LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Constanza74

Eneco

Ongelezen bericht door Constanza74 »

Op 23 juli 2008 zijn er bij ons 2 verkopers aan de deur geweest met de vraag of wij wilden overstappen van de NUON naar Eneco. Wij hebben hierop een groen briefje ingevuld met toestemming voor de overstap. Echter tot op heden hebben wij geen contract, contractsbevestiging of nota's ontvangen. Wij hebben hierover meerdere malen telefonisch contact gehad met Eneco en elke keer is ons de bevestiging gegeven dat het toegestuurd zou worden. Nu tot onze verbazing ontvingen wij een brief met de mededeling dat wij afgesloten zouden worden voor elektra en gas.

Hierop hebben wij gelijk weer telefonisch contact gezocht en verzocht om ons een contract en contractsbevestiging toe te zenden en een betalingsregeling te treffen voor het bedrag van 535,00 euro. Op eens was hier het antwoord op dat dit alleen schriftelijk zou kunnen worden aangevraagd met de mededeling dat het groene briefje het contract was en dat zij geen betalingsregeling konden/wilden treffen en dat wij wisten door het vele malen bellen wat wij de eneco verschuldigd zouden zijn.

Bij navraag bij consuwijzer is ons echter te verstaan gegeven dat dit groene briefje waar geen naam van verkoper, naw colputeur, maandtermijn, of vermelding van de 8 dagen bedenktijd(waar wij ook niet van op de hoogte waren) geen contract is.

Hierop hebben wij schriftelijk (aangetekend) en per email een verzoek ingediend op 30 maart 2009 bij Eneco tot beroep op nietigheid zodat alles word terug gedraaid door Eneco. Hier wenst de Eneco geen medewerking aan te verlenen omdat zij de schuld bij ons als consument neerleggen met het bericht:

"Ik begrijp dat u niet tevreden bent met het antwoord die we u hebben gegeven. We zijn van mening dat we uitvoerig op deze kwestie zijn ingegaan. Verdere vragen hierover nemen we niet meer in behandeling."

Nu begrijp ik als klant dat ik ook rechten en plichten heb en ik dus ook moet betalen voor geleverde producten/diensten. Maar ik ga als consument niet iets betalen waarvan ik geen contract of contractsbevestiging heb ontvangen. Als ik dit zou doen, kan elke bedrijf in Nederland wel zeggen dat ik een contract of abonnement heb.

Inmiddels hebben wij een brief verstuurd aan de geschillencommissie voor gas en electra.

Ik vraag mij af of dit allemaal zomaar kan en mag. Ok als klant heb je plicht tot betalen, maar heeft een bedrijf ook geen plichten tegenover klanten zoals het toesturen van een contractsbevestiging cq contract na vele malen bellen, en heeft een bedrijf ook niet de plicht om meewerkend te zijn nadat er van alles is fout gegaan??

Het enige wat je terug krijgt van Eneco zijn de gebruikelijke standaard email antwoorden die gekopieerd en geplakt worden in een brief zonder dat er daadwerkelijk gelezen word en naar een oplossing gezocht word.

Ik zit mijn handen in het haar vanwege de afsluit dreiging en het niet in de mogelijkheid zijn om dit bedrag in een keer te betalen. Ik werk vanuit huis en dit gaat mij dus ook nog eens mijn baan kosten. Bedankt Eneco voor de goede customer service en het meedenken met de klant.
:cry:

Ron58

Re: Eneco

Ongelezen bericht door Ron58 »

Nu begrijp ik als klant dat ik ook rechten en plichten heb en ik dus ook moet betalen voor geleverde producten/diensten. Maar ik ga als consument niet iets betalen waarvan ik geen contract of contractsbevestiging heb ontvangen. Als ik dit zou doen, kan elke bedrijf in Nederland wel zeggen dat ik een contract of abonnement heb.
Aan wie heb je dan wel betaald voor de levering van gas en electra?

Als je al die maanden aan niemand betaald hebt (omdat Eneco er een zootje van maakte) heb je toch wel het bedrag wat je voor die tijd maandelijks kwijt was apart gehouden?
Je had kunnen weten dat je ooit ergens de rekening zou moeten betalen, je kunt nu niet verwachten dat je zoveel maanden energie gewoon kado krijgt.

Constanza74

Ongelezen bericht door Constanza74 »

Nee dat begrijp ik Ron, in de tussentijd betaalde wij ook gewoon rekeningen aan de Nuon... wat achteraf alleen het netbeheer bleek te zijn (nagenoeg evenhoog als de maandelijkse betalingen die wij voorheen deden aan de Nuon), maar dat is een andere kwestie die al opgelost is door de NUON zelf.

Ron58

Oke, nou snap ik je boosheid ook beter

Ron58

bijdrage verwijderd, was inmiddels achterhaald
Laatst gewijzigd door Ron58 op 09 apr 2009 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Wessela

Ongelezen bericht door Wessela »

Bedankt Ron ik heb mijn posting verwijderd, had het zelf ook al gevonden.

Ron58

Bedankt Ron ik heb mijn posting verwijderd, had het zelf ook al gevonden.
En pakt het gunstig uit voor je, of juist niet?

Wessela

Voor gas was ik toen al bij Eneco na juli ook voor stroom naar Eneco. Dus wel gunstig maar de netbeheerder blijft dezelfde en die heeft het recht je af te sluiten als je niet betaalt

Hoe krom is recht :lol:
* Bent u na 14 juli 2004 klant geworden bij uw energiebedrijf?
Dan kan uw energiebedrijf u na twee jaar niet meer via de rechter dwingen uw rekening nog te betalen. Dit heet een verjaringstermijn van twee jaar.

Uw energiebedrijf kan u nog wel op andere manieren dwingen te betalen

Uw energiebedrijf kan u dan nog wel op andere manieren dwingen uw oude rekening te betalen. Het mag u bijvoorbeeld afsluiten van gas en elektriciteit totdat u de rekening hebt betaald. En het mag u een aanmaningsbrief sturen. Dat betekent dat uw energiebedrijf u formeel nog eens vraagt om de rekening te betalen. En dat betekent dat het bedrijf opnieuw de tijd heeft om u via de rechter te dwingen om uw oude rekening te betalen. De verjaringstermijn is weer opnieuw ingegaan.

Ron58

Hoe krom is recht
Dat vraag ik me hier ook vaak af, en al is recht wel recht, zie het dan maar eens te krijgen :lol:

Wessela

Vandaag heeft Eneco excuus aangeboden omdat Essent toen die rekening al had betaald aan Eneco.

Wraak was die hele aktie van Eneco, omdat ik was overgestapt naar een andere leverancier.

OPLICHTERS ZIJN HET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gesloten