Dit bedrijp ik niet. Hoe groter de smeltveiligheid, hoe warmer dat de bedrading kan worden. Zeker bij oude installaties die mogelijk niet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften elektriciteit NEN1010. Ik denk dan aan onjuiste doorsneden bedrading en isolatie van de bedrading. Het verlagen van een smeltpatroon is simpel, oude eruit en lagere erin. Dit past altijd in tegenstelling van een kleine vervangen door een grotere. Hiervoor moet op zijn minst de passchroef vervangen worden en bij overgang van 25 ampère naar hoger zelfs de patroonhouder (uitgezonderd de Duitse 35 ampère, verklikkertje zwart) omdat dan de gehele smeltveiligheid dikker wordt. Normaal is dat bij elke smeltveiligheid het “kopje” dikker wordt en de kleur van het verklikkertje veranderd.Waar uit veiligheids overwegingen een hogere ampère inzit maar waar men niet een ombouw kan doorvoeren.
In het filmpje van Trosradar waar mensen in de meterkast proberen te achterhalen welke waarde de smeltveiligheden van de lift hebben en opmerken dat ze dit niet kunnen zien klopt ook niet want aan de kleur van de verklikkertjes kun je de waarde aflezen. En om verdere opmerkingen te voorkomen: Indien de smeltveiligheden van de lift bijvoorbeeld geel zijn wil dat zeggen 25 ampère. En om de selectiviteit tussen de zekeringen/smeltveiligheden te waarborgen is de voorliggende, of te wel de verdere van het apparaat afliggende smeltveiligheid groter. Dus de hoofdveiligheden en m.b.t. het aanstaande capaciteitstarief ongunstig.
Als men grote hoofdveiligheden heeft kan men ook een groter vermogen afnemen. En volgens mij ligt hier het zogenaamde probleem.Verbruik blijft hetzelfde ....hoezo piek belasting?
Er wordt contractueel door de energiebedrijven energie ingekocht. Eerder maakte men prognoses van het verwachte gevraagde vermogen van de dag daarna. Op basis hiervan werd dan (bijvoorbeeld 1000 mW) ingekocht. Was het te hoog ingekocht dan kreeg je niets terug. Werd te weinig ingekocht en er dreigde te kort dan moest bijgekocht worden met alle gevolgen (hoge kosten) van dien.
Eerder was het ook nog dat de maandag de wasdag was, maar tegenwoordig met beide werkende in het gezin wordt dit meer willekeurig gedaan. Dus naar mijn mening is de daadwerkelijke piek minder te voorspellen (als die er nog is) en is er een tevens een afvlakking in gekomen. Verder vind ik ook dat vooral bij huishoudelijke installaties niet gesproken kan worden van piekbelasting. Zelfs niet bij liftinstallatie i.v.m. de mogelijke kleine bedrijfstijd.
Het lijkt erop dat men het tarief dat al eerder bij grootverbruikers, 3 x 80 ampère (en grote verbruik) kopieert naar de huidige tijd en de huishoudelijke installaties. De reden laat zich raden, maar ik denk dat dit toch weer geld in het laatje van de energiebedrijven brengt.
Niet dusEn hoe kom ik er achter wat voor aansluiting ik heb? De (jaar)nota vermeldt weliswaar (al jaren) 3*25, maar hoe verifieer ik dat zonder de zegels in m'n meterkast te verbreken?
Daar jij geen problemen hebt met een defecte hoofdveiligheid kan geconcludeerd worden dat alles goed over de 3 fase verdeeld is. Laat lopen die "trein".