| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Energie rekening stadsverwarming
-
marcelvanommeren
Energie rekening stadsverwarming
Hallo, een vraag.
Wij hebben in Mei 2011 een nieuwbouwwoning in de huursector opgeleverd gekregen en met dit huis zitten wij op stadsverwarming aangesloten. Toen wij dit huis geaccepteerd hadden kregen wij een info pakket van de energieleverancier van de stadsverwarming en die wist ons te vertellen dat ze minimaal 10% goedkoper zouden zijn als de goedkoopste energieleverancier. Nu wil het geval dat we ons helemaal de rambam geschrokken zijn toen wij de eerste Jaarafrekening kregen we moesten namenlijk 1100.00 euro bijbetalen op een maandelijks bedrag van 137.00 en dat alleen voor warmte en Elektra. Wij wisten niet wat bij dit soort verwarming normaal zou zijn alleen hoorden we van mensen om ons heen dat het wel heel veel was dus in protest gegaan. Na vele telefoontjes en brieven later kregen we met de hele buurt een info avond georganiseerd door de huurvereniging, de energieleverancier en instalateur van de vloerverwaming. Uiteindelijk zijn we wel gecompenseerd maar toch nog 500.00 betalen en de mededeling dat het dit jaar beter zou zijn mits we de instructies zouden volgen die voor de vloerverwarming stond. Nu kregen we dit jaar voor aanvang van de jaarrekening al een brief met de mededeling dat we bij moesten betalen en een hele rits excuses waar dit aan zou liggen( droogstoken strenge winter enz). Nu hebben we de rekening en moeten we weer 650.00 bijbetalen op een maandbedrag van 147.00. Ik heb een test gedaan op internet en behoor tot de 20% van nederlanders met de hoogste energieverbruik terwijl mijn buurman 2 huizen verderop met een gezinslid meer in huis ongeveer de helft heft verbruikt van wat ik heb en nog geld terug krijgt. Daar komt nog eens bij dat ons huis volgens de huurvereniging een A+ energiezuinig huis zou zijn. Om even in technische termen te spreken wij hebben met zn 3en in een jaar tijd 55GJ warmte en 4950Kwh aan energie verbruikt. Wij hebben sterk het vermoeden dat het aan een falend vloerverwarmingssyteem ligt maar daar denken de energiemaatschappij en instalateur anders over uiteraard. Wat kan ik nu doen ?? op deze manier is de energie zowat niet meer te betalen.
Wij hebben in Mei 2011 een nieuwbouwwoning in de huursector opgeleverd gekregen en met dit huis zitten wij op stadsverwarming aangesloten. Toen wij dit huis geaccepteerd hadden kregen wij een info pakket van de energieleverancier van de stadsverwarming en die wist ons te vertellen dat ze minimaal 10% goedkoper zouden zijn als de goedkoopste energieleverancier. Nu wil het geval dat we ons helemaal de rambam geschrokken zijn toen wij de eerste Jaarafrekening kregen we moesten namenlijk 1100.00 euro bijbetalen op een maandelijks bedrag van 137.00 en dat alleen voor warmte en Elektra. Wij wisten niet wat bij dit soort verwarming normaal zou zijn alleen hoorden we van mensen om ons heen dat het wel heel veel was dus in protest gegaan. Na vele telefoontjes en brieven later kregen we met de hele buurt een info avond georganiseerd door de huurvereniging, de energieleverancier en instalateur van de vloerverwaming. Uiteindelijk zijn we wel gecompenseerd maar toch nog 500.00 betalen en de mededeling dat het dit jaar beter zou zijn mits we de instructies zouden volgen die voor de vloerverwarming stond. Nu kregen we dit jaar voor aanvang van de jaarrekening al een brief met de mededeling dat we bij moesten betalen en een hele rits excuses waar dit aan zou liggen( droogstoken strenge winter enz). Nu hebben we de rekening en moeten we weer 650.00 bijbetalen op een maandbedrag van 147.00. Ik heb een test gedaan op internet en behoor tot de 20% van nederlanders met de hoogste energieverbruik terwijl mijn buurman 2 huizen verderop met een gezinslid meer in huis ongeveer de helft heft verbruikt van wat ik heb en nog geld terug krijgt. Daar komt nog eens bij dat ons huis volgens de huurvereniging een A+ energiezuinig huis zou zijn. Om even in technische termen te spreken wij hebben met zn 3en in een jaar tijd 55GJ warmte en 4950Kwh aan energie verbruikt. Wij hebben sterk het vermoeden dat het aan een falend vloerverwarmingssyteem ligt maar daar denken de energiemaatschappij en instalateur anders over uiteraard. Wat kan ik nu doen ?? op deze manier is de energie zowat niet meer te betalen.
Re: Energie rekening stadsverwarming
Als u met het warmte verbruik het zelfde omgaat als met uw elektriciteit verbruik is de hoge rekening enigszins te begrijpen. 4950 KWh op jaarbasis voor een gezin dat bestaat uit 3 personen is redelijk hoog.
Wel zijn de argumenten (1e jaar droogstoken, 2e jaar extra lange winter) wel steekhoudend. U zult toch echt zelf aan de slag moeten om uw energieverbruik te verlagen.
jantje7
Wel zijn de argumenten (1e jaar droogstoken, 2e jaar extra lange winter) wel steekhoudend. U zult toch echt zelf aan de slag moeten om uw energieverbruik te verlagen.
jantje7
-
marcelvanommeren
Dank voor uw reactie, dit is nu net mijn grootste probleem, wij hebben geen extreme verbruikers in huis en wat de warmte betreft wij m niet hoog staan wij kunnen geen graden instellen want wij hebben een thermostaat die ook koud water door het systeem kan laten lopen als we dat willen. Wij hebben de vedrwarming doorgaands op dezelfde stand staan net van het koude af om het zo maar te zeggen. Verder hebben wij qua Elektra de "normale"dingen in huis (koelkast droger tv e.d) en proberen daar juist zo zuinig als mogelijk mee om te gaan. Zijn er nog andere adviezen die er mogelijk mee te maken kunnen hebben? Ik vind het toch enigsinds vreemd dat een gezin met een persoon meer in huis veel minder verbruiken als wij.
Het eerste advies is: meterstanden noteren. Doe dit regelmatig en houd dit eventueel bij in een Excel-file. Dit kan bv. elke week, elke maand of minimaal 1x per kwartaal. Hierdoor krijgt u inzicht in het verbruik in de afgelopen periode en kunt u nagaan of dat redelijk is. Extreem kou, veel de wasmachine, oven of wasdroger gebruikt. Gebruik gemaakt van het ligbad of de douche.
Elektrisch verwarmen en koelen zijn de grootste energie verbruikers.
jantje7
Elektrisch verwarmen en koelen zijn de grootste energie verbruikers.
jantje7
Nou daar heb wel een beetje ervaring mee, zie: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 1&t=140367
Ik ben benieuwd of die meter van jouw ook doorloopt terwijl de kraan dichtstaat. Als je handig bent, kun je ook kijken naar de stromingswaarde van de meter. Dan druk je op de menuknop tot je m3/h ziet staan (misschien effe de gebruiksaanwijzing van de meter erbij pakken). Als je de kraan dicht zet, moet ie op 0,0 blijven staan. Ik zag deze waarde bij ons vanuit het niets naar een hoge waarde springen en dan weer naar nul.
Heb je de vloerverwarming los van de kamerthermostaat draaien, op een tijdschakelaar misschien?
Ik ben benieuwd of die meter van jouw ook doorloopt terwijl de kraan dichtstaat. Als je handig bent, kun je ook kijken naar de stromingswaarde van de meter. Dan druk je op de menuknop tot je m3/h ziet staan (misschien effe de gebruiksaanwijzing van de meter erbij pakken). Als je de kraan dicht zet, moet ie op 0,0 blijven staan. Ik zag deze waarde bij ons vanuit het niets naar een hoge waarde springen en dan weer naar nul.
Heb je de vloerverwarming los van de kamerthermostaat draaien, op een tijdschakelaar misschien?
-
marcelvanommeren
Wij hebben de verwarming zonder tijdschakelaar op de thermostaat zitten. Het geval wil dat we al een controle hebben gehad en toen bleken er kamers qua aansluitingen omgedraaid te zitten ofwel slaapkamer 1 zat op slaapkamer 2 enz. Verder hebben ze gekeken of de warmte overall kwam waar die moest komen en dat was wel het geval. Tevens heb ik hier en daar al bij technische bedrijven gevraagd wat er nog meer kon zijn want ik hoorde regelmatig een hoge fluittoon vanuit de kast komen waar aansluitingen zitten en dat kon vuil zijn waardoor de kleppen open blijven staan. Maar werd er gelijk bij gezegd dat kon geen hoog verbruik opleveren. Ik weet onderhand niet meer wat ik wel en niet moet geloven dus deze test die jij aangeeft gaan we zeker even proberen!!! Ik wil best betalen voor hetgeen ik gebruik maar dit vind ik veel te ver gaan.
Wij verbruikten 8 jaar lang ongeveer 39 GJ per jaar. Over 2010 werd dat ineens 52 GJ (25% meer dan het gemiddelde in het postcode gebied). Toen werden we zenuwachtig en zaten we in hetzelfde schuitje als jullie nu. Radeloos omdat je het verbruik niet kan plaatsen. Niet om je bang te maken, maar het jaar daarop (2011) hadden we 146 GJ 'verbruikt' volgens de warmtemeter. Natuurlijk meteen een metervanging aangevraagd. Die werd pas in mei 2012 vervangen: 91 GJ verder, in nog geen half jaar. Ons termijnbedrag naar Eneco is nu € 325,- (incl. betalingsregeling voor de 'achterstand'). De nieuwe meter staat na ruim anderhalf jaar, incl strenge winter vorig jaar, op 42 GJ. Lager dan ooit. Maar goed, dit gaat over jullie. Je ziet dat ik nog in de verwerkingsfase zit
55 GJ is echt te veel. Volgens het ijkrapport van onze meter, mag een meter plus of min 9% afwijken (best een hoop hè?). Lijkt me dan nog steeds te veel.
Het lijkt me goed dat testje te doen. Je weet maar nooit. Als de meter inderdaad doorloopt, zal het gezien jullie verbruik misschien iets minder zichtbaar zijn dan bij ons. Wij 'verbruikten' soms een GJ per dag. Je kunt dus twee dingen doen:
55 GJ is echt te veel. Volgens het ijkrapport van onze meter, mag een meter plus of min 9% afwijken (best een hoop hè?). Lijkt me dan nog steeds te veel.
Het lijkt me goed dat testje te doen. Je weet maar nooit. Als de meter inderdaad doorloopt, zal het gezien jullie verbruik misschien iets minder zichtbaar zijn dan bij ons. Wij 'verbruikten' soms een GJ per dag. Je kunt dus twee dingen doen:
- Aanvoer- en retourkraan dicht draaien en dan op de meter kijken of je toch iets van stroming (m3/h) ziet (continu of incidentele pieken van 1 à 2 seconden), terwijl dat er niet kan zijn. Da's de snelste methode, maar wel goed opletten dat je geen pieken mist.
- Als dat ingewikkeld is, kun je gewoon naar de GJ stand kijken, maar dan moet er wel een temperatuursverschil zijn over de aanvoer- en retourleiding. Dus de verwarming eerst laten afkoelen (tot je de retourleiding vast kan pakken bv), en dan even kort de verwarming hoog (paar graden hoger dan normaal), zodat de aanvoer heet wordt, maar de retourleiding nog geen warm water retourneert uit de radiatoren. Dat moet eigenlijk al binnen een halve minuut gebeuren. Dan is het temperatuursverschil maximaal en draai je de kranen dicht en kijk je naar de meter. Wij zagen de meter toen dus 34 MJ in 45 minuten oplopen. Kan bij jullie wat langer duren voor je een verschil ziet ontstaan.
-
marcelvanommeren
Goedenavond, ik heb een testje gedaan alleen kom ik er niet helemaal uit ik heb namenlijk ggen instructieboekje van de meter aleen van de warmte unit ik heb de aanvoer en retour kraan dicht gedaan maar vervolgens blijft de meter op het zelfde staan tenminste hetgeen ik aan de meter kan zien ik heb een m3 vlakje gezien de gj meter en de H meter maar meer krijg ik er niet uit. Nu wil het geval dat wij meer meters hebben op de aansluitingen van de vloerverwarming benedene en ook boven dus ik kom er technisch gezien niet helemaal uit helaas.
Hmm, de warmtemeter het dichtst bij de hoofdkraan van de stadsverwarming, die je afleest voor de meterstanden voor je energieleverancier. Kun je zien wat voor merk/type dat is?
-
marcelvanommeren
De meter is een kamstrup multical 601
Ok. Een gebruikshandleiding staat achteraan na pag. 20 in dit document. Een handige meetwaarde is de "l/h", oftewel liter per uur. Zo te zien moet je daarvoor 6 keer op het driekhoekje drukken. Als je niets doet, springt hij wel na 4 minuten weer terug naar de verbruiksstand (GJ).
Deze waarde geeft aan hoeveel liter water per uur door de meter loopt. Ik zou eens kijken wat er gebeurt met die waarde als je de hoofdkraan dicht zet. Zou op nul moeten staan, maar misschien geeft ie een lichte stroming aan die er niet is, of verspringt ie kort naar een hoge waarde en weer terug naar nul.
Mocht ie toch echt op nul blijven staan, zou je de hoofdkraan open kunnen zetten maar de rest dicht (verwarmingen overal uit en geen warm drinkwater tappen). Moet ie ook op nul blijven, maar als hij dan wel begint te lopen, kun je ergens een lek hebben.
Kortom, ik zou eens lekker gaan spelen met de kranen en kijken of de stroming die de meter aangeeft ook consistent is. Begint ie meteen stroming aan te geven zodra je een radiator openzet? Stopt ie ook meteen, als je de kranen dichtzet b.v.
Misschien is er niets aan de hand met je meter, maar als er iets is, dan heeft het waarschijnlijk te maken met de flowmeting, omdat dat het meest gevoelige onderdeel is.
Deze waarde geeft aan hoeveel liter water per uur door de meter loopt. Ik zou eens kijken wat er gebeurt met die waarde als je de hoofdkraan dicht zet. Zou op nul moeten staan, maar misschien geeft ie een lichte stroming aan die er niet is, of verspringt ie kort naar een hoge waarde en weer terug naar nul.
Mocht ie toch echt op nul blijven staan, zou je de hoofdkraan open kunnen zetten maar de rest dicht (verwarmingen overal uit en geen warm drinkwater tappen). Moet ie ook op nul blijven, maar als hij dan wel begint te lopen, kun je ergens een lek hebben.
Kortom, ik zou eens lekker gaan spelen met de kranen en kijken of de stroming die de meter aangeeft ook consistent is. Begint ie meteen stroming aan te geven zodra je een radiator openzet? Stopt ie ook meteen, als je de kranen dichtzet b.v.
Misschien is er niets aan de hand met je meter, maar als er iets is, dan heeft het waarschijnlijk te maken met de flowmeting, omdat dat het meest gevoelige onderdeel is.
-
marcelvanommeren
Ok dank voor de reactie ik ga er mee aan de gang
-
marcelvanommeren
Daar ben ik weer ik denk het gevonden te hebben op het moment dat ik warm water pak voor 30 seconden loopt mijn meter op naar 662 liter per uur naar mijn idee komt dat absoluut niet uit mijn kraan. Zou dit het probleem kunnen zijn ???
-
marcelvanommeren
En daar ben ik nog een keer heb nog even een test gedaan ik heb geklokt hoeveel warm water ik per minuut uit de kraan krijg en dat is 7 liter per minuut mijn meter geeft aan 662 liter per uur deel ik dat dooer 60 kom ik op 11 liter per minuut kortom de meter geeft 4 liter per minuut merr aan als dat ik verbruik dat tikt op jaarbasis lekker aan
Leuke test! Maar het is niet helemaal een eerlijk vergelijk, omdat er nog een warmtewisselaar tussen zit. De meter meet niet direct het warme tapwater, maar het (niet drinkbare) warme water van de stadsverwarming. En dat is niet met elkaar verbonden, alleen met een warmtewisselaar. De warmtewisselaar zal geen 100% rendement hebben, maar is 7/11 (64%) niet een beetje aan de lage kant, vraag ik me af. Leuk om te vergelijken met de buren. Ben benieuwd of die ook zo hoog uitkomen met de liters per minuut.
Hoeveel liters per minuut zie je als de verwarming aan gaat?
Hoeveel MJ ben je kwijt voor een douche beurtje van 10 minuten?
Hoeveel liters per minuut zie je als de verwarming aan gaat?
Hoeveel MJ ben je kwijt voor een douche beurtje van 10 minuten?
-
marcelvanommeren
Nou de test met de buren is ook al gedaan en die liep op tot 500 liter per uur de verwarming heb ik iets hoger gezet en daar liep 156 liter per uur doorheen. Ik ben uiteraard geen expert maar als de meter 662 LITER per uur aangeeft bij warm water tappen is dat niet erg veel ?? en waar kan ik zien hoeveel mj ik gebruik bij de douchebeurt?
Ik checkte gewoon de GJ meterstand voor en na het douchen. Ik weet niet waar je meter standaard op staat. Bij ons staat ie standaard op GJ (= 1000 MJ). Dus 10 MJ is 0,01 GJ. Dat waren wij kwijt voor 10 minuten douchen ongeveer.
Ik dacht dat bij ons de verwarming ongeveer 250 liter per uur deed. De stadverwarming vult bij ons direct de radiatoren op de begane grond, bij jullie de vloerverwarming en die staat niet zo heet als een radiator, dus dat kan het verschil verklaren. Beetje appels met peren dus in dit geval. Met je buren vergelijken is handiger.
Heb je meer buren om het tapwater bij te checken? We weten nu eigenlijk nog niet of die 662 of 500 liter per uur de regel is. Het verschil komt wel aardig overeen met het verschil tussen de jaarverbruiken met de buren denk ik (55 GJ - 25% = 42 GJ)?
Ik dacht dat bij ons de verwarming ongeveer 250 liter per uur deed. De stadverwarming vult bij ons direct de radiatoren op de begane grond, bij jullie de vloerverwarming en die staat niet zo heet als een radiator, dus dat kan het verschil verklaren. Beetje appels met peren dus in dit geval. Met je buren vergelijken is handiger.
Heb je meer buren om het tapwater bij te checken? We weten nu eigenlijk nog niet of die 662 of 500 liter per uur de regel is. Het verschil komt wel aardig overeen met het verschil tussen de jaarverbruiken met de buren denk ik (55 GJ - 25% = 42 GJ)?