Dicht bij houtkachel zitten?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kuklos

Re: Dicht bij houtkachel zitten?

Ongelezen bericht door kuklos »

scheffers schreef:
09 dec 2024 14:38
kuklos schreef:
09 dec 2024 13:44
scheffers schreef:
09 dec 2024 13:33
Ik denk, dat in de eerste en tweede kamer meer mensen zitten met een houtkachel dan zonder houtkachel.
Want? Waarop baseer je jouw idee?

In januari 2023 is er een motie van de Partij voor de dieren voor beëindiging van de houtstook, door de meerderheid van de tweede kamer verworpen. Medestanders waren Groen Links, Bij1, Volt en PvdA.
En hoe bewijst dat dat ze een houtkachel hebben?

Frans 54

Ongelezen bericht door Frans 54 »

Wanneer ik de cv gebruik krijg ik mijn huis niet warm, heb een goed geïsoleerd huis maar de vloerisolatie was volgens de Woonstede niet nodig, maar de vloer is en blijft steen koud door de trek in de kruip ruimte dus altijd koude voeten, daarom een hout kachel die de vloer lekker warm maakt en verder ook het hele huis, boven op de slaapkamers lekkere temperatuur.
Mensen in ons hele blok hebben koude voeten.

Moirana

Ongelezen bericht door Moirana »

Ik ben een vervend houtstoker maar ben bereid voor het milieu en de overlast hiermee te stoppen..........als er ook een verbod komt op het afsteken van vuurwerk. Dit geeft in een korte tijd meer schade en overlast dan mijn houtstook.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En Frans54 moet dan maar koude voeten hebben?

Moirana

Ongelezen bericht door Moirana »

Ik ben een vervend houtstoker en doe dit op een bewuste wijze. Droog en onbewerkt hout. Ik ben bereid te stoppen met de houtstook ten behoeve van het milieu en de mogelijke overlast ........als er ook een verbod komt op het afsteken van vuurwerk. Dit veroorzaakt in een korte tijd een veel grotere schade en overlast dan mijn houtstook.

kuklos

*fervent

En als jij wil stoppen vanwege het milieu, maar pas als iets anders eerst verboden wordt dan doe je het niet voor het milieu.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moirana schreef:
09 dec 2024 17:03
Ik ben een vervend houtstoker en doe dit op een bewuste wijze. Droog en onbewerkt hout. Ik ben bereid te stoppen met de houtstook ten behoeve van het milieu en de mogelijke overlast ........als er ook een verbod komt op het afsteken van vuurwerk. Dit veroorzaakt in een korte tijd een veel grotere schade en overlast dan mijn houtstook.
Dus zoiets als: ik gooi geen rommel meer op straat als anderen het ook niet meer doen?

vervend = vervelend?

kuklos

ZeerPrivé schreef:
09 dec 2024 17:14
vervend = vervelend?
Nee, ze bedoelt fervent.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
09 dec 2024 17:18
ZeerPrivé schreef:
vervend = vervelend?
Nee, ze bedoelt fervent.
Meen je dat nou? :mrgreen:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
09 dec 2024 09:27
16again schreef:
09 dec 2024 08:54
Is dat bedrag per m2 per persoon nu werkelijk het criterium?
Het maakt een goede vergelijking mogelijk tussen alle soorten verwarming. Liefst uitgesplitst naar de aanschaf/installatie en verbruik.
Mijn vloerverwarming was gratis. Kost me ongeveer 350 euro aan gas per jaar, dus laten we zeggen dat het nog geen 7 euro per m2 per jaar is. Onderhoud heb ik ook niet gehad en bij meer personen hoeft er minder gestookt te worden.

Nijogeth

krijg nauw wat schreef:
09 dec 2024 12:42
maar wat te doen wanneer ooit tijdens winterse vrieskou onze energie voorzieningen( gas/elektra) het begeven vanwege dat de 'russen' die hebben gekraakt en er ijsbloemen op onze driedubbel geïsoleerde ramen verschijnen??
Lichaamswarmte? Dan stook je een goed geïsoleerde ruimte vaak warm genoeg.

Nijogeth

scheffers schreef:
kuklos schreef:
scheffers schreef:
Ik denk, dat in de eerste en tweede kamer meer mensen zitten met een houtkachel dan zonder houtkachel.

In januari 2023 is er een motie van de Partij voor de dieren voor beëindiging van de houtstook, door de meerderheid van de tweede kamer verworpen. Medestanders waren Groen Links, Bij1, Volt en PvdA.
Je snapt politiek niet helemaal, denk ik. Als de ene partij iets aandraagt, stemmen sommige andere partijen al standaard tegen. Als de PVDD bij allemaal andere stukken altijd dwars heeft gelegen, dan zullen die partij daar niet op stemmen.

Wat mij betreft is dat een kwalijke zaak. Ik vind dat er veel meer vrijheid moet zijn voor gekozen leden om hun eigen ideeën te volgen. Je hoeft het niet altijd 100% eens te zijn met het standpunt van de partij, helaas doet men er nooit wat mee en gaan de stemmingen daar vaak met de partijen mee.

Nijogeth

ZeerPrivé schreef:
Moirana schreef:
09 dec 2024 17:03
vervend = vervelend?
Nee, met zo'n kwast.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nijogeth schreef:
09 dec 2024 18:29
scheffers schreef:
kuklos schreef:

Je snapt politiek niet helemaal, denk ik. Als de ene partij iets aandraagt, stemmen sommige andere partijen al standaard tegen. Als de PVDD bij allemaal andere stukken altijd dwars heeft gelegen, dan zullen die partij daar niet op stemmen.

Wat mij betreft is dat een kwalijke zaak. Ik vind dat er veel meer vrijheid moet zijn voor gekozen leden om hun eigen ideeën te volgen. Je hoeft het niet altijd 100% eens te zijn met het standpunt van de partij, helaas doet men er nooit wat mee en gaan de stemmingen daar vaak met de partijen mee.
Eensch.
Moties van de PVV worden door GROENLINKS/pvda nooit ondersteunt, zelfs al zijn ze het ermee eens.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

scheffers schreef:
Ik denk, dat in de eerste en tweede kamer meer mensen zitten met een houtkachel dan zonder houtkachel. Dus de hoop, dat er restricties aan het stoken van hout komt, is m.i. valse hoop.
Er wordt aan gewerkt, op lokaal niveau, via de kruipruimte van de Omgevingswet. En eerlijk, in Vinex-wijken met smalle, hoge huizen zoals IJburg, moet je dit niet willen.

*

Blik over de grens. In Duitsland gaat per 1 januari 2025 de volgende fase van de wetgeving in.
Voor houtkachels, die tussen 1995 en 2010 zijn ingebouwd, worden de emissie-eisen strikter. Maximaal 4 gram koolmonoxide en 0,15 gram fijnstof per kubieke meter, die door de schoorsteen naar buiten gaat. Dit is op basis van de productinformatie van de leverancier, er is een database met alle typen kachels om dit op te zoeken. Voldoet de kachel er niet aan, dan mag die niet meer worden gebruikt.

Uitzonderingen: monumentale kachels, de 'kachelofen' van voor 1950 of wanneer de houtkachel de enige verwarming is in een particulier huis.

Als de kachel niet voldoet, dan zijn er twee opties. Schoorsteen uitrusten met extra filters of een nieuwe kopen. De nieuwste generatie houtkachels is efficiënter in de verbranding en heeft ingebouwde filters.

Zoiets kan ik mij goed voor Nederland voorstellen. Beter dan de argumentatie van de tegenstanders, die zijn gebaseerd op de situatie van 20 jaar geleden en de nieuwste ontwikkelingen niet meenemen. De uitstoot-eisen werken beter om de overlast voor anderen te verminderen dan het 'ik ben tegen, het zou verboden moeten worden'. Die laatste houding is polariserend en zorgt voor in beton gegoten meningen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
09 dec 2024 18:25
krijg nauw wat schreef:
09 dec 2024 12:42
maar wat te doen wanneer ooit tijdens winterse vrieskou onze energie voorzieningen( gas/elektra) het begeven vanwege dat de 'russen' die hebben gekraakt en er ijsbloemen op onze driedubbel geïsoleerde ramen verschijnen??
Lichaamswarmte? Dan stook je een goed geïsoleerde ruimte vaak warm genoeg.
Waxinelichtjes, of kaarsen. Werkt ook uitstekend, zeker in een goed geïsoleerd huis. :D Maar ook een stoofpotje maken werkt uitstekend. Alle warmte die in je eten gaat zitten komt uiteindelijk gewoon in je keuken en kamer terecht.

Net even gecheckt, met nog 2 weken te gaan is mijn jaarverbruik aan gas tot nu toe 155 m3. Elektra staat op 893. Waarbij de mechanische ventilatie en de ijskast waarschijnlijk de grootste stroomverbruikers zijn. De ijskast sowieso zo'n 180-200 kWh. De temperatuur in huis is niet lager geweest dan 18,5 graden. Gewoon een appartement uit 1996, niks bijzonders. De portemonnee is er blij mee.

Plaats reactie