LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Doorgeven meterstanden
Doorgeven meterstanden
Hoi,
Wij wonen sinds januari 2004 in dit huis en staat ook het G/W/L op mijn naam. Er is toen een schatting gemaakt van het verbruik per jaar en op basis hiervan zijn toen de termijnbedragen vastgesteld door Eneco. In december 2004 zijn we overgestapt naar Durion (nu Oxxio) voor de levering van gas en electra. Gelukkig hebben we hiermee nog geen grote problemen gehad zoals andere mensen op dit forum, echter hebben we wel een ander groot probleem. In de ongeveer 2,5 jaar dat we hier wonen, hebben we nog NOOIT een formulier/kaart gehad zodat we de meterstanden konden doorgeven. Nu bleek afgelopen maand (toen we eindelijk de jaarnota van oxxio tot mei 2005 kregen) dat onze meterstanden helemaal niet kloppen als ik ze doorreken naar mei 2006. Het gaat hier om verschillen van 3800 kWh voor de electra en 4000 m3 voor gas! Tot nu toe hebben we ook dit jaar geen bericht ontvangen dat we de meterstanden konden doorgeven danwel dat ze worden opgenomen. Het verschil is waarschijnlijk al ontstaan in 2004 omdat er toen 2 extra mensen in huis woonden. De afgelopen maanden heb ik zorgvuldig het verbruik in de gaten gehouden en volgens mij kloppen de voorschotbedragen op dit moment wel gewoon met het jaarlijks verbruik. Probleem is echter dat op het moment dat we de meterstanden door gaan geven, we én een verschikkelijk hoge naheffing moeten betalen én onze termijnbedragen waarschijnlijk zullen verdubbelen terwijl ons gebruik nu 'normaal' is.
Mijn vraag: weet iemand of het mogelijk is om af te dwingen dat de meterstanden worden opgenomen en het mogelijk is om een nieuwe inschatting te laten maken van het jaarverbruik op basis van de huidige situatie ipv het verleden?
Mijn idee is om Oxxio op te zeggen zodat de meterstanden wel moeten worden opgenomen voor een eindafrekening. Én meteen terug te gaan naar Eneco en daar te vragen om een nieuwe inschatting. Heeft iemand on zo'n zelfde situatie gezeten??
Heel erg bedankt alvast!
Wij wonen sinds januari 2004 in dit huis en staat ook het G/W/L op mijn naam. Er is toen een schatting gemaakt van het verbruik per jaar en op basis hiervan zijn toen de termijnbedragen vastgesteld door Eneco. In december 2004 zijn we overgestapt naar Durion (nu Oxxio) voor de levering van gas en electra. Gelukkig hebben we hiermee nog geen grote problemen gehad zoals andere mensen op dit forum, echter hebben we wel een ander groot probleem. In de ongeveer 2,5 jaar dat we hier wonen, hebben we nog NOOIT een formulier/kaart gehad zodat we de meterstanden konden doorgeven. Nu bleek afgelopen maand (toen we eindelijk de jaarnota van oxxio tot mei 2005 kregen) dat onze meterstanden helemaal niet kloppen als ik ze doorreken naar mei 2006. Het gaat hier om verschillen van 3800 kWh voor de electra en 4000 m3 voor gas! Tot nu toe hebben we ook dit jaar geen bericht ontvangen dat we de meterstanden konden doorgeven danwel dat ze worden opgenomen. Het verschil is waarschijnlijk al ontstaan in 2004 omdat er toen 2 extra mensen in huis woonden. De afgelopen maanden heb ik zorgvuldig het verbruik in de gaten gehouden en volgens mij kloppen de voorschotbedragen op dit moment wel gewoon met het jaarlijks verbruik. Probleem is echter dat op het moment dat we de meterstanden door gaan geven, we én een verschikkelijk hoge naheffing moeten betalen én onze termijnbedragen waarschijnlijk zullen verdubbelen terwijl ons gebruik nu 'normaal' is.
Mijn vraag: weet iemand of het mogelijk is om af te dwingen dat de meterstanden worden opgenomen en het mogelijk is om een nieuwe inschatting te laten maken van het jaarverbruik op basis van de huidige situatie ipv het verleden?
Mijn idee is om Oxxio op te zeggen zodat de meterstanden wel moeten worden opgenomen voor een eindafrekening. Én meteen terug te gaan naar Eneco en daar te vragen om een nieuwe inschatting. Heeft iemand on zo'n zelfde situatie gezeten??
Heel erg bedankt alvast!
Re: Doorgeven meterstanden
Met andere woorden je hebt de boel 2,5 jaar op zijn beloop gelaten en probeert er nu met een truc onder uit te komen.....
-
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48
Re: Doorgeven meterstanden
niet de schuld op MrL schuiven he Karr, de fout zit nog steeds bij Oxxio.
'k kan u inderdaad adviseren over te stappen. Zodra u weer terug overstap naar Eneco zult u waarschijnlijk weer met een schatting van uw standen te maken krijgen, dit wordt dan eind van het jaar weer rechtgetrokken. Dan ontvangt u waarschijnlijk weer een meterstandenkaart van Eneco (daar zitten wij ook bij, heb ik nog nooit gekke dingen mee meegemaakt) zodat de standen weer correct geregistreerd worden. U kunt natuurlijk Eneco verzoeken de maandtermijnbedragen zo over te nemen omdat die wel juist zijn. Succes!
p.s. 2 1/2 geen metenstandenkaarten ontvangen van Oxxio? lekker bedrijf is dat
'k kan u inderdaad adviseren over te stappen. Zodra u weer terug overstap naar Eneco zult u waarschijnlijk weer met een schatting van uw standen te maken krijgen, dit wordt dan eind van het jaar weer rechtgetrokken. Dan ontvangt u waarschijnlijk weer een meterstandenkaart van Eneco (daar zitten wij ook bij, heb ik nog nooit gekke dingen mee meegemaakt) zodat de standen weer correct geregistreerd worden. U kunt natuurlijk Eneco verzoeken de maandtermijnbedragen zo over te nemen omdat die wel juist zijn. Succes!
p.s. 2 1/2 geen metenstandenkaarten ontvangen van Oxxio? lekker bedrijf is dat
Re: Doorgeven meterstanden
Meterstanden worden niet altijd opgevraagd. Bij ENECO zijn met de laaste jaarrekening de meterstanden geschat. Dus geen kaartje in de bus of een email om de standen door te geven.Ik heb hier geen genoegen mee genomen, de juiste standen doorgegeven en een nieuwe rekening gevraagd. Dit heeft geleidt tot een dossier van 36 A4tjes en een verwerkingsperiode van 4 maanden. Dus het switchen van leverancier levert volgens mij niets op.
Re: Doorgeven meterstanden
@karr-2
IK heb de boel niet zozeer op z'n beloop gelaten, in eerste instantie is dat Eneco/Oxxio/e-netbeheer omdat zij nooit de meterstanden hebben gevraagd. Ten tweede heb je het erover dat ik er met een truc onderuit wil komen. Weet niet of je mijn verhaal wel goed gelezen hebt, maar het enige wat ik wil is een rekening op basis van de juiste meterstanden (zodat ik geen enorme schuld opbouw) en dat mijn maandbedrag niet exceptioneel stijgt.
Ik voorzie problemen als ik een te hoog maandbedrag betaal aan Oxxio en dit later moet zien terug te vorderen. Veel mensen klagen er namelijk over dat dit maanden tot jaren (!) kan duren.
IK heb de boel niet zozeer op z'n beloop gelaten, in eerste instantie is dat Eneco/Oxxio/e-netbeheer omdat zij nooit de meterstanden hebben gevraagd. Ten tweede heb je het erover dat ik er met een truc onderuit wil komen. Weet niet of je mijn verhaal wel goed gelezen hebt, maar het enige wat ik wil is een rekening op basis van de juiste meterstanden (zodat ik geen enorme schuld opbouw) en dat mijn maandbedrag niet exceptioneel stijgt.
Ik voorzie problemen als ik een te hoog maandbedrag betaal aan Oxxio en dit later moet zien terug te vorderen. Veel mensen klagen er namelijk over dat dit maanden tot jaren (!) kan duren.
Re: Doorgeven meterstanden
graag de meterstanden door geven aan Eneco Netbeheer. zodat zij ook de transport kosten kunnen aanpassen na de stand welke je wilt hebben. Vervolgens zal Eneco Netbeheer de stand door zetten naar het leveringsbedrijf waar je klant bent. Let wel het verschil moet wel meer zijn dan 25% van je standaard jaar verbruik. Anders zullen beide partijen niet overgaan tot correctie.
Re: Doorgeven meterstanden
Ten eerste moet je er zelf ook wel ff op letten eh.
Oxxio is ten eerste niet verantwoordelijk voor meterstanden daar is je netbeheerder verantwoordelijk voor.
Dus dan zit daar wat fout, ff contact opnemen met netbeheer dus!
Oxxio is ten eerste niet verantwoordelijk voor meterstanden daar is je netbeheerder verantwoordelijk voor.
Dus dan zit daar wat fout, ff contact opnemen met netbeheer dus!
Re: Doorgeven meterstanden
Over meterstanden gesproken.
Wij kwamen in Oktober 2004 in deze woning.
De voorschotnota voor energie zou toen 60 euro bedragen.
Omdat wij een groot pleeggezin hebben is dat natuurlijk niet goed en moet beduidend hoger zijn maar we kregen het niet voor elkaar.
Dus dan 60 euro betalen maar.
Eindelijk lukte het mij om het bedrag met 100 euro omhoog te schroeven 165 euro vanaf dat moment.
Vanwege het verschil van bewoners had het netwerkbedrijf een geschat verbruik ingevoerd in afwachting van meterstanden.
Aanvang Juni zijn wij overgestapt naar Intergas, een grote fout maar goed dat bleek naderhand. Deze zou goedkoper zijn en zeker administratief er geen rotzooi van hebben omdat ze kleiner waren.
Dat hebben we geweten. Vanwege eerdere ongeoorloofde afschrijvingen hebben wij onze rekeningen destijds laten blokkeren voor automatische afschrijving en daarom aangegeven aan de nieuwe leverancier dat er per acceptgiro betaald moet worden. Komt voor elkaar aldus intergas. Na ongeveen drie weken ontvingen wij een brief. BETALINGSVERZOEK.
Ze konden van onze rekening niet automatisch incasseren en of we het verschuldigde voorschot maar even verhoogd met 12,50 boete binnen tien dagen wliden voldoen. Nee dus, dat wilden wij niet omdat wij een fatsoenlijke rekening wensen te ontvangen en die nog steeds niet bezaten. Omdat het betalingsverzoek via het incassobureau Janssen & Janssen kwam had ik het even niet meer.
Dat rommelt nu het gehele jaar al door.
Maar nu de grap. We betaalden maandelijks 200 euro voorschotten.
Kregen een jaarafrekening met het verzoek om maar even 1345,00 te voldoen en het eerstvolgende voorschot zou 285,00 bedragen.
Er was niets van meterstanden opgevraagd.
De nota was samengesteld uit herleide waarden van de netwerkbeheerder. Die had een geschat verbruik ingevoerd, weet u nog?
Ik schreef het een en ander aan de DTe. Deze antwoorden keurig.
Schrijf per aangetekende brief een bezwaarschrift aan de leverancier.
Zo gezegd zo gedaan. Intergas trekt zich er kennelijk niets van aan.
De levering van intergas hebben wij in deze brief per: 31 mei a.s. opgezegd. Omdat ik zelf beroepsmatig veel met dit soort van zaken van doen heb zal ik zoals in mijn brief omschreven op 31 mei a.s. de meterstanden opnemen en het verbruik berekenen. Als het nodig blijkt wordt dat betaald en geen cent meer.
Ik ben benieuwd van GreenChoice er per 1 Juni a.s. van gaat maken.
Wordt vervolgd.
Wij kwamen in Oktober 2004 in deze woning.
De voorschotnota voor energie zou toen 60 euro bedragen.
Omdat wij een groot pleeggezin hebben is dat natuurlijk niet goed en moet beduidend hoger zijn maar we kregen het niet voor elkaar.
Dus dan 60 euro betalen maar.
Eindelijk lukte het mij om het bedrag met 100 euro omhoog te schroeven 165 euro vanaf dat moment.
Vanwege het verschil van bewoners had het netwerkbedrijf een geschat verbruik ingevoerd in afwachting van meterstanden.
Aanvang Juni zijn wij overgestapt naar Intergas, een grote fout maar goed dat bleek naderhand. Deze zou goedkoper zijn en zeker administratief er geen rotzooi van hebben omdat ze kleiner waren.
Dat hebben we geweten. Vanwege eerdere ongeoorloofde afschrijvingen hebben wij onze rekeningen destijds laten blokkeren voor automatische afschrijving en daarom aangegeven aan de nieuwe leverancier dat er per acceptgiro betaald moet worden. Komt voor elkaar aldus intergas. Na ongeveen drie weken ontvingen wij een brief. BETALINGSVERZOEK.
Ze konden van onze rekening niet automatisch incasseren en of we het verschuldigde voorschot maar even verhoogd met 12,50 boete binnen tien dagen wliden voldoen. Nee dus, dat wilden wij niet omdat wij een fatsoenlijke rekening wensen te ontvangen en die nog steeds niet bezaten. Omdat het betalingsverzoek via het incassobureau Janssen & Janssen kwam had ik het even niet meer.
Dat rommelt nu het gehele jaar al door.
Maar nu de grap. We betaalden maandelijks 200 euro voorschotten.
Kregen een jaarafrekening met het verzoek om maar even 1345,00 te voldoen en het eerstvolgende voorschot zou 285,00 bedragen.
Er was niets van meterstanden opgevraagd.
De nota was samengesteld uit herleide waarden van de netwerkbeheerder. Die had een geschat verbruik ingevoerd, weet u nog?
Ik schreef het een en ander aan de DTe. Deze antwoorden keurig.
Schrijf per aangetekende brief een bezwaarschrift aan de leverancier.
Zo gezegd zo gedaan. Intergas trekt zich er kennelijk niets van aan.
De levering van intergas hebben wij in deze brief per: 31 mei a.s. opgezegd. Omdat ik zelf beroepsmatig veel met dit soort van zaken van doen heb zal ik zoals in mijn brief omschreven op 31 mei a.s. de meterstanden opnemen en het verbruik berekenen. Als het nodig blijkt wordt dat betaald en geen cent meer.
Ik ben benieuwd van GreenChoice er per 1 Juni a.s. van gaat maken.
Wordt vervolgd.
Re: Doorgeven meterstanden
@ Timefa/Chanmaster/Schuldhulpverlening/EssentRetail
Misschien ben je ook bij je energieleverancier onder 4 verschillende namen bekend en hebben ze het opgeteld?
Misschien ben je ook bij je energieleverancier onder 4 verschillende namen bekend en hebben ze het opgeteld?
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24
Re: Doorgeven meterstanden
Om weer op het onderwerp terug te komen na Timefa...
Je zou meteen weer terug kunnen als je geen opzegtermijn hebt bij Oxxio.
Je zou ook bij Oxxio kunnen kijken of je straks niet gewoon de meterstanden kunt doorgeven en dan bijvoorbeeld 3 maanden later nog eens. Dan kunnen ze tussen die tijd berekenen wat een normaal verbruik is en dan z.s.m. weer een "normaal" termijnbedrag instellen. Je zult dan dus wel 3 maanden met een erg hoog termijnbedrag zitten, maar het is een mogelijke oplossing.
Check dus bij overstappen even of je een contract hebt. Wel contract en wel overstappen resulteert in een boete (helaas, maar waar)!
Je zou meteen weer terug kunnen als je geen opzegtermijn hebt bij Oxxio.
Je zou ook bij Oxxio kunnen kijken of je straks niet gewoon de meterstanden kunt doorgeven en dan bijvoorbeeld 3 maanden later nog eens. Dan kunnen ze tussen die tijd berekenen wat een normaal verbruik is en dan z.s.m. weer een "normaal" termijnbedrag instellen. Je zult dan dus wel 3 maanden met een erg hoog termijnbedrag zitten, maar het is een mogelijke oplossing.
Check dus bij overstappen even of je een contract hebt. Wel contract en wel overstappen resulteert in een boete (helaas, maar waar)!