LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco 45 procent verhoging huur warmte afleverset
Re: Eneco 45 procent verhoging huur warmte afleverset
Goedemorgen,
Inmiddels hebben we een nieuwe aanvulling gemaakt op de informatie rondom de nieuwe tarieven en de invoering van de Warmtewet. Hiervoor verwijs ik u graag naar onze website. We geven hier een toelichting op de tarieven van Zuid Holland en Amstelveen en die van de regio Utrecht. Bij de uitleg zit ook een tweetal filmpjes. Ik vraag jullie deze ook te bekijken.
Uitleg Regio Zuid Holland en Amstelveen: http://thuis.eneco.nl/~/media/eol/pdf/n ... lveen.ashx
Uitleg Regio Utrecht:
http://thuis.eneco.nl/~/media/eol/pdf/n ... recht.ashx
Groet,
Mike, Eneco
Inmiddels hebben we een nieuwe aanvulling gemaakt op de informatie rondom de nieuwe tarieven en de invoering van de Warmtewet. Hiervoor verwijs ik u graag naar onze website. We geven hier een toelichting op de tarieven van Zuid Holland en Amstelveen en die van de regio Utrecht. Bij de uitleg zit ook een tweetal filmpjes. Ik vraag jullie deze ook te bekijken.
Uitleg Regio Zuid Holland en Amstelveen: http://thuis.eneco.nl/~/media/eol/pdf/n ... lveen.ashx
Uitleg Regio Utrecht:
http://thuis.eneco.nl/~/media/eol/pdf/n ... recht.ashx
Groet,
Mike, Eneco
Vol verbazing heb ik de laatste ( lees: zoveelste ) uitleg ( lees: verbloemen ) van de schandelijke prijsverhoging van 142,5% van de warmteset zitten lezen. Buiten dat de cijfers € 1023,00 in 15 jaar voor kleine éénmalige kosten niet kloppen, schrijft ENECO dat deze zijn getoetst en geaccordeerd zijn door een externe accountant ( lees: gewoon de huis accountant Deloitte ). Wat was ook alweer dat spreekwoord wat ik al eerder heb gelezen “wiens brood men eet, diens woord men spreekt”
Zojuist in het AD gelezen dat de ACM, ENECO en de andere stadsverwarmings leveranciers op het matje roept. Ook in de tweede kamer en in de diversen gemeente raden zijn er vragen gesteld over de absurde prijsverhoging.
Commentaar van ENECO; “een storm in een glas water” ( met andere woorden, wat zeuren jullie allemaal. Echt de reactie van een MONOPOLIST!!
Zojuist in het AD gelezen dat de ACM, ENECO en de andere stadsverwarmings leveranciers op het matje roept. Ook in de tweede kamer en in de diversen gemeente raden zijn er vragen gesteld over de absurde prijsverhoging.
Commentaar van ENECO; “een storm in een glas water” ( met andere woorden, wat zeuren jullie allemaal. Echt de reactie van een MONOPOLIST!!
-
een warmte unit type CW4 kost eur 917,97 incl BTW (http://www.warmteservice.nl/Verwarming/ ... p/17000800). Dit is de prijs voor particulieren dus nog zonder kwamtumkorting die Eneco ongetwijfeld kan bedingen omdat ze per jaar tientallen, zo niet honderden van dit soort apparaten aanschaffen.
Ik lees dat ze gemiddeld 15 jaar meegaan. als ik dan 170 euro per jaar betaal dan heb ik hem al ruim 2 en half keer betaald! Temeer omdat ik van verschillende kanten hoor dat zo'n set zelden of nooit onderhouden behoeft te worden. Ook bij mij is in de drie jaar dat ik hier woon nog geen enkele monteur langsgeweest.
Hoe kan ruim 170 euro p/jr dan een redelijk bedrag zijn voor de huur van zo'n warmtewisselaar? Kan Eneco dat eens uitleggen onderbouwd met getallen?
Ik lees dat ze gemiddeld 15 jaar meegaan. als ik dan 170 euro per jaar betaal dan heb ik hem al ruim 2 en half keer betaald! Temeer omdat ik van verschillende kanten hoor dat zo'n set zelden of nooit onderhouden behoeft te worden. Ook bij mij is in de drie jaar dat ik hier woon nog geen enkele monteur langsgeweest.
Hoe kan ruim 170 euro p/jr dan een redelijk bedrag zijn voor de huur van zo'n warmtewisselaar? Kan Eneco dat eens uitleggen onderbouwd met getallen?
De uitleg van Eneco bewijst dat ze nattigheid voelen. Eneco heeft de stap gezet om het tarief precies zo te verhogen, dat in de optelsom ze een paar euro meer verdienen per aansluiting dan vorig jaar. En nu ze eenmaal deze stap hebben gezet; en geen gezichtsverlies willen; wringen ze zich in extreme bochten. Eneco blijft appels met peren vergelijken en draait om de brei heen. Bovendien reageert ze niet op een individuele klacht over deze kwestie. Door de tarieven te verstoppen hadden ze gedacht dat de hondstrouwe (want waar moeten we anders heen?) consument het niet zou zien.
Ik geloof niet dat Eneco de accountant heeft gevraagd om een eerlijke berekening te maken van de huurkosten; maar alleen heeft gevraagd of de berekening voor een nieuwe afleverset klopt.....en dat zal ongetwijfeld. Echter; de afleverset in mijn woning is al meer dan 15 jaar oud en doet het nog uitstekend. Mijn tarief zou volgens de toelichting van Eneco naar 0 kunnen: 1) onderhoud wordt er niet gepleegd; 2) afschrijving en rente heb ik allang betaald; 3) aansluitkosten is niet van toepassing; want dat geldt alleen als je een nieuwe afleverset krijgt. Kortom Eneco houdt in haar berekening geen rekening met de sets die al in gebruik zijn.
Ik geloof niet dat Eneco de accountant heeft gevraagd om een eerlijke berekening te maken van de huurkosten; maar alleen heeft gevraagd of de berekening voor een nieuwe afleverset klopt.....en dat zal ongetwijfeld. Echter; de afleverset in mijn woning is al meer dan 15 jaar oud en doet het nog uitstekend. Mijn tarief zou volgens de toelichting van Eneco naar 0 kunnen: 1) onderhoud wordt er niet gepleegd; 2) afschrijving en rente heb ik allang betaald; 3) aansluitkosten is niet van toepassing; want dat geldt alleen als je een nieuwe afleverset krijgt. Kortom Eneco houdt in haar berekening geen rekening met de sets die al in gebruik zijn.
Wij zitten dan wel niet bij Eneco, maar leverancier Vaanster heeft dezelfde handelswijze als Eneco.
Op de jaarafrekening van 2010 spraken ze over Vastrecht Warmte, en vanaf 2011 hebben ze dit gewijzigd naar "huur afgifteset". Dus erg toevallig dat zowel Eneco als Vaanster dit doet. Het zou me niets verbazen als de energieleveranciers met elkaar om tafel hebben gezeten hoe ze onder de warmtewet konden uitkomen. Want als ze allemaal hetzelfde foefje uithalen, zal ACM er wel akkoord mee gaan.
In 2013 betaalden we
Huur afgifte - Euro 432 per jaar
Meetdienst - Euro 80,- per jaar
Vastrecht Koeling - Euro 408 per jaar
Variabel Warmte 25.50 per Gj
Totaal vaste kosten Euro 920,- per jaar
In 2014 betalen we:
Vastrecht warmte 254,- per jaar
Vastrecht afleverset - Euro 214,13
Vastrecht meettarief - Euro 24.54
Vastrecht Koeling Euro 408 per jaar
Variable Warmte Euro 24.03 per Gj
Totaal vaste kosten Euro 901,- per jaar.
En dat plaatsen ze nog een opmerking erbij dat we volgend jaar goedkoper uit zijn omdat we minder moeten betalen voor variabel tarief warmte ....
Vaanster berekend dus wat ze maximaal kunnen rekenen.
Wat ik van andere leveranciers heb gezien, is Vaanster toch wel de duurste leverancier van Nederland.
De nieuwe Warmtewet 2014, we schieten er als gebruikers dus niets mee op.
Ons contract loopt voor 30 jaar, dus voorlopig zitten we hier nog aan vast.
Het is heel frustrerend om dit te moeten betalen, daar de naaste buren gewoon gas hebben!! Maar wij kunnen niet veranderen omdat we het contract moeten uitdienen van 30 jaar!!
Op de jaarafrekening van 2010 spraken ze over Vastrecht Warmte, en vanaf 2011 hebben ze dit gewijzigd naar "huur afgifteset". Dus erg toevallig dat zowel Eneco als Vaanster dit doet. Het zou me niets verbazen als de energieleveranciers met elkaar om tafel hebben gezeten hoe ze onder de warmtewet konden uitkomen. Want als ze allemaal hetzelfde foefje uithalen, zal ACM er wel akkoord mee gaan.
In 2013 betaalden we
Huur afgifte - Euro 432 per jaar
Meetdienst - Euro 80,- per jaar
Vastrecht Koeling - Euro 408 per jaar
Variabel Warmte 25.50 per Gj
Totaal vaste kosten Euro 920,- per jaar
In 2014 betalen we:
Vastrecht warmte 254,- per jaar
Vastrecht afleverset - Euro 214,13
Vastrecht meettarief - Euro 24.54
Vastrecht Koeling Euro 408 per jaar
Variable Warmte Euro 24.03 per Gj
Totaal vaste kosten Euro 901,- per jaar.
En dat plaatsen ze nog een opmerking erbij dat we volgend jaar goedkoper uit zijn omdat we minder moeten betalen voor variabel tarief warmte ....
Vaanster berekend dus wat ze maximaal kunnen rekenen.
Wat ik van andere leveranciers heb gezien, is Vaanster toch wel de duurste leverancier van Nederland.
De nieuwe Warmtewet 2014, we schieten er als gebruikers dus niets mee op.
Ons contract loopt voor 30 jaar, dus voorlopig zitten we hier nog aan vast.
Het is heel frustrerend om dit te moeten betalen, daar de naaste buren gewoon gas hebben!! Maar wij kunnen niet veranderen omdat we het contract moeten uitdienen van 30 jaar!!
Beste 14Kruif14,
De prijs van de warmteset is geen € 917,97, maar volgens de eigen branche organisatie van ENECO ( en die rekenen nooit te weinig ) slechts € 705,00 incl BTW.
De prijs van de warmteset is geen € 917,97, maar volgens de eigen branche organisatie van ENECO ( en die rekenen nooit te weinig ) slechts € 705,00 incl BTW.
Heeft ooit iemand zich afgevraagd waarom ENECO structureel het over een warmte afleverset heeft terwijl in de warmtewet wordt gesproken over een warmtewisselaar. Zou dit met een bepaalde bedoeling gedaan worden en zo ja welke? Als je spreekt over het zelfde apparaat zou ik de termen van de wet gebruiken en niet wat anders.
Hoe is deze discussie afgelopen? ik lees er niets meer over. Heeft iedereen bakzeil gehaald bij Eneco? Hebben de kamerleden nog iets voor elkaar gekregen?
Dit zijn de stappen die je kunt ondernemen om de tarieven aan te kaarten:
https://www.consuwijzer.nl/energie/warm ... ing-warmte
Is iemand hier al mee bezig?
Heeft de ACM al een uitspraak gedaan over de redelijkheid van de hoogte van de huur van de warmte-afleverset van Eneco?
https://www.consuwijzer.nl/energie/warm ... ing-warmte
Is iemand hier al mee bezig?
Heeft de ACM al een uitspraak gedaan over de redelijkheid van de hoogte van de huur van de warmte-afleverset van Eneco?
Vandaag (30/1) mail ontvangen van Eneco m.b.t. de tarieven van Stadsverwarming. Het goede nieuws is dat het verbruikerstarief met 5,8% wordt verlaagd maar of ik minder zal gaan betalen betwijfel ik. Het vastrecht wordt nl. met € 2,34 per maand verhoogd, op jaarbasis dus € 28,08 erbij. Ik wilde wat meer duidelijkheid over de door Eneco gehanteerde tarieven voor Stadsverwarming maar helaas kon ik de desbetreffende webpagina niet openen. Weet wel dat na ingang van de Warmtewet per 1-1-'14 Eneco de vaste lasten aanzienlijk heeft verhoogd.
Vandaag een eindafrekening ontvangen van Eneco.
In het overzicht was terug te vinden dat ik nagenoeg hetzelfde verbruik had als het voorgaande jaar. (Ik neem alleen stadsverwarming en warmtetapwater af). Vorig jaar bedroeg de rekening hiervoor 632 euro en dit jaar voor een iets lager verbruik 807 euro...
Nogal verbaasd bleek mij bij nazien van de specificatie dat er een minimale tariefsverlaging op het verbruik was toegepast en een tariefsverhoging van het vastrecht had plaatsgevonden. Verder bleek dat er nu ineens een "huur warmteset" ad 186 euro was opgenomen en de kortingsregeling van vorig jaar ad 44,48 euro was komen te vervallen. Kortom bij nagenoeg hetzelfde verbruik werd ik geconfronteerd met een tariefsverhoging van 175 euro, omgerekend ruim 27% !!
Bij navraag bij Eneco gaf men aan dat het allemaal klopte en dat dit maken had met de "warmtewet"...
Er zou vorig jaar een brief zijn verstuurd aan alle gebruikers werd mij medegedeeld, wellicht stond hier niet de impact van deze aanpassing in en is deze daardoor aan mijn aandacht ontsnapt...
In het overzicht was terug te vinden dat ik nagenoeg hetzelfde verbruik had als het voorgaande jaar. (Ik neem alleen stadsverwarming en warmtetapwater af). Vorig jaar bedroeg de rekening hiervoor 632 euro en dit jaar voor een iets lager verbruik 807 euro...
Nogal verbaasd bleek mij bij nazien van de specificatie dat er een minimale tariefsverlaging op het verbruik was toegepast en een tariefsverhoging van het vastrecht had plaatsgevonden. Verder bleek dat er nu ineens een "huur warmteset" ad 186 euro was opgenomen en de kortingsregeling van vorig jaar ad 44,48 euro was komen te vervallen. Kortom bij nagenoeg hetzelfde verbruik werd ik geconfronteerd met een tariefsverhoging van 175 euro, omgerekend ruim 27% !!
Bij navraag bij Eneco gaf men aan dat het allemaal klopte en dat dit maken had met de "warmtewet"...
Er zou vorig jaar een brief zijn verstuurd aan alle gebruikers werd mij medegedeeld, wellicht stond hier niet de impact van deze aanpassing in en is deze daardoor aan mijn aandacht ontsnapt...
-
Nieuwe jaarnota van Eneco ontvangen.
Het blijft een onbetrouwbare partij m.b.t. specificaties.
Jaren geleden hebben zij bij de jaarrekening de term equivelent bedacht waarbij
de berekening van warmte en warmtapwater door elkaar was gegooid zodat alle
bewoners van ons erf in de boom klommen.
Nu hebben ze weer een term bedacht van huur warmteset. Wat is dit nu weer.
wij huren niets en hebben ook geen warmteset. Op internet las ik dat dit in
plaats kwam van de vastrecht warm tapwater. Hoe onduidelijk kun je wezen
richting klanten. En dan het bedrag van 107,62 maar even verhogen naar 190,42
75% stijging bij exact hetzelfde gebruik van 23 kubieke meter. Waarom die verhoging??!!
Op internet las ik ook dat het zinloos was om telefonisch
opheldering te vragen. Je wordt gewoon slecht behandeld. En dit kost ook nog
telefoonkosten, schande! Ik hoop dat Vereniging Eigen Huis er in slaagt richting
parlement om een wet aan te nemen dat je met stadsverwarming kunt overstappen
naar een betrouwbare leverancier.
Het blijft een onbetrouwbare partij m.b.t. specificaties.
Jaren geleden hebben zij bij de jaarrekening de term equivelent bedacht waarbij
de berekening van warmte en warmtapwater door elkaar was gegooid zodat alle
bewoners van ons erf in de boom klommen.
Nu hebben ze weer een term bedacht van huur warmteset. Wat is dit nu weer.
wij huren niets en hebben ook geen warmteset. Op internet las ik dat dit in
plaats kwam van de vastrecht warm tapwater. Hoe onduidelijk kun je wezen
richting klanten. En dan het bedrag van 107,62 maar even verhogen naar 190,42
75% stijging bij exact hetzelfde gebruik van 23 kubieke meter. Waarom die verhoging??!!
Op internet las ik ook dat het zinloos was om telefonisch
opheldering te vragen. Je wordt gewoon slecht behandeld. En dit kost ook nog
telefoonkosten, schande! Ik hoop dat Vereniging Eigen Huis er in slaagt richting
parlement om een wet aan te nemen dat je met stadsverwarming kunt overstappen
naar een betrouwbare leverancier.
hallo beschermde consumenten ik woon in een rijtjeshuis gehuurd gewoon simpel huise met stads verwarming ik wil hier mijn mening geven over de warmte afleverset en niemand die er wat aan doet ik heb het dus over gewone aansluiting op stads verwarming niet over blok of vloer verwarming dan spreken we over verdeelstations oftewel warmte afleversets een warmteafleverset is niks anders dan een warmte wisselaar voor warm water die heeft totaal niks maar dan ook niks te maken met jou verwarming zet hem maar uit of haal hem eraf de verwarming blijft het gewoon doen de huur van da ding licht rond de 230 euro voor een apperaat dat je 4 jaar geleden kon kopen voor ongeveer 400 euro plus het gaat nooit stuk dat komt omdat er niks inzit behalve de wisselaar en een overdrukventiel de acm doet hier geen ene donder aan terwijl er wel concurentie in is een boiler hangen da mag niet ennatuurlijk mag dat niet want anders loopt het warmwater buiten om de warmte meter snapt u kost geld de warmtewet ramelt aan alle kanten daar komt nog bij dat eigellijk geen een leverancier of verhuurder die wet goed uitvoerd hij is ook veel te complex het kan zo simpel en eerlijk zijn iedereen betaalt een vasttarief voor onderhout plus wat je verbruikt dat betaal je zo simpel is het toch dat ze geld weggooien door bonusen geen onderhout plegen tochtige huurwoningen een slecht onderhouden netwerk kopen is ni mij schuld ik koop een boilertje voor de douche energie is ni zo duur een teiltje warm water voor de af was en ik bespaar al een heleboel plus ik ben niet verlpicht om warmte af te nemen ik kan mijn kamer zelf wel verwarmen slaap en keuken douche hoeve voor mij niet warm te zijn voor gezinnen met kinderen is dat moeilijker het is gewoon oneerlijk verdeeld en degene die het hier niet mee eens is werk waarschijnlijk ook bij die [ongefundeerde bewering verwijderd] en begin ook niet over het milieu want dan moet je naar de isla raffinarderij gaan en de erfenis van de shell op gaan ruimen en de mensen daar helpen die geen schone lucht hebben als laatste voordat ik warmte ga gebruiken zit ik al op 505 euro incl btw en dan moet ik nog warmte gaan gebruiken dat was het mvg john de beschermde consument
Laatst gewijzigd door Radar op 15 mar 2015 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde beweringen verwijderd
Reden: Ongefundeerde beweringen verwijderd
hallo ik heb al eerder een bericht geplaatst nu nog even over de warmte afleverset
ik huur mijn warmteset cq wisselaar voor 140 euro afgerond mijn leverancier is ennatuurlijk die doen da zo terbeschikingstelling warmte afleverset of wisselaar 75 euro totaal dus 215 euro kan een paar euro verschil inzitten maar ik huur er al een dus zeggen ze aansluitbeugel kogelkranen knelkoppelingen enz verstaan hun ook onder een warmte afleverset zo komen ze aan dat bedrag ik b
heb ze uigenodigt om te komen kijken en te vertelen wat van hun is dan nou er komt niemand de acm gebelt die zegt precies hetzelfde de kogelkranen aansluitbeugel enz is een afleverzet het ruikt gewoon naar afspraken alleen kan je het niet bewijzen
plus een warmtewisselaar heeft niks met jou stadsverwarming temaken het is gewoon een veredelde boiler alleen jou kraanwater loopt nu ook langs de warmte meter dat is het verschil jou verwarming loopt ook zonder warmte wisselaar want eerst hing er een boiler 11 euro huur per maand en dat was duidelijk maar ze blijfen gewoon termen verzinnen om geld binnen te halen het vastrecht loopt tot het aansluitpunt binnen in jou huis hebben ze niks met vastrecht te maken of het moet door de wet veranderd zijn maar ik heb er niks over gevonden en nu doe ik het zo ik betaal mijn vastrecht en administratiekosten en dat is het ik ben niet verplicht om warmte aftenemen mvg de beschermde consument
ik huur mijn warmteset cq wisselaar voor 140 euro afgerond mijn leverancier is ennatuurlijk die doen da zo terbeschikingstelling warmte afleverset of wisselaar 75 euro totaal dus 215 euro kan een paar euro verschil inzitten maar ik huur er al een dus zeggen ze aansluitbeugel kogelkranen knelkoppelingen enz verstaan hun ook onder een warmte afleverset zo komen ze aan dat bedrag ik b
heb ze uigenodigt om te komen kijken en te vertelen wat van hun is dan nou er komt niemand de acm gebelt die zegt precies hetzelfde de kogelkranen aansluitbeugel enz is een afleverzet het ruikt gewoon naar afspraken alleen kan je het niet bewijzen
plus een warmtewisselaar heeft niks met jou stadsverwarming temaken het is gewoon een veredelde boiler alleen jou kraanwater loopt nu ook langs de warmte meter dat is het verschil jou verwarming loopt ook zonder warmte wisselaar want eerst hing er een boiler 11 euro huur per maand en dat was duidelijk maar ze blijfen gewoon termen verzinnen om geld binnen te halen het vastrecht loopt tot het aansluitpunt binnen in jou huis hebben ze niks met vastrecht te maken of het moet door de wet veranderd zijn maar ik heb er niks over gevonden en nu doe ik het zo ik betaal mijn vastrecht en administratiekosten en dat is het ik ben niet verplicht om warmte aftenemen mvg de beschermde consument
een monopoliepositie van de warmte leveranciers is nou eenmaal zo maar wat ik niet begrijp is . waarom ben ik verplicht een warmte wisselaar te huren bij die leverancier plus als ik hem ergens anders huur moet ik toch nog een gedeelte aan de leverancier betalen als je gaat zoeken zijn die warmte wisselaars wel te vinden en zou daar dus concurentie in bestaan plus waarom mag ik geen boiler hangen waar is mijn vrije keus in dit democratisch land er zijn mogelijkheden genoeg alles past precies in het straatje van de warmte leveranciers is deze wet getoetst door de raad van state of zou de hoge raad er zich over moeten buigen hoe staat het bv met de ligging van u huis noord ,zuid,west,oost, hoe is het onderhout verlopen de afgelopen jaren hoe staat het met de tocht meeting wie ziet erop de wet toe wie controleerd de woningbouw ik kan nog veel neerzetten hier maar ik hou wat achter de hand mijn overbuurvrouw had een achterstand die wilden ze afsluiten in januarie dat mag ook niet ken eigelijk iemand die wet wel zoals ik al eerder schreef betaal een vastrecht bedrag voor onderhout en betaal je verbruik plus btw en reken af eerlijk toch en als je heel lux wil wonen betaal je iets meer bv maar maak het nou eens eerlijk zonder al die verschillende termen elk jaar mvg de beschermde consument
Het feit dat Miecmarketing en Marketing Impuls het verkopen aan de deur doen verklikt alles meteen.
http://www.marketingimpulses.com/forum/ ... .php?tid=1