| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] electrameter telt 's nachts ook op meter dagtarief
electrameter telt 's nachts ook op meter dagtarief
We werden onlangs onaangenaam verrast door de Jaarnota van Eneco. We moesten flink bijbetalen en het termijnbedrag ging ook bijna 100 euro omhoog. Dagverbruik bleek flink gestegen te zijn terwijl er overdag door de week niemand thuis is en we ook geen nieuwe spullen of een andere leefstyle hebben. Toen dagelijks de standen maar eens genoteerd om er achter te komen waar het in zou kunnen zitten. Nu blijkt dat de meter voor het dagtarief 's nachts ook vrolijk loopt en dat daarbij de meter voor het nachttarrief ook lekker loopt. Overdag gaat het wel goed. Denk je dus zuinig te zijn door de vaatwasser etc 's nachts te laten lopen en te wassen in het weekend ben je daardoor juist extra duur uit!!! Na constatering met Eneco gebeld. Enige optie is dat je de meter laat keuren. Blijkt defect aan meter te liggen dan kost het je niets. blijkt meter in orde dan kost het ons 600 euro. Zul je altijd zien dat door vervoer van de meter het "defect" bij de keuring niet meer optreedt. Zijn er meer mensen waarvan zowel de dagtarief meter als de nachttarief meter tegelijk zijn gaan lopen op bepaalde tijden of tijdvakken.? Wat zijn jullie ervaringen met een keuring van de meter bij Eneco? Dank voor jullie reactie.
Erik
Erik
Re: electrameter telt 's nachts ook op meter dagtarief
U hebt meerdere telwerken. Echter, hebt u wel hoog/laag of dag/nacht tarief actief?
Het feit dat ze beiden tegelijk lopen, wil nml niet zeggen dat u dit actief hebt.
De netbeheerder kan u hierover informeren.
Het feit dat ze beiden tegelijk lopen, wil nml niet zeggen dat u dit actief hebt.
De netbeheerder kan u hierover informeren.
We betalen apart voor dag/nachttarief. Overdag gaat ook alles goed maar na omschakeling op nachttarief (pijltje klapt ook goed om) blijkt de "dag"teller ook regelmatig te lopen. soms gelijk op met nachtteller maar soms ook sneller of juist maar heel weinig. vorige week bijv hadden we in een weekend ongeveer 24 KWh verbruikt op dagtarief en ongeveer 11 KWh op dagtarief. Dat kan dus niet kloppen.
Als ik bijgehouden meterstanden in een grafiek uitzet dan zie ik begin december 2007 opeens een rare knik omhoog in verbruik dagtarief en een kleinere knik omlaag in het nachtverbruik. Toen eigenlijk nooit zo goed op gelet.
Als ik bijgehouden meterstanden in een grafiek uitzet dan zie ik begin december 2007 opeens een rare knik omhoog in verbruik dagtarief en een kleinere knik omlaag in het nachtverbruik. Toen eigenlijk nooit zo goed op gelet.
Als beide meters 's nachts of in het weekend lopen zou je misschien foto's kunnen maken om het kwartier of zo? Geen idee of dit wettelijk bewijs is.
Er zijn energiebedrijven die de mogelijkheid bieden in eerste instantie de meter thuis te testen, pas als er een fout geconstateerd wordt nemen ze de meter mee voor nadere controle. het zal je inderdaad maar gebeuren dat er tijdens het vervoer iets verschiet in de meter waardoor de fout "hersteld" wordt.
Het zal alleen lastig zijn een monteur erbij te krijgen juist op dát moment dat beide meters lopen.
@Shine, op zich maakt het voor de werking van de meter niet uit of je dag/nacht tarief actief hebt, er hoort maar 1 teller tegelijk te lopen (en bij voorkeur de juiste).
Wij hadden ons vorige huis een dubbele meter, maar betaalden voor enkel tarief (dubbel levert nl. geen enkel voordeel meer), beide standen werden gewoon bij elkaar opgeteld en samen voor enkel tarief berekend. De meter blijft dus gewoon overschakelen op dag of nachtmeting.
Er zijn energiebedrijven die de mogelijkheid bieden in eerste instantie de meter thuis te testen, pas als er een fout geconstateerd wordt nemen ze de meter mee voor nadere controle. het zal je inderdaad maar gebeuren dat er tijdens het vervoer iets verschiet in de meter waardoor de fout "hersteld" wordt.
Het zal alleen lastig zijn een monteur erbij te krijgen juist op dát moment dat beide meters lopen.
@Shine, op zich maakt het voor de werking van de meter niet uit of je dag/nacht tarief actief hebt, er hoort maar 1 teller tegelijk te lopen (en bij voorkeur de juiste).
Wij hadden ons vorige huis een dubbele meter, maar betaalden voor enkel tarief (dubbel levert nl. geen enkel voordeel meer), beide standen werden gewoon bij elkaar opgeteld en samen voor enkel tarief berekend. De meter blijft dus gewoon overschakelen op dag of nachtmeting.
Tegenwoordig spreekt men niet meer van dag/nachttarief of hoog/laagtarief maar van dal/piektarief.
Het kan zijn dat er energiebedrijven zijn die overdag (weekend) meerdere tijden/blokken van de dag hebben waarin verschillende tarieven worden toegepast. Zodoende kan het zijn dat er overdag en in het weekend zowel verbruik op het dal- en piektarief telwerk wordt geregistreerd.
Het tegelijk lopen van het telwerk zou niet mogelijk mogen zijn. Immers bij omschakeling naar een ander telwerk gaat er een palletje om (kun je zien aan het pijltje) zodat het ene telwerk loopt en het andere wordt geblokkeerd.
Het kan niet zo zijn dat indien je dit bij het Netwerkbedrijf meldt er een ijking moet uitgevoerd worden, waar de toegepaste regel “op recht van ongelijk” (indien gelijk betaalt het bedrijf, bij ongelijk betaalt de klant) van kracht is.
Nogmaals het tegelijkertijd lopen van de respectievelijke telwerken kan niet en ik zou voet bij stuk houden en een monteur ter plekke eisen. Tevens de standen en verbruik van de meter goed bijhouden om te kunnen vergelijken met vroegere standen c.q. verbruiken, zodat je een bewijs hebt.
Een voorkomende situatie is wel eens dat het tarief niet omschakelt. Dit kan aan de meter liggen maar ook aan een defecte zekering in de tariefdraad bij het Netwerkbedrijf. Dan hebben méérdere mensen het probleem dat maar één telwerk functioneert. In een dergelijk situatie wordt dan later op basis van voorgaande jaren herberekent.
Het is niet waar dat dubbeltarief geen voordeel meer oplevert, wel wordt het verschil steeds kleiner.
Waar ik woon wordt door het Netwerkbedrijf bij toepassing van een meter met 2 telwerken de tariefdraad niet aan gesloten waardoor het onderste telwerk (piektarief) alleen maar registreert als je kiest voor het enkel tarief.
Ook kan het zijn dat er voordeeltarief wordt toegepast bij dal-/piektarief indien bij de jaarafrekening blijkt dat je geen voordeel hebt met dal-/piektarief. Dan werken alle 2 de telwerken maar worden de 2 telwerken bij elkaar opgeteld en vervolgens met enkeltarief afgerekend.
Het kan zijn dat er energiebedrijven zijn die overdag (weekend) meerdere tijden/blokken van de dag hebben waarin verschillende tarieven worden toegepast. Zodoende kan het zijn dat er overdag en in het weekend zowel verbruik op het dal- en piektarief telwerk wordt geregistreerd.
Het tegelijk lopen van het telwerk zou niet mogelijk mogen zijn. Immers bij omschakeling naar een ander telwerk gaat er een palletje om (kun je zien aan het pijltje) zodat het ene telwerk loopt en het andere wordt geblokkeerd.
Het kan niet zo zijn dat indien je dit bij het Netwerkbedrijf meldt er een ijking moet uitgevoerd worden, waar de toegepaste regel “op recht van ongelijk” (indien gelijk betaalt het bedrijf, bij ongelijk betaalt de klant) van kracht is.
Nogmaals het tegelijkertijd lopen van de respectievelijke telwerken kan niet en ik zou voet bij stuk houden en een monteur ter plekke eisen. Tevens de standen en verbruik van de meter goed bijhouden om te kunnen vergelijken met vroegere standen c.q. verbruiken, zodat je een bewijs hebt.
Een voorkomende situatie is wel eens dat het tarief niet omschakelt. Dit kan aan de meter liggen maar ook aan een defecte zekering in de tariefdraad bij het Netwerkbedrijf. Dan hebben méérdere mensen het probleem dat maar één telwerk functioneert. In een dergelijk situatie wordt dan later op basis van voorgaande jaren herberekent.
Het is niet waar dat dubbeltarief geen voordeel meer oplevert, wel wordt het verschil steeds kleiner.
Waar ik woon wordt door het Netwerkbedrijf bij toepassing van een meter met 2 telwerken de tariefdraad niet aan gesloten waardoor het onderste telwerk (piektarief) alleen maar registreert als je kiest voor het enkel tarief.
Ook kan het zijn dat er voordeeltarief wordt toegepast bij dal-/piektarief indien bij de jaarafrekening blijkt dat je geen voordeel hebt met dal-/piektarief. Dan werken alle 2 de telwerken maar worden de 2 telwerken bij elkaar opgeteld en vervolgens met enkeltarief afgerekend.
Toen we er ooit mee begonnen, zo'n 20 jaar geleden, scheelde het een paar honderd gulden op jaarbasis (was toen nog veel geld), op het laatst nog geen 50 euro meer, dat was het ons niet meer waard om ons er helemaal op in te richten, helemaal toen de grootste energievreter, het waterbed (met tijdklok in laag tarief) de deur uit ging.Het is niet waar dat dubbeltarief geen voordeel meer oplevert, wel wordt het verschil steeds kleiner.
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die denken nog steeds goedkoop uit te zijn, maar als ze niet minstens 50% in het laagtarief verbruiken zijn ze waarschijnlijk juist duurder uit.
-
Ali Bensalah
Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die helemaal geen interesse hebben voor hun energie gebruik; anders zou je dit niet denken maar even proberen na te rekenen aan de hand van je jaarafrekening.Ik denk dat er heel veel mensen zijn die denken nog steeds goedkoop uit te zijn
Hoeven we dus verder geen medelijden mee te hebben
“Vroeger” was er zelfs s ’middags tussen 12:00 en 13:30 uur dag/nachttarief, het huidige dal-/piektarief.
Het gaat te ver om hier verder op in te gaan. Er is in de energiewereld (gedwongen) veel veranderd.
In ieder geval was het inderdaad vroeger aantrekkelijker om dag-/nachttarief, het huidige dag-/piektarief te hebben. Maar, zoals je stelt Ron58, € 50,00 is nog altijd fl. 110,00
. Echter vrees ik dat je hiervoor een boven het gemiddelde jaarverbruik moet hebben om hier aan te komen en goed verdeelt over dal-/piektarief. En zuiniger is nog altijd het goedkoopste. Om goedkoper uit te zijn en te voorkomen dat je duurder uit bent met het dal-/piektarief heeft Essent de voordeelgarantie. Dit houdt in dat je met voordeelgarantie van Essent altijd het maximale voordeel uit de dubbele meter voor dag-/piektarief. Bij de jaarafrekening bekijkt Essent wat voor de klant het voordeligste is: een berekening van het stroomverbruik volgens het dubbeltarief of volgens het enkeltarief. Het laagste bedrag wordt dan in rekening gebracht
. Dus hoe dan ook, daar kan men zich geen buil aan vallen.
Het gaat te ver om hier verder op in te gaan. Er is in de energiewereld (gedwongen) veel veranderd.
In ieder geval was het inderdaad vroeger aantrekkelijker om dag-/nachttarief, het huidige dag-/piektarief te hebben. Maar, zoals je stelt Ron58, € 50,00 is nog altijd fl. 110,00
Dat weet ik zeker: bij een gebruik van 2200 kWh piek en 2900 dal is het voordeel zo'n € 70 per jaar, da's nog altijd 154,25 in guldens.Ik denk dat er heel veel mensen zijn die denken nog steeds goedkoop uit te zijn
-
Ali Bensalah
he gelukkig.......da's nog altijd 154,25 in guldens.
Alleen jammer dat ik daar al een jaar of 7 niet meer mee kan betalen
Flauwurt... het eurobedrag staat 3 woorden eerder...Alleen jammer dat ik daar al een jaar of 7 niet meer mee kan betalen![]()
-
Ali Bensalah
-
Chanmaster
Deze storing komt vaker voor. Ik heb het mee gemaakt dat de stuurstroomkabel waarop de meter schakelen onderbroken was nabij een las. Dure stroom dan.
Ja, maar daar zit dan ook bijna 60% in het lage tarief.Dat weet ik zeker: bij een gebruik van 2200 kWh piek en 2900 dal is het voordeel zo'n € 70 per jaar
Dat haalden wij de laatste jaren niet meer, met enige moeite zaten we op 50/50, je moet je dan met alles aanpassen.
Volgens mij ging destijds de starttijd het lage tarief ook nog eens van 19.00 naar 24.00 uur.
Je doet je lampen in huis (of je pc) niet pas om 24.00 uur aan.
Het was het ons niet meer waard om in alles wat je doet rekening te houden met die tijden, nu wassen we gewoon wanneer de wasmand vol is, de vaatwasser gaat aan als het nodig is. Die 50 euro heb ik daar wel voor over.
Dat proberen we dan maar terug te halen door zuiniger om te gaan met energie.
Voordeelgarantie, je hoeft nergens (geen tijd in acht te nemen) naar te kijken (Ron). Het laagste bedrag wordt in rekening gebracht.
Kiz groot gelijk, om te vergelijken wat alles tegenwoordig kost door af te zetten tegen Guldens. Ik herleid in veel gevallen ook naar guldens. Per slot van rekening geef je 10 Euro eerder uit dan vroeger 25 Gulden, denk ik.
Kiz groot gelijk, om te vergelijken wat alles tegenwoordig kost door af te zetten tegen Guldens. Ik herleid in veel gevallen ook naar guldens. Per slot van rekening geef je 10 Euro eerder uit dan vroeger 25 Gulden, denk ik.
.Per slot van rekening geef je 10 Euro eerder uit dan vroeger 25 Gulden, denk ik
Als je niet oppast wel, ja.
Ik heb vier keer langer met guldens te maken gehad dan met euro's en merk dat het gevoel bij de waarde van de euro waarschijnlijk wel nooit zal komen.
Inderdaad denk je wel eens, dat is maar 9,95 euro en heb je het al bijna in je kar liggen, gebruik je even je verstand en reken je dat om naar 22 gulden, dan leg je het heel snel weer terug.
Maar goed, nu dwalen we heel ver af van een defecte dubbele meter
@Ron58:
Het daltarief gaat hier om 23.00 in, dat is dan ook het moment dat vaatwasser en wasmachine aan gaan, zijn nou eenmaal de grootste stroomvreters. Verder is er overdag door de week niemand thuis tot een uur of 3 's middags dus daar hoef ik sowieso weinig aan te doen.
Het daltarief gaat hier om 23.00 in, dat is dan ook het moment dat vaatwasser en wasmachine aan gaan, zijn nou eenmaal de grootste stroomvreters. Verder is er overdag door de week niemand thuis tot een uur of 3 's middags dus daar hoef ik sowieso weinig aan te doen.
Dan (RON) nog een suggestie met betrekking tot de defecte elektriciteitsmeter. Bij “mijn” Netwerkbedrijf is er een afdeling Aansluitingen, die een aantal monteurs in hun gelederen heeft. Deze monteurs wisselen o.a. enkel tariefmeters voor dubbeltariefmeters uit, vervangen defecte hoofdveiligheden, herstellen verbroken verzegelingen etc. Het lijkt mij de juiste afdeling om het voorkomende probleem van de meter mee te bespreken. Want nogmaals, het gaat mij te ver om bij welke reactie dan ook m.b.t. de meter alleen met een ijking uitsluitsel zou moeten geven.Maar goed, nu dwalen we heel ver af van een defecte dubbele meter
Vraag eens wat er gedaan wordt als je van dubbeltarief naar enkeltarief zou switchen. Wordt de tariefdraad losgemaakt aan de meter zodat deze alleen nog op een telwerk zal registreren, of wordt er niets gedaan en vervolgens bij de jaarafrekening de telwerken bij elkaar opgeteld. Bij de laatste situatie heb je natuurlijk niets aan het switchen. Bij registratie op een telwerk hoef je maar één telwerk bij te houden en kun je tevens controleren of ook het juiste verbruik wordt geregistreerd maar in ieder geval niet af en toe dubbel zoals nu het geval is volgens dutchbart.
Inmiddels al bijna 3 weken geleden de papieren voor een keuring van de elektriciteitsmeter opgestuurd maar tot op heden nog geen enkele reactie van Eneco. De meter telt in het weekend en s nachts vaak regelmatig op beide telwerken tegelijk. Nu maar hopen dat als ze meter komen vervangen dat het "defect" door het transport niet opeens verdwenen is. We hebben wel video opnamen van de tegelijk tellende telwerken gemaakt maar of die voor Eneco ook als bewijsmateriaal tellen mocht er onverhoopt met de meter niets aan de hanfd te zijn.??