LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energie nota achteraf betalen!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door manondoris »

vandaag in de telegraaf , in 2015 willen ze dat de enegienota achteraf betaald word . dus voorschotten gaat verdwijnen, zo zijn de zomers heel goedkoop en de winters heel duur . in mijn ogen is dit een heel slecht plan omdat veel mensen niet bedenken dat ze een buffer moeten maken voor de winter ,wat nu de energie leverancier voor ons doet zul je zelf moeten gaan doen . wat vinden jullie van dit onzinnige plan :?:

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Er zitten voor- en nadelen aan. Het nadeel heb je zelf al geschetst, voordeel voor de consument is dat ie minder renteverlies heeft. Denk dat de energiebedrijven niet staan te trapeplen, TENZIJ ze flink kunnen verdienen aan af- en weer aansluiten van consumenten die de rekening achteraf niet kunnen betalen.

Volgens mij moet er, samen met de slimme meters, een systeem komen waarbij je evenredig aan je verbruik, betaalt. Dus d.m.v. imncasso wordt aan de hand van je dagelijkse verbruik, afgeboekt. Benje op vakantie, geen verbruik, dan ook geen kosten. Leuk voor als je op een terrasje zit!
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 07 okt 2011 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door nevermind »

manondoris schreef:vandaag in de telegraaf , in 2015 willen ze dat de enegienota achteraf betaald word . dus voorschotten gaat verdwijnen, zo zijn de zomers heel goedkoop en de winters heel duur . in mijn ogen is dit een heel slecht plan omdat veel mensen niet bedenken dat ze een buffer moeten maken voor de winter ,wat nu de energie leverancier voor ons doet zul je zelf moeten gaan doen . wat vinden jullie van dit onzinnige plan :?:

Met achteraf betalen wordt bedoeld, dat je iedere maand een afrekening krijgt, over het maandelijkse verbruik.
De opzet is, dat mensen zuiniger met energie omgaan, en niet na een jaar bij de jaarlijkse afrekening niet kunnen betalen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door Shine »

Slecht, héél slecht plan. Dit zal menig afnemer gedurende de herfst- en wintermaanden in enorme financiele problemen gaan brengen.
Velen hebben niet de discipline om in de zomer een bedrag opzij te leggen voor de energiebetalingen gedurende de koude maanden.

Met grote regelmaat zie je nu al dat mensen klagen over een forse nota (alsof die niet zou kunnen kloppen) als de periode alleen de herfst- en/of winterperiode bestrijkt. Daarnaast hebben mensen vaak totaal geen benul van verbruik en de kosten die hiermee vergezeld gaan. Het is ijdele hoop te veronderstellen dat het met dit afrekensysteem wel zal gaan gebeuren en nederland daardoor verschrikkelijk zuiniger wordt. Energie en millieu bewistheid wordt namelijk van de ander kant enorm gedemotiveerd getuige het waardeloze systeem als je zonnepanelen wilt o.i.d. Kijk ook maar naar de wijze van wel/niet saldering. (zie verschillende topics op dit forum alsook een consumenten uitzending)
Er zijn nu al veel consumenten die moeite hebben met het betalen van het maandelijkse voorschottermijn. Hoezo denkt men dat met dit nieuwe systeem anders, beter zal gaan worden? Vreemde en kromme manier van denken.
De nadelen zullen groter dan de voordelen zijn. En de administratieve last voor de leverancier zal ook groter worden. Je kunt er vergif op innemen dat deze extra administratieve handeling last doorberekend zal gaan worden naar de consument.
De noemer renteverlies voor de consument is een zwaktebod. Het renteverlies voor de consument is verschrikkelijk klein. Ronduit te verwaarlozen.
Als men al zonodig dit aspect wil aanpassen: Handhaaf het maandelijkse vaste voorschot, klant krijgt maandelijks een afrekening van het daadwerkelijk verbruikte en afhankelijk daarvan zal de klant wel/niet moeten bijbetalen. Hiermee beperk je in iedergeval de schade van het aantal oplopende wanbetalers die het nieuwe voorgestelde betaalsysteem ongetwijfeld met zich mee zal brengen.

Overigens lees ik tussen deze planregels door dat hiermee dus heel nederland voor 2015 een slimme meter moet hebben. Anders kan dit namelijk helemaal niet.

energie1984
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 okt 2010 21:42

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door energie1984 »

Het lage segement van Nederland is absoluut niet klaar om deze verantwoordelijkheid te dragen. Crue maar waar.

Er wordt niet naar voren gekeken en alleen naar de desbetreffende maand. Betalen ze in de zomer bv 20 euro dan gaat het restant wat ze hadden verwacht Linea recta op aan andere dingen, waarna ze in de winter met krokodillentranen aangeven dat ze worden afgetapt of dat de meter defect is.

Het principe is leuk, de vrije energiemarkt en veel verantwoordelijkheid bij de mensen neerleggen, maar helaas kunnen veel mensen in Nederland hier niet mee omgaan.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door bprosman »

Het principe is leuk, de vrije energiemarkt en veel verantwoordelijkheid bij de mensen neerleggen, maar helaas kunnen veel mensen in Nederland hier niet mee omgaan.
En om dat veel mensen dat niet kunnen moet een ander dat maar weer voor ze oplossen :? :evil:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

bprosman schreef:
Het principe is leuk, de vrije energiemarkt en veel verantwoordelijkheid bij de mensen neerleggen, maar helaas kunnen veel mensen in Nederland hier niet mee omgaan.
En om dat veel mensen dat niet kunnen moet een ander dat maar weer voor ze oplossen :? :evil:
Nee hoor.. gewoon het systeem zo als wij het kennen hanteren.
Dan is het gedeelde verantwoordelijkheid.

Eventueel zou een energie maatschappij een overzicht kunnen sturen "verbruik deze maand : X euro , voorschot betaald Y euro, gereserveerd voor de winter Z euro"... zodat klanten toch wel inzicht krijgen.

Echter - dit klinkt ook als een manier om mensen te verplichten de 'slimme meter' te gaan gebruiken - hoe wil men anders e.e.a. kunnen berekenen?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door manondoris »

oplossen????? gewoon het huidige systeem handhaven ,inderdaad shine ik denk ook dat veel mensen de mist in gaan en dat de rest de administratieve rompslomp en de wanbetaalers mogen bij lappen .

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door frenchy »

Ik vraag me af hoe ze dat willen doen. Iedere maand meterstanden doorsturen? Iedere maand meteropnemer? Of zou er dan een systeem zijn waarmee ze zelf het energieverbruik kunnen aflezen?

Daarnaast denk ik dat dit voor veel problemen gaat zorgen. Heel veel mensen hebben het al moeilijk in de winter, door de dure decembermaand. Nu worden ze nog duurder. En natuurlijk kun je in de zomer het geld voor de winter opzij leggen. Is het meest logische. Maar we weten in de praktijk dat dit niet gebeurd. Mensen die sowieso al niks te besteden hebben, zullen in de zomer blij zijn dat ze wat extra ruimte hebben.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik vraag me af hoe ze dat willen doen. Iedere maand meterstanden doorsturen? Iedere maand meteropnemer? Of zou er dan een systeem zijn waarmee ze zelf het energieverbruik kunnen aflezen?
Het gaat hier over een "slimme meter" die de energiemij. op afstand uit kan lezen.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door frenchy »

Oh ja bprosman, even niet aan gedacht. Stom van mij :?

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door henk51 »

Europa schrijft:
De zomer wordt daarmee honderden euro’s per maand goedkoper, de winter veel duurder.
Wat een flut maatregel zitten daar nou echt mensen met de hersenen van een mug.Hoe breng je mensen met een uitkering nog verder in de problemen.Dit soort dingen worden uitgedacht door mensen met een giga inkomen en voorbij gegaan wordt aan mensen met een uitkering waarvan ze net rond kunnen komen.
In de zomer kunnen ze honderden euro's meer besteden,die ze dan in de winter met hun uitkeringen tekort komen.Dit kan alleen maar lukken als zomers de uitkeringen honderden euro's verlaagd worden en in de winter weer honderden euro's verhoogd worden. Anders komen de echte minima's flink in de problemen.Ik ga een extra rekening gebruiken voor energie, deel mijn jaargebruik door 12 en boek dat dan iedere maand over op die rekening, op die manier kom ik niet in de problemen.Dus eigenlijk blijf ik gewoon voorschotten creeren om niet achteraf voor verassingen te staan, en een gelijkmatig maandelijks uitgaven patroon houdt.

gr Henk

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door bprosman »

Anders komen de echte minima's flink in de problemen
Minima komen over het algemeen in de problemen omdat de woorden "Sparen", "Vooruitkijken" en "Budgetteren" op magische wijze uit hun woordenboek verdwenen zijn (soms zelfs alle werkwoorden).
Als je in het verleden gewend was om 50 Euro in de maand te betalen als voorschot (omdat dat je jaarverbruik is) dan maak je daar toch een "potje" / buffer voor om dat in de winter op te vangen ?
Van mij mag het systeem best zo blijven maar dan moeten we ook niet "piepen" dat de energiemaatschappijen rente vangen over "ons" geld.
In de zomer kunnen ze honderden euro's meer besteden
Dat DENKEN ze, wie heeft er dan de hersenen van een mug ? :?

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door flepp »

Zal wel een schot voor de boeg zijn, later zal wel blijken waarom terug naar de Jaren 60 niets nieuws onder zon. Nu de wijk verpleegster nog terug en voelt me weer 40 jaar jonger. :lol:

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

henk51 schreef:Dus eigenlijk blijf ik gewoon voorschotten creeren om niet achteraf voor verassingen te staan, en een gelijkmatig maandelijks uitgaven patroon houdt.
Een verassing (op elektrisch) is inderdaad behoorlijk prijzig. Hoewel daar uitvaartverzekeringen voor zijn.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Minima komen over het algemeen in de problemen omdat de woorden "Sparen", "Vooruitkijken" en "Budgetteren" op magische wijze uit hun woordenboek verdwenen zijn (soms zelfs alle werkwoorden).

Vraag me af of jij weleens in je eentje met 2 of meer kids op bijstandsniveau hebt geleeft. En dan niet een maandje maar een tijdje.

Verder vind ik het een compleet idioot plan en ik hoop ook niet dat het doorgaat. Gaat alleen maar problemen opleveren!!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door bprosman »

Vraag me af of jij weleens in je eentje met 2 of meer kids op bijstandsniveau hebt geleeft. En dan niet een maandje maar een tijdje.
Op dit moment worden de voorschotten toch ook maandelijks betaald ? En of je ze nu rechtstreeks aan de energiemaatschappij overmaakt of naar een bufferrekening maakt niets uit.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door nevermind »

bprosman schreef:
Op dit moment worden de voorschotten toch ook maandelijks betaald ? En of je ze nu rechtstreeks aan de energiemaatschappij overmaakt of naar een bufferrekening maakt niets uit.
Helemaal mee eens, als dan niet de "slimme meters" zouden komen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Tja daar heb je gelijk in, maar het is heel moeilijk zoals hierboven ook al beschreven is om zelf een potje te beheren als je nooit een cent te makken hebt.

Eigen verantwoordelijkheid, daar zou je het op kunnen gooien, maar geloof me , zo werkt het niet.

Laat het maar gewoon zoals als het is anders zitten er over een paar jaar nog meer mensen in de wsnp :(

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door bprosman »

Helemaal mee eens, als dan niet de "slimme meters" zouden komen.
Waarom zouden er dan geen slimme meters mogen komen ?

Gesloten