LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door de nul met mijn meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
DBE

Door de nul met mijn meter

Ongelezen bericht door DBE »

Wie heeft er ervaring met het op jaarbasis meer opwekken van zonneenergie dan er wordt gebruikt?

Sinds oktober 2003 heb ik een groot aantal zonnepanelen op m'n dak en wek ik meer op dan ik verbruik. Mijn energiemeter is een zogenaamde Ferraris meter (draaischijf) Door de goede werking van de zonnepanelen is de stand van het dagtelwerk jaar op jaar lager en het nacht en weekend telwerk laat slechts een heel laag verbruik zien.
Inmiddels is het dagtelwerk door de nul en toont nu veel voorloop negens.

Het grootste probleem is dat mijn netwerkbeheerder (Eneco / Stedin) - en dan met name het meterbedrijf - de door mij opgegeven meterstanden wiegert te gebruiken, ondanks herhaaldelijke controlebezoeken van het meterbedrijf en blijft schatten.Er is al jaren een discussie over de door hen gewenste vervanging van de meter door een zogenaamde 'teruglevermeter' terwijl de wet duidelijk stelt dat er gewoon gesaldeerd dient te worden en de Ferraris-meter gewoon mag blijven hangen. Op mijn vraag wat voor rekenmodel er gehanteerd zou worden in geval van plaatsing van een 'teruglevermeter' wordt er een rookgordijn opgehangen.

Wie heeft er ervaring met soortgelijke situaties?

kopermoleen

Re: Door de nul met mijn meter

Ongelezen bericht door kopermoleen »

Overstappen naar Electrabel die zetten zich in voor dergelijke projecten. Eneco is nog onbetrouwbaarder dan de maatschappij van ons aller Fransje :mrgreen:

DBE

Polderboy, bedankt voor de uitvoerige reactie. In eerste instantie sta ik niet te trappelen om voor jurisprudentie op dit vlak te procederen. Heb op dit moment al een andere zaak lopen en weet dus hoeveel tijd dit kost. Maar goed, als het resultaat uiteindelijk uitblijft zal ik wel moeten.
Vandaag ben ik weer eens gebeld door Eneco waar we de zaak maar weer eens hebben doorgenomen. Op dit moment is het (nog) geen Eneco / Stedin zaak en moet formeel mijn leverancier (Oxxio) het correctieverzoek doen. Eneco / Stedin zegt namenlijk dat er al die jaren geen verzoek van Oxxio is ontvangen. Dit verzoek dus zojuist nogmaals per web-formulier gedaan. Het zou handig zijn als je gewoon kon mailen met Oxxio en zodoende contructieve stappen de goede richting op kon maken en er uitspraken op papier komen te staan.
Ten aanzien van Eneco / Stedin werd er in het telefoongesprek van zojuist ditmaal niet causaal gesteld dat er eerst een teruglevermeter geplaatst moest worden en werd een eerder telefoongesprek met een medewerker van de meterafdeling waar in dit werd geëist als een onjuiste informatieverstrekking geclassificeerd. Geeft hoop zullen we maar denken, al heb ik in de afgelopen zeven jaren al veel verschillende verhalen gehoord. Ik hoop maar dat Oxxio het dit keer wèl goed oppakt. Ik vrees dat het toch op een zaak voor de Geschillencommissie Energie en Water uit gaat lopen.

@kopermoleen
Overstappen is geen optie omdat de afwikkeling van 2003 tot heden m.i. complexer wordt als ik geen klant meer ben bij Oxxio. Heb je zelf ervaring bij electrabel in ene situatie met negatieve levering? Wat voor beleid voeren zij voor kleine 'producenten'?

DBE

Update:

Gisteren een vriendelijk mail van Oxxio ontvangen. Zij geven aan wel degelijk de terugleververgoeding te gaan betalen, ook bij negatief gebruik :)
Het blijkt dat al die tijd Stedin, het voormalige Eneco, ten onrechte een discussie gevoerd heeft over een 'verplichte vervanging' van de Feraris-meter. Dit was een ware kruistocht van een losgeslagen afdeling. Wat ze hadden moeten doen was mij wijzen op het indienen van een correctieverzoek bij Oxxio. Dat is nu dus per direct bij Oxxio gedaan. Ik heb er goede hoop op dat Oxxio de zaak goed gaat afhandelen, althans dat was de toonzetting van de mail.
Maar goed, de juiste meterstanden staan nog niet in het systeem en er zijn dan ook nog geen nota's van transport ( Stedin / Eneco ) en levering ( Oxxio ) gecorrigeerd. Ik houd de Forum lezers op de hoogte.
Het Dossier van de Geschillencommissie was nog niet helemaal ingevult en dit houd ik gezien de laatste acties nog maar even on hold. Ik zal afhankelijk van de uitkomt òf tegen Stedin òf tegen Oxxio een zaak moeten aanspannen, ik zag dat binnen de web-omgeving dat niet tegen beiden kan. Iemand ervaring met een Geschil tegen het netwerk én leverancier gevoegd in één Dossier?

Gesloten