Zelfs als je telefonisch opzegt heeft je leverancier een verwerkingstijd van twee werkdagen. Dat is niet hun eigen verwerkingstijd, maar die van de netbeheerder. Als je op vrijdag opzegt, is het dus dinsdag pas officieel. Als je het de vrijdag voor Kerst op had gezegd, had het nog langer geduurt.
Zoals anderen ook gezegd hebben kan je ruim van te voren opzeggen zodat ze op de datum van de sleuteloverdracht stoppen. Voor een volgende keer dat je iets opzegt zoals bij een verhuizing misschien? Als er een slimme meter is, lezen ze de stand van die datum uit. Is er geen slimme meter dan krijg je een e-mail om het zelf door te geven.
Als je een document hebt van de overdracht waar de meterstanden opgeschreven staan (of iets in die richting), ondertekent door beide partijen, kan je eisen dat ze die standen aanhouden. Als er een heel laag verbruik was in die paar dagen, lager dan wat NeoDutchie in de berekening gebruikt, dan is het voordeliger om het niet aan te laten passen vanwege de compensatie energiebelasting die hoger kan zijn dan de kosten. Hangt van je tarieven en van hoeveel stroom er nog verbruikt was. Als het én in jouw nadeel is om het aan te passen én extra werk oplevert, zegt de leverancier dat ze het niet gaan doen.
Als je geen bewijs hebt van de meterstanden van de dag van overdracht en is het in jouw nadeel, dan heb je pech. Zelfs als ze het aan zouden willen passen, ze krijgen geen toestemming van de netbeheerder zonder bewijs. Passen ze het zonder akkoord van de netbeheerder aan, dan komt het verschil uit hun eigen zak.