LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] electriciteitsverbruik warmtepomp

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
watch-it
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 aug 2007 21:54

electriciteitsverbruik warmtepomp

Ongelezen bericht door watch-it »

Wat mag het totaal electriciteits jaarverbruik zijn van een nieuwbouwwoning met een warmtepomp ?

We zitten nu op 9.000 kWh per jaar en dat lijkt me aan de hoge kant..

Betreft nieuwbouw (tussen)woning.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: electriciteitsverbruik warmtepomp

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het (jaar)verbruik van de warmtepomp is afhankelijk van het vermogen (kW) van de pomp en de bedrijfstijd. Immers uren x vermogen = kWh. Een jaar heeft 365 x 24 = 8760 uren. Zou deze pomp 8 maanden in het jaar in bedrijf zijn dan is de bedrijfstijd 8/12 x 8760 = 5840 uren. In deze tijd zal de pomp waarschijnlijk ook gestuurd worden door bijvoorbeeld een thermostaat. Indien vervolgens aangenomen wordt dat van de 5840 uren 60% bedrijfstijd is, dan kom je uit op ± 3500 uur.
Nu nog het vermogen. Stel dat het vermogen van de pomp 6 kW (aannemenlijk) is, dan zal het verbruik uitkomen op 3500 x 6 = 21.000 kWh. Dit lijkt veel, maar je moet er ook vanuit gaan dat je geen enkele m3 gas verbruikt. Naar mijn mening is de 9.000 kWh van jouw aan de lage kant. :wink:

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: electriciteitsverbruik warmtepomp

Ongelezen bericht door chat »

Is dit puur het verbruik van de WP of moet het overige gebruik er nog van af?

Als 5000kwh het verbruik puur van de WP zijn is het niet echt veel.
Als je Cop waarde 3.5 is is het omgerekend in gas zo`n 1750m3.

bereesjiet
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:11

Re: electriciteitsverbruik warmtepomp

Ongelezen bericht door bereesjiet »

Hoi,

Ik was vanmiddag bij een klant op bezoek om de elecra vast te zetten voor 5 jaar. Deze mensen hebben een warmtepomp en vloerverwarming en een redelijk grote nieuwbouwwoning, hun jaarvebruik is 10000 kwH.

Dus 9000 is niet zo hoog mijns inziens,

groet

arthur

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: electriciteitsverbruik warmtepomp

Ongelezen bericht door chat »

Je betaald voor 10.000kwh 2400 euro (24ct/kwh)
Voor dat zelfde geld heb je 3692m3 gas (65ct/m3)

En dat vind je niet veel??? :?

Een nieuwbouwhuis (tussenwoning) gebruikt ongeveer 1000m3 per jaar aan gas voor verwarmen.
Ik hoop dat je je klanten voor het vast stellen van vaste prijzen voor elektra beter voor ligt dan dat je dit voor je zelf doet.

Gesloten