LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Elektran en de jaarafrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pingel
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 sep 2007 14:55

Re: Elektran en de jaarafrekening

Ongelezen bericht door pingel »

De tarieven van Elektran behoren voor vast klanten tot een van de ALLERDUURSTE. Het eerste jaar wordt je binnengelokt met lage tarieven, daarna wordt je een oor aangenaaid !

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Elektran en de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Shine »

Tenzij u een vasteprijs contract hebt voor een bepaalde periode.
Na afloop zal u tegen nieuwe tarieven een jaarcontract aangeboden krijgen.
In het andere geval had u een maand voor verlenging schriftelijk moeten aageven het contract niet te willen verlengen.
Zo werkt het bij iedere leverancier.
Vooralsnog is Elektran voor mij de goedkoopste. Vorig ingestapt tegen een prima prijs.
Kortom Pingel, het is maar hoe u het bekijkt en wanner u ingestapt bent en hoe alert uzelf bent geweesty mbt uw contract.

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Elektran en de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Lomax »

Mhhh, tijdje niet meer gelezen hier.
Ben benieuwd hoe het aan het einde van het jaar gaat bij de eindafrekening.

pingel
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 sep 2007 14:55

Re: Elektran en de jaarafrekening

Ongelezen bericht door pingel »

Elektran zit nu zo'n beetje bij de allerduurste leveranciers. Stiekem verhogen ze hun vastrecht en tarieven zonder klanten te informeren. Voor de ovename was het een betrouwbaar bedrijf, nu helaas een bende. Ook verhogen ze zomaar het voorschot met 100% !!!! De olietarieven zijn inmiddels flink gedaald maar de tarieven stijgen maar door, (het lijkt de Shell wel).

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Elektran en de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Shine »

Ten tijden van mijn aansluiten (aangemeld in november 2007, echter door Elektran geactiveerd op 01-01-2008. Product E levertarief heb ik tot 31-12-2010 vastgezet) worden gold:
Vastrecht E: 17,95,= p/jr
Vastrecht G: 17,95,= p/jr
Totaal: 35,= per jaar.


Nu zie ik dat de vastrechtprijzen zijn:
E: 2,98 p/mnd (is: 35,76 p/jr)
G: 2,98 p/mnd (is: 35,76 p/jr)
Totaal: 71,52 per jaar.
Neem je echter beide producten bij hun af, dan betaal per maand voor beide producten 2,98. Wat me brengt op een totaal op jaarbasis aan vastrechtkosten: 35,76

(voor bovengenoemde prijzen geldt dat ze incl. BTW zijn)


Ik heb mijn jaarafrekening lopende van 01-01-2008 tot 07-04-2008 erbij gehaald en de post vastrecht levering bij beiden bekeken.
De berekening ervaar ik wat als spookachtig (hij klopt echter wel!), daarom citeer ik het maar even letterlijk:

Gas:
01-01-2008 - 07-04-2008 Vastrecht levering
Verbruik eenheid: 97 (dagen)
Prijs per eenheid: 0,0407 dag
Bedrag Excl.: 3,95
BTW: 0,75
Bedrag incl: 4,69


Elektra:
01-01-2008 - 07-04-2008 Vastrecht levering
Verbruik eenheid: 97 (dagen)
Prijs per eenheid: 0,0411 dag
Bedrag Excl.: 3,99
BTW: 0,76
Bedrag incl: 4,74

Als simpele ziel maak dan de eenvoudige vrij voor de hand liggende rekensom op jaarbasis en kom dan uit op:

Gas: 17,95 p/jr incl. BTW
Elektra: 17,95 p/jr incl. BTW
Totaal per jaar: 35,90 incl. BTW.

Klopt dus als een bus.
Tevens levert navraag op dat mijn leverings vastrecht voor de duur van mijn contractperiode vaststaat. M.a.w, ik betaal tot en met 31-12-2010 euro:17,95 vastrecht per product. Omdat mijn vastrecht levering voor deze periode vast staat heb ik logischerwijs geen bericht van deze verhoging ontvangen. Immers, deze verhoging is/was niet op mij van toepassing!
Iemand die bij Elektran een VP contract was aangegaan tegen het dan nog geldende vastrecht tarief van 17,95, zal niet ineens aangeslagen worden voor het nieuwe geldende vastrecht tarief, zonder voorafgaande kennisgeving.
Daar komt bij dat Elektran verplicht is bestaande leden, waarop de verhoging van toepassing is hen van deze prijsstijging in kennis te stellen.
Het stiekem verhogen, zoals Pingel beweert klopt derhalve ook niet. Keurig netjes heb ik vóór de in juli doorgevoerde prijsverhoging van (bij hun) KWH, een (wat zeg ik, verschillende) mailing(s) en via TNT brief ontvangen waarin ze dit melden.
Verder Pingel, als uw termijnbedrag is verhoogd, staat het u vrij om dit naar believen weer te verlagen.
Uitleg en nieuws over deze termijnverhoging staat keurig netjes op hun website te lezen:
http://www.elektran.nl/nieuws/overzicht ... aanpassing
Maar als u het niet leest en uzelf niet op de hoogte stelt, dan is dat de hand in eigen boezem steken!
Mbt de dalende prijs van de olie....... het is bijzonder flauw om Elektran aan te spreken op prijsstijgingen. Kijk om u heen en u ziet dat iedere leverancier de prijs voor product levering verhoogd. Dit heeft alles te maken met de peildatum van olie. In januari 2009 zal de prijs voor gas, zoals nu al bekend is bij menig leverancier iig weer gaan stijgen dus niet alléén bij Elektran.
Wat ik volkomen mis in uw geschreven Elektran statement is iedere vorm van adequate bewijsvoerende onderbouwing. Nu zie ik uw roepen niet meer dan een uitspreken van een algemeen ongenoegen dat de energieprijs zo duur is.
Verder adviseer ik u een abonnement te nemen op de Elektran nieuwsbrief:
http://www.elektran.nl/nieuws/nieuwsbrief



Algemene Voorwaarden (ELEKTRAN):

Artikel 19 Wijziging van de voorwaarden en de tarieven

19.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, kunnen de voorwaarden en de
tarieven door de leverancier worden gewijzigd. Wijzigingen van de voorwaarden
worden tenminste 10 kalenderdagen vóór inwerkingtreding bekend gemaakt.
Tariefswijzigingen worden uiterlijk op de dag van inwerkingtreding bekend
gemaakt.
Wijzigingen treden in werking op de in de bekendmaking vermelde datum.

19.2 Bekendmaking vindt plaats door middel van een persoonlijke kennisgeving of
door middel van een algemene kennisgeving op de internetsite van de
leverancier of in één of meer binnen Nederland verspreide dag- of weekbladen,
met dien verstande dat ingeval van een tariefstijging altijd uiterlijk binnen één
maand na inwerkingtreding van de stijging een persoonlijke kennisgeving
plaatsvindt. In de kennisgeving wijst de leverancier de contractant op de
mogelijkheid de overeenkomst op te zeggen.

19.3 Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds bestaande
leveringsovereenkomsten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

Bron: Elektran

Gesloten