Elektra contract bij Eneco.nl

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hleene

Elektra contract bij Eneco.nl

Ongelezen bericht door hleene »

Sluit geen contract voor elektra af bij Eneco.nl , als je zonnepanelen hebt.

Vorig jaar augustus een jaarcontract voor elektra bij Eneco.nl afgesloten. Wellicht handig omdat we voor de stadsverwarming daar ook, verplicht, zitten. Echter per 1 maart, jaarlijkse afrekening voor de stadsverwarming, kregen we ook een afrekening voor het elektra verbruik. Wij beschikken over zonnepanelen. Deze leveren in de winterperiode minder op dan in de zomer. Per augustus kreeg ik een aanbod voor elektra , dat veel duurder was. Ik ben dus overgestapt naar een andere leverancier. In de afrekening maart t/m begin augustus bleek er uiteraard meer stroom opgewekt, dan verbruikt. Deze kWh kreeg ik slechts voor €0,09 vergoed! Zij hadden echter eerst deze moeten salderen met de verbruikte KWh van de voorgaande 7 maanden. Hierdoor werd er een aanzienlijk bedrag niet verrekend, ten nadele van de klant. Eneco.nl saldeert dus 2 x per jaar. 1 keer in de winterperiode en 1 keer in de zomer. Iedere andere leverancier doet dat 1x per jaar. Diverse contacten via e-mail en telefoon, leverden niets op. Het werd niet begrepen , of men wilde niet, en er werd verwezen naar procedures en systemen. Ik moet helaas voor de stadsverwarming bij Eneco.nl blijven. Wat een waardeloos bedrijf.

16again

Re: Elektra contract bij Eneco.nl

Ongelezen bericht door 16again »

Er is toch 2 keer jaarlijks gesaldeerd?
maart2023-maart2024
maart2024-(maart2025)einde contract
Laatst gewijzigd door 16again op 03 sep 2024 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U was al klant bij Eneco. In uw geval loopt het factuurjaar van 1 maart tot en met 28 februari. Dat geldt voor alle producten die u afneemt. Het is niet zo dat als u tussendoor een nieuw product afneemt er dan een nieuwe periode gaat lopen.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

NeoDutchio schreef:
03 sep 2024 10:07
U was al klant bij Eneco. In uw geval loopt het factuurjaar van 1 maart tot en met 28 februari. Dat geldt voor alle producten die u afneemt. Het is niet zo dat als u tussendoor een nieuw product afneemt er dan een nieuwe periode gaat lopen.
Dit is juist. Zou de klant het verlengingsaanbod van Eneco hebben aanvaard zou in augustus geen afrekening zijn vervaardigd maar pas in maart.
Nu de klant overgestapt is is door dit systeem inderdaad twee keer gesaldeerd.
Dat is een ongewenst neveneffect van het meelopen met de stadsverwarming. Ik zou Eneco hier schriftelijk op wijzen en een correctie verzoeken. Niet via de telefoon laten afwimpelen. En anders bij onvoldoende gehoor dit bij de geschillencommissie neerleggen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het wel bijzonder dat er in augustus kennelijk een verlengingsaanbod kwam. Je zou dan zeggen dat het eerste contract in een augustusmaand is ingegaan. En dan zou de saldering dus vanaf augustus moeten lopen.

J. Deltoer

Waarom is dat bijzonder? De klant had er een contractjaar op zitten, daarna probeert iedere energieboer je doorgaans weer voor een jaar te binden.

witte angora

Jawel, maar waarom dan een afrekening in maart? Dan kom je niet goed uit. Dan heb je eerst een periodeafrekening van augustus tot maart, en vervolgens een eindafrekening van maart tot augustus omdat het contract niet verlengd wordt. Dan kom je met salderen inderdaad niet uit.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
03 sep 2024 10:31
Toch is het wel bijzonder dat er in augustus kennelijk een verlengingsaanbod kwam.
Dat kan ook op initiatief van TS zijn.
witte angora schreef:
Je zou dan zeggen dat het eerste contract in een augustusmaand is ingegaan. En dan zou de saldering dus vanaf augustus moeten lopen.
.....en dan was er gesaldeerd over de periode maart2023--aug2023. Ook geen heel jaar dus.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
03 sep 2024 10:56
Jawel, maar waarom dan een afrekening in maart? Dan kom je niet goed uit. Dan heb je eerst een periodeafrekening van augustus tot maart, en vervolgens een eindafrekening van maart tot augustus omdat het contract niet verlengd wordt. Dan kom je met salderen inderdaad niet uit.
Klopt, maar dat heeft er mee te maken dat het contractjaar genomen word van het eerste contract. Een contractjaar loopt per klantnummer en niet per product.
Was TS bij Eneco gebleven kreeg je het volgende:
1 augustus 2023 tot 1 maart 2024
1 maart 2024 tot 1 maart 2025.

witte angora

Volgens mij zou de saldering van augustus 2023 tot augustus 2024 moeten lopen. Dat is het contractjaar bij Eneco. De saldering maart 2023-aug 2023 (of wat logischer is, aug 2022-aug 2023) valt buiten het bereik van Eneco, in die tijd had TS bij een ander een contract.

Maar eigenlijk had TS in maart al bij Eneco aan moeten kloppen. Juist omdat hij deze periode nu gesaldeerd wil zien.

@ Neo: de administratie van Eneco ken ik niet, maar 2 verschillende contracten/producten op één klantnummer is prima mogelijk. Ik heb verschillende verzekeringen bij één maatschappij, allemaal met verschillende verlengdata. Idem de beide pensioentjes die inmiddels lopen: de ene is een maand later van start gegaan dan de andere, en loopt ook een maand langer door. Staan beiden gewoon in hetzelfde account.

J. Deltoer

Dat had Eneco inderdaad ook kunnen doen, ze hebben echter gekozen voor het mee laten lopen met de stadsverwarming, dan hoefden ze geen nieuwe klant aan te maken maar een product toe te voegen bij een bestaande klant.
Dus ik herhaal mezelf nog maar een keer:
J. Deltoer schreef:
03 sep 2024 10:26

Dat is een ongewenst neveneffect van het meelopen met de stadsverwarming. Ik zou Eneco hier schriftelijk op wijzen en een correctie verzoeken. Niet via de telefoon laten afwimpelen. En anders bij onvoldoende gehoor dit bij de geschillencommissie neerleggen.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

De jaarnota krijg je altijd ieder jaar op dezelfde tijd. Een eindnota als je stopt bij de leverancier. En een eindnota is altijd korter dan 12 maanden. Dus dat geeft ook een saldering korter dan 12 maanden.

Francesco26

Ongelezen bericht door Francesco26 »

PGros schreef:
03 sep 2024 11:55
De jaarnota krijg je altijd ieder jaar op dezelfde tijd. Een eindnota als je stopt bij de leverancier. En een eindnota is altijd korter dan 12 maanden. Dus dat geeft ook een saldering korter dan 12 maanden.
Die laatste zin begrijp ik niet. Eindnota kan toch ook gelijk aan jaarrekening zijn als iemand bij einde contract overstapt?

J. Deltoer

Klopt, wat dhr Gros zegt is dan ook uit de tijd van vóór de energieliberalisatie. En omdat stadsverwarming niet is geliberaliseerd en Eneco het elektriciteitscontract mee laat liften met die vaste periode, geeft dit het ongewenst effect op saldering, maar daar heb ik al het nodige over gezegd.
Water en stadsverwarming hebben een vaste periode van afrekenen, elektriciteit en gas een variabele, afhankelijk van het moment van afsluiten.
Eneco heeft een geliberaliseerd product toegevoegd aan een contract van een niet geliberaliseerd product. Daar gaat het fout.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Francesco26 schreef:
03 sep 2024 12:37
PGros schreef:
03 sep 2024 11:55
Die laatste zin begrijp ik niet. Eindnota kan toch ook gelijk aan jaarrekening zijn als iemand bij einde contract overstapt?
Het kan wel. Maar ik heb nu een variabel contract en kan nu overstappen op een jaarcontract. De jaarnota blijft dan op dezelfde datum met verschillende prijzen. En nieuwe contracten kun je vaak al eerder aangaan, dus bijv drie maanden voor afloop contract een nieuw tweejarig contract afsluiten. Zit je langer bij een leverancier gaat die jaarnota dus uit de pas lopen met je (jaar)contract datum.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
Toch is het wel bijzonder dat er in augustus kennelijk een verlengingsaanbod kwam. Je zou dan zeggen dat het eerste contract in een augustusmaand is ingegaan. En dan zou de saldering dus vanaf augustus moeten lopen.
Mijn vader sluit iedere keer minimaal 6 maanden voor het verlopen van zijn energiecontract een nieuw contract af. Hij heeft al een nieuwe voor als zijn volgende in december afloopt.

HereIsTom

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Salderen gaat altijd per (contract)jaar. Maar als je geen vast contract hebt en/of tussentijds overstapt wordt de periode tot de overgangsdatum gesaldeerd.
Dus bij jou zou dat van augustus tot augustus moeten zijn, je had dan gelijk in maart al contact op moeten nemen met Eneco om te zeggen dat de jaarrekening niet klopt.
Nu ben je rijkelijk (te) laat met reclameren, maar zou het toch nog doen, wel schriftelijk via e-mail, want toezeggingen via de telefoon heb je niet veel aan.
Dus aangeven dat de afrekeningen niet kloppen wat betreft het salderen en vragen of ze een juiste jaarrekening kunnen maken, van augustus tot augustus.

Joopi

Ongelezen bericht door Joopi »

Omdat je al warmte afneemt bij Eneco loopt jou contract van maart tot maart.
Dat je tussentijds overstapt voor elektra doet daar niks aan af.
Eneco heeft dus correct gesaldeerd en die vergoeding van €0,09 is erg ruim aangezien de inkoop kosten van stroom op zonnige dagen minder dan €0,04 kost. €0,09 is de gemiddelde inkoop kosten van stroom over een heel jaar, terwijl jou zonnepannelen juist stroom opwekken wanneer de rijs heel laag en soms zelfs negatief is.
Dus ik denk dat je weinig reden tot klagen hebt.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het contract van aug-aug betekent dat Ts pas in augustus een afrekening had moeten krijgen. Dat Eneco een afrekening in maart, tegelijk met de afrekening van de stadverwarming "handiger" vindt betekent niet dat dit ook zomaar mag.
Ik zou bijna zeggen : Eneco acteert als Handige Harrie om zo voordeel te trekken uit de knip in de saldering.
Aangezien het bezwaar over de onterechte afrekening in maart dit jaar gaat en Ts er pas achter kwam door de overstap naar een andere leverancier, is het bezwaar m.i. niet te laat (iedereen die nu bij Eneco met deze situatie zit kan zich ook melden bij Eneco want als je over 2 jaar overstapt net na de zomer kom je hetzelfde tegen).

Dokkes

Ongelezen bericht door Dokkes »

Beste mensen,
Jullie sturen allemaal goed bedoelde reacties.
Maar een feit is dat bij alle energieleveranciers, de salderingsperiode MOET lopen van 1 januari tot 31 december.

Plaats reactie