Begin mei heb ik mijn contract met de Nuon stopgezet i.v.m. mijn verhuizing. Netjes de meterstanden doorgegeven en ik kreeg zowaar geld terug. Schets mijn verbazing dat ik nu toch voor de gehele maand mei moet betalen. Natuurlijk bel je dan direct op. Moet ik nu nog twee maanden betalen voordat er een eindrekening opgemaakt kan worden. Volgens de medewerker van Nuon wil men vast een voorschot hebben voor als er nog eventueel iets verbruikt zal worden!!!! (Er woont al iemand anders in het huis waar het over gaat) Alle energiebedrijven werken op deze manier krijg ik te horen.
Aangezien ik behoorlijk op de centen moet letten ben ik hier niet blij mee.
Kan dit niet op een andere manier geregeld worden?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Doorbetalen als je het contract al stopgezet hebt.
Re: Doorbetalen als je het contract al stopgezet hebt.
Misschien weet Maxiem raad 
-
berthaatjhu
Degene die er nu woont moet betalen, het os toch wel overgeschreven op die ander zijn/haar naam.
Nuon kan wel zoveel willen
Nuon kan wel zoveel willen
Koolwitje, dit heb ik nog nooit gehoord! Het is niet erg klantvriendelijk van NUON. Zelf switch ik regelmatig, zoals ook geadviseerd wordt door consumentenprogramma's. Midden maart ben ik weer overgestapt. Ik was bij Energie Direct en had het daar ook vroegtijdig aangegeven. Mijn laatste voorschotbedrag was januari 2012! Ik zou nog een bonus ontvangen, dus daar hebben ze al keurig rekening mee gehouden door mij februari en een deel van maart niet meer te laten betalen. Ik adviseer u de incasso in te trekken met de mededeling: "contract opgezegd, zoals bij u bekend". Maar, NUON zal morgen wel op deze site reageren. Als mensen een berichtje op dit forum plaatsen, worden de energiebedrijven ineens zeer klantvriendelijk. Waarom? Ik zou het niet weten......... 
Als je je maandelijkse rekening betaalt, betaal je een voorschot voor de jaarrekening. Jij bent eerder verhuisd en hebt geld terug gekregen, dan heb je ook een eindafrekening gekregen. Daar staat precies op welke voorschotten meegenomen zijn in die rekening, vergelijk dat met wat je daadwerkelijk betaald hebt volgens je bankrekening, en je weet of je die maand teveel betaald hebt, of dat dat nog bij je totaalrekening hoort.
De eindfactuur is opgemaakt a.d.h.v. de door u opgegeven eindstand(en). U betaalt hierdoor dus NIET voor het verbruik door de nieuwe bewoner. Immers, voor de nieuwe bewoner gaat het klokje tikken vanaf de door u doorgegeven eindmeterstand(en) ! Het zijn voor de nieuwe bewoner de beginmeterstanden.
Het kan inderdaad soms gebeuren dat een termijn na de eindfactuur wordt afgeschreven. Dit heeft te maken wanneer de betreffende factuur gefactureerd is/wordt en de datum wanneer de door u aangegeven automatische incasso plaatsvindt. Voorbeeld:
Medio april factuurdatum, maar de datum waarop u hebt aangegeven dat de automatische incasso plaatsvindt is op de 10e. Dit betekent dat op de 10e van de opvolgende maand (mei) de factuur van april wordt afgeboekt. Datzelfde gebeurd weer voor de volgende maand. Dus factuurdatum mei, afschrijving in juni.
U hebt uw verhuizing doorgegeven, maar het kan dus heel goed zijn dat de factuurdatum van mei al gefactureerd is, of dat de termijn van het blokkeren van die factuur te kort op het moment van doorgave afmelding/datum heeft plaatsgevonden. Soms komt dat, mede door de verwerkingstijd van een afmelding (ook bij switch) zo uit. Vervelend voor u en hen die het overkomt, maar het is helaas niet anders.
Beiden door u betaalde termijnen zijn meegenomen in de berekening/opmaak van uw eindfactuur. Het is dus absoluut niet zo dat u te veel zou hebben betaald, of dat u voor de nieuwe bewoner betaalt. Immers,.....zoals al gezegd, u bent afgerekend op uw doorgegeven eindmeterstand(en)!
Kijk uw eindfactuur maar na. Daar staan beide in rekening gebrachte termijnen op vermeld en zijn dus meegenomen in de opmaak van uw eindfactuur.
U hebt wat geld teruggekregen. Berekend a.d.h.v. de in rekening gebrachte termijnen (waarbij het er niet toe doet of deze al betaald zijn!). Deze termijnen zult u dus gewoon moeten betalen.
Stel dat die termijnen niet in rekening zouden zijn gebracht, dan had u geen geld terug gekregen, maar had u in plaats van geld teruggave, een grotere som aan bijbetaling moeten doen van uw eindfactuur.
Met andere woorden, het is het kip en ei verhaal.
Het klopt wat Nuon zegt. Alle energiebedrijven werken zo. Oorzaak is te vinden in datum van sleuteloverdracht, dus afmelddatum ten opzichte van factuurdatum van de termijn(en). Soms komt dat erg ongelukkig voor de klant uit.
Dit kan ook voorkomen bij een switch.
Het kan inderdaad soms gebeuren dat een termijn na de eindfactuur wordt afgeschreven. Dit heeft te maken wanneer de betreffende factuur gefactureerd is/wordt en de datum wanneer de door u aangegeven automatische incasso plaatsvindt. Voorbeeld:
Medio april factuurdatum, maar de datum waarop u hebt aangegeven dat de automatische incasso plaatsvindt is op de 10e. Dit betekent dat op de 10e van de opvolgende maand (mei) de factuur van april wordt afgeboekt. Datzelfde gebeurd weer voor de volgende maand. Dus factuurdatum mei, afschrijving in juni.
U hebt uw verhuizing doorgegeven, maar het kan dus heel goed zijn dat de factuurdatum van mei al gefactureerd is, of dat de termijn van het blokkeren van die factuur te kort op het moment van doorgave afmelding/datum heeft plaatsgevonden. Soms komt dat, mede door de verwerkingstijd van een afmelding (ook bij switch) zo uit. Vervelend voor u en hen die het overkomt, maar het is helaas niet anders.
Beiden door u betaalde termijnen zijn meegenomen in de berekening/opmaak van uw eindfactuur. Het is dus absoluut niet zo dat u te veel zou hebben betaald, of dat u voor de nieuwe bewoner betaalt. Immers,.....zoals al gezegd, u bent afgerekend op uw doorgegeven eindmeterstand(en)!
Kijk uw eindfactuur maar na. Daar staan beide in rekening gebrachte termijnen op vermeld en zijn dus meegenomen in de opmaak van uw eindfactuur.
U hebt wat geld teruggekregen. Berekend a.d.h.v. de in rekening gebrachte termijnen (waarbij het er niet toe doet of deze al betaald zijn!). Deze termijnen zult u dus gewoon moeten betalen.
Stel dat die termijnen niet in rekening zouden zijn gebracht, dan had u geen geld terug gekregen, maar had u in plaats van geld teruggave, een grotere som aan bijbetaling moeten doen van uw eindfactuur.
Met andere woorden, het is het kip en ei verhaal.
Het klopt wat Nuon zegt. Alle energiebedrijven werken zo. Oorzaak is te vinden in datum van sleuteloverdracht, dus afmelddatum ten opzichte van factuurdatum van de termijn(en). Soms komt dat erg ongelukkig voor de klant uit.
Dit kan ook voorkomen bij een switch.