Hallo iedereen,
Bij mij doet de volgende situatie zich voor:
Ik heb een huis gekocht (recent is overdracht gedaan) waarbij in de koopovereenkomst gesteld wordt dat het huis vrij is van o.a. leasecontracten met uitzondering van een leaseovereenkomst voor de CV ketel. Zowel aankoopmakelaar als verkopend makelaar hebben mij aangegeven dat ik bij overdracht van het huis zonder problemen dit contract stop zou kunnen zetten.
Ik heb op dit moment het leasecontract nog niet overgenomen, maar zoals gezegd staat wel in de koopovereenkomst dat ik dit moet doen. Nu blijkt echter dat als ik af wil van deze lease, ik de ketel moet afkopen voor ongeveer 2000EU.
Ik baal hier dan ook behoorlijk van (zacht uitgedrukt) want ik wil af van deze ketel omdat het troep is en ben van mening dat ik er door de verkopend makelaar ben ingeluist en mijn aankoopmakelaar mij verkeerd heeft voorgelicht.
Het leasecontract loopt bij de energiewacht voor nog 10.5 jaar (totale maandkosten 31.22 (in koopovereenkomst stond 31.50) waarvan 15.07 voor de ketel p/m).
Op het moment van tekenen van de koopovereenkomst was ik niet op de hoogte van alle voorwaarden van de energiewacht, heb ik daarvan ook geen documentatie of voorwaarden ontvangen en is nogmaals tegen mij gezegd dat ik de ketel zonder problemen kon stopzetten.
Heeft iemand tips hoe ik deze situatie kan oplossen?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CV-ketel lease stoppen?
Re: CV-ketel lease stoppen?
Tsja, je kunt het contract stopzetten, daar is geen woord van gelogen, alleen is het niet kostenloos. Je zul zult dan wel de resterende kosten van de ketel moeten betalen. Dat is ook niet meer dan logisch. Stel dat je een jaar na aangaan van het contract dat contract zou opzeggen, dan is het logisch dat dat niet kostenloos kan gebeuren.
Een oplossing zou zijn geweest om bij aankoop expliciet aan te geven dat eventuele kosten van het stoppen van de lease voor rekening van de verkoper zouden moeten komen. Of dit in de prijs mee te nemen. Maar aangezien er al expliciet was aangegeven dat het hier een leaseketel betreft, kun je er ook van uit gaan dat deze kosten al verwerkt zijn in een (iets) lagere koopprijs voor de woning.
Ik zie de mogelijkheden dus somber in. Wat je nog wel kunt proberen is een lagere afkoopprijs te krijgen. Want 2000 euro voor 10.5 jaar 15.07 euro per maand is wel heel erg veel.
Een oplossing zou zijn geweest om bij aankoop expliciet aan te geven dat eventuele kosten van het stoppen van de lease voor rekening van de verkoper zouden moeten komen. Of dit in de prijs mee te nemen. Maar aangezien er al expliciet was aangegeven dat het hier een leaseketel betreft, kun je er ook van uit gaan dat deze kosten al verwerkt zijn in een (iets) lagere koopprijs voor de woning.
Ik zie de mogelijkheden dus somber in. Wat je nog wel kunt proberen is een lagere afkoopprijs te krijgen. Want 2000 euro voor 10.5 jaar 15.07 euro per maand is wel heel erg veel.
-
SnowMonkey
Bedankt voor de reactie. Ik zit enigzins op dezelfde lijn helaas, maar wat zijn de mogelijkheden om hiervoor de aankoopmakelaar verantwoordelijk te houden? Mijns inziens heeft hij niet aan de verplichting voldaan om mij correct voor te lichten hieromtrent en de situatie vele malen rooskleuriger voorgesteld dan daadwerkelijk nu het geval blijkt.
Ik denk dat je zelf ook wat pro-actiever had kunnen opstellen en de voorwaarden en contracten van de lease kunnen opvragen.
Verder ben ik het helemaal met je eens dat de aankopend makelaar je hier beter over had moeten informeren en had moeten regelen dat alle informatie boven tafel zou komen VOOR het sluiten van de overeenkomst.
Het zou ook niet logisch zijn dat je zomaar kosteloos van een leasecontract af kan. Je moet je wel goed bedenken dat de koopprijs van het huis lager is omdat er geen ketel in eigendom in zit.
€ 2.000 lijkt me overigens wel een beetje te veel. Dit lijkt me eerder de oorspronkelijke aanschafprijs van de ketel.
Als ik het goed begrijp heb je een leasecontract inclusief onderhoudsservice. ongeveer € 15 voor onderhoud en ongeveer € 15 voor de lease.
Het toaal bedrag dat je zou moeten betalen over 10,5 jaar =
€ 31,22 x 12x 10.5= € 3.933,72
Afkoop is dus ongeveer de helft en dat klopt dan wel weer ongeveer van die € 15,- per maand voor de lease.
Verder ben ik het helemaal met je eens dat de aankopend makelaar je hier beter over had moeten informeren en had moeten regelen dat alle informatie boven tafel zou komen VOOR het sluiten van de overeenkomst.
Het zou ook niet logisch zijn dat je zomaar kosteloos van een leasecontract af kan. Je moet je wel goed bedenken dat de koopprijs van het huis lager is omdat er geen ketel in eigendom in zit.
€ 2.000 lijkt me overigens wel een beetje te veel. Dit lijkt me eerder de oorspronkelijke aanschafprijs van de ketel.
Als ik het goed begrijp heb je een leasecontract inclusief onderhoudsservice. ongeveer € 15 voor onderhoud en ongeveer € 15 voor de lease.
Het toaal bedrag dat je zou moeten betalen over 10,5 jaar =
€ 31,22 x 12x 10.5= € 3.933,72
Afkoop is dus ongeveer de helft en dat klopt dan wel weer ongeveer van die € 15,- per maand voor de lease.
De totale betalingen over 10½ jaar gespreid zijn inderdaad ongeveer 2000. Maar, even los van het risico op grote kosten die je bij lease hebt 'afgekocht' en welk risico ook in die maandlasten zitten, zit in een 'aflossingsbedrag' van 15 euro per maand bij leasen ook een flink rentebedrag. Een aflossing van 15 euro per maand in 10,5 jaar komt daarom overeen met een huidige schuld van zo'n 1400 euro.