LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doorlopen (nalopen) watermeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
BKW

Doorlopen (nalopen) watermeter

Ongelezen bericht door BKW »

Hallo,

Ik ben een paar weken geleden wakker gemaakt door een uitzending van het Duitse programma Explosiv. Hier werden watermeters gecontroleerd en dat is nu een grote rel aan het worden.

http://www.rtl.de/cms/information/rtl_e ... tid=698723

Ik heb het e.e.a. in ons huis bekeken en blijkt dat we een Qn 1,5 meter hebben. Maar ook deze loopt na nadat de kraan reeds dichtgedraaid is. Ik weet niet wat dat op jaarbasis is, maar als ik dus 1) teveel water moet afrekenen en 2) belasting over het verbruik moet betalen.....

Heeft hier iemand ook ervaring mee?

Fiesiekus

Re: Doorlopen (nalopen) watermeter

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Heb je je leidingsysteem gecontroleerd op lekkage?

BKW

Ja, er is niets te vinden. Het stop ook na een paar seconden. Maar teller loopt iets door. Bij kleine afnames kan dit dus oplopen tot een leuke afwijking.
Ga ook testen met een weegschaal zoals in de film.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Interessant !!
Ben erg benieuwd naar uw bevindingen!
Koppelt u het terug?

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Er is niets aan de hand.
Wat er gebeurd is dat als je de kraan dichtdraait, het water in de leiding niet gelijk stilstaat, maar dat de druk in de leiding weer tot het maximum oploopt, wat dus niet het geval is op het moment dat de kraan is dichtgedraaid.

Draai de kraan maar eens een heel klein stukje open, dan zie je dat na een tijdje de waterstraal wat zwakker is geworden en minder water uit de kraan komt.

BKW

Sorry, maar door het oplopen van de druk (naar +/- 2 Bar) gaat niet de meter lopen. Water wordt door deze druk niet dusdanig gecomprimeerd, of zetten de leidingen dusdanig uit dat de hoeveelheid water toeneemt. Want dat is tenslotte hetgeen wat onze (meerstraals)meter meet.
Kan me wel vinden in het verschil van opstarten van de meter die afhankelijk is van de aanloopsnelheid. Zou betekenen dat hij in het begin (net na openen van kraan) niet zou mogen lopen bij kleine opening van de kraan. Is helaas niet bij ons het geval, meter gaat direkt lopen.

http://www.oasen.nl/drinkwater/watermet ... tleed.aspx

Ik heb trouwens gekeken met een mengkraan waarbij het openen en sluiten snel kan gaan, bijna net zo snel als een klep in de wasmachine (waterslag).
Nadeel wat ik nu heb is dat ik geen weegschaal heb waarbij ik de afname kan meten t.o.v. het aangegeven verbruik op de teller. Mijn verzoek is of iemand dit een keer voor zijn rekening wil nemen.

Gesloten