LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] electrabel
-
electrabel
13 December 2013 is er een mannetje geweest om de meterstanden op te nemen van gas/licht. Normaal gesproken heb je dan binnen 8 weken een jaarafrekening. het is nu echter 4 april 2014 en nog steeds niks gekregen ! Diverse keren gebeld/gemaild en als je al contact met ze krijgt zijn ze onvriendelijk, niet duidelijk ,ze houden je aan het lijntje met allerlei smoezen ; we hebben een nieuw klantsysteem en dat werkt nog niet naar behoren.In februari werd mij telefonisch meegedeeld dat het nog 2 weken zou duren en zou dan de jaarafrekening ontvangen. Nou niks dus, half maart weer gebeld (20 min. in de wacht) ,nee nu zou die J. afr. echt snel verstuurd worden. Weet niet wat ze onder snel verstaan maar heb nog niks. Op de site staat dat ze in de week van 24 t/m 28 maart al 35000 j.afr. hebben verzonden. Begin er zolangzamerhand van te balen. Ben altijd een tevreden klant geweest ,betaal mn rekeningen keurig op tijd maar ben van plan om over te stappen naar een andere aanbieder, wie heeft er nog een tip van een goede/goedkope aanbieder ?
-
Re: electrabel
Bij een overstap is het vooral belangrijk dat u de verschillende aanbiedingen vergelijkt op basis van de tarieven, het vastrecht en een eventuele welkomstkorting. Dat zijn namelijk de drie kosten posten die per energiecontract verschillen en bepalen of een aanbieding voordelig is of niet. Aan de hand van uw postcode en uw jaarverbruik kunt u op vergelijkingswebsites zien welke leverancier het voordeligste is voor uw specifieke situatie. Daarnaast kunt u uiteraard ook de reviews van eerdere overstappers bekijken om na te gaan of mensen tevreden zijn over de overstap en over hun leverancier.
beste Sylvia,
ik heb hetzelfde probleem met Electrabel, ik wacht al heel lang op een afrekening, zelfs van 2012. Doordat ik zelf stroom ben gaan opwekken dmv zonnepanelen, zijn de kosten lager en krijg ik nog geld terug. Ben er al maanden mee bezig en lukt mij niet. Ben nu overgestapt naar E-on, die betaald ook de overstapboete omdat ik nog bijna twee jaar een contract had.
Het ging mijn nog niet eens om de kleine besparing welke ik kon realiseren, maar hoofdzakelijk om het feit dat men telefonisch niet/zeer slecht bereikbaar is en ik niet op die wijze als klant behandeld wens te worden. Hopelijk komt de eindafrekening nu wel snel omdat ik ben overgestapt heb ik in elk geval de automatische incasso beïndigt, anders kun je daar nog weer maanden achteraan lopen te zeuren als er teveel wordt afgehaald.
succes.
ik heb hetzelfde probleem met Electrabel, ik wacht al heel lang op een afrekening, zelfs van 2012. Doordat ik zelf stroom ben gaan opwekken dmv zonnepanelen, zijn de kosten lager en krijg ik nog geld terug. Ben er al maanden mee bezig en lukt mij niet. Ben nu overgestapt naar E-on, die betaald ook de overstapboete omdat ik nog bijna twee jaar een contract had.
Het ging mijn nog niet eens om de kleine besparing welke ik kon realiseren, maar hoofdzakelijk om het feit dat men telefonisch niet/zeer slecht bereikbaar is en ik niet op die wijze als klant behandeld wens te worden. Hopelijk komt de eindafrekening nu wel snel omdat ik ben overgestapt heb ik in elk geval de automatische incasso beïndigt, anders kun je daar nog weer maanden achteraan lopen te zeuren als er teveel wordt afgehaald.
succes.
-
Nou breekt mn klomp toch echt ! Afgelopen vrijdag nog een mevrouw aan de telefoon gehad die mij meedeelde dat ik eind deze week de jaarafrekening in de bus zou hebben.Krijg ik vanmorgen een email waarin verzocht wordt om binnen 10 dagen de meterstanden door te geven !! Weer gebeld, 20 minuten in de wacht....meneer aan de telefoon ,uitgelegd dat ik dat 13 dezember 2013 al had gedaan en dat zn collega had gezegd dat ik eind deze week de afr.zou hebben. Tsja die wist ook niet waarom zijn collega dat zei, want ze hebben een nieuw klantsysteem en dat werkt nog niet naar behoren blabla, dat hebben we al ...tig keer gehoord nu ! Ben er echt helemaal klaar mee.
met z'n allen een andere leverancier nemen, dan heeft men ook geen last meer van hun "klantsysteem".
Ik vermoed dat Electrabel flinke systeemproblemen met het nieuwe klantsysteem heeft. De jaarrekening was erg laat (eind maart) maar vertoonde bij mij grote fouten. De in rekening gebrachte voorschotten waren onjuist (met een te laag bedrag) verwerkt waardoor er een flinke nabetaling dreigde.
Verder was er een fout in de verwerking van de datum van de meteropname!
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met deze problemen.
Natuurlijk gereageerd en onmiddellijk na ontvangst van de jaaropgave. Maar klantenservice verwees telefonisch naar het hoofdkantoor. Klantenservice beloofde dat ik binnen twee dagen zou worden teruggebeld, maar dat moet nog gebeuren. Vervolgens een e-mail gestuurd die na herhaalde aanmaning niet wordt beantwoord.
Gelukkig heeft de aangekondigde incasso (zou 8 april plaatsvinden) tot heden niet plaatsgevonden.
Een ronduit onverkwikkelijke situatie.
Zijn er meer van zulke ervaringen?
Verder was er een fout in de verwerking van de datum van de meteropname!
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met deze problemen.
Natuurlijk gereageerd en onmiddellijk na ontvangst van de jaaropgave. Maar klantenservice verwees telefonisch naar het hoofdkantoor. Klantenservice beloofde dat ik binnen twee dagen zou worden teruggebeld, maar dat moet nog gebeuren. Vervolgens een e-mail gestuurd die na herhaalde aanmaning niet wordt beantwoord.
Gelukkig heeft de aangekondigde incasso (zou 8 april plaatsvinden) tot heden niet plaatsgevonden.
Een ronduit onverkwikkelijke situatie.
Zijn er meer van zulke ervaringen?
ik ben bang, dat ze alle gegevens zijn kwijtgeraakt en dat ze handmatig aan het proberen zijn van alles weer te herstellen.
-
Vanmorgen de meterstanden maar wéér doorgegeven , hopelijk gaat het niet weer maanden duren voor we wat horen van electrabel Ben benieuwd of de jaarafrekening klopt aangezien daar ook behoorlijk wat klachten over zijn.
-
Ik ben 7 Januari 2014 over gestapt van electrabel naar eneco.
Ik heb zelf met een kaartje de meter standen door ge geven en eneco heeft dat ook gedaan.
25 Maart kreeg ik mijn eind af rekening daar stond 3000 kw hoog tarief stroom teveel op.
Ik heb direct gebeld de man aan de telefoon kon inde computer zien dat ik gelijk had.
Hij zei over 14 dagen krijgt U de juiste afrekening.
Wij zijn nu bijna een half jaar bezig maar nog geen eind afrekening.
Ik heb vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen en verwacht ongeveer 600 euro terug te krijgen.
Ik heb altijd energie gehad van Electrabel nooit geen probleem ge had maar ze hebben nu een heel mooi nieuw systeem en bedank he.
Ik heb zelf met een kaartje de meter standen door ge geven en eneco heeft dat ook gedaan.
25 Maart kreeg ik mijn eind af rekening daar stond 3000 kw hoog tarief stroom teveel op.
Ik heb direct gebeld de man aan de telefoon kon inde computer zien dat ik gelijk had.
Hij zei over 14 dagen krijgt U de juiste afrekening.
Wij zijn nu bijna een half jaar bezig maar nog geen eind afrekening.
Ik heb vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen en verwacht ongeveer 600 euro terug te krijgen.
Ik heb altijd energie gehad van Electrabel nooit geen probleem ge had maar ze hebben nu een heel mooi nieuw systeem en bedank he.
Dit is erg slecht. De energieleverancier heeft de wettelijke verplichting om binnen een redelijke termijn de afrekening op te maken.
Hierbij geldt een bovengrens van acht weken. Voor de meeste afrekeningen is acht weken al te veel.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0033120/g ... 30-11-2013
Hierbij geldt een bovengrens van acht weken. Voor de meeste afrekeningen is acht weken al te veel.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0033120/g ... 30-11-2013
-
Dat is heel mooi maar wat doe Ik er aan?
Volgens mij kan, sinds dat iedereen het zogeheten leveranciers factuur model krijgt, het moment van langskomen meteropnemer verschillen van het moment dat iemand de jaarafrekening krijgt.
Tot augustus vorig jaar waren er nog voldoende leveranciers van wie wij een factuur kregen van alléén levering en van de netbeheerder mbt netbeer- en meterkosten. Dit was het zogeheten Netbeheerders factuur model. Dat is nu dus niet meer zo.
Het moment van jaarafrekening is nu het moment dat je je hebt aangemeld voor levering bij een leverancier.
Voorbeeld:
Je meld je in februari aan. Levering start miv 15-2-2014. Dan zul je omstreeks 15-2-2015 je meterstanden moeten doorgeven tbv d opmaak van de jaarafrekening.
De meteropnemer kan dan best in april langskomen voor opname. Minimaal 1x per 3 jaar moèt er een meteropnemer langskomen. De functie van de meteropnemer is eigenlijk niets meer dan een controlefunctie. Controleren of de zegels intact zijn en de 'tussentijdse standen' noteren in het systeem.
Stel nou dat je in februari foutieve standen hebt doorgegeven, dan duikt dit op in april.
In mijn geval: jaarstanden vroeger steeds in april, dus kwam d meteropnemer ook in die periode eens per drie jaar langs.
Nu is dat februari tgv switch en start levering andere leverancier. Heb over januari 2013-januari 2014 jaarfactuur gekregen opgemaakt adhv de door mij doorgegeven meterstanden. De meteropnemer kwam in april 2013 echter langs voor controle.
De netbeheerder mbt meteropnemer houdt volgens mij gewoon het oude periodieke controle tijdstip aan behorende bij de betreffende postcode/buurt.
Ik zeg erbij: ik weet het niet zeker, maar spreek vanuit eigen ervaring en enigszins logica. Het zou nml voor de netbeheerder onbegonnen werk zijn bij te houden wanneer iemand switch en dien ten gevolge dus de jaarafrekening zal gaan krijgen en daar dan steeds het moment van meteropname af te stemmen. Dit omdat mensen regelmatig switchen, zelfs meermaals per jaar.
Uw netbeheerder kan u hierover vast informeren of mijn vermoeden verhaal klopt.
Haalt echter niet weg dat Electrabel u duidelijk moet informeren en hùn administratieve zaakjes in- en op orde dient te hebben inzake de jaarafrekening. Dit mag je, nu 3/4 jaar verder toch wel verwachten van een leverancier. Zeker als de jaarafrekening van 2012 nog niet is verstuurd!!
Tot augustus vorig jaar waren er nog voldoende leveranciers van wie wij een factuur kregen van alléén levering en van de netbeheerder mbt netbeer- en meterkosten. Dit was het zogeheten Netbeheerders factuur model. Dat is nu dus niet meer zo.
Het moment van jaarafrekening is nu het moment dat je je hebt aangemeld voor levering bij een leverancier.
Voorbeeld:
Je meld je in februari aan. Levering start miv 15-2-2014. Dan zul je omstreeks 15-2-2015 je meterstanden moeten doorgeven tbv d opmaak van de jaarafrekening.
De meteropnemer kan dan best in april langskomen voor opname. Minimaal 1x per 3 jaar moèt er een meteropnemer langskomen. De functie van de meteropnemer is eigenlijk niets meer dan een controlefunctie. Controleren of de zegels intact zijn en de 'tussentijdse standen' noteren in het systeem.
Stel nou dat je in februari foutieve standen hebt doorgegeven, dan duikt dit op in april.
In mijn geval: jaarstanden vroeger steeds in april, dus kwam d meteropnemer ook in die periode eens per drie jaar langs.
Nu is dat februari tgv switch en start levering andere leverancier. Heb over januari 2013-januari 2014 jaarfactuur gekregen opgemaakt adhv de door mij doorgegeven meterstanden. De meteropnemer kwam in april 2013 echter langs voor controle.
De netbeheerder mbt meteropnemer houdt volgens mij gewoon het oude periodieke controle tijdstip aan behorende bij de betreffende postcode/buurt.
Ik zeg erbij: ik weet het niet zeker, maar spreek vanuit eigen ervaring en enigszins logica. Het zou nml voor de netbeheerder onbegonnen werk zijn bij te houden wanneer iemand switch en dien ten gevolge dus de jaarafrekening zal gaan krijgen en daar dan steeds het moment van meteropname af te stemmen. Dit omdat mensen regelmatig switchen, zelfs meermaals per jaar.
Uw netbeheerder kan u hierover vast informeren of mijn vermoeden verhaal klopt.
Haalt echter niet weg dat Electrabel u duidelijk moet informeren en hùn administratieve zaakjes in- en op orde dient te hebben inzake de jaarafrekening. Dit mag je, nu 3/4 jaar verder toch wel verwachten van een leverancier. Zeker als de jaarafrekening van 2012 nog niet is verstuurd!!
Toen mijn energieleverancier dit niet heeft gedaan heb ik een eigen jaarafrekening opgesteld en de energieleverancier gedagvaard. Daarnaast kun je natuurlijk altijd klagen bij ConsuWijzer. Zij kunnen de energieleverancier een boete op leggen voor het overtreden van deze regel.hofman.albert schreef:Dat is heel mooi maar wat doe Ik er aan?