LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ENECO: Energieprijzen met 17.64% omhoog!!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kleinradartje
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2008 14:55

ENECO: Energieprijzen met 17.64% omhoog!!!

Ongelezen bericht door kleinradartje »

Vanmorgen kreeg ik mijn jaarafrekening 2008 van Eneco
en tevens mijn nieuwe maandbedrag voor 2009.
Wat blijkt.. ik verbruikte in 2008 een klein beetje minder energie dan in 2007 en toch stijgt mijn maandbedrag voor 2009
van 170,-euro naar maar liefst 200,- euro per maand!!!
Dat is effe 17.64% procent omhoog terwijl ik zelfs minder verbruikt heb. Dit is toch pure diefstal? Hebben de hoge heren bij eneco soms een nog hogere bonus nodig ofzo? Ik bedoel een vat ruwe olie kost nu +/- $41 terwijl dat eind 2007 zo rond de $100 lag.
Je zou dus mogen verwachten dat de energie prijs naar beneden zou gaan, in mijn geval naar 70euro/maand
Ik snap werkelijk niet dat we dit allemaal maar pikken hoor.
Deze maand krijgen we er hopelijk weer 2% a 3% loonsverhoging bij. Joepie. Nou die gehele loonsverhoging die je straks in januari krijgt kan je direct bij Eneco inleveren en dan hebben we het nog niet over de overige verhogingen zoals de zorg verzekering, rioolrecht, awbz etc etc... Alles wordt duurder, dat is al jaren zo. Maar waar vroeger de zaken een procentje duurder werden gebeurd dit tegenwoordig met tientallen procenten per jaar. Gek heh dat we inflatie / krediet crisis hebben. Ik heb geen kids en een boven modaal inkomen maar merk toch echt wel de gevolgen hiervan steeds meer.
Voorheen kon ik redelijk sparen, ging 4x a 5x per jaar op vakantie en reed een grote auto.
Nu is dat 1x vakantie, sparen is zo goed als onmogelijk geworden en ik rijd in een citroen c3.
Maar ik besef dat ik het nog goed heb.
Stel je voor dat je een leraar,stratenmaker,verpleegkundige,.. bent met 2 kids. Werkelijk respect dat die mensen het nog kunnen rondbreien

DMG
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 jul 2008 10:09

Re: ENECO: Energieprijzen met 17.64% omhoog!!!

Ongelezen bericht door DMG »

Uw voorschot valt hoger uit vanwege de stijging van de energietarieven. Deze tarieven worden bepaald over de olieprijs van de afgelopen 6 maanden (mei t/m augustus). De huidige lage olieprijs zal pas zijn doorwerking vinden in de volgende tariefswijziging.

trainer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:03

Re: ENECO: Energieprijzen met 17.64% omhoog!!!

Ongelezen bericht door trainer »

Voorheen kon ik redelijk sparen, ging 4x a 5x per jaar op vakantie en reed een grote auto.
Nu is dat 1x vakantie, sparen is zo goed als onmogelijk geworden en ik rijd in een citroen c3.
En dat allemaal omdat Eneco het maandbedrag verhoogt met 30 euro per maand ? Je kunt je maandbedrag aanpassen op hun site hoor.
Spaarde je meer dan 15 euro per maand voorheen ? En ging je ver weg met de vakanties ?

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: ENECO: Energieprijzen met 17.64% omhoog!!!

Ongelezen bericht door Sjors_B »

In nederland worden we weer bvet genaaid door alle energie maatschappijen. Mijn broer woont net over de grens in Duitsland en deze gaan juist minder betalen!! In dit land waar de zgn top bestuurders elk jaar met een vette bonus naar huis gaan kunnen wij hier weer meer aftikken.
(verhaal stond vandaag ook in DVHN)

wilsar
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2007 21:08

Re: ENECO: Energieprijzen met 17.64% omhoog!!!

Ongelezen bericht door wilsar »

Ik ben overgestapt omdat NUON goedkoper energie levert, Tot mijn verbazing zie ik op de rekening van Nuon dat het termijn bedrag 100 euro MEEr is dan bij Eneco.Tot mijn verbazing zie ik op de rekening van Nuon dat het termijn bedrag 100 euro MEEr is dan bij Eneco.
Komen er nog kosten bij die Eneco berekend. Ook moest ik een maand dubbel betalen, de maand november is bij Eneco in rekening gebracht en ook door NUON, Eneco houdt vol dat de datum van eindafrekening bepalend is, die maand betaal je ook helemaal. De afrekening is van 1 november, dus moet ik heel de maand november betalen. Omdat ik vanaf 1 november overstap rekent ook NUon deze maand.
Nu ik nog duurder uit ben ipv goedkoper voel ik me wel vals voorgelicht en ik krijg bij Eneco geen duidelijkheid.
Komen ner nog kosten bij die Eneco berekend. Flink balen dus
:cry: :oops:

Amelanchier
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:01

Re: ENECO: Energieprijzen met 17.64% omhoog!!!

Ongelezen bericht door Amelanchier »

Over 2008 betaalde ik +/- € 55,-- per maand voor mijn gas bij Eneco. In 2009 moet ik € 173,-- voor gas betalen per maand bij Eneco. Dit klopt voor geen meter. Ik woon alleen, heb een hoge rendementsketel en mijn hele huis is goed geisoleerd. Ik kan dit absoluut niet betalen. In mijn omgeving hoor ik dat Eneco bij veel mensen de gasrekening fors heeft opgeschroefd. Op hun site heb ik reeds gevraagd om een herberekening maar de eerste rekening ligt al op mijn deurmat. Betalen doe ik niet want ik heb het niet breed. Dat wordt een koude winter.

Jeroen F. Landzaat - Doorn

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: ENECO: Energieprijzen met 17.64% omhoog!!!

Ongelezen bericht door Shine »

Iedereen, ongeacht leverancier, zal een nieuw, verhoogd termijnbedrag gaan zien ingaande per januari 2009. Dit komt door de stijgende energieprijs. Deze termijn aanpassing zal overal in december doorgevoerd worden.

Nogmaals: een termijnbedrag is een voorstel!!!!!! U als consument kunt dit bedrag te allen tijden (omlaag/omhoog) aanpassen. Doet u niks, dus geen aanapssing, dan betaalt u maandelijks het aangegeven termijnbedrag.

Uiteindelijk betaalt u bij de jaarafrekening voor uw daadwerkelijke verbuik. (aan de hand van de door u doorgegeven meterstanden!)
Hebt u teveel betaald ten opzichte van uw verbuik, krijgt u terug. Hebt u meer verbuikt zult u bij moeten betalen en in het andere geval hebt u quite gespeeld.
Aan de hand van dit jaarverbruik zal uw termijnbedrag weer bijgesteld worden. Valt u jaarafrekening samen met een op stel staande energieprijs verhoging, zal het nieuwe termijnbedrag daarop ingespeeld zijn en kan het daardoor best hoger uitvallen dan wat u gewend bent.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: ENECO: Energieprijzen met 17.64% omhoog!!!

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Normaliter herleidt een energiebedrijf het jaarverbruik naar en normale verbruikersjaar. Dit betekent voor gas dat uitgegaan wordt van het 30 jaarsgemiddelde, is ± 3100 graaddagen.
Voor elektriciteit zal nagenoeg het verbruik van voorgaand jaar gebruikt worden.
Zoals DGM correct meldt zullen de tarieven aangepast worden, in dit geval naar boven en mogelijk medio 2009 naar beneden.
Hierdoor lijkt het mij dan ook niet wenselijk om de energietarieven die doorgaans door de energiebedrijven aangeboden worden voor 3 jaar, vast te zetten.
Het lijkt mij duidelijk dat de aanpassing c.q. verhoging correct is. Daarbij, ook al opgemerkt in deze topic, kun je nog altijd het verzoek aan het energiebedrijf richten om het voorschot naar beneden aan te passen. Echter wel met het risico dat er bij de volgende jaarafrekening bijbetaald moet worden. En wat in de regel vergeten wordt is dat je eigenlijk per maand 1/12 gedeelte betaald van de te verwachten jaarafrekening en dat je elke maand gewoon verbruikt. Je schiet ook niets voor zoals ook al eerder in andere topics wordt gesuggereerd, omdat er gesproken wordt over voorschotnota.
Ten slotte vind ik dat het voorschotbedrag nog meevalt. Er zijn genoeg mensen, onder wie ikzelf en ook nog FUT’er met geen indexering :cry: aanstaande januari 2009, die méér betalen.

Gesloten