Omdat ik nogal veel stroom gebruik wil ik hier iets aan gaan doen.
Maar voordat ik kan gaan besparen moet ik eerst even weten wie de grote verbruikers zijn.
Daarom heb ik een stroomverbruiker gekocht om daarmee achter te komen wie wat verbruikt.
Voordat ik hem ergens tussen doe heb ik hem eerst getest met een lamp met van 100 watt.
Ik heb de lamp precies een uur laten branden en toen het verbruik afgelezen.
Tot mij grote verbazing gaf hij aan dat hij 88 watt verbruikt heeft.
Nu vraag ik me af is de lamp niet goed ( weet niet hoe oud hij is ) of is de stroomverbruiker niet goed.
gr. kobin
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] energie besparen
Re: energie besparen
Met stroomverbruiker zul je een elektriciteitsmeter of "iets" dat het verbruik registreerd bedoelen Kobin? En verbruik wordt in Watturen (Wh) of kiloWatturen (kWh) uitgedrukt. Het zou kunnen dat je aangeschafte meter een afwijking heeft en niet geijkt is.
Laatst gewijzigd door h@rm@n op 02 aug 2010 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo Kobin,
Het is wel geen antwoord op je vraag.
Maar ik heb dat ook gedaan, en een excel sheet gemaakt om het overzichtelijk te maken.
Ik schrok erg van de uitkomst dat mijn koelkast en vriezer voor 40% van het totale energie verbruik zorgen.
Hier staat mijn sheet misschien heb je er wat aan?
http://www.xs4all.nl/~nono123/Zonnestro ... 202009.xls
Klik op het laatste (groene) tabblad onder aan.
NoNo
Maar ik heb dat ook gedaan, en een excel sheet gemaakt om het overzichtelijk te maken.
Ik schrok erg van de uitkomst dat mijn koelkast en vriezer voor 40% van het totale energie verbruik zorgen.
NoNo
Dag NoNoNoNo123 schreef:Hallo Kobin,
NoNo
ik heb hier zeker wat aan
het is heel mooi in kaart gebracht
die zonnepanelen dat is mooi werk
gr. Kobin
ik doe het volgende de lamp is 100 watt
de stroomverbruiker geeft 88 watt aan
als ik nu 88 x 1,1363636 doe dan kom ik heel dicht bij die 100 watt
dus ik doe alles wat ik meet x 1.363636 en dan heb ik de goede waarde
gr Kobin
de stroomverbruiker geeft 88 watt aan
als ik nu 88 x 1,1363636 doe dan kom ik heel dicht bij die 100 watt
dus ik doe alles wat ik meet x 1.363636 en dan heb ik de goede waarde
gr Kobin
het gaat natuurlijk ook om verhoudingen, de totalen zullen altijd iets verschillen, maar je kan op deze manier wel goed zien waar je verbruik ligt.
Mijn advies is te beginnen bij de koelkast, de vriezer en dergelijke apparaten die de hele dag aanstaan! daar kunnen nog wel wat stiekeme verbruikers tussen zitten.
Vriezers en koelkasten kunnen stukgaan zonder dat je het doorhebt. Als de termostaat niet goed werkt, dan blijven ze koelen en dan heb je een probleem.
Hou ons op de hoogte van wat en hoe. Misschien is het ook wel wat voor mij
Mijn advies is te beginnen bij de koelkast, de vriezer en dergelijke apparaten die de hele dag aanstaan! daar kunnen nog wel wat stiekeme verbruikers tussen zitten.
Vriezers en koelkasten kunnen stukgaan zonder dat je het doorhebt. Als de termostaat niet goed werkt, dan blijven ze koelen en dan heb je een probleem.
ik zal de stroomverbruiker goed gaan gebruiken en ik zal je op de hoogte houdenUnuki schreef:het gaat natuurlijk ook om verhoudingen, de totalen zullen altijd iets verschillen, maar je kan op deze manier wel goed zien waar je verbruik ligt.
over het gebruik van de apparaten.
gr Kobin