LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiecontract jaar op jaar verlengen (Essent)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Vervreemdeling

Energiecontract jaar op jaar verlengen (Essent)

Ongelezen bericht door Vervreemdeling »

Beste mensen,

Ik ben vorig jaar verhuisd naar dit adres. Op het oude adres had ik ook Essent, en heb deze dus kunnen meeverhuizen naar het huidig adres.
Vandaag heb ik Essent gebeld met de vraag wat voor soort contract ik nu had, aangezien ik voorheen een éénjarig-contract had afgesloten. Ik heb verder ook geen goede ervaringen met Essent i.v.m. de verhuizing, maar dat alles zal ik jullie maar besparen.

Tot mijn grote verbazing vertelde de telefoniste dat het contract opnieuw met een jaar verlengd is. En dit, zonder dat ik hierover vooraf ben geinformeerd! Geen nieuwe tarieven, geen bevestiging, geen brief, niks.
Volgend jaar zou, volgens de telefoniste hetzelfde gebeuren, dus m.a.w., het contract wordt telkens met een jaar verlengd.

Mag dit wel volgens de wet? Ook omdat ik hierover niet ben geinformeerd?
Ik ga in ieder geval op zoek naar een leverancier die dit niet doet!

Bij voorbaat dank,
De Vervreemdeling.

Chocomelk

Re: Energiecontract jaar op jaar verlengen (Essent)

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Volgens mij wordt dat inderdaad stilzwijgend verlengd maar dat zal
vast en zeker in je contract staan als je dat nog hebt.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Nee dat mag niet stilzwijgend verlengd worden.
Doen ze dat toch,mag je per maand opzeggen.
Zou maar gauw een andere energieleverancier opzoeken

Chocomelk

snepke schreef:Nee dat mag niet stilzwijgend verlengd worden.
Doen ze dat toch,mag je per maand opzeggen.
Zou maar gauw een andere energieleverancier opzoeken
Zou best kunnen Snepke, geen idee.
Maar zal toch in het contract vermeld moeten staan neem ik aan wat en hoe het zit met het contract ?

Vervreemdeling

Ik kan het contract van vorig jaar nog wel even opzoeken in de administratie. Maar al zou erin staat dat het elk jaar automatisch verlengd wordt, dan zou dit toch wettelijk niet mogen? Ik weet alleen even niet in welke wetsartikel dit precies staat.

Chocomelk

Wordt uw energiecontract steeds vanzelf verlengd?
Als uw energiecontract automatisch is verlengd, dan noemen we dit een 'stilzwijgende verlenging'. Als uw energiebedrijf u er van op de hoogte heeft gesteld dat uw energie contract steeds stilzwijgend is verlengd, dan mag de energiemaatschappij maximaal 50 euro in rekening brengen voor gas en 50 euro voor elektriciteit als u opzegt. Als u beide opzegt, betaalt u in totaal 100 euro.
Indien u niet op de hoogte bent gebracht over het feit dat uw contract steeds stilzwijgend is verlengd, dan mag uw energiemaatschappij u maximaal 25 euro in rekening brengen.

Let op:
Ook hier geldt, dat het bedrag van € 25,- zowel voor gas als voor energie in rekening mag worden gebracht. Maar zoals hierboven al opgemerkt: vaak overschrijdt het bedrag dat u bespaart door naar een nieuwe energieleverancier over te stappen, deze opzegvergoeding met gemak, vaak al binnen 1 jaar. Het blijft dus aantrekkelijk om over te stappen.

bron: http://www.energieverbruiker.nl/overstapvragen.html

Meer regels voor opzegvergoeding energiecontract
Energiebedrijven die contracten stilzwijgend verlengen en geen aankondiging versturen, mogen slechts een beperkte opzegvergoeding van 25 euro in rekening brengen als de consument besluit over te stappen naar een andere energieleverancier. Wanneer bedrijven wel een aankondiging sturen dat hun contract binnenkort afloopt, mogen zij 50 euro vragen. Deze aanvullende regels heeft de Directie Toezicht Energie van de NMa bekendgemaakt.

bron: http://www.energiewereld.nl/nieuws/meer ... tract.aspx

Mag een energiebedrijf een opzegvergoeding vragen als mijn contract stilzwijgend is verlengd?Stuur door Print Vraag of klacht? Bel ons!
088 - 0 70 70 70
5 dagen per week van

8.30-17.30u, tarief 088-nummer

Mijn contract is (stilzwijgend) verlengd met een jaar. Is een opzegvergoeding terecht als ik mijn contract voor de nieuwe einddatum opzeg?
Ja, uw energiebedrijf mag u een opzegvergoeding vragen als u uw energiecontract opzegt voor de nieuwe einddatum. Hierbij gelden deze regels:

Heeft uw energiebedrijf uw contract stilzwijgend verlengd?
Heeft uw energiebedrijf u niet schriftelijk op de hoogte gesteld van de verlenging? Dan mag het energiebedrijf maximaal 25 euro vragen als u opzegt.

Let op:
Het energiebedrijf mag dit bedrag voor gas én voor elektriciteit aan u vragen. Als u allebei opzegt, betaalt u in totaal dus maximaal 50 euro.

Heeft uw energiebedrijf u verteld dat uw contract stilzwijgend is verlengd?
Dan mag het energiebedrijf maximaal 50 euro vragen als u opzegt. Dit mag alleen als het energiebedrijf u schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van de verlenging. En als het energiebedrijf dat tenminste 30 dagen voor de einddatum van het contract heeft gedaan.

Let op:
Het energiebedrijf mag dit bedrag voor gas én voor elektriciteit aan u vragen. Als u allebei opzegt, betaalt u in totaal dus maximaal 100 euro.

bron: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... s_verlengd

snepke

Klopt choco

Dus als TS opzegt kost het 25 euro.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

chips choco,
je was me voor. :lol: :lol:

maar het klopt helemaal.
Dus als TS opzegt kost het 25 euro.
per product.

snepke

Yep,klopt

Abo's en lidmaatschappen mogen als ze stilzwijgend verlengd zijn ,per maand worden opgezegd.

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Vervreemdeling,

In uw bericht van 24 mei op dit forum geeft u aan dat u vragen heeft pover de verlenging van uw contract.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Essent medewerker

Wubo

Ongelezen bericht door Wubo »

volgens mij krijg je bij essent voor het aflopen van het jaar tijdig bericht dat je contract afloopt + een evt. aanbod, n.a.v. de algemene voorwaarden weet je dus hoe laat het is.

dit wetend kan ik niet spreken over stilzwijgend verlengen...

toch?

LadyDaisy

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

Wubo schreef:volgens mij krijg je bij essent voor het aflopen van het jaar tijdig bericht dat je contract afloopt + een evt. aanbod, n.a.v. de algemene voorwaarden weet je dus hoe laat het is.

dit wetend kan ik niet spreken over stilzwijgend verlengen...

toch?
Nee, dat is alleen bij een meerjarig contract.
Bij een standaard jaarcontract wordt deze stilzwijgend verlengd.
Het is aan de klant om zelf in de gaten te houden wanneer het jaar bijna voorbij is.
Na de eerste verlenging is de opzegvergoeding maar € 25,00 per product.

Vervreemdeling

Ik ben inmiddels gebeld door Essent, en het blijkt inderdaad mijn jaarcontract meerdere malen verlengd is (2 x).
Echter, volgens de medewerker van Essent is dit vanaf januari 2012 niet meer toegestaan. Dit houdt dus in dat mijn huidig contract per 01-01-2012 automatisch wordt omgezet in een onbepaalde tijdscontract (dat geldt overig ook voor de andere jaarcontracten).

Ik wacht het dus gewoon even af, en anders kan ik nog altijd overstappen als de tarieven per 01-01 stijgen.
En nog bedankt voor de bloemen, Essent-medewerker! :-)

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

vreemdeling
Mag dit wel volgens de wet? Ook omdat ik hierover niet ben geinformeerd?
Ik ga in ieder geval op zoek naar een leverancier die dit niet doet!
Dat mag nog steeds, hoewel dat waarschijnlijk in 2012 wel gaat veranderen. Met een leverancier die dat niet doet, zul je dat wél van tevoren schriftelijk moeten afspreken.

Aanvullende informatie:

Het principe wordt: na een kontrakt van het eerste jaar (12 maanden) mag er niet meer stilzwijgend verlengd worden en wordt de opzegtermijn 1 maand.

1. Telecomsector

* Publicatiedatum op 1 juli 2009 de telecomsektor.
* Ingangsdatum 1 augustus 2010.

2. Sportscholen, boekenclubs, kranten en tijdschriften, internetbedrijven, autopechdiensten en energiebedrijven.

* Publicatiedatum 26 november 2010
* Ingangsdatum 1 januari 2012

Abonnementen, kontrakten en lidmaatschappen die in de wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs, tijdschriften, internetbedrijven, autopechdiensten en energieleveranciers.
Consumenten krijgen verder het recht om op dezelfde manier op te zeggen als de wijze waarop het abonnement is aangegaan (per post, e-mail e.d.). Lidmaatschappen van vereniging blijven per jaar opzegbaar.
Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzondering gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar in de wet verder een maximum van een maand geldt. Een heel belangrijke wijziging is, dat in de nieuwe situatie proefabonnementen per definitie automatisch aflopen en dus niet meer stilzwijgend kunnen worden omgezet in een gewoon abonnement.

3. Vanaf 1 januari 2010 hanteert de verzekeringssector (voorlopig op vrijwillige basis) voor particuliere schadeverzekeringen het principe van éénjarige contracten. Deze contracten zijn na het eerste jaar (dus eerstens vanaf 1-1-2011) met een termijn van maximaal een maand opzegbaar.
In de praktijk loopt de verzekeringssector dus vooruit op een wettelijke regeling. Dit geldt overigens alleen als de verzekeraar aangesloten is bij het Verbond voor Verzekeraars.
Overigens zijn er wel uitzonderingen, zoals de natura-uitvaartverzekeringen en de zorgverzekeringen. Bij dit soort verzekeringen is het niet mogelijk om per maand op te zeggen.

Zie:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 0-789.html

Maxiem.

Vervreemdeling

Bedankt voor alle informatie, Maxiem! Inmiddels ben ik voldoende geinformeerd over de geldende wetten en voorwaarden. Het wordt inderdaad veranderd per 01-01-2012.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Vervreemdeling

Doe er je voordeel mee! en prettige avond verder.

Maxiem.

Gesloten