LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Collectieve inkoop bij Nuon zeer voordelig

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
e-chec

Collectieve inkoop bij Nuon zeer voordelig

Ongelezen bericht door e-chec »

Als gevolg van mijn problemen bij de wisseling van energieleverancier, die ik heb beschreven in het topic “Bericht aan Oxxio, Nuon en Liander”, was ik erg geïnteresseerd in de eindafrekening van Nuon. Daar bleek de teruglevering van energie, gegenereerd via mijn zonnepanelen, niet te zijn verrekend. Deze constatering was de directe aanleiding om het genoemde topic te starten.

Nuon heeft op 13 november toegezegd dat de saldering, de verrekening van geleverde en teruggeleverde energie, alsnog zal plaatsvinden. Hoewel dat nog niet is gerealiseerd ga ik er van uit, dat dat beslist zal gebeuren.

Maar naarmate deze saldering uitbleef kreeg ik de neiging zelf uit te rekenen welk bedrag ik terug mag verwachten. Dat heb ik gedaan. Daarvoor moest ik eerst de eindafrekening van Nuon nader bestuderen. Wat mij daarbij tot mijn verbijstering als eerste opviel was de enorme prijsstijging in juli, toen mijn gezamenlijke inkoopcontract, een jaar daarvoor gesloten via de Consumentenbond, afliep.

De Nuon-kosten per m3 gas stegen op dat moment van € 0,2830 naar € 0,3852, een stijging van ruim 36 %. Wat betreft elektra was de stijging nog spectaculairder. Die Nuon-kosten gingen omhoog van het eenheidstarief € 0,0285 naar € 0,0651 voor elektra laag tarief en naar € 0,0842 voor elektra hoog tarief. Dat zijn stijgingen met resp. 128 en 195 %.

In de oude situatie, dus voor de plaatsing van zonnepanelen, nam ik jaarlijks ca. 2000 m3 gas en ca. 4500 kWh elektra af, half laag tarief en half hoog tarief. Met een BTW percentage van 21 % bereken ik een prijsstijging voor het totaal van deze energie van afgerond € 474,- per jaar.

Ik stond perplex toen ik dit ontdekte. Als je op de Energievergelijker van de Consumentenbond de tarieven voor nieuwe klanten van NUON bekijkt (1 jaar vaste prijs gastarief € 0,3939 en 1 jaar vaste prijs stroom laag tarief € 0,0514, hoog tarief
€ 0,0695), dan is het gastarief nog iets verder opgelopen en zijn de tarieven elektra ruim lager dan die mij voor de laatste maanden in rekening zijn gebracht. Conclusie: de trouwe, slapende klant – die ik in juli was geworden - betaalt het meest.

De tarieven van de gezamenlijke inkoop van vorig jaar zijn niettemin nog aanzienlijk lager dan de tarieven voor nieuwe klanten, die nu te zien zijn bij de Energievergelijker. Uiteraard speelt het feit dat we nu ruim een jaar verder zijn een rol, maar die is beperkt. Voor de toekomst staat mijn besluit daarom vast. Ik ga elk jaar meedoen met een collectieve inkoop.

Ik heb berekend dat ik nog € 95,31 van Nuon tegoed heb, uitgaande van de door mij aangeleverde meterstanden levering en teruglevering en van 240 dagen terugbetaling energiebelasting (periode 10 februari tot 7 oktober). Dat zijn evenveel dagen als het aantal dat voor netwerkkosten wordt aangehouden.

Ik ben benieuwd of Nuon ook tot dat bedrag komt.

Energiefreak

Re: Collectieve inkoop bij Nuon zeer voordelig

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Collectieve inkopen zijn altijd aanmerkelijk goedkoper. Nadeel is dat je meestal maar een jaar gebruik maakt van dergelijke acties. Daarna betaal je de reguliere prijzen. Ben je overgestapt naar prijsstunters (NLE, EnergieDirect, Oxxio, budgetenergie) dan betaal je de korting het jaar er op dubbel en dwars terug. De prijsstunters vragen een absurd hoog vastrecht de opvolgende jaren.

De prijzen van gas zijn in juli fors gestegen, dat maakt ook dat de nu aangeboden collectieven op de consumentenbond een stuk hoger uitvallen.

Wil je niet elk jaar over te hoeven stappen van collectief op collectief, dan kun je het beste wachten tot de prijs weer wat gedaald is en ze dan voor een langere periode vast zetten. Zelf heb ik mijn contracten een paar jaartjes geleden vastgezet voor 5 jaar. De gasprijs was toen 54 cent. Die vind je nu nergens.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Quote>

De gasprijs was toen 54 cent. Die vind je nu nergens.

Nou ik hoop vanaf 1 januari 2013 wel weer er komt een grote prijsverlaging aan dus ik wacht nog even.

Energiefreak

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Ik verwacht niet dat hij rond de 54 cent gaat zakken.
Een gemiddeld huishouden gaat tussen de 80 - 90 euro op de energiekosten besparen op een gemiddeld verbruik. 3500kwh -1500m3. Op basis van die gegeven en de huidige variabele prijs bij de maatschappijen verwacht ik dat het nieuwe gastarief ergens rond de 60-62 cent uit komt.

Gesloten