| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] defecten aan omvormers van zonnecellen van energierent
-
Koks J.J.M.
defecten aan omvormers van zonnecellen van energierent
De platen zouden 104W leveren bij volle zon.
Direct is gebleken bij monitoring dat de cellen maar 94W leveren. Schriftelijk antwoord:" Dit is alleen onder labaratoriumomstandigheden bereikbaar." Binnen 2 jaar is de eerste omvormer defect die snel wordt vervangen. Opmerking monteur: De kwaliteit laat te wensen over; dit is al meer gebeurd. 3 maanden na afloop van de garantie gaat de 2e omvormer kapot. Na wederom schriftelijke klacht is het antwoord: Geen garantie dus koop, zolang de voorraad strekt, voor €119,= excl BTW en verzendkosten maar een nieuwe; vooraf betalen en vervang hem zelf of betaal een installateur. Ik heb het duidelijke gevoel een kat in de zak te hebben gekocht met notabene een rijks en gemeentelijke subsidie waarbij je toch mag verwachten een goed product te kopen.
In de naaste omgeving heb ik ook gemonitoord en bij 1 gezin was reeds 50% defect en bij een ander 11 %. Dit is dus een structureel probleem!! Volgens de consumentenbond mag men niet stellen garantie voorbij dus alle kosten zelf betalen; Hier is sprake van een economische levensduur ( min. 15 jaar) zodat op basis van art.17:7BW dus slechts een evenredig deel behoort te worden betaald. In Weesp zijn 70 tot 75 bewoners die zonnecellen hebben aangeschaft Ik verzoek jullie dit probleem te onderzoeken en landelijk bekendheid aan te geven aan de onbehoorlijke opstelling van Energierent indeze. In afwachting van jullie positieve reactie verblijf ik m.v.g.
-
Gast
Re: defecten aan omvormers van zonnecellen van energierent
Ze kunnen natuurlijk de zonecellen wel voor 15 jaar garanderen maar dat wil niet zeggen dat de omvormer het ook zolang volhoud
Maar een jaar is inderdaad wel erg kort!
Je hebt een representatief onderzoek gedaan bij 2 gezinnen!?
Maar een jaar is inderdaad wel erg kort!
Je hebt een representatief onderzoek gedaan bij 2 gezinnen!?
-
Gast
Re: defecten aan omvormers van zonnecellen van energierent
Uit het verhaal maak ik op dat het om NKF OK4E omvormers gaat?
Zie in dat geval:
http://www.zonnestroomproducenten.nl/pa ... s.htm#OK4E
Zie in dat geval:
http://www.zonnestroomproducenten.nl/pa ... s.htm#OK4E
-
Koks J.J.M.
Re: defecten aan omvormers van zonnecellen van energierent
Bedankt voor de tip naar de webside voor zonnecellen. Ik constateer dat ik met de andere naaste bewoners niet de enige ben die problemen heeft. Voor de opmerking aan de gast die zich afvraagt of ik een representatief onderzoek heb gedaan kan ik zeggen dat ik bij 5 bewoners heb gemonitoord waarbij er bij 3 problemen zijn. Je kan dan zeker al spreken van een structureel probleem. en dan te bedenken dat deze zonnecellen pas 2 jaar oud zijn.
-
jos koks
Re: defecten aan omvormers van zonnecellen van energierent
M.v.g. Jos
-
Gast
Re: defecten aan omvormers van zonnecellen van energierent
Al eens juridisch advies ingewonnen?
Lijkt me toch dat het spul niet voldoet aan de eisen die eraan gesteld mogen worden!
Lijkt me toch dat het spul niet voldoet aan de eisen die eraan gesteld mogen worden!
-
jos koks
Re: defecten aan omvormers van zonnecellen van energierent
Ik heb inmiddels bij 38 gezinnen 202 zonnepanelen gemonitoord en contateer dat in 2 jaar tijd ruim 13% van de OK4 omvormers defect zijn; dit is geen toeval meer maar een contructief probleem. De producent heeft in haar montagevoorschrift staan dat de omvormers binnenshuis moeten worden gemonteerd, maar dat is bij de Sunpowerpanelen niet gebeurd. De producent heeft mij gemaild dat als de omvormers binne zijn gemonteerd zij waarschijnlijk langer meegaan dan 5 jaar. Dit wordt dan een heel dure strommopwekking. De producent heeft mkij ook gemaild dat zij per december 2003 gestopt is met de productie en er op termijn een andere type omvormer moet worden gekocht. bijvoorbeeld de soladin 120. Energierent; de leverancier is inmiddels stokdoof gebleken voor de klachten en vervangt nog steeds niet de defecte omvomers die zij gratis van NKF Gouda ontvangt vanwege de ingestelde extra garantiejaar. Het zou prachtig zijnn als er eens intensief onderzoek wordt gedaan naar de werkelijk werking en levensduur van de zonnepaneelsystemen. Tros radar doe er wat aan! Ik heb inmiddels een dik dossier van alle schriftelijk vastgelegde ellende!
