Jablan schreef:Harm,
In dit onderwerp is een misverstand ontstaan . . .
. . . weinig om de overstap lonend te maken.
@Jablan,
Het enige wat ik in dit verhaal heb aangegeven is dat ik een energiecontract heb afgesloten voor 2018 voor 2.025kWh waar ik 215 euro voor ga betalen. Het stroomverbruik aandeel van mijn boiler daarin is met ±50% dus kost mijn boiler mij ± € 107,50. De overige apparaten verbruiken de overige ± 50% en kost mij daarmee ook ± € 107,50. Opgeteld moet dit sommetje weer kloppen.
Slecht lezen of half lezen van een topic of reactie leidt vaker tot dit soort onzinnige discussies die we hier voorbij zien gekomen. Zover zelfs dat mensen hun beklag blijken te doen bij de moderator. Tja.
Mensen stappen met hun oordeel van een artikel op de intercity en zijn niet meer te stoppen.
Ik voel mij echter wel steeds verplicht mijn juiste versie hierin te blijven herhalen.
Men heeft gehoord of gelezen dat stroom ± 19 cent kost en met die wetenschap moet mijn boiler met 1.000kWh toch echt 190 euro kosten. Verderop komt men erachter dat dit niet geheel klopt en wordt de “nuance” aangebracht dat het gaat om 1.000kWh meer mij 190 euro kost. En 1.000kWh minder mij een besparing oplevert van 190 euro. Nou, dat is een andere discussie en daarvoor was mijn bijdrage ook niet bedoeld.
Ik was al even bang dat die mensen een energiecontract gaan afsluiten op 19 cent per kWh en overige kosten (+ en -) daarbij gemakshalve maar even vergeten.
Maar ik geloof dat het kwartje bij dezen en genen al wel gevallen is dat je de “verrekenprijs” per kWh alleen kunt gebruiken voor meer- of minder stroom dat je gaat verbruiken ten opzichte van hetgeen in basis overeengekomen.
Verder herken ik in je veel in je verhaal. Duidelijk iemand die zich bezig houdt met zijn eigen energie verbruik/kosten. Geldt voor mij ook. Bezuinigen, prima, maar niet ten koste van alles. Het moet wel leefbaar blijven.
Tijden van nachttarief zijn volgens mij vastgesteld per regio. Wel is het zo dat verschil in dag- en nachttarief kleiner geworden is de afgelopen jaren. Nu zit daar 6,5% tussen. In 2007 betaalde ik voor het hoge tarief bijna 100% meer. Het kan voor mij nog altijd uit.
Kosten in je energierekening bepaald door de overheid, dit maakt voor vergelijk weer niet uit mits je die per aanbieder gelijk houdt natuurlijk. Voor wat je uiteindelijk betalen gaat maakt dat natuurlijk wel heel veel uit.
Op gas koken is jaren geleden al de deur uitgedaan door mij. Vaste kosten – ja, daar is ie weer – moet je toch echt toereken aan die paar m3 die ik verbruikte op jaarbasis. Ook in zo’n sommetje alle kosten meenemen. Vervangen van gaskookplaat voor inductiekookplaat, die kosten had ik er heel snel uit. Niet alleen op de m3 prijs van gas maar op alle kosten.
Mijn boiler heeft zelf een timer en zit op een aparte groep, dus ook nog heel makkelijk gewoon uit te zetten, niet getrek aan een stekker of zo of geknoei met een losse timer. Hij staat afgesteld qua temperatuur precies wat ik verbruik. Met 59% stroomverbruik van wat ie “normaal” verbruikt, dan denk ik dat ik daar een goeie slag gemaakt heb. Minder verbruik kan nog altijd maar het moet wel leefbaar blijven. Ik mag graag ’s ochtends uitgebreid douchen.
Als lid van een VvE wordt ik wel beperkt in mogelijkheden nog meer aan mijn energie huishouding te gaan doen, omdat je het over gezamenlijke besluiten en investeringen hebt. In mijn geval – zgn starterswoningen - is daar vaak sprake van korte termijn filosofie gebaseerd op wat het mensen direct in de portemonnee kost, niet wat het op langere termijn gaat opleveren. Een mooie badkamer verkoopt nog altijd beter dan zonnepanelen op het dak, is de redenatie. Zo was ik in het verleden voorstander van individuele verwarming ipv blokverwarming. Verhogen van gebruikscomfort waarbij in mijn situatie, zoals ik met energie omga ook nog een stukje besparing erin zag. Kansloos binnen de VvE.
Voor het overstappen zweer ik bij de energie vergelijkingssites: bv gaslicht.com, consumentenbond.nl, energieleveranciers.nl. Ik vergelijk deze sites onderling ook met elkaar, toch echt soms nog kleine verschillen. Voor mij kan dit elk jaar wel uit, wat te maken heeft met de welkomstpremie, een korting die mijn huidige leverancier niet in die mate wil geven. Dat gaat al jaren zo.