De nieuwe Energiewet en voortijdige opzegging contract.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman

Re: De nieuwe Energiewet en voortijdige opzegging contract.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat moet je niet aan mij vragen...

De Posthoorn

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

Even een update. Ik heb inmiddels de eindafrekening ontvangen, daarbij is GEEN opzegboete in rekening gebracht. Daaruit trek ik de conclusie dat Essent gewoon de nieuwe AV heeft gevolgd die dus met terugwerkende kracht ook bij mij per 1/1/26 is ingegaan en niet zoals sommigen beweren pas m.i.v. maart '26.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De Posthoorn schreef:
13 feb 2026 15:01
Even een update. Ik heb inmiddels de eindafrekening ontvangen, daarbij is GEEN opzegboete in rekening gebracht.
Een gelukje in uw voordeel.
De Posthoorn schreef:
Daaruit trek ik de conclusie dat Essent gewoon de nieuwe AV heeft gevolgd die dus met terugwerkende kracht ook bij mij per 1/1/26 is ingegaan en niet zoals sommigen beweren pas m.i.v. maart '26.
Klopt helemaal, Essent heeft speciaal voor u een uitzondering gemaakt en u was de enige klant waarbij met terugwerkende kracht de AV werden aangepast. Dan vergeten we gewoon wat er in uw mail stond:
Als we uiterlijk 11 ‌maart ‌2026 niets van je horen, gaan we ervan uit dat je de nieuwe voorwaarden accepteert. Ze gaan dan op 12 ‌maart ‌2026 automatisch voor je in.
En we vergeten dan ook even wat Essent op hun website heeft staan:
Vanaf 12 maart 2026 gaan onze nieuwe voorwaarden in.
Het lijkt mij eerder dat ze bij niemand nu een opzegboete berekenen. Dat scheelt namelijk weer werk in uitzoeken wie wel en wie niet. Het is echt niet zo dat enkel alleen u een andere startdatum had dan alle andere klanten.

Moneyman

NeoDutchio schreef:
13 feb 2026 15:33
Het lijkt mij eerder dat ze bij niemand nu een opzegboete berekenen. Dat scheelt namelijk weer werk in uitzoeken wie wel en wie niet. Het is echt niet zo dat enkel alleen u een andere startdatum had dan alle andere klanten.
... waarmee ze de facto gewoon de voorwaarden per 01-01 toepassen...

NeoDutchio

Moneyman schreef:
13 feb 2026 15:42
NeoDutchio schreef:
Want in de nieuwe voorwaarden staat dat er kosteloos opgezegd mag worden?
Wat een uitvluchten worden weer gezocht. Teksten in mails worden bewust weggelaten en als het bedrijf coulant is zullen ze wel het contract met terugwerkende kracht hebben aangepast. Je doet iets om het gelijk op te duwen he.

Moneyman

NeoDutchio schreef:
13 feb 2026 16:02
Moneyman schreef:
13 feb 2026 15:42
NeoDutchio schreef:
Want in de nieuwe voorwaarden staat dat er kosteloos opgezegd mag worden?
Wie zegt dat?

Als ze de nieuwe voorwaarden per 01-01 toepassen, kan er -zoals ook direct al in de OP staat- vanwege die wijziging kosteloos opgezegd worden. En dat is blijkbaar hoe ze het toepassen. Gelukkig voor TS...
NeoDutchio schreef:
Wat een uitvluchten worden weer gezocht. Teksten in mails worden bewust weggelaten en als het bedrijf coulant is zullen ze wel het contract met terugwerkende kracht hebben aangepast. Je doet iets om het gelijk op te duwen he.
Dat is inderdaad exact wat ik je zie doen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

De Posthoorn schreef:
Even een update. Ik heb inmiddels de eindafrekening ontvangen, daarbij is GEEN opzegboete in rekening gebracht. Daaruit trek ik de conclusie dat Essent gewoon de nieuwe AV heeft gevolgd die dus met terugwerkende kracht ook bij mij per 1/1/26 is ingegaan en niet zoals sommigen beweren pas m.i.v. maart '26.
Dat hoeft niet perse. Als de huidige tarieven niet lager zijn dan de tarieven in uw contract, dan ontvangt u ook geen opzegboete.

https://www.overstappen.nl/energie/opzegvergoeding/
Een opzegvergoeding, of wel opzegboete of overstapboete, betaal je mogelijk aan je energieleverancier als je een vast energiecontract vroegtijdig beëindigt. De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende looptijd van je energiecontract en het tarief dat je betaalt voor stroom en gas. De opzegvergoeding is dus gebaseerd op het bedrag dat je oude leverancier misloopt doordat jij een overstap naar een andere leverancier maakt. Aan de andere kant betaal je niks als de energieleverancier op het moment hogere tarieven rekent dan de tarieven uit jouw contract.

De Posthoorn

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

Dat hoeft niet perse. Als de huidige tarieven niet lager zijn dan de tarieven in uw contract, dan ontvangt u ook geen opzegboete.
Zucht.....
Ik kon op de Essent site mijn opzegboete berekenen. Dat is rond de 70,- euro. Het exacte bedrag hangt natuurlijk af van mijn eindverbruik.
Keer op keer zie ik reacties van je waaruit blijkt dat jij denkt de enige te zijn hoe regeltjes werken of de enige te zijn die de regeltjes hebben gelezen.

NeoDutchio

Moneyman schreef:
13 feb 2026 16:09
Als ze de nieuwe voorwaarden per 01-01 toepassen, kan er -zoals ook direct al in de OP staat- vanwege die wijziging kosteloos opgezegd worden. En dat is blijkbaar hoe ze het toepassen. Gelukkig voor TS...
Als als als... Als TS netjes direct de hele mail had neergezet wat het direct voor iedereen duidelijk. Nu pas later de inhoud van de mail gedeeld is en de tekst van de website zijn er natuurlijk altijd forumleden die vasthouden aan hun eigen gelijk.
ALS in de mail naar TS staat dat het per 12 maart in gaat en ALS er op de website staat dat het op 12 maart in gaat, wat kan je dan gaan verzinnen om toch te denken dat het op 1 januari al inging?

Moneyman schreef:
13 feb 2026 16:09
NeoDutchio schreef:
Dat is inderdaad exact wat ik je zie doen.
Ik ben niet diegene die bewust de tekst weglaat dat de nieuwe voorwaarden op 12 maart ingaan. Ik ben ook niet diegene die zaken verdraaid zodat het lijkt dat de wet hetzelfde is als Algemene voorwaarden. Ik ben ook niet diegene die uitvluchten zoekt om dat wat niet gedeeld is maar wel later als feit is ingebracht weer weglaat om het ongelijk maar niet hoef toe te geven.

Het is heel simpel, overal geeft Essent aan dat de AV per 12 maart aangepast word en dat er tot 11 maart kosteloos opgezegd kan worden. TS had net iets eerder opgezegd en om een reden die niet bekend is heeft Essent besloten nu geen opzegboete in rekening te brengen. Dan kan je een hoop gaan verzinnen dat de AV misschien wel op 1 januari is ingegaan, dat is niet aan de orde. 12 maart is geen 1 januari. En je kan van 12 maart op geen enkele manier veranderen in 1 januari. Stop gewoon met verzinsens en door naar het volgende topic.

Moneyman

Als het verschil tussen “ ingaan” en “toepassen” blijkbaar al te moeilijk voor je is, heeft discussie weinig nut. Sowieso is een lap tekst vol invullingen en de welbekende verwijten op de persoon niet zo zinvol.

Ik pas :lol:

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Of hij het verschil kent weet ik niet, maar dat denk ik wel. Het is gewoon zo dat pas op 12 maart de nieuwe voorwaarden ingaan. En ze behandelen gewoon iedere opzegging voor 12 maart als een opzegging zonder opzegboete. Maar dat heeft niets met een eerdere toepassing van de voorwaarden te maken, die gaan gewoon voor iedereen op 12 maart in.

NeoDutchio

Verwijten of feiten? En inderdaad had de discussie al vanaf pagina 1 al geen nut aangezien toen de feiten al boven tafel waren.
En als het op inhoud niet meer lukt gaat er gedraaid en gegoocheld worden waarna er natuurlijk gepast worden. Leuke poging, "ingaan of toepassen". Maar ja, je kan het maar proberen. Speciaal voor TS worden zijn/haar voorwaarden al vanaf 1 januari toegepast. Voor alle andere klanten pas vanaf 12 maart. Of passen ze voor iedereen al de AV aan? Krijgen we straks duizenden anderen die klagen dat het te vroeg is toegepast.

12 maart is 12 maart. TS is niet speciaal en er worden geen uitzonderingen in procedures gemaakt. Er worden geen voorwaarden met terugwerkende kracht toegepast en nergens word er ook maar enig indruk gegeven dat voorwaarden wel sinds 1 januari toegepast worden.

Maar ook deze feiten zullen weer veel te veel tekst zijn. Want tja, niet meer willen lezen is ook een manier. Stop er gewoon mee. Maak het niet groter als het is en maak mensen niet belangrijker dan dat ze zijn. Essent gaat echt niet 1 klant anders behandelen dan de rest.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

NeoDutchio schreef:
13 feb 2026 18:55
Verwijten of feiten? En inderdaad had de discussie al vanaf pagina 1 al geen nut aangezien toen de feiten al boven tafel waren.
En als het op inhoud niet meer lukt gaat er gedraaid en gegoocheld worden waarna er natuurlijk gepast worden. Leuke poging, "ingaan of toepassen". Maar ja, je kan het maar proberen. Speciaal voor TS worden zijn/haar voorwaarden al vanaf 1 januari toegepast. Voor alle andere klanten pas vanaf 12 maart. Of passen ze voor iedereen al de AV aan? Krijgen we straks duizenden anderen die klagen dat het te vroeg is toegepast.

12 maart is 12 maart. TS is niet speciaal en er worden geen uitzonderingen in procedures gemaakt. Er worden geen voorwaarden met terugwerkende kracht toegepast en nergens word er ook maar enig indruk gegeven dat voorwaarden wel sinds 1 januari toegepast worden.

Maar ook deze feiten zullen weer veel te veel tekst zijn. Want tja, niet meer willen lezen is ook een manier. Stop er gewoon mee. Maak het niet groter als het is en maak mensen niet belangrijker dan dat ze zijn. Essent gaat echt niet 1 klant anders behandelen dan de rest.
Wat een gedraai om toch maar geen ongelijk te hoeven te bekennen. Maar aangezien u zoveel zeker weet toon dat dan maar met bewijzen.

Moneyman heeft gewoon gelijk maar andere gelijk geven past niet in uw woordenboek.
Bij u geldt, zoals u al zo vaak bewezen hebt, TS is fout en bedrijf is goed. U blijft nog steeds uw oude plaat grijsdraaien.

NeoDutchio

Ik_weet_niet_alles schreef:
15 feb 2026 00:32
Wat een gedraai om toch maar geen ongelijk te hoeven te bekennen. Maar aangezien u zoveel zeker weet toon dat dan maar met bewijzen.
Gedraai? Ongelijk? Leest u nogmaals de tekst uit de mail en leest u nogmaals de tekst van de website van Essent.
Ik ben niet diegene die verzint dat 12 maart niet voor TS zou gelden. Ik ben niet diegene die verzint dat enkel voor TS de voorwaarden al op 1 januari toegepast of ingegaan zou worden.
Moneyman heeft gewoon gelijk maar andere gelijk geven past niet in uw woordenboek.
Het is de gedachte die als feit neergezet worden. Bijzonder dat u wel even vergeet dat er meer forumleden dezelfde uitkomst hebben en die wederom niet meeneemt in uw reactie. Komt u maar eens met een onderbouwing waaruit blijkt dat voor iedereen 12 maart de datum is en niet voor TS.
Bij u geldt, zoals u al zo vaak bewezen hebt, TS is fout en bedrijf is goed. U blijft nog steeds uw oude plaat grijsdraaien.
En u blijft in een verkeerde groef hangen. Het gaat hier niet om goed of fout van wie dan ook. Het gaat om wettelijke regels. En in januari aangeven dat op 12 maart nieuwe algemene voorwaarden in gaan is netjes volgens de wet. Dat de klant in de tussentijd kosteloos mag opzeggen is ook exact volgens de wet. Daar is geen spelt tussen te krijgen en dat zijn de feiten in dit topic.
TS had al bericht gehad dat er een opzegvergoeding betaald moest worden (feit), dan is het zeer netjes dat dit achteraf niet hoeft. Dan zijn het echt ononderbouwde gedachtes (of gedraai of de eigen gedachte tot waarheid te maken) dat Essent met terugwerkende kracht de voorwaarden bij TS zou aanpassen.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

U meent nog steeds dat de datum van medeling pas de algemene voorwaarden toepasbaar maken.
Als Essent besluit om niemand meer te informeren omtrent de nieuwe algemene voorwaarden zouden deze dus volgens u niet gelden zolang er geen mededeling is gedaan en zouden ze zelfs over 2 jaar nog steeds niet gelden.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Ja dat klopt dan gelden ze niet.

NeoDutchio

15 feb 2026 10:52
U meent nog steeds dat de datum van medeling pas de algemene voorwaarden toepasbaar maken.
Bij geen reactie worden de nieuwe algemene voorwaarden van toepassing vanaf 12 maart. Tot 12 maart gelden dus de oude algemene voorwaarden.
15 feb 2026 10:52
Als Essent besluit om niemand meer te informeren omtrent de nieuwe algemene voorwaarden zouden deze dus volgens u niet gelden zolang er geen mededeling is gedaan en zouden ze zelfs over 2 jaar nog steeds niet gelden.
Nee, natuurlijk gelden die dan niet. Hoe kan er iets gelden waarvan je niet op de hoogte bent gebracht?

Plaats reactie