LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energielabel van woning na 2 jaar nog niet definitief

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Alessio

Energielabel van woning na 2 jaar nog niet definitief

Ongelezen bericht door Alessio »

~UPDATE~
De oorzaak van dit probleem ligt niet bij ILenT, maar heeft mogelijk een diepere oorzaak.
Dank jullie wel voor reacties en suggesties.
~ ~

Ik ben een trotse eigenaar van mijn eerste woning. Bij het aankopen van mijn woning in 2015 was het leveren van een energielabel verplicht. Door de oud eigenaar zou een energielabel geregeld worden, maar tot op heden heb ik nog niks ontvangen. Het contact tussen mij en de verkoper is niet optimaal en reageert vrijwel niet op mijn verzoeken.
Nu komt het; Het ILenT zou controle moeten uitvoeren op het verkopen van woningen zonder energielabel. In 2016 hebben zij mij verteld een half jaar achter te lopen met de werkzaamheden. Begin dit jaar zou dan de brieven uitgestuurd worden met verzoeken, dwangsommen etc. Volgens mevrouw aan de telefoon zou dit drie keer zes weken in beslag nemen. Na een beetje rekenen, zou ik nu met een energielabel moeten zitten. Niets is minder waar.
Welke stappen kan ik nog ondernemen om mijn energielabel te krijgen waar ik recht op heb (ivm het verkopen van woning).

- Alessio
Laatst gewijzigd door Alessio op 08 nov 2017 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Brainless

Re: Energielabel van woning na 2 jaar nog niet definitief

Ongelezen bericht door Brainless »

Dwangsommen voor het niet regelen van een energielabel?
De boete bij het niet overdragen bij verkoop is max 405E, en de nieuwe eigenaar kan heel simpel een label zelf aanvragen.
https://www.energielabel.nl/woningen/ve ... rgielabel/

https://www.energielabelvoorwoningen.nl ... Check=true

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

wanneer je nu de woning weer gaat verkopen ben je zelf verantwoordelijk ervoor dat het label erbij zit.
Vraag zelf de definitieve aan, is niet zo heel lastig, en kost weinig. Traject wat je nu volgt heeft weinig kans van slagen en levert alleen maar negatieve energie op.
Overigens snap ik niet dat je bij aankoop getolereerd hebt dat het label er niet bij zat... maar dat is achteraf.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor minder dan € 10,00 bent u klaar met het aanvragen van dat label. Dus even regelen via internet.

Alessio

Ongelezen bericht door Alessio »

Ter info: De verkoper heeft aangegeven dat het EnergieLabel in aanvraag was. Ik ben hier meerdere keren om wezen "zeuren". Ja ik had dit niet moeten accepteren. Desalniettemin, dient de inspectiedienst voor een soort van vangnet. De dwangsom (of boete) gaat dus in 3 stappen van ieder zes weken. Het aanschrijven van de verkoper. Daarna volgt een voorlopige dwangsom (deze hoeft niet betaald te worden, maar wordt duidelijk gemaakt dat er een mogelijke geld boete boven het hoofd hangt). Hierop volgt de dwangsom die gevorderd wordt op het moment dat er niet binnen zes weken na aanschrijf datum geen Definitief energielabel is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat wil je nu bereiken? Dat je dat energielabel krijgt, of dat de vorige eigenaar nog even flink gepakt wordt?
Alessio schreef:Het contact tussen mij en de verkoper is niet optimaal en reageert vrijwel niet op mijn verzoeken.
Dat verbaast me niks nee.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Stel de verkoper heeft helemaal nog geen definitief energielabel aangevraagd (dis is makkelijk na te zien op de website) dan kan hij dit nu ook niet meer.
Alleen de huidige eigenaar van de woning kan een label aanvragen, dus zal u toch zelf even de boel moeten invullen en aanvragen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u zich even had verdiept in die materie, had u geweten dat die aanvraag binnen een dag of twee geregeld zou zijn. Maar nu kan hij dat niet meer doen. Simpel.

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Zelfs een huis zonder aangevraagd energielabel, heeft een label, weliswaar vaak te laag, maar het heeft een label.

Persoonlijk vind ik een energielabel grote nonsens. Je koopt een huis omdat je er verliefd op bent, niet vanwege het label.
Daarbij komt, dat als je vroeger een huis kocht, betrok je het zoals het er bij stond, veranderingen (zoals een nieuwe keuken, een dakkapel o.d.) kwamen later, dat smeerde je uit. Tegenwoordig koopt men een huis en gaat er direct voor € 100.000,- à € 150.000,- aan verbouwen. Wat heeft dan een energielabel voor nut. Dit zijn nutteloze regels.

Gesloten