LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco - Defecte electriciteitsmeter
Eneco - Defecte electriciteitsmeter
Enkele maanden geleden kwam ik er bij toeval achter dat mijn (slechts twee jaar oude) electriciteitsmeter niet meer functioneerde. Eneco heeft een nieuwe (ander type) geplaatst, en komt nu met een waanzinnige herberekening van mijn verbruik over de laatste twee (!) jaar. Dit doen ze op basis van mijn verbruik over de maand november 2004, hetgeen natuurlijk verre van reëel is.
Wat mij helemaal bevreemdt, is dat zowel de monteur als mensen bij mij in de buurt aangeven dat dit probleem zich vaak voordoet. Schijnbaar is er een slechte lichting Sloveense of Slowaakse meters geïnstalleerd, en Eneco weet dit. Ze doen echter niets (preventieve vervanging o.i.d. omdat "ze alleen geld terug krijgen voor defecte meters" (citaat monteur).
Mijn vraag: hebben meer mensen (behalve mijn buren) hier last van gehad, zijn er mensen die geklaagd hebben, en hoe is Eneco hiermee omgegaan? Ik geloof best dat het redelijk en billijk is om te veronderstellen dat ik het laatste jaar energie heb verbruikt, maar zeker gezien het feit dat Eneco hier enige blaam treft en de klant hier niets te verwijten valt, zou volgens mij de schatting zo voorzichtig mogelijk moeten zijn. Eneco creëert hier in mijn ogen bewust een probleem, en wentelt dat af op de klant.
Wat mij helemaal bevreemdt, is dat zowel de monteur als mensen bij mij in de buurt aangeven dat dit probleem zich vaak voordoet. Schijnbaar is er een slechte lichting Sloveense of Slowaakse meters geïnstalleerd, en Eneco weet dit. Ze doen echter niets (preventieve vervanging o.i.d. omdat "ze alleen geld terug krijgen voor defecte meters" (citaat monteur).
Mijn vraag: hebben meer mensen (behalve mijn buren) hier last van gehad, zijn er mensen die geklaagd hebben, en hoe is Eneco hiermee omgegaan? Ik geloof best dat het redelijk en billijk is om te veronderstellen dat ik het laatste jaar energie heb verbruikt, maar zeker gezien het feit dat Eneco hier enige blaam treft en de klant hier niets te verwijten valt, zou volgens mij de schatting zo voorzichtig mogelijk moeten zijn. Eneco creëert hier in mijn ogen bewust een probleem, en wentelt dat af op de klant.
Re: Eneco - Defecte electriciteitsmeter
Nog een extra vraag: op de site van Eneco wordt aangegeven dat je voor moeilijke vragen niet moet mailen, maar vooral moet bellen met de Klantenservice. Heeft dat überhaupt zin, of krijg ik daar een ge-outsourced callcenter aan de telefoon dat me toch niet kan helpen?
Mooi woord:)ge-outsourced callcenter
In het geval van je meter zou ik hier zwaar bovenop gaan zitten. Wat je zelf ook al aangeeft is dat ze het berekenen aan de hand van het verbruik in november. Ik zou toch echt aan eneco voor leggen hoe ze denken dit op een nette manier op te gaan lossen zonder dat jij een blik consumenten behartigers los trekt.
Succes in ieder geval ...
En laat even weten hoe het afloopt
Bellen voor metervervanging in juli em dan een berkening op juni laten doen.
Dat krijg je ervan als die commeriele jongens stroom laat verkopen en meten. Goedkoop meterje uit een goedkoop land .
Doe de volgende proef
Neem een elektrisch kacheltje van 2 of meer kw en laat deze exaxt 1 uur aan staan. De meter moet nu 2kwh aanwijzen. Elke meter heeft een afwijking en daaraan zijn grenzen gesteld. ik meen klasse 2.
Dat krijg je ervan als die commeriele jongens stroom laat verkopen en meten. Goedkoop meterje uit een goedkoop land .
Doe de volgende proef
Neem een elektrisch kacheltje van 2 of meer kw en laat deze exaxt 1 uur aan staan. De meter moet nu 2kwh aanwijzen. Elke meter heeft een afwijking en daaraan zijn grenzen gesteld. ik meen klasse 2.
"Eneco heeft een nieuwe (ander type) geplaatst, en komt nu met een waanzinnige herberekening van mijn verbruik over de laatste twee (!) jaar. Dit doen ze op basis van mijn verbruik over de maand november 2004, hetgeen natuurlijk verre van reëel is. "
Snap ik niet. Kun je met cijfers komen? Dat maakt e.e.a. helderder.
Ik heb een Sloveense Sorema meter uit 1996 maar heb er geen problemen mee.
Snap ik niet. Kun je met cijfers komen? Dat maakt e.e.a. helderder.
Ik heb een Sloveense Sorema meter uit 1996 maar heb er geen problemen mee.
Eneco plaatst medio oktober een nieuwe meter, en maakt in december een eindafrekening op. Als ik probeer hun berekening te herleiden lijkt het erop alsof ze zich baseren op de periode die wel gemeten is (plusminus november dus), terwijl dat geen gemiddelde maand is. Slecht weer (dus je bent meer thuis), en kortere dagen (dus de lampjes eerder aan e.d.). Hier zou op z'n minst een seizoenscorrectie overheen moeten, toch?
Ik zou erop staan dat Eneco het door de defecte meter onbekende verbruik berekent aan de hand van het verbruik van een volledig jaar met de nieuwe meter.
Voorlopig kun je een ander geschat bedrag betalen (bijvoorbeeld zelfde als de buren) en na het volledige "meterjaar" wordt voorafgaande periode herberekend.
Heb je gelijk een driedubbele reden om nu zuinig te zijn met stroom
Doe alles schriftelijk/per email, en bewaar ivm bewijs alles.
Voorlopig kun je een ander geschat bedrag betalen (bijvoorbeeld zelfde als de buren) en na het volledige "meterjaar" wordt voorafgaande periode herberekend.
Heb je gelijk een driedubbele reden om nu zuinig te zijn met stroom
Doe alles schriftelijk/per email, en bewaar ivm bewijs alles.
Mailen naar een klantenservice kost niks, dus dat doet iedereen. Het gevolg is dat bedrijven een achterstand hebben met het verwerken van zo'n 1 à 2 MAANDEN. Dus dat mailtje, daar kan je nog lang op wachten.
Schrijven kost geld (nl. 1 postzegel, maar er zijn ook antwoordnummers en die kosten nix). De verwerking heeft vaak ook een achterstand van ongeveer een paar weken, maar dan krijg je ook -vaak schriftelijk- een antwoord.
Bellen is het duurst, maar wel het snelst: je hebt meteen antwoord en/of je probleem wordt meteen aangepakt (tenzij de medewerker in kwestie nix kan/mag/wil doen, altijd vervelend). Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Sommige bedrijven laten je flink bloeden voor de telefonische service, tot wel € 0,70 (!!) per MINUUT. Ronduit schandalig. € 0,10 à € 0,20 per minuut is toch wel het maximum, zeker als je nog vaak moet wachten ook.
Als je snel geholpen wil worden, bel dan buiten de piekuren om: callcentra en klantenservices worden vaak tussen 10.00 en 12.00 uur en 13.00 en 16.30 uur helemaal platgebeld, omdat veel mensen natuurlijk wel lekker op kosten van de baas vanaf hun werk gaan bellen. Ja, dan kan je makkelijk een kwartiertje in de wacht staan natuurlijk (en dan nog het lef hebben om te klagen dat ze zo lang moeten wachten).
Het beste kun je dus bellen tussen 8.00 en 9.30 uur, tijdens de lunchpauze (als iedereen in de kantine zit) tussen 17.00 en 18.00 uur. Als het callcenter langer open is (tot 22.00 uur bv) kun je ook bellen, maar dan zijn de backoffices vaak al gesloten en kun je geen specifieke(re) vragen meer stellen. Vraag of je dan teruggebeld kan worden.
Groeten, Marc.
Schrijven kost geld (nl. 1 postzegel, maar er zijn ook antwoordnummers en die kosten nix). De verwerking heeft vaak ook een achterstand van ongeveer een paar weken, maar dan krijg je ook -vaak schriftelijk- een antwoord.
Bellen is het duurst, maar wel het snelst: je hebt meteen antwoord en/of je probleem wordt meteen aangepakt (tenzij de medewerker in kwestie nix kan/mag/wil doen, altijd vervelend). Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Sommige bedrijven laten je flink bloeden voor de telefonische service, tot wel € 0,70 (!!) per MINUUT. Ronduit schandalig. € 0,10 à € 0,20 per minuut is toch wel het maximum, zeker als je nog vaak moet wachten ook.
Als je snel geholpen wil worden, bel dan buiten de piekuren om: callcentra en klantenservices worden vaak tussen 10.00 en 12.00 uur en 13.00 en 16.30 uur helemaal platgebeld, omdat veel mensen natuurlijk wel lekker op kosten van de baas vanaf hun werk gaan bellen. Ja, dan kan je makkelijk een kwartiertje in de wacht staan natuurlijk (en dan nog het lef hebben om te klagen dat ze zo lang moeten wachten).
Het beste kun je dus bellen tussen 8.00 en 9.30 uur, tijdens de lunchpauze (als iedereen in de kantine zit) tussen 17.00 en 18.00 uur. Als het callcenter langer open is (tot 22.00 uur bv) kun je ook bellen, maar dan zijn de backoffices vaak al gesloten en kun je geen specifieke(re) vragen meer stellen. Vraag of je dan teruggebeld kan worden.
Groeten, Marc.
Correspondentie middels brieven is beter; zeker als je een keer voor de geschillencommissie komt te staan en je bewijzen zwart op wit moet hebben staan. Een telefoontje zijn ze op het moment dat je ophangt bij de meeste bedrijven alweer vergeten en vaak moet je net een helder licht treffen die een beetje inzicht heeft in de materie anders kom je er gewoon niet doorheen.
Het onderwerp zegt het al: de electriciteitsmeter is het hele jaar al kapot, zo blijkt. Nu kregen wij vorig jaar een aanslag van 1940Kw, maar omdat de meter nog op dezelfde stand staat, kregen we pas een aanslag van 3000Kw! Dat is wel heel wat meer!!
Daarnaast komt de buurvrouw gisteravond vragen of ze een kopie van onze afschrift mag hebben, omdat hun meter kapot is!! Dat is toevallig! (Of niet?!!)
Ik ben in ieder geval niet van plan om die 3000Kw te betalen, dat is een belachelijke hoeveelheid. Ik wil ook voo afgelopen jaar 1940Kw betalen, niks meer - het is HUN meter en ZIJ dienen die dus te controleren, in plaats van ons (beiden!) een kapotte te leveren.
Heeft iemand nog een idee op welke manier dit het best kan worden aangegeven? We hebben overigens een rechtsbijstandsverzekering, waarmee we wellicht iets kunnen.
Daarnaast komt de buurvrouw gisteravond vragen of ze een kopie van onze afschrift mag hebben, omdat hun meter kapot is!! Dat is toevallig! (Of niet?!!)
Ik ben in ieder geval niet van plan om die 3000Kw te betalen, dat is een belachelijke hoeveelheid. Ik wil ook voo afgelopen jaar 1940Kw betalen, niks meer - het is HUN meter en ZIJ dienen die dus te controleren, in plaats van ons (beiden!) een kapotte te leveren.
Heeft iemand nog een idee op welke manier dit het best kan worden aangegeven? We hebben overigens een rechtsbijstandsverzekering, waarmee we wellicht iets kunnen.