LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eind afrekening Eneco stadverwarming 2009

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NewJoke3434

eind afrekening Eneco stadverwarming 2009

Ongelezen bericht door NewJoke3434 »

In 2005 en in 2006 was min verbruik 32 en 31 Gj. I vond dat erg hoog en ben op zoek gegaan naar de oorzaak. halverwege 2007 werd het aanzienlijk minder omdat er een probleem werd hersteld met een warmteklep en slecht werkende thermostaat. Daarna zakte het verbruik verder 2007 een verbruik naar 28,29 Gj. Maar er moesten meer oorzaken zijn. Al gauw bleek dat de stadsverwarming boiler ook een groot had met de mechanische Danfoss thermostaat. De hele boiler is toen op 7 jan. 2008 geheel vervangen door een erg zuinige boiler. Het hielp. Mijn eindverbruik was in 2008 13,28 Gj. Wij zijn met 2 personen en stoken in het stookseizoen alleen in de woon kamer. Het huis zelf is zeer goed geïsoleerd en hebben geen verwarming nodig voor de rest van de woning. Dus wij stoken erg zuinig. Wat schets mij verbazing dan ook met de eindafrekening 2009? Ik zou verbruikt hebben 45 Gj dus 3 maal meer dan in 2008. ik moet nu € 746 bij betalen. terwijl ik zeker weet dat ik nooit 45GJ in 2008 verbruikt kan hebben. Op oktober 2008 is de warmtemeter van Eneco vervangen door een LANDIS+GYR Ultraheat type 2WR5. Die had van oktober tot 15 februari al een verbruik van al 1 jaar 15Gj. Dus deze nieuwe meter werkt niet goed ? Of je moet het verbruik GJ in de Loop1 setting opgeven. Als ik daar inlees heb ik tot 15 feb 2009 geen 15 maar 6,7Gj verbruikt. De vraag is dus heb ik het verkeerde verbruik opgegeven, want je kan 2 verschillende Gj verbruiken in de nieuwe meter lezen. Ons stookgedrag is niets veranderd en alle systemen werken erg zuinig en goed. Geschat voor 2009 zou ik maar ongeveer als het erg koud wordt in de nieuwe winter 2009 17,38 Gj verbruiken. Als ik van de normale direct zichtbare standen uit zou gaan zou dat wel eens 60Gj kunnen worden. Dus inplaats van zuinige resultaten na dat alle systemen te hebben vervangen wordt het verbruik enorm hoog met de nieuwe warmtemeter. Ik heb sterk het vermoeden dat deze meter harder telt dan de oude meter voor oktober 2008. Maar als je kijkt in de setting van Loop 1 zou ik minder gebruiken dan hij aangeeft. Dit vraagt om verder onderzoek. Wie heeft ook problemen met een nieuw geplaatste LANDIS+GYR Utraheat type 2WR5 ?? Laat het eens weten. volgens mij werken deze meter wel goed maar is de uitlezing verkeerd. Een gezin met 4 personen en zuinig gebruik gebruikt ongeveer 37 tot 40 Gj warnte in een jaar. Een gezin van 2 personen is dat verbruik ongeveer tussen 13 en 17 Gj warmte per jaar.

troubleshooter

Re: eind afrekening Eneco stadverwarming 2009

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Uw redenering is onjuist. Een gezin van twee personen verbruikt waar het gaat om warmte, dus verwarming en warm water, rationeel meer per gezinslid dan een groter huishouden. Stadsverwarming is altijd duurder dan een eigen ketel.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

De vraag is dus heb ik het verkeerde verbruik opgegeven, want je kan 2 verschillende Gj verbruiken in de nieuwe meter lezen.
Probeer een handleiding van je meter te achterhalen, zodat je kunt nagaan welke stand je moet opnemen, want ik denk dat het dáár fout is gegaan.
Een gezin met 4 personen en zuinig gebruik gebruikt ongeveer 37 tot 40 Gj warnte in een jaar
is namelijk niet waar. Dit 4-persoons gezin gebruikte de afgelopen jaren zo'n 12 GJ per jaar, alleen het laatste jaar (afrekening 2009) 20 vanwege de koudere winter.
Slaat 3434 overigens op je postcodegebied (mede gezien het feit dat je blijkbaar zojuist je jaarafrekening hebt ontvangen én SV hebt)?

*edit: waarschijnlijk wel, als je NewJoke vertaalt :)

NewJoke3434

Inmiddels heb ik de Nederlandse handleiding op internet kunnen vinden. In loop 1 van de meter. wordt vastgelegd wat je verbruik is geweest in 2008. In loop 2 kan je iedere maand controleren. De opgeven meterstand naar Eneco (15 GJ op 15-02-2009) was de correcte uitlezing. Aan de hand van de maand gegevens van loop 2 was maandelijks te achterhalen hoe het verbruik per maand is. In een maand waarin niet wordt gestookt en alleen de stads verwarming boiler wordt opgewarmd is plm. 1,5 Gj per maand nodig. Ook is na rekenwerk van gegevens van de oude meter voor dat deze werd vervangen een fout ontdekt waardoor ik 10Gj meer zou hebben verbruikt. Omdat dat niet meer te achterhalen is zal Eneco die 10Gj niet in mindering brengen. Gelet op de gegevens uit de nieuwe meter kan ik nu een schatting doen hoeveel er per jaar aan Gj zou worden verbruikt. Gezin samenstelling 2 personen en zuinig stoken zal plm 28GJ per jaar verbruiken. Dit komt overeen met mijn totaal verbruik van 2007. De 45Gj van 2008 is waarschijnlijk ontstaan door storingen in mijn systeem en slecht werkende oude meter. Hope dat de nieuwe landis+Gyr 2WR5 warmtemeter beter zal werken dan de oude warmtemeter. Je hebt inderdaad gelijk dat als je een eigen ketel hebt ( gasgestookt) goedkoper in verbruik is. Als oorzaak ( dure stadsverwarming) is dat Eneco de koppeling dat stadsverwarming niet duurder mocht zijn als gasverwarming 3 jaar geleden heeft afgeschaft. 3434 is inderdaad mijn postcode gebied. Helaas hebben wij hier geen gasleiding lopen. Dat geld niet voor het hele 3434 gebied. geldt alleen van wat na 1980 is gebouwd. de Nederlandse handleiding van de landis+gyr 2WR5 warmtemeter is hier te vinden.

http://www.vwvbenelux.org/CMS/fileConte ... V6413s.pdf

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Helaas hebben wij hier geen gasleiding lopen.
weet ik. Wij hebben overigens een andere SV meter dan jullie, maar het verbruik (ca. 12 à 13 GJ per jaar voor een gezin van 4) is al jarenlang stabiel (ook met verschillende meters, na te gaan op oude jaarafrekeningen).
Toch blijft het vreemd dat een meetinstrument kennelijk niet betrouwbaar is in de zin dat over de uitgelezen stand c.q. de werking discussie mogelijk is. Een GJ'tje meer of minder scheelt een paar tientjes!
En ook los daarvan is Eneco nogal slordig met het opstellen van de jaarnota, de laatste jaren.
Eneco zegt zich nog steeds op het NMDA-principe te baseren, overigens, en verwijst daarvoor o.a. naar het jaarlijkse Tariefadvies van EnergieNed.

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Die had van oktober tot 15 februari al een verbruik van al 1 jaar 15Gj.
Dat zijn ook precies de maanden dat je het meeste stookt.
Straks heb je weer 6 maanden geen cv aan.

Wij gebruiken met zijn 4en (eigen kamers kinderen worden volop verwarmd) tussen de 35 en 40GJ per jaar.
Eigenlijk moet ik dan zeggen van oktober t.e.m. maart, want wij hebben geen boiler op stadsverwarming, van maart t.e.m. september gaan de kranen van de stadsverwarming in de meterkast dicht.

NewJoke3434

Zoals u in eerder bericht heeft kunnen lezen heeft Eneco bij ons op 02 oktober 2008 de landis+Gyr 2WR5 warmtemeter geplaatst voor de standverwarming.

Op de nieuwe meter is geen ijkdatum aangebracht. Als je twijfelt aan de goede werking en je wilt dat opnieuw laten controleren moet dat door het het bedrijf gedaan worden die ook de meters plaatst. Helaas zit hier een Eneco adder onder het gras. Mocht het bedrijf dat de meter heeft geplaatst constateren dat de meter geen afwijking heeft. ondanks dat er geen ijkdatum op de meter aanwezig is moet jezelf de kosten voor het opnieuw ijken zelf betalen plm. 375 euro. Mocht blijken dat de meter niet goed werkte dan betaald Eneco de kosten. Heel erg vreemd van Eneco omdat er op de nieuwe warmtemeter totaal geen ijkdatum is vermeld. Dus sta je met de rug tegen de muur. Want om te weten of de meter goed werkt moet er altijd opnieuw geijkt worden. Lekker dus, Eneco kan er dus onderuit als blijkt dat de warmtemeter goed zou werken. Ik vind als Eneco nieuwe warmtemeters plaats dat er op z'n minst een ijkdatum op moet staan. Dat is nu niet het geval.dus loop je het risico zelf de kosten te moeten betalen. Wordt vervolgt.

Gesloten