LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco-afwijken algemene voorwaarden

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
JosF

Eneco-afwijken algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door JosF »

Beste kenners,

Na zelf vorig jaar problemen te hebben gehad(Flink betalen door magnetische invloeden-2-september 2007) met mijn elektriciteitsmeter van Eneco nu het volgende.

Via mijn ouders kreeg ik te horen dat kennissen van hen problemen hadden met hun elektriciteitsmeter, deze mensen(beiden gepensioneerd, en geen internet) kwamen met mijn ouders in gesprek en vertelde dat er het een en ander niet goed ging met hun meter.Mijn ouders vertelde dat ik ook het een en ander had gehad met Eneco, en gaven mijn telefoonnummer om eens te informeren.

Het verhaal is als volgt:Deze mensen hebben een aansluiting van Eneco, maar betalen hun daadwerkelijke verbruik via Energie direct.Een aantal weken terug was er door Energie direct een bedrag afgeschreven van ruim 400 euro wegens een of andere verkeerde inschatting, zou kunnen werd er gedacht, we betalen niet zo veel per maand en alles word duurder.Voor de zekerheid gingen ze hun standen bijhouden, en daaruit bleek toch het een en ander niet te kloppen.Ze verbruiken in 1 week 5 maal zoveel elektriciteit als hun buren.

Ik ben zelf even langsgegaan om te kijken.En inderdaad, de meter draaide als een bezetene.Ik heb doormiddel van een meetapparaat het verbruik van de diverse apparaten gemeten, zoals koelkast, wasmachine, maar die verbruiken gewoon zoals het hoort.Tevens zag ik dat deze mensen bijna overal spaarlampen gebruiken. Wat mij opviel is dat de bovenste meter(nachtstroom)op ruim 1500 kw stond terwijl ze helemaal geen dubbeltarief hebben, bij de vorige opname stond die op 3 kw.

Ik heb daarop contact gezocht met Eneco en het verhaal verteld zoals hierboven, door Eneco werd een telefoonnummer gegeven van de netwerkbeheerder.Die vertelde mij dat er inderdaad het een en ander niet goed ging en gaf als optie om de meter te laten ijken.Ik vertelde dat dat volgens mij de juiste oplossing was en vertelde dat dan maar te doen, binnen 5 werkdagen zouden de mensen wat horen.
Nu is gisteren(zaterdag 12 april) de brief van de ijking binnengekomen, deze hebben ze vanmorgen even bij mij langs gebracht.

Nu staat daar dat als de meter goed is de kosten worden verhaald op deze mensen, en is de meter niet goed dan betaald MDDS alle kosten, net zoals destijds bij mij het geval was.Er staat echter ook het volgende:

”De kosten van het onderzoek komen ook voor uw rekening indien uit het onderzoek blijkt dat de meter niet goed functioneert, als gevolg van factoren die binnen uw invloedsfeer liggen, zoals demagnetisatie.Conform artikel 4 lid 7 van de toepassing “Algemene Voorwaarden Aansluiting en Transport ENECO Netbeheer Elektriciteit 2006 voor kleinverbruikers” zullen in dit geval ook de overige kosten, zoals monteurkosten en administratiekosten, bij u in rekening worden gebracht.Artikel 13 lid 3 van de Algemene Voorwaarden is in deze situatie niet van toepassing.”

Dus na een lang verhaal is mijn vraag het volgende, kan Eneco van de algemene voorwaarden afwijken?In Artikel 13 lid 3 staat namelijk kort gezegd dat de meetinrichting juist moet zijn en als er iets niet juist is dit gecontroleerd zal worden door een onpartijdige dekundige(Kema?)Blijkt dat de meter goed is dan zijn de mensen zelf verantwoordelijk voor de kosten, en is de meter niet goed dat is Eneco verantwoordelijk.

De mensen willen een ijking, want de meter is gewoon niet goed, maar als blijkt dat dit door externe invloeden komt moeten zij alles betalen, en dat zal best flink oplopen.
Heeft iemand een idee wat ze nu moeten doen?
Alvast bedankt

Tineke1000

Re: Eneco-afwijken algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door Tineke1000 »

ik begrijp je probleem.

doch mijn inziens,algemene voorwaarden ten spijt, bestaat er volgens mij wettelijk een bepaling die zegt dat voorwaarden niet onoverkomelijk bezwaarlijk mogen zijn
in dit geval lijkt mij deze voorwaarde voor de klant onoverkomelijk bezwaarlijk omdat hij alhoewel de fout bij de netbeheerder ? zou liggen
toch voor alle kosten moet opdraaien.
lijkt mij een goed argument om dit aan de geschillenkommissie dan wel aan de rechter voor te leggen

succes

JosF

Re: Eneco-afwijken algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door JosF »

Hoi Tineke,

Bedankt voor je antwoord.
Ik vrees dat dit mij een hoop tijd gaat kosten, maar dat moet dan maar, ze komen er zelf niet meer uit.

groetjes,

Jos

Gesloten