vergelijken wat Stadswarmte en gas en electrisch en gas (bijv. boilers/koken) kost ten opzichte van elkaar maar mogelijk ben ik nu te cynisch 8) )

Misschien is betere voorlichting door de energiebedrijven dan maar de beste oplossing :-)

S@ski@
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jan 2008 04:05

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door S@ski@ »

Hoi Trapito,

de regiotoeslag die jij aanhaalt in je laatste post is iets anders dan de calorische waarde correctie.
Ik zal het even proberen uit te leggen:
De regiotoeslag is zoals de naam al zegt afhankelijk van de regio waar je woont en dit is gebaseerd op de afstand ten opzichte van de grote gasbel bij Slochteren. Woon je verder weg, dan moet je meer betalen. deze constructie wordt door de meeste leveranciers toegepast en zit meestal verrekend in het tarief per m3 dat je betaalt.

De calorische waarde heeft te maken met de kwaliteit van het gas. Het gas dat wij als huishoudens uit de gaskraan krijgen is niet overal van exact dezelfde samenstelling. Dit komt dat niet al het gas afkomstig is uit dezelfde gasbel in Slochteren. Er wordt bijvoorbeeld gemengd met ander gas afkomstig van andere gasbellen. Hierdoor komt het dat op het zelfde moment de kwaliteit van Gas in Limburg hoger is dan de kwaliteit van het gas in Groningen en wordt er in Limburg dus met een hogere calorische waarde gecorrigeerd. Het nederlandse gasleidingennetwerk is verdeeld in in gebiedjes en voor ieder gebiedje wordt iedere maand een calorische waarde bepaald.

Hopelijk is het je zo al iets duidelijker.

Groeten Saskia

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Calorische correctiefactor

Ongelezen bericht door Trapito »

Dag Saskia,
Bedankt voor je uitleg maar het verschil tussen calorische waarde en de regiotoeslag was mij wel duidelijk. Waarom ik dat van de regiotoeslag erbij haal, is omdat men méér moet betalen als men verder van Groningen gelegen is. Hiermee wekt men dus de indruk, dat er geleverd wordt vanuit één punt namelijk Groningen. Als dat zo is, waarom is er in Limburg dan een andere samenstelling van het gas dan bijvoorbeeld in Gelderland?
Als er andere instroompunten zijn dan vind ik het niet correct dat Limburg of Zeeland om maar wat te noemen vanaf Groningen worden aangeslagen.

Volgens mij wordt er maar wat gerommeld met die calorische waarde. Zo zou het mij dus niet verbazen dat prijsvechters hun m3 prijs wat lager leggen en dit dan gaan compenseren met een hogere calorische waarde.
Controleert toch (bijna) niemand.

Nog niet zo lang geleden was er ook een topic over dit onderwerp. De topic starter heeft toen meen ik de leverancier daar over aangesproken waarop hij als antwoord had gekregen dat ze het zouden corrigeren.

Zo gemakkelijk ging dat blijkbaar.

Edit:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=56669

Gesloten