Data in app van ANWB Energie klopt niet
Data in app van ANWB Energie klopt niet
Sinds maart ben ik klant bij ANWB Energie met een dynamisch contract. Gestart met de ‘oude’ app en sinds kort heb ik eindelijk de nieuwe app ter beschikking gekregen. Ik had gehoopt dat de vele problemen in de oude app zouden zijn opgelost, maar helaas is niets minder waar. De historische data in de nieuwe app komt niet overeen met de data in de nieuwe app. Ik heb al meerdere malen contact gehad met de ANWB en zij zeggen de problemen te kennen en bezig zijn met het oplossen daarvan. Maar de problemen zijn nu al een paar maanden aan de gang. En tot op de dag van vandaag zie ik dat historische data veranderd. Ineens krijg ik veel minder terug voor mijn terug geleverde energie. Ook de optellingen in de app kloppen niet en met name bij de teruglevering. Als ik alle dagen van maart 2025 optel dan kom ik op een bedrag van € 84,15. Als ik dan in de app bij het maandoverzicht van maart 2025 kijk dan staat er € 44,84. Je mag toch verwachten dat de ANWB alle bedragen per dag ook juist kan optellen. Over de maanden april en mei gaat het dan weer goed, maar over juni en juli tot nu toe kloppen de optellingen weer niet. De data wordt ook regelmatig gewijzigd, waardoor je geen betrouwbare data hebt. Maar het vervelende is dat je achteraf niet kan controleren welke data nu juist is. Je bent dus overgeleverd aan de berekeningen van de ANWB. Op internet lees ik ook vele negatieve reviews van andere klanten die dezelfde bevindingen hebben. Als de ANWB de dienst van energieleverancier wilt leveren, dan mag je er toch vanuit gaan dat je betrouwbare informatie in je app hebt staan, zodat je daarop kan sturen en kan zien wat je verbruik is. Maar helaas, vanaf dag één dat ik klant ben heb ik nog geen betrouwbare gegevens gezien en kan het zomaar morgen weer anders zijn. Ik weet dat omdat ik iedere dag de data overneemt in een eigen spreadsheet. Het viel mij op een gegeven moment op dat totaaltellingen ineens niet meer klopte en ik ontdekte dat heel veel bedragen ineens waren gewijzigd en soms niet zo’n klein beetje ook. De ene dag staat er dag je voor dag X € 3,50 krijgt voor geleverde stroom en een dag later staat er voor diezelfde dag dat je maar € 0,12 krijgt. Omdat ik veel reviews ziet over dit onderwerp, maar wij helaas niet met elkaar in contact kunnen komen wil ik in dit forum mijn bevindingen delen. Wellicht zijn er andere mensen met de zelfde bevindingen.
Re: Data in app van ANWB Energie klopt niet
Plaats gewoon een P1 lezer op de P1 poort van uw meter. Kost maar een paar tientjes en dan heeft u zelf de orginele data zonder afhankelijk te zijn van uw leverancier.
Ter voorbeeld: https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/
Ter voorbeeld: https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/
Die gebruik ik al vele jaren. Maar die P1 berekent uiteindelijk niet wat ik bij de ANWB moet gaan betalen. Een P1 heeft natuurlijk ook weinig te maken met de werking van een app van een energieleverancier.
Consumenneke
en DeZevendeHenk
vinden dit leuk
Het hele idee van een P1 meter is dat u heeft de beschikking over uw eigen data.
U kunt dan zelf de kosten narekenen, de uurprijs vind u terug via https://www.anwb.nl/energie/actuele-tarieven.
De eindafrekening heeft ook niet per se iets te maken met de cijfers die je in een app ziet. De apps van energiebedrijven zijn een extraatje, niet leidend. De cijfers die de netbeheerder aanlevert voor de eindafrekening zijn de enige die tellen.
Als ANWB zelf al aangeeft dat de data in de app nog niet kloppen, er dat ze er nog mee bezig zijn, waarom blijf je er dan wel mee rekenen? Dan weet je toch vooraf dat het niet klopt?
Dorfje
vindt dit leuk
-
Na 1 jaar moesten we bijna €500 bijbetalen.
Ondanks dat ik meerdere malen mijn maandbedrag heb laten herberekenen.
Ook bij een nieuwe berekening liet deze ons €20 per maand te weinig betalen.
Het lijkt bij ons alsof ze proberen zoveel klanten te krijgen zonder rekening te houden met de financiële gevolgen voor hun klanten.
Ondanks dat ik meerdere malen mijn maandbedrag heb laten herberekenen.
Ook bij een nieuwe berekening liet deze ons €20 per maand te weinig betalen.
Het lijkt bij ons alsof ze proberen zoveel klanten te krijgen zonder rekening te houden met de financiële gevolgen voor hun klanten.