Mij valt al tijdenlang iets op en het verbaasd me, zoniet ergert me, mateloos:
Voor telemarketing (telefonische verkoop) zijn er behoorlijk strenge regels vastgesteld. Indien de telemarketeer zich niet aan de regels heeft gehouden kun je als burger een officiele klacht in te dienen.
Echter voor colportage (huis aan huis verkoop) is er eigenlijk niets geregeld. Er staan wat regeltjes opgesteld, maar dat is het dan ook. Nergens kun je als consument hierover een officiele klacht indienen.
Hiermee verwijs ik naar de overheidwebsite: Consuwijzer.nl
Verbazend omdat colportage ten gevolge van het belmenietregister ongetwijfeld een steeds prominentere plaast zal gaan innemen. Daarnaast is nu al met grote regelmaat te zien dat deze manier van klantenwerving met grote regelmaat haast op criminele wijze plaatsvindt.
Mijn inziens ligt hier nog een taak weggelegd voor de overheid. Er moet een centraal klachtenpunt komen waar je terecht kunt voor deze manier van werving/verkoop.
Waarom is dit er nog niet?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Energie Telemarketing VS Colportage
Re: Energie Telemarketing VS Colportage
@ Shine,
Het is nog erger, vele eerlijke bedrijven verkopen nauwelijks meer aan de deur wegens de misleiding en bedriegen van de door U genoemde....
Verkoop aan deur en per telefoon is dankzij hun onmogelijk geworden,
en vele startende bedrijven moeten nu dure advertenties plaatsen.
Op de vraag: wilt U..... zeg ik meestal ook al nee zonder te luisteren...
Het is nog erger, vele eerlijke bedrijven verkopen nauwelijks meer aan de deur wegens de misleiding en bedriegen van de door U genoemde....
Verkoop aan deur en per telefoon is dankzij hun onmogelijk geworden,
en vele startende bedrijven moeten nu dure advertenties plaatsen.
Op de vraag: wilt U..... zeg ik meestal ook al nee zonder te luisteren...
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Energie Telemarketing VS Colportage
Er is wel degelijk een Wet op de Colportage die oneerlijke praktijken verbiedt. Zo is het de colporteur verplicht duidelijk aan te geven waar hij/zij voor aanbelt, namelijk het verkopen van een product of dienst.
Daarnaast hebben vrijwel alle energieleveranciers de Gedragscode van Energiened ondertekend. Ook de NEM. Dat ze zich daar verder nooit aan houden is een ander verhaal.
http://www.nlenergie.nl/overons/Wie_zij ... _consument
http://www.consumentenautoriteit.nl/Wet_en_regelgeving
Daarnaast hebben vrijwel alle energieleveranciers de Gedragscode van Energiened ondertekend. Ook de NEM. Dat ze zich daar verder nooit aan houden is een ander verhaal.
http://www.nlenergie.nl/overons/Wie_zij ... _consument
http://www.consumentenautoriteit.nl/Wet_en_regelgeving
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 nov 2009 16:25
Re: Energie Telemarketing VS Colportage
en er is een meldpuntcolportage van de consumentenbond. al weet ik niet of die al weer beschikbaar is. en de consumentenbond doet een beetje moeilijk als je geen lid van ze bent.