LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eindafrekening 2013 NUON

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Irene85
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2014 10:52

Eindafrekening 2013 NUON

Ongelezen bericht door Irene85 »

Hallo,

Mijn vriend en ik wonen bijna 2 jaar in een hoekwoning.
Nu is het zo dat wij een eindafrekening hebben gehad (á €500,- )waar we behoorlijk van zijn geschrokken!

Wij zijn met z'n 2en, hebben een hond en een kat en werkten allebij 40uur.
Mijn vriend heeft het altijd warm dus ik trek vaak een extra trui aan ipv de kachel omhoog te schroeven.
De kachel is bij ons zo ingesteld dat hij een uur voordat wij thuis komen aanslaat en zorgd dat het ongeveer 18graden is.
We douchen beide 1x per dag door de weeks en in t weekend soms 2x per dag.
We hebben een vloerverwarming geïnstalleerd toen wij erin kwamen en de kachels boven zijn nooit aan.

Van de zomer hebben wij een zwembad in de tuin gehad met een circulatie pomp. ( Heb daarvan even de gegevens niet bij de hand ) We hebben uitgezocht wat die zou verbruiken voor een periode van 3 maand en dat komt neer op nog geen € 20,-
Verder hebben wij geen gekke dingen in of om huis staan die stroom vreten zoals zonnebanken of Jaccuzi's.

Dit huis hebben wij gekocht van familie en hebben inmiddels hun eind afrekeningen bekeken van toen hun in dit huis woonden.
Hun laatste 4 jaar in dit huis hebben ze met 1 en later met 2 kindjes hier gewoond.

Nu is mijn vraag:
Als de vorige bewoners met zeg maar 4 personen, 3 dagen meer thuis in de week dan wij, een keer zo veel douchen per dag, vaker de kachel aan hebben enz enz

Hoe kan het dan zijn dat wij een veel hogere eindafrekening kunnen hebben dan zij????

Even alles op een rijtje:
2007: 4100 kWh
2008: 3760 kWh
2009: 3500 kWh
2010: 3864 kWh

Wij hebben nu een rekening liggen voor 4918 kWh met z'n 2en!!! :shock: :shock:
Kan iemand me dit verklaren?

We hebben inmiddels besloten wekelijks onze staanden bij te houden want vanuit Nuon was de reden, een koud winter.... :cry: Nouja als ik in die tijd thuis had gezeten had ik begrepen dat bij ons de kachel omhoog ging maar in die periode ging die alleen op het werk hoger :lol: :lol: :lol:

Wie kan ons hier verder mee helpen en een antwoord geven waar ik wel wat aan heb?

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Eindafrekening 2013 NUON

Ongelezen bericht door dirkib »

vraag: is de kachel/CV/verwarming/warm water elektrisch? Als dit op gas ie heeft het gebruik hiervan weinig invloed op je elektriciteitsverbruik

En kijk kritisch naar de circulatiepomp van het zwembad. Als ik 20 euro/3 maanden continu terugreken kom ik uit op een pomp van 40w. Is dat zo?

En verder kan de circulatiepomp van de vloerverwarming een slurpverbruiker zijn als deze continu draait. Daar zijn pompschakelaars voor in de handel.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Eindafrekening 2013 NUON

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U stookt uw huis niet al te warm. Ik neem aan dat u dat met gas doet. Dus u verbruikt gas en elektriciteit.
Verder is vanaf 1 augustus Nuon de incasseerder van de netwerkkosten. Om iets zinnigs van de bijbetaling van € 500,- te zeggen moet u toch echt iets meer vermelden. Verder is het van belang of de met de jaarafrekening inderdaad met een periode van 365 dagen is gerekend.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Eindafrekening 2013 NUON

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Net wat @ dirkib, zegt gaat om stukje bewustwording van je verbruik, als dat ontbreekt dan komt zo nota hard aan.

Weet wat alles verbruikt en waar je kan besparen en zo kun je zorgen voor een lagere energie nota.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Eindafrekening 2013 NUON

Ongelezen bericht door hawkwind »

En wat hebben die hond en kat met uw stroomverbruik te maken ????
dat jullie veel douchen ook al niet (dat is voornamelijk gasverbruik).
Misschien een aircootje op de slaapkamer? Dikke vette plasma TV? , vette buizenversterker??
Voorschot per maand? 120 euro??
U geeft veel te weinig info.
Wij (3 persoonshuishouden ) verbruiken ook 5000 kwh per jaar.
gasverbruik is erg laag : 1020 m3 afgelopen jaar.
Voorschot afgelopen jaar 150 euro , en wij krijgen bijna 200 euro terug!!.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Eindafrekening 2013 NUON

Ongelezen bericht door hawkwind »

Oh ja, en vanuit Nuon was de reden een koude winter.......dat is van invloed op uw gasverbruik
en heeft niets te maken met uw stroomverbruik.
Volgens mij is uw gasverbruik behoorlijk hoog geweest......en dat verklaart uw bijbetaling.
Ciao

R1chardS

Re: Eindafrekening 2013 NUON

Ongelezen bericht door R1chardS »

Een eindafrekening waar u €500 moet bijbetalen.
1000 kWh kost u inclusief belastingen en btw max €220.
Dit doet mij vermoeden dat uw voorschot in de afgerekende periode te laag is geweest.
De oorzaak kan uiteraard ook zijn gelegen in het feit (zie reactie hawkwind) dat door de koude winter uw gasverbruik hoger is geweest.

Daarmee is een deel van de €500 verklaard echter nog niet de toename van uw elektriciteit verbruik tov de vorige bewoners.
Dit kan alleen worden verklaard als u meer van de al bestaande voorzieningen in uw woning gebruik bent gaan maken of dat u aanvullende voorzieningen (zoals de vloerverwarming) of apparatuur in gebruik heeft genomen.

De enige manier om er achter te komen waar uw verbruik vandaan komt, is door zelf op onderzoek uit te gaan. Te beginnen idd door wat vaker, dagelijks bijvoorbeeld (op hetzelfde tijdstip), uw meterstanden te noteren. Heeft u een meter met meerdere telwerken dan hoeft u geen rekening te houden met de vaste schakelmomenten. Heeft u een meter met een enkel telwerk, dan zou u om te beginnen op twee vaste momenten, bijvoorbeeld 7.00 uur 's ochtends en 23.00 's avonds een meterstand kunnen opnemen.
Omdat u aangeeft overdag niet aanwezig te zijn, zou u er ook voor kunnen kiezen op drie momenten een stand op te nemen. (1) De stand zodra u uw woning verlaat. (2) De stand zodra u thuis komt. En (3) de stand als u gaat slapen. Zodra u meer inzicht krijgt wanneer u Watt verbruikt, kunt u het tijdstip waarop u de stand opneemt aanpassen.

U kunt daarnaast met energiemeters aan de slag gaan of een energiemonitor kopen. Met een energiemonitor krijgt u bijna realtime inzicht in uw elektriciteitsverbruik.

Gesloten