| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco brengt 15% te veel in rekening
Eneco brengt 15% te veel in rekening
Ook in 2015 rekent Eneco nog 15% te veel btw bij al haar klanten met een onderhoudscontract(die voor 100% uit arbeid bestaat). Dit heeft ze ook al gedaan voor 2013 en 2014. Tot op heden geen enkele concrete actie door Eneco om dit geld te restitueren aan haar klanten. Ik ga nu de premie storneren en alle voorgaande jaren zelf corrigeren. Tergend. Als je dus contract bij Eneco hebt onderneem zelf actie.
Re: Eneco brengt 15% te veel in rekening
neem aan dat je het over onderhoud van je ketel hebt?
dit gevonden met google
Het lage btw-tarief van 6% is van toepassing sinds 1 maart vorig jaar en loopt tot eind van dit jaar. Dit tarief geldt voor werkzaamheden aan woningen die ouder zijn dan twee jaar en heeft onder andere betrekking op bouwkundige verbouwingen, klusjes aan de tuin, liftonderhoud, renovatie van de badkamer of de plaatsing van een nieuwe cv-ketel. De 6% btw geldt alleen over het arbeidsdeel van opdrachten, niet over de gebruikte materialen.
dit geld dus niet voor onderhoud van je ketel, alleen bij installatie
dit gevonden met google
Het lage btw-tarief van 6% is van toepassing sinds 1 maart vorig jaar en loopt tot eind van dit jaar. Dit tarief geldt voor werkzaamheden aan woningen die ouder zijn dan twee jaar en heeft onder andere betrekking op bouwkundige verbouwingen, klusjes aan de tuin, liftonderhoud, renovatie van de badkamer of de plaatsing van een nieuwe cv-ketel. De 6% btw geldt alleen over het arbeidsdeel van opdrachten, niet over de gebruikte materialen.
dit geld dus niet voor onderhoud van je ketel, alleen bij installatie
Eneco heeft zelf al bevestigd dat vanaf 2013 het lage btw tarief van toepassing is op het onderhoudscontract. Het probleem is dat ze administratief eea niet aankunnen. Dus de discussie is niet of het van toepassing is, de discussie is wanneer ze een goede rekening sturen en het geld aan de klanten restitueren.
denk dat je toch gelijk hebt. vond dit op een site van een andere ketel dienst
Vooraf doen wij een toestelinspectie om te controleren of wij uw bestaande ketel in onderhoud kunnen nemen. Deze kost € 45,- maar i.v.m. de BTW verlaging naar 6% betaalt u slechts € 39,42. Deze BTW verlaging geldt t/m 30-06-2015.
Vooraf doen wij een toestelinspectie om te controleren of wij uw bestaande ketel in onderhoud kunnen nemen. Deze kost € 45,- maar i.v.m. de BTW verlaging naar 6% betaalt u slechts € 39,42. Deze BTW verlaging geldt t/m 30-06-2015.
Essent die ook onderhoudscontracten aan biedt, heeft ditzelfde euvel. Ik heb ze er destijds ruim 2 jaar geleden op aangesproken. Als antwoord kreeg ik dat ze het niet verplicht waren. Tot op de dag van vandaag hanteert ook zij nig steeds gewoon de standaard onderhouds contractprijzen met een 21% BTW.
Alleen Nuon (feenstra) past die BTW verlaging in hun onderhoudscontracten wel toe.
Alleen Nuon (feenstra) past die BTW verlaging in hun onderhoudscontracten wel toe.
toch een mooie manier om extra te verdienen, zoals zoveel bedrijven doen
Aan de te hoge btw verdienen ze niets hoor.aarie25 schreef:toch een mooie manier om extra te verdienen, zoals zoveel bedrijven doen
Het ligt maar net aan de interne boekhouding of Eneco hier niets aan verdient. In principe dragen ze af aan btw aan wat ze innen. Maar ja in principe horen ze ook een juist btw tarief te heffen. Daarnaast, als ze wel een lagere btw afdragen aan fiscus dan zal Eneco een reservering gedaan moeten hebben ivm een grootschalige restitutie aan de klanten. Ik vraag me af hoe de accountant haar verklaring afgeeft bij Eneco.
Het nare, vervelende hierin is dat als je een onderhoudscontract hebt, veelal minimaal 1 jarige contracten, kun je deze tussentijds, zonder nadelige consequenties, niet beëindigen. Als consument krijg je dus die 21% door je strot geduwd. Kun je er niet van profiteren en heb je het nakijken. Word je dus benadeeld.snuffel1 schreef:Het 6% tarief hanteren mag maar is niet verplicht. Eneco en andere bedrijven hebben besloten om dat niet te doen want de verlaging kost meer dan het oplevert. Van restitutie kan dan ook geen sprake zijn want er is door Eneco in dit geval 21% btw aan de staat afgedragen. Het 6% tarief is pas interessant als er groot onderhoud of een renovatie wordt gepleegd, een half uurtje onderhoud plegen aan een cv ketel zet geen zoden aan de dijk.
Ik denk toch niet dat zij 21% factureren en dan 6% afdragen!Eneco btw schreef:Het ligt maar net aan de interne boekhouding of Eneco hier niets aan verdient. In principe dragen ze af aan btw aan wat ze innen. Maar ja in principe horen ze ook een juist btw tarief te heffen. Daarnaast, als ze wel een lagere btw afdragen aan fiscus dan zal Eneco een reservering gedaan moeten hebben ivm een grootschalige restitutie aan de klanten. Ik vraag me af hoe de accountant haar verklaring afgeeft bij Eneco.
Er is geen sprake van dat een bedrijf kan kiezen hier wel of niet aan me te doen. Maar bovenal, Eneco zegt zelf dat ze idd 6% willen rekenen. En drie jaar verder krijgen ze de administratie nog steeds niet rond. Of ze wel of niet de 21% afdragen dat is de grote vraag. Overigens gaat Eneco akkoord met zelf verrekenen over de vorige jaren. Maar dat betekent dus dat veel klanten hier niet bewust van zijn en dus al drie jaar op rij te veel betalen. En dat je de moeite moet nemen om te gaan storneren.